Utrecht en andere grote steden vragen om meer flitspalen Utrecht en andere grote steden vragen om meer flitspalen

Utrecht en andere grote steden vragen om meer flitspalen

Utrecht en andere grote steden vragen om meer flitspalen
Archieffoto
Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben het Rijk gevraagd om meer flitspalen. Dat melden landelijke nieuwsmedia. Volgens de gemeentebesturen is het huidige aanbod niet meer genoeg, omdat het steeds drukker wordt. Er zou te weinig politie en handhaving zijn om genoeg verkeerscontroles te kunnen uitvoeren.

Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben het Rijk gevraagd om meer flitspalen. Dat melden landelijke nieuwsmedia. Volgens de gemeentebesturen is het huidige aanbod niet meer genoeg, omdat het steeds drukker wordt. Er zou te weinig politie en handhaving zijn om genoeg verkeerscontroles te kunnen uitvoeren.

De vier grote steden schrijven dat in een brandbrief aan het ministerie van Justitie en Veiligheid en aan dat van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens de gemeenten is er geen capaciteit voor persoonlijke controle. Daarom moeten er extra camera’s komen.

De camera’s zijn er niet alleen voor het meten van de snelheid van bestuurders. De G4 willen ook graag flitspalen op drukke of gevaarlijke kruispunten, maar dan wel vóórdat er ongelukken gebeuren. Volgens de steden zou dat nu pas kunnen als er ernstige ongelukken zijn gebeurd.

Snelheid

Daarbij zouden Utrecht en de andere steden de maximumsnelheid in de stadscentra terug willen brengen van 50 naar 30 kilometer per uur. Ook daarvoor zijn extra mensen en camera’s nodig. Die zijn er nu niet.

Bovendien vinden de grote steden de flitspalen die ze nu krijgen ‘veel te groot en te log’. Een kleinere, meer flexibele camera zou breder ingezet en makkelijker gemonteerd kunnen worden. Het Rijk heeft nog niet gereageerd op de brandbrief van de steden.

14 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Je mag in de basis niet flitsen in 30km/u zones… Alleen bij hoge uitzondering tijdelijk zo ver ik weet…

  2. Koel hoofd

    @Natte Otter
    Bepaalde politieke partijen zijn nu eenmaal al wensdenkend totaal losgezongen van de realiteit.

  3. Randstad G4

    Goed dat de 4 groten steden steeds krachtiger samenwerken om de randstad problemen aan te pakken. Handhaving van allerlei asociale gedrag, er zijn plekken waar systematisch te hard wordt gereden.

  4. André

    Flitskasten voor roodlichtcontrole en handhaving ben ik niet op tegen. En ook niet als die gecombineerd worden met een snelheidscontrole bij oranje/rood tegen de ‘oranje-betekent-volgas’ bestuurders.
    Maar plaats die dingen niet langs rechte en overzichtelijke wegen want dan zijn het gewoon graaimachines, waarvan ik niet geloof dat ze iets wezenlijks bijdragen aan de verkeersveiligheid. Staandehouding bij gevaarzetting is veel nuttiger

  5. Bromsnor

    Bromsnor valt het op dat de reageerders die altijd vóór handhaving zijn bij handhaving op verkeersregels een uitzondering voor zichzelf willen. Sneu.

  6. WP

    @andre, want op een recht stuk moet je 100 kunnen rijden?? Doe toch normaal. Er zijn in Utrecht veel wegen die als startbaan van Schiphol wordt gebruikt, waar kinderen de weg over moeten steken. Handhaven! Onmiddellijk!

  7. Scherpschutter

    Is het vandaag grote privacy-ophefdag ofzo? Polsbandjes, camera’s die meer controleren dan alleen snelheid (je leest zo over dit zinnetje heen als je niet oppast) en gemeentepatrouillediensten die gewapend met camera-auto’s op burgers gaan jagen; ik heb de memo van links kennelijk niet tijdig ontvangen.

  8. Cico

    En waarom mag je niet flitsen in 30 km/uur zones, waar haal je dat vandaan en wat is dan die zogenaamde ‘hoge uitzondering’.

    Vermoedelijk komt het neer op gelul, want het gaat over auto’s en dat ligt gevoelig op 1 of andere manier. Ook al worden we dagelijks van de sokken afgereden omdat er simpelweg geen consequenties zijn voor de asociale rijders.

  9. Berend

    Financiële pijn is blijkbaar nodig. Op iedere kruising zo’n ding dan maar. Je kan er voor kiezen om 30 of 50 te gaan rijden op die paar 100 meter.

  10. Uuutje

    @Koel Hoofd

    Je bedoelt dus CDA en VVD?

    Dat zijn hoofdzakelijk namelijk de partijen die bepalen dat gemeentes niet zelf mogen flitsen, want zij draaien al lang aan de knoppen. O.a. op Rijkswaterstaat.

    De gemeente Utrecht wil al heel lang meer flitskasten, bijv. op de Amst.Straatweg, maar mag ze niet vh rijk.

  11. André

    @WP: waar zeg ik dat je 100 moet mogen rijden ??
    Krampachtig controleren op alleen snelheid voegt zeer weinig toe aan de veiligheid. Er zou meer aandacht en handhaving moeten komen op afleiding door telefoon, voorrangsfouten, geen richting geven, straatraces, dubbelparkeren, geluidoverlast door uitlaat en/of muziek en zo kan ik nog wel even door gaan.
    Daar helpt geen flitspaal tegen, daar moet je gewoon gerichte politieaanpak op zetten. Maar dat willen/kunnen ze niet, want te weinig mankracht.

  12. Katja

    Wanneer krijgen auto’s nou eens een snelheidsbegrenzer ?

  13. Wouter

    @André
    Exact! En zou het dan niet fijn zijn als er een manier zou zijn waarop bepaalde handhaving niet langer politie inzet zou vereisen? Zodat die inzet beschikbaar zou komen voor de zaken waar jij voor pleit?

    Er is overigens ook een flitspaal in ontwikkeling voor geluid. Die kan wat mij betreft niet vroeg genoeg beschikbaar komen.

  14. Wim Vreeswijk

    De overheid heeft de telramen al klaar staan. Tel uit je winst !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).