Utrecht en Rotterdam verbaasd over afschaffen milieuzone | De Utrechtse Internet Courant Utrecht en Rotterdam verbaasd over afschaffen milieuzone | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht en Rotterdam verbaasd over afschaffen milieuzone

Utrecht en Rotterdam verbaasd over afschaffen milieuzone
‘Hobbyende wethouders die automobilisten willen pesten’, zo zijn gisteravond verkeerswethouders Lot van Hooijdonk in Utrecht en Pex Langenberg in Rotterdam weggezet door VVD-Kamerlid Barbara Visser. De milieuzone, waar met name in Utrecht al miljoenen in zijn geïnvesteerd, mogen ineens niet meer van de Tweede Kamer. De twee wethouders geven echter niet op.

‘Hobbyende wethouders die automobilisten willen pesten’, zo zijn gisteravond verkeerswethouders Lot van Hooijdonk in Utrecht en Pex Langenberg in Rotterdam weggezet door VVD-Kamerlid Barbara Visser. De milieuzone, waar met name in Utrecht al miljoenen in zijn geïnvesteerd, mogen ineens niet meer van de Tweede Kamer. De twee wethouders geven echter niet op.

“Het is maar de vraag of het Rijk dit ons kan verbieden”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk deze ochtend tegen de NOS. “Gemeenten krijgen een zware verantwoordelijkheid in het schoner maken van de lucht, maar nu wordt ons dit instrument ontnomen. In Nederland gaan jaarlijks 3000 mensen vroegtijdig dood door slechte lucht.”

In Utrecht mogen dieselauto’s van voor 1 januari 2001 al het gehele jaar niet meer rijden in de binnenstad. Ook geldt er voor vrachtwagens al een milieubeperking vanaf 2007, die in 2013 is aangescherpt.

Ook in Rotterdam is er met verbazing gereageerd op het besluit in de Tweede Kamer. ”Wat ons betreft gaan we door met de invoering van de milieuzone op 1 januari. Iedere Rotterdammer heeft recht op gezondere lucht’’, zegt Langenberg. ”Wij hebben als lokale overheid zelf de verantwoordelijkheid hierover. In Rotterdam is een meerderheid voor de milieuzone.”

Op Twitter begon gisteravond al een discussie tussen verschillende raadsleden.

Gekoppelde berichten

35 Reacties

Reageren
  1. Gerben

    VVD denkt nog steeds dat het allemaal wel meevalt met het milieu en dat milieumaatregelen er zijn om zielige automobilisten te pesten en dat milieumaatregelen de economie schaden. De hooghartigheid van Barbara Visser vanochtend in het journaal maakt me gewoon kwaad. Nare club.

  2. Johan

    Hier gaat het rijk helemaal niet over!

  3. Jeroen

    Leuk hoor, mag wel of mag niet. Belangrijker lijkt me: werkt het?

  4. Ertje

    Inderdaad een verbazingwekkende arrogantie van die mevrouw Visser. Nog verbazender dat de meerderheid van de 2e kamer daar ook zo over denkt. Dus wel veel verantwoordelijkheden naar gemeenten afschuiven (zonder de bijbehorende budgettaire dekking overigens) maar ze dan toch zo weg zetten. Raar. Mag hopen dat de 1e kamer hier haar meerwaarde bewijst en de verantwoordelijkheid laat waar die hoort.

  5. Berend

    Belachelijk. Grote woorden over het remmen van CO2-uitstoot en fijnstof, maar als puntje bij paaltje komt het gemeenten onmogelijk maken zelf in te grijpen.

  6. Frank

    @Johan: Als de voor de milieuzone gebruikte verkeersborden niet in het RVV staan, hebben ze evenveel waarde als een geel ‘slow’ poppetje met een vlaggetje in z’n handen.

  7. Lekkage

    Hooghartigheid? De Utrechtse wethouder die deze onzin verzonnen heeft dan, was die niet hooghartig? Met hard schreeuwen heb je nog geen democratische meerderheid.

    En geloof mij maar de luchtkwaliteit wordt vanzelf steeds beter. Helemaal als we het aandeel saharazand en noordzee zoutkristallen voor de eenvoud maar even niet meerekenen.

    Gebakken lucht…..

  8. g.g.

    wat jammer, deze maatregel had wat mij betreft juist uitgebreid moeten worden naar alle personenauto’s ouder dan 10 jaar. Ook de oudere benzinemotor vervuilt.

  9. schone lucht

    Waar bemoeit Barbara Visser zich mee.
    Daar gaat de gemeente toch zelf over. Zet ‘m op Lot.

  10. Johan

    Gelukkig, zowel minister als staatssecretaris stellen dat zíj niet over dit onderwerp gaan, maar de desbetreffende gemeenten.
    Weer hoop symboolpolitiek dus van VVD en PVV, samen met hun nieuwe door de mand vallende vriendje de SP…

  11. Toine Goossens

    Citaat wethouder Lot van Hooijdonk:

    “Gemeenten krijgen een zware verantwoordelijkheid in het schoner maken van de lucht, maar nu wordt ons dit instrument ontnomen. In Nederland gaan jaarlijks 3000 mensen vroegtijdig dood door slechte lucht.”

    Dat is precies wat ik een jaar geleden schreef bij de onheilstijding van NMU, dat Utrechters 12 maanden eerder dood gaan als gevolg van de kwaliteit van de lucht.

    Het risico van eerder overlijden heb ik toen berekend op:

    ´´Het aantal levensjaren van degenen die in 2009 stierven komt dan uit op:

    128.617 x 76 = 9.774.892 en het verlies door vooroverlijden is:

    1560×100/9.774.892 = 0,015959225%

    Een dergelijk flut risico is het niet waard om daar miljoenen aan uit te geven.

    Zie ook:
    http://www.duic.nl/nieuws/inwoners-utrecht-hebben-verminderde-levensverwachting-van-12-maanden-door-uitstoot/

  12. paul

    het meest vreemde blijft nog wel dat VVD en SP in het college zitten dat dit invoert en hun vrienden in Den Haag keuren het af. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Maar dan vraag ik me wel af hoe betrouwbaar zij zijn als collegepartijen?

  13. Yaël

    ik vind het prima als ze het voor personen auto’s afschaffen.
    het is niet voor iedereen mogelijk om een nieuwe auto te kopen. in tegenstelling als voor g.g. die kan elk jaar een nieuw model kopen zo te horen, aangezien de auto niet ouder mag zijn als 10 jaar.
    ik vind als je dan toch een verbod wilt doen op personen auto’s dan geef de automobilist wel de mogelijkheid om er in te mogen met een roetfilter. een roetfilter heeft uiteindelijk meer effect aan de luchtkwaliteit als elke auto die aanschaft en ook benzineauto’s, dan dat je alleen diesels uit de stad weg houd.
    ik vind het goed dat ze bestelauto’s en vrachtwagens weren, deze hebben een hogere uitstoot maar hebben ook omdat het bedrijfsmatig is de middelen om een nieuwere te kopen.

    en waarom mogen auto’s er niet in en worden geweerd. maar mogen die oude stinkende dieseltreinen er nog steeds doorheen rijden.
    het gaat uiteindelijk nergens over als je de uitzonderingen ziet die er wel in mogen, het is echt een grote onzin.
    van mij mag het er dus wel af.

  14. René

    Barbara Visser? Is zij niet dat kamerlid dat zich met enige regelmaat door de autolobby met etentjes laat fêteren? Zie: http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/visser-b-vvd/nevenactiviteiten.
    Voor wat hoort wat!

  15. Michel Post

    Een milieuzone doet niks voor het klimaat. Voor het klimaat heb je minder auto’s nodig en geen schonere.

    Overigens was Saharazand en zeezout al meegenomen in de normen dus die mag je er niet (nogmaals) van afttekken.

  16. Mayke de Jong

    De kwaliteit van VVD-kamerleden houdt momenteel kennelijk niet over: de opmerking over z.g. ‘Hobbyende wethouders’ was zowel onbehoorlijk als onbenullig, want gemeenten hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Hopelijk houdt het Utrechtse gemeentebestuur de rug recht!

  17. wimutrecht

    De rechter heeft al lang de legitimiteit van de milieu zone bevestigd en dat het de gemeente is die bepaalt. Inmiddels heeft minister Melanie Schultz bevestigd dat het beleid van de gemeente is die slechts getoetst kan worden door de rechter. En dat is in Utrecht dus gebeurd.

  18. Ronald

    Laten we niet politici napraten, maar kijken naar de werkelijke gegevens. Vergelijk die met die van 10 en 20 jaar geleden.
    Zowel luchtkwaliteit als levensverwachting zijn toch verbeterd?

    En een politica die stelling neemt hooghartig noemen, is de paus verwijten dat hij katholiek is.

  19. Max

    Grove arrogantie van de VVD, puur partij politiek om trachten de PVV de wind uit de zeilen te nemen ipv de gezondheid van ons alle centraal te stellen.
    Lucht is alleen goed als deze echt schoon is, welke logica zit er in dat het best wel minder kan zijn voor onze toekomst ?
    In Duitsland is de politiek veel verder, men loopt niet achter met duurzaamheid, maar juist voorop. Men weet dat er geen andere goede oplossing is voor gezonde toekomst…
    Hopelijk houden Utrecht & Rotterdam hun poot stijf, want we moeten geen stilstand of verdere achter uitgang krijgen.

  20. kees berger

    Laten we gewoon even allemaal ophouden met leren en blaten, en zien wat de rechter er op 21 januari van vindt. Tot die tijd wordt de lucht in de 2 voortrekkerssteden er in ieder geval niet beroerder op.

  21. alex

    De heren in Den Haag moeten hier een weekje wonen/fietsen/lopen, dan merken ze aan de lijve hoe vervuild de lucht is, op de vensterbank ligt hier (transwijk) na een weekje een dun laagje zwarte stof, de filters zijn na 1 maand roetzwart. Het blijkt maar weer eens dat ze in Den haag kilometers van de burgers afstaan. en geen benul hebben wat er leeft en speelt.
    er komt nog een keer bij dat utrecht op sommige stukken boven de europese grens van uitstoot zit.

  22. Echte Utrechter

    Tijd dat van Hooijdonk en de hare waaronder de ongewassen Zwanenberg verdwijnen uit het Utrechtse politieke landschap. Ze maken van een leefbare stad een onhoudbare situatie door alle burger hatende initiatieven.

  23. Bas

    @alex

    Als ik u was zou ik eens een CO melder ophangen nabij de ketel. Transwijk is niet de meest vervuilde wijk van Utrecht en zwart stof overal binnen zo korte tijd klinkt niet goed.

    U heeft misschien CO vergiftiging of anders in ieder geval een groot probleem met de ventilatie van uw huis. In beide gevallen helaas niet aan de automobilist te rekenen, maar wel heel erg slecht voor uw gezondheid.

  24. Jeroen

    alex, de milieuzone in het centrum heeft helemaal niks met Transwijk te maken. Wellicht dat de gigantische busremise om de hoek bij Transwijk, met alle dieseluitbrakende bussen (die gewoon door de milieuzone ronken) die daar in- en uitrijden, eerder de hoeveelheid roet en fijnstof op je vensterbank verklaren.

  25. Jaap Verhoeven

    Laat de VVD ajb NOOIT meer pretenderen één zier om het milieu te geven alsjeblieft. En dat gaat niet om deze milieuzone alleen natuurlijk. Heel naar, heel cynisch.

    Hier win je geen stemmen mee mag ik toch hopen. Een hypocrisie om heel boos van te worden.

  26. Nog echtere utrechter

    Hup Lot!

    In Utrecht laten we onze oren niet hangen naar de provincie! Stedelingen willen schone lucht (=minder fijnstof, klimaat heeft hier niets mee te maken), dus laat de buitenlui met hun vervuilende auto’s maar lekker in Westraven parkeren, of anders de boete betalen om onze mooie stad te komen vervuilen.

  27. René

    @ Echte Utrechter: Ik stel voor dat u even bij @ Alex de vensterbanken gaat bekijken en wellicht ook even ergens de longen van de bewoners van de huizen met zulke vensterbanken, voordat u zulke domme dingen zegt.

  28. Ronald

    @alex
    U denkt toch niet werkelijk dat iedereen hetzelfde standpunt als u heeft?
    In dit geval voel ik me door Den Haag veel beter vertegenwoordigd dan door Hippie van Hooijdonk.

  29. Johan

    @ wimutrecht. Wel even bij de feiten blijven hoor. Op 21 januari doet de rechter uitspraak. En dan zullen we zien of de hobbymaatregel van ons Lotje standhoudt.

  30. Toine Goossens

    Beste Milieu fetisjisten,

    Hoelang blijft u de werkelijkheid van het overlijdensrisico als gevolg van de luchtkwaliteit nog negeren?

    U gedraagt zich als de fundamentalist die zijn boodschap maar blijft herhalen, met als enige doel mensen angst en onzekerheid aanjagen. Die fundamentalist weet immers dat een overvloed aan angst tot revolutie leidt.

    Het uitvergroten van een micro probleem is geheel en al in strijd met fundamentele beginselen van de democratie:

    ´Rekening houden met de rechten en belangen van alle individuen en groepen die er in redelijkheid aanspraak op kunnen maken dat zij in handelingen en beslissingen die hen op enigerlei wijze raken niet buiten beeld worden gelaten´.

    U sluit andersdenkenden uit in uw wereld. Dat is een doodzonde tegen de democratie, dat is fundamentalisme ten voeten uit.

  31. Utrechter

    @ Alex: Transwijk… kijk, dat is dus een deel van het probleem: de binnenstad is al een onneembare vesting voor auto’s dus daar is de lucht schoon genoeg. Maar niet in Transwijk. Waarom kiest GroenSlinks dan voor een milieuzone rondom hun eigen hoofdkantoor en woningen en niet in Transwijk…?

    Die milieuzone is zeer dubieus, totaal niet effectief en een staaltje symboolpolitiek van de bovenste plank. Laat GroenSlinks maar eens uitleggen waarom ze uiteindelijk wel voor de verbreiding van de A27 naar 2×7 rijstroken zijn om de 200.000+ auto’s per dag op de ringweg te accommoderen terwijl je de Oudegracht niet meer op mag rijden met je oude diesel.

  32. Objectivist

    De waanzin van de hele milieuzone samengevat in nog geen 20cm2. Good work Ton Goossens! Een complete stad lamleggen en frustreren wegens een (extra) overlijdensrisico van hooguit(!) 0,015%; het is werkelijk waar te zot voor woorden.

    Uit-ste-kend dat deze lokale halvegaren teruggefloten worden en hopelijk spoedig weer volgas in de oldtimer door het centrum van Utrecht!

  33. Johan

    Dankzij de SP komt er nu geen landelijk uniform verkeersbord. Bedankt SP! Jullie vallen enorm door de mand als enorm conservatieve partij.
    Hoe is dit overigens te rijmen met jullie handtekening onder het college-besluit mbt de milieuzone?

  34. Mijn Longen

    Lucht moet gewoon zo schoon mogelijk zijn ! Waarom zouden die hobby ouderwetse auto’s mijn longen zomaar mogen aantasten ? Of u longen ? Wie kan daar nu voorstander zijn van mensen die hun auto belangrijker vindt dat onze gezondheid ?
    Het doet me denken aan roken, de lobby heeft zich jaren langverzet, totdat het als een ieders recht werd beschouwt : GEZONDE LUCHT = NORMAAL, het andere niet. Vervuilers hebben hun verantwoordelijkheid te nemen .

  35. Toine Goossens

    @ Mijn Longen,

    Rekening met elkaar houden is fundamenteel wederzijds. Dat houdt ook het nemen van verantwoordelijkheid voor de mobiliteit van mensen die afhankelijk van autovervoer zijn, in.

    Hen faciliteren is ook een recht en een plicht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).