Utrecht een van de koplopers prijsstijging parkeervergunning Utrecht een van de koplopers prijsstijging parkeervergunning

Utrecht een van de koplopers prijsstijging parkeervergunning

Utrecht een van de koplopers prijsstijging parkeervergunning
Archieffoto
Utrecht is een van de koplopers wat betreft de prijsstijging voor een parkeervergunning in het centrumgebied. Inwoners gaan dit jaar 24,6 procent meer betalen. De volgende provinciehoofdstad op de ranglijst is Den Bosch met een stijging van 15,7 procent. Dit blijkt uit een inventarisatie van Vereniging Eigen Huis van 123 gemeenten.

Utrecht is een van de koplopers wat betreft de prijsstijging voor een parkeervergunning in het centrumgebied. Inwoners gaan dit jaar 24,6 procent meer betalen. De volgende provinciehoofdstad op de ranglijst is Den Bosch met een stijging van 15,7 procent. Dit blijkt uit een inventarisatie van Vereniging Eigen Huis van 123 gemeenten.

Dat de kosten voor een parkeervergunning voor het A1 gebied flink gaan stijgen was al bekend. Nu blijkt dat Utrecht de grootste stijger is van alle provinciehoofdsteden.

Er zijn nog wel vijf kleinere gemeenten waar de vergunningen procentueel harder stijgen. In Oldenzaal stijgt de vergunning van 40 naar 80 euro, wat een verhoging is van 100 procent. Ook in Oisterwijk, Nijkerk, Beverwijk en Meerssen stijgen de kosten in procenten harder.

Vereniging Eigen Huis heeft voor de inventarisatie gekeken naar de duurste parkeergebieden van de betreffende gemeentes. In absolute bedragen heeft Utrecht met 442 euro per jaar alleen Ridderkerk met 894 euro en Amsterdam met 567,48 euro voor zich te dulden.

De uitleg van gemeenten voor de stijgende vergunningskosten lopen uiteen. Vooral grote steden willen de binnenstad autoluw of autovrij maken. Andere gemeenten verhogen de parkeerbelasting om financiële tegenvallers op te vangen, zoals de kosten van zorgtaken of de gevolgen van de coronacrisis. Utrecht benoemt beide argumenten: de gemeente wil zowel de leefbaarheid in de binnenstad vergroten, als financiële tegenvallers opvangen.

Gekoppelde berichten

34 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Ja, gratis geld bestaat niet. Subsidies en geld voor mislukte hobby projecten moet ergens vandaan komen. In dit geval de gebruikelijke melkkoe, de burger cq inwoner.

  2. 030uuuuu

    ja als de meeste mensen in utrecht groen links stemmen , dan moet je ook niet zeuren als dit gebeurt , dit is feitelijk waarvoor het meerendeel in de stad gestemd heeft

  3. Koel Hoofd

    Heeft Vereniging Eigenhuis die achterlijke verhoging voor het 2e kwartaal ook meegenomen. Een verhoging omdat het bestuur een gapend gat in de linkse ideologische hand heeft wat de rechter hand met graaien bij de burger moet opvullen?
    Of zich slechts beperkt tot kwartaal 1?

  4. Rob H.

    Ik vind Eu.442 per jaar, voor het het bijna permanent bezetten van een stuk schaarse openbare ruimte best weinig. Dat kan minimaal verdubbeld worden.

  5. Stadsie

    De grootste fietsenstalling ter wereld, leuker kunnen we het niet maken!

  6. Leon

    400 euro voor het bezetten van kostbare openbare ruimte is nog te weinig.

  7. JdV

    @robh: klopt. Ik denk dat maximaal 10 fietsen ongeveer netv zoveel ruimte innemen als 1 personenauto. Dus daar zit nog een mooi verdienmodel. Fiets buiten stallen? Betalen. 88,40 euro per jaar per fiets. Want wie openbare ruimte voor eigen baat gebruikt mag daar best een rekening voor krijgen. Zeg 100.000 fietsen in 030 die moeten betalen. Toch weer 8,8 miljoen per jaar verdiend. Hulde!!

  8. Johan

    Mij hoor je niet. Naarmate de parkeerkosten stijgen wordt mijn parkeerplaats meer waard.

  9. Kees

    Groenlinkse hobby’s kosten nu eenmaal veel geld dus dit is de meest eenvoudige manier om extra geld binnen te harken.

  10. Erwin

    @jdv: “In dit geval de gebruikelijke melkkoe, de burger cq inwoner.“
    Nee hoor, de burger met een auto.
    Eigen keuze.
    Overigens mag wat mij betreft het bedrag nog wel wat verder omhoog. Waar hebben we het over, 35€ per maand?

  11. Herman

    Economie wordt door schaarste gestuurd.
    Utrecht is populair, velen willen er zijn, dat in combinatie met weinig ruimte zorgt voor stijgende prijzen.
    Er zijn in Utrecht genoeg alternatieven zoals een goed OV, prima fietsvoorzieningen en deelauto’s.

  12. Utrechter

    Toch grappig dat het logo’tje van betaald parkeren een hand met een muntje is terwijl je al lang nergens meer met muntjes kunt betalen toch?
    Tsja het is zeker links graaibeleid maar bedenk ook dat 400 euro per jaar voor 10m2 openbare ruimte nog altijd niet veel is. Het nieuw realiseren van die plekken zou duurder zijn.

  13. Binnenstadbewoner

    Dat kan nog fors omhoog toch? Is echt schandalig weinig. Mag minimaal 400 per maand zijn binnen de singels

  14. Pee

    Ze willen utrecht zo snel mogelijk van auto’s vrij hebben.
    Dus zal binnenkort de wegenbelasting ook wel weer omhoog gaan en de brandstof.
    Ze weten van gekkigheid niet hoe ze ee boel autovrij kunnen maken .
    Het word nog veel gekker want wat word het na de auto?

  15. Jalala

    Als ik nou eens kon wonen voor 450 euro in t jaar op 15 vierkante meter…

  16. UtrechtvoorUtrecht

    In de binnenstad concurreren we met toeristen en winkelpubliek. Daardoor kun je vaak je auto niet kwijt, heb je constant rondrijdende auto’s op zoek naar een plek en betaalt je bezoek zich blauw aan een bezoekje. Dat weet je want je gaat in het centrum wonen.

    Dat de gemeente niet voldoende parkeerruimte heeft voor fietsen in de parkeergebieden, helpt ook niet mee.

    Maar het is cru dat kosten die breed gemaakt worden, specifiek uit de parkeergebieden moet komen.

    Er hoeft door bewoners toch ook niet extra in LR betaald te worden voor het extra groen en speelmogelijkheden? En het feit dat er in Lunetten zo ruim gebouwd is dat je twee auto’s voor de deur kan zetten, is dat dan geen kostbare ruimte?

  17. Ramon

    Mag ik voor die luizige 450 euro per jaar ook 15m2 openbare grond huren in mijn straat? Maak ik er een tuintje van.

  18. Nina

    @ Rob H. en Leon
    Jullie vergeten de overige spin-off aan overheidsopbrengsten van autobezit:

    – bpm
    – bijtelling lease auto
    – assurantiebelasting verzekering
    – motorrijtuigenbelasting
    – accijns op brandstof
    – btw op onderhoudskosten
    – verkeersboetes voor o.a. te hard rijden en fout parkeren
    – behalen en verlengen rijbewijs (incl. bijv. inkomstenbelasting rij-instructeur)
    – enz.

  19. Jan

    De openbare ruimte is er voor iedereen om gebruik van te maken. De ene keer de ene auto, de andere keer de andere. De ene keer de ene fiets, de andere keer de andere. Dit hoort gratis te zijn, afschaffen die vergunningen!

  20. Erwin

    @jan, kom eens uit je grot!?

  21. René

    @ GroenLinkse Hobby’s die veel geld kosten? Doelt u wellicht op de aanschaf van de JSF, de sponsoring van de KLM of de verbreding van de A27 in Amelisweerd? Om maar eens een paar voorbeelden te noemen (er zijn er veel meer). Ik durf de stelling aan dat rechtse hobby’s de samenleving zeker op de langere termijn (de generaties na ons) aanmerkelijk meer kosten dan de linkse hobby’s waarop u doelt!

  22. 3512

    De gemeente Utrecht wil dat de binnenstad van en voor iedereen is. Dus ook voor bewoners met auto! Totaal van de zotte dat er verschil in vergunningprijzen is tussen parkeerrayons. En iedereen die vindt dat ik als binnenstadbewoner meer moet gaan betalen die fiefst maar lekker de singel in.

  23. Trol

    Als het om financiële tegenvallers opvangen gaat, neem ik aan dat na corona de kosten weer omlaag gaan. Mag ik even naïef denken.

  24. Erwin

    @nina: als je de kosten niet kunt dragen doe je je bolide toch de deur uit!
    Beetje huilie-huilie doen zeg!

  25. Janine

    Ik huur graag voor 450 euro de parkeerplaats voor mijn deur. Maak ik er een leuk tuintje van.

  26. Jan

    Voor eenieder die voor zichzelf goedkoop 12m2 wil opeisen: er is vast wel een plekje in nederland te vinden waar dat kan! En o ja, er zijn zelfs gratis autoparkeerplekken in utrecht te vinden!

  27. RABE

    Zo blijft de auto toch de melkkoe.
    Belasting om de gaten van de gemeente blunders te vullen.
    De stad autoluw maken kan ook zonder deze achterlijke verhoging.
    Er zijn prima busverbindingen naar het centrum.

    Dit noem ik automobilistje pesten.

  28. Rob H.

    @Nina:

    Je vergeet:
    – Verkeersoverlast
    – Files
    – Milieuvervuiling / uitstoot gevaarlijke stoffen
    – Uitstoot CO2
    – Uitputting en eenmalig gebruik van schaarse grondstoffen
    – Tientallen doden en honderden gewonden per jaar door ongelukken
    – Bij tientallen mensen permanente schade door ongelukken.
    – Toenemend obesitas door te weinig beweging
    – Verwoesting van schaarse bossen in Nederland.
    – Schaarse openbare ruimte wordt heel beperkt gebruik

    En dan is dit niet eens een uitputtend lijstje.

  29. JdV

    @rob h:
    Je vergeet:
    -aanvoer van spullen die in winkels worden verkocht (zelfs fietsen!)
    – mindervaliden
    – besmettingsrisico’s in OV
    – Brandweer
    – Politie
    – Ambulances
    – Verhuisbedrijven
    -Marktkooplieden
    – Bouwbedrijven en bouwvakkers
    – Electriciens/loodgieters/schilders/hoveniers etc
    – Toeristen
    En dan is dit nog niet eens een uitputtend lijstje

  30. Rob H.

    @JdV: als we die categorieën die jij noemt (op toeristen na), de mogelijkheden op parkeren geven (want daar gaat het in dit bericht om), dan hebben we nog niet de helft van de parkeerplekken nodig die er nu zijn.

    Ik ben niet tegen (auto)mobiliteit, alleen tegen de uitwassen ervan. (het grootste deel zijn ritjes onder de 10km en 90% van de tijd staat een auto stil).

  31. Koel Hoofd

    @nina, @Rob H. @JdV
    Kortom, autobezit en gebruik leverd vele tienduizenden banen op, levert enorm veel geld voor de staatskas op, en draagt heel veel bij aan de economische groei.
    Dat kan je van de fiets niet zeggen, daar krijg je alleen een warm gevoel van als je hard doortrapt….
    En zelfs daar zijn vele fietsers te beroerd voor dus is de eBike uitgevonden, een doorslaand commercieel succes.
    Dat houdt pas op wanneer de geniepige maar immense milieuvervuiling en ondermijning van de gezondheid aan de kaak wordt gesteld.

  32. Trol

    Lol…. Rob B maakt een lijstje wat door een gewoon leven ( gewoon door te bestaan), ook gewoon een passend lijstje is.

  33. Piet

    Dat je hard stijgt wil misschien gewoon zeggen dat het afgelopen jaren te goedkoop is geweest. Daarnaast als je Ridderkerk nog voor je moet dulden op het lijstje(althans niet op die van DUIC maar wel van EH) dan zit er behoorlijk rek in.
    Daarnaast is dit het tarief voor het centrum, de meeste gemeenten kennen maar een tariefsoort en zijn dan vaak duurder dan een A2 locatie of zelfs B1 locatie.

  34. Nina

    @ Erwin

    Geen “huilie huilie-lijstje” van mij, hoor. Ik kan het prima betalen.

    Ik wil alleen maar zeggen dat autobezit een groot verdienmodel is voor de overheid en inmiddels ook voor de gemeentes via parkeervergunningen en parkeergeld.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).