Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.
Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.
Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.
Nobelstraat
Adelaarstraat
Steenweg
17 Reacties
ReagerenPrachtige, soms confronterende\pijnlijke serie foto’s!
Eerder al gevraagd: Komt er een boek? En zo ja, wanneer?
Gr. MvG
Ik moet altijd gniffelen als ik de oude tramsporen zie…
Leuke beeldtaal grap van de fotograaf om bij de foto van de Nobelstraat ook weer een stadsbus te fotograferen!
Overigens vind ik de fotograaf altijd een zeer sterke bijdrage geven aan dit interessante DUIC item, hij/zij geeft altijd de indruk met zijn/haar foto’s op exact dezelfde plek te staan als bij de oude foto’s en hierdoor lijkt het alsof hij/zij ook de oude foto’s gemaakt heeft.
Adelaarstraat, toen al een fietsstraat, toen weer niet, straks weer wel.. leve de progressie.
@Koel Hoofd — Het is echter wel gelukkig dat de mega-tram dwars door de binnenstad er niet gekomen is. En hopelijk ook niet in de toekomst. Zou de zoveelste stomme fout zijn, in het besturen van Utrecht.
eeuwig zonde dat die tramsporen zijn weggehaald…
@kees: de adelaarstraat een fietsstraat?! Wanneer dan? Meer een racebaan voor auto’s en motoren…
Rare bus overigens in 1992, vreemd kenteken ook. Kan me dit soort bussen niet herinneren, zal een eenmalig dingetje geweest zijn.
@ Massegast
Ik zal je wat verklappen. Er ligt dus een peperdure busbaan.
In zijn wijsheid wil ons college de bussen nu buiten de binnenstad om leiden.
@Erwin: het kenteken is Belgisch.
Nog steeds raar, want het is zo te zien een stadsbus, geen touringcar oid. Wat deed dat ding hier?
Minder auto’s, meer bomen. “Vroeger was alles beter.”
@Erwin
Als je foto “uitvergroot” staat er op het bordje bij de voorruit Demonstratierit.
Als ik zoek op GLT (iets wat veelvuldig op de bus staat) komt ik uit op Wikipedia bij Bombardier Guided Light Transit.
Misschien een soort van een test/onderzoek naar de tram(achtige) ambities van toen.
@ reacties hierboven
De bus was een test voor de dubbelgelede bussen richting Uithof. Zoals je kan zien heeft deze ook een dubbele harmonica. De bussen zijn echter pas 10 jaar na de foto defintief gaan rijden. Hieraan kun je zien dat planvorming vaak 10+jaar in beslag neemt. Aanleg van busbaan e.d. en aanbesteding bussen.
Och had de Nobelstraat maar een enkelbaans tramspoor (zoals de Leidsestraat, Amsterdam) dan hadden al die bussen nu de binnenstad kunnen vermijden.
Bomen knuffelaars , adelaars straat wat een bomen staan daar toch.Goed bezig Utrecht
De Bombardier GLS is een ‘tram op autobanden’ met een enkele geleidenrail in de weg en bovenleidingen. Een soort tram/bus/trolley-hybride.
Hij rijdt in Nancy vanaf 2000.
Dus 1992 in Utrecht is blijkbaar een vroeg prototype.
Vreemd overigens, zo’n zwartwit foto in 1992
ik kan er geen genoeg van krijgen, zo fantastisch om terug te gaan in de tijd.Ook zou ik veel herinneringen uit De Bilt willen zien!!!!!!
Wist niet dat Stafhorst ooit op de Steenweg zat. En ik herinner me nu ook opeens dat er ook ooit een electronicazaak zat met de inspirerende naam ‘Steenweg’. Heb dat even gegoogled, maar de ‘Steenweg’ zit nu dus aan de Kroonweg. Dat u het even weet.