Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld

Utrecht door de jaren heen; De veranderende stad in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien.

Het Utrechtse stationsgebied is misschien wel de plek die de laatste jaren het meest is veranderd. Nog maar een paar gebouwen doen denken aan vroeger. De binnenstad daarentegen ziet er al een tijdje nagenoeg hetzelfde uit, maar ook daar zijn de afgelopen honderd jaar subtiele veranderingen aangebracht.

Het Utrechts Archief is in het bezit van duizenden foto’s van de stad. Sommigen daarvan zijn ruim honderd jaar oud. Aan de hand van die foto’s laten we in deze rubriek zien hoe Utrecht door de jaren heen is veranderd.

Rijnlaan

1930-1931

Oudegracht

1935-1945

Janskerkhof

1922

12 Reacties

Reageren
  1. Gas

    Op de oude foto van de Oudegracht, dat keurige tuintje op de werf, briljant.

  2. Ton

    Ja Gas,
    Versailles aan de Werf !
    Met dank aan Peek & Cloppenburg ?

  3. Mark van Roozendaal

    Wat zijn er een hoop bomen bijgekomen he

  4. Vince

    Waarom is de (niet snel-)tram eigenlijk verdwenen in Utrecht?

  5. Koel Hoofd

    Rijnlaan 1930/1931.
    Dat is de nostalgie van de beperkte vrijheid in mobiliteit en belevingswereld (de wereld was zo groot als Utrecht breed) waar ons stadsbestuur weer naar toe terug wil. Alle noodzakelijke voorzieningen op loopafstand in de wijk, de tram voor goedkoop massa transport over langere afstanden (je kon helemaal tot aan Zeist/Driebergen met de tram)
    .
    NB! Er waren in die periode (’30/’31) slechts een slordige 70.000 automobielen in heel Nederland. Een geimporteerde auto, dat was alleen voor de rijken (privé, bedrijven). Na WW2 waren daar nog maar 47.000 over.

    Rijnlaan anno nu
    De mobile keuzevrijheid en verruimde belevingswereld van de individu keurig netjes georganiseerd, ieder zijn eigen plek in de openbare ruimte.
    Hetgene waar ons stadsbestuur vanaf wil

    NB! Er zijn intussen meer dan 8.5 miljoen auto’s in Nederland en dat aantal groeit navenant de bevolkingsgroei en welvaart.

  6. Joost

    Conclusie: kwalitatieve bebouwing gaat lang mee!

  7. Jakob

    Opmerkelijk: van het hoekpand Rijnlaan/Waalstraat is dus een verdieping afgehaald. Meestal is het andersom.

  8. Rob H.

    @Koelhoofd zegt: “De mobile keuzevrijheid en verruimde belevingswereld van de individu keurig netjes georganiseerd, ieder zijn eigen plek in de openbare ruimte. Hetgene waar ons stadsbestuur vanaf wil

    NB! Er zijn intussen meer dan 8.5 miljoen auto’s in Nederland en dat aantal groeit navenant de bevolkingsgroei en welvaart.”

    Dat laatste rijmt niet met het eerste. De immer groeiende hoeveelheid auto’s eist onevenredig veel plek op, in de stad. Vooral omdat deze gebruikt worden voor korte ritjes, waarbij er 1 persoon in het voertuig zit. Terecht dat ons, democratisch gekozen, stadsbestuur, dat probeert tegen te staan, voordat de stad onleefbaar en onbereikbaar wordt.

  9. Pee

    @Rob H.
    “voordat de stad onleefbaar en onbereikbaar wordt.”
    Ze zorgen er met die rare plannen voor dat de stad juist minder bereikbaar is voor veel mensen.

  10. Uuutje

    @pee

    Want je kan alleen maar per auto reizen?

    Feit: mensen reizen vaak alleen in een auto. Een auto is vaak geen 1 persoonsmodel.

    Feit: mensen gebruiken de auto heel vaak voor korte ritten (fietsafstand) en kleine boodschapjes.

    Feit: die 8,5 miljoen auto’s nemen veel ruimte in beslag en zorgen (zelf) voor opstoppingen. (deal with it)

    Feit: Het is (eigenlijk) niet de taak van de overheid om 1 mobiliteitsmiddel voor te trekken. Het algemeen belang gaat verder dan de auto.

  11. Ton

    Ik vind het een mooie besteding van het marketing budget van Peek en Cloppenburg, zo’n ‘Versailles aan de Werf’.

  12. Katja

    Liever tuintjes op de Oudegracht dan al dat horecagedoe.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).