Utrecht is een fietsstad bij uitstek. Alleen al tussen 07.00 en 19.00 uur rijden er zo’n 90.000 fietsers door en rond de stad. De gemeente zegt hard te werken aan het verbeteren van de fietsvoorzieningen: betere fietspaden, veilige routes en meer stallingen. Een overzicht van de plannen.
Vorige week opende op Vredenburg de nieuwe bewaakte fietsenstalling waar nu voor 800 fietsen plek is. In 2014 moet de Jaarbeurspleinstalling af zijn. Dat levert nog eens 4200 plekken op. Gelijktijdig zal er een test worden gedaan aan de westkant van het station met een combinatie van betaald en gratis stalling. Hoe meer service (reparaties, bewaking, fiets-APK), hoe meer een plekje kost. “Het moet daarmee straks mogelijk zijn om je fiets binnen 500 meter van het station veilig en gratis te stallen”, aldus wethouder Lintmeijer van verkeer.

Er is door de gemeente ook getest of fietsparkeervlakken een oplossing kunnen bieden in het centrum. Enkele werden in 2012 al geplaatst en het project is deels succesvol. Met name de vakken op de St. Jacobsstraat en Twijnstraat worden intensief gebruikt. Bij de Stadhuisbrug en op delen van de Neude staat de hoeveelheid gestalde fietsen succes in de weg, daar zullen de parkeervlakken dan ook weer verdwijnen.
Fietsersbond:”gerommel in de marge”
Volgens Theo Lieverse van de Fietsersbond Utrecht zijn de plannen voorlopig nog gerommel in de marge. “De gemeente wil Utrecht graag zien als fietsstad van Nederland, maar uiteindelijk krijgt het autoverkeer toch keer op keer weer voorrang. Willen ze de binnenstad fietsvriendelijker maken, dan zullen er een paar vervelende beslissingen gemaakt moeten worden voor de auto’s. Daarnaast blijft stalling een probleem en moet de fietsstroom van station naar uithof ook aangepakt worden. Tijdens de spits fietsen er tienduizenden mensen midden door de binnenstad dezelfde route.”

Ondanks dat de plannen voor verbetering er liggen is het momenteel dus nog niet altijd even makkelijk om snel en veilig door de stad te fietsen. Neem bijvoorbeeld de tijdelijke fietsroute langs de busbaan van Vredenburg. Met kleur is daar de richting aangegeven voor de fietsers, die tussen de betonblokken door op smalle strookjes fietspad moeten manoeuvreren. Of de kruising bij de Lucasbrug (foto links), waar fietsers soms wel twee minuten moeten wachten bij het verkeerslicht op de Nobelstraat.
Fietsvriendelijkheid van fietspaaltjes
Waar de ene situatie tijdelijk is en vrijwel onoverkoombaar, is de andere zeker te verbeteren. Er wordt door de gemeente gekeken naar het aanpassen van het ritme van de verkeerslichten. Ook op andere manieren probeert de gemeente het fietsers makkelijker te maken. Wanneer nu ergens een verkeerslicht vervangen moet worden, onderzoekt de gemeente de mogelijkheid om wachtijdvoorspellers te plaatsen (led-lampjes die aangeven hoe lang een fietser nog moet wachten).
“Maar sommige van die voorspellers werken niet eens goed. Dan blijven ze halverwege stilstaan. Het idee is op zich goed, maar dan moet het wel naar behoren functioneren”, aldus Lieverse.
Verder wordt er gekeken naar de fietsvriendelijkheid van fietspaaltjes. Ook al zijn deze juist bedoeld om fietser te beschermen tegen autoverkeer, bij één op de vier eenzijdige fietsongelukken is een rood-wit gestreept paaltje in het spel geweest. Sommige staan onhandig gepositioneerd, enkele geheel onlogisch. Ook daar gaat de gemeente mee aan de slag. De plannen zijn er, de komende jaren zal blijken of het daadwerkelijk een vooruitgang betekent wat betreft doorstroming en verkeersveiligheid voor fietsers in de Utrechtse binnenstad. De Fietsersbond heeft in elk geval zijn twijfels
6 Reacties
ReagerenFijn de nieuwe Vredenburgstalling, alleen werd er op de 1e dag nog maar weinig gebruik van gemaakt en de fietschaos rond het Vredenburg was zoals gewoonlijk. Niks veranderd dus.
Er is weer eens niet adequaat over gecommuniceerd en fietsparkeerverbodsmaatregelen waren in geen velden of wegen te bekennen.
Zag laatst in Amsterdam op de Kinkerstraat individuele fietsparkeervakken. Iedereen hield zich daar aan.
Het is net als Theo zegt: het is hoog tijd voor echte maatregelen, en de gemeente wil daar al jaren niet aaan. Het fietsverkeer in Utrecht groeit tegen de gemeentelijke verdrukking in. Utrecht Fietsstad? Alleen voor de goeie sier. Zeker subsidies mee gemoeid? Uiteindelijk blijkt de fietser er niks mee opgeschoten te zijn. Let maar op.
Laat me niet lachen. Fietsen in Utrecht is een drama!Ik fiets elke ochtend door de Kanaalstraat, via Lange Viestraat, Voorstraat en Biltstraat naar Rijnsweerd en ik ben altijd weer blij als ik zonder kleerscheren aangekomen ben.
Ook bijvoorbeeld met de fiets het Westplein richting Croeselaan oversteken is levensgevaarlijk, er is amper plek voor die grote stroom fietsers!
Utrecht kiest duidelijk NIET voor de fiets, er zijn weinig steden in Nederland waar het de fietser onmogelijker en onveiliger wordt gemaakt, de auto krijgt keer op keer voorrang. De gemeenteraad van de stad zit vol met lafaards die niet (voor de fiets) durven te kiezen waardoor geen enkele vervoersmodaliteit boven een miezerig gemiddeld uit komt: niet de fiets en niet het OV.
Ik ben benieuwd naar het aantal fietsslachtoffers in Utrecht in vergelijking met andere steden. Ik heb sterk het vermoeden dat Utrecht niet slechter presteert. Maar ook zeker niet beter! Toch blijft het een prachtig Hollands straatbeeld: Al dat gekrieoel met fietsen door de stad. Prachtig! Het buitenland kijkt zijn ogen uit. Zoals ik altijd mijn ogen uitkijk bij het (auto/brommer)verkeer in Aziatische steden. Heerlijk!
Ik woon aan de rand van Utrecht en fiets bijna altijd zo snel mogelijk Utrecht uit. Utrecht is geen fietsstad, Utrecht is een autostad. En niet alleen maken deze auto’s herrie, ze stinken en belemmeren het straatzicht; maar ze zijn ook gevaarlijk. Heel vaak moet ik in de remmen voor blik of om fout geparkeerde auto heen sturen.
Utrecht uit ga ik nu definitief maken. Ik verhuis 45 km oostwaarts. Daar kun je tenminste goed fietsen.