Utrecht gaat eenzaamheid aanpakken met koffie en ondernemers | De Utrechtse Internet Courant Utrecht gaat eenzaamheid aanpakken met koffie en ondernemers | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht gaat eenzaamheid aanpakken met koffie en ondernemers

Utrecht gaat eenzaamheid aanpakken met koffie en ondernemers
Wethouder Maarten van Ooijen deelt koffie uit.
Wethouder Maarten van Ooijen deelde vrijdagochtend kopjes koffie uit aan voorbijgangers bij station Utrecht Vaartsche Rijn. Wel met één voorwaarde, mensen die een koffie aannamen moesten zelf ook weer een kopje doorgeven. Het uitdelen van koffie was onderdeel van een campagne om eenzaamheid aan te pakken en diende als inleiding van de presentatie Aanpak tegen eenzaamheid.

Wethouder Maarten van Ooijen deelde vrijdagochtend kopjes koffie uit aan voorbijgangers bij station Utrecht Vaartsche Rijn. Wel met één voorwaarde, mensen die een koffie aannamen moesten zelf ook weer een kopje doorgeven. Het uitdelen van koffie was onderdeel van een campagne om eenzaamheid aan te pakken en diende als inleiding van de presentatie Aanpak tegen eenzaamheid.

Utrecht wil veel meer gaan doen om eenzaamheid aan te pakken, en dit wil de gemeente ook met het bedrijfsleven en andere partijen gaan doen. Cijfers tonen namelijk aan dat eenzaamheid in Utrecht niet afneemt. Volgens de laatste gezondheidspeiling voelt 42 procent van de Utrechters zich wel eens eenzaam en 11 procent ernstig. Wethouder van Ooijen presenteerde daarom vrijdagochtend de Utrechtse aanpak tegen eenzaamheid.

Van Ooijen: “Het belangrijkste is dat we (eerder) signaleren dat mensen vereenzamen of al eenzaam zijn. Om dat te bereiken willen we verrassende verbindingen tot stand brengen tussen allerlei partijen in de stad. Dat zijn de gebruikelijke zorg-en-welzijnsorganisaties, maar ook partijen uit het bedrijfsleven en bewonersinitiatieven.”

Supermarkten

Onder de noemer Kunst-koppelaars gaan bijvoorbeeld culturele instellingen als TivoliVredenburg, Centraal Museum, Stut Theater en het Grijze Koppen orkest samenwerken met de Buurtteams en Dock.

Ook Albert Heijn en Jumbo willen zich gaan inzetten om eenzaamheid onder hun klanten te signaleren. Van Ooijen: “Door deze vormen van samenwerking kunnen we in Utrecht het verschil maken en meer mensen mee laten doen in de samenleving. Het is belangrijk dat mensen betrokken zijn bij elkaar en naar elkaar omkijken.”

Ook het uitdelen van koffie was een actie tegen eenzaamheid. Mensen die een kopje koffie aannamen kregen er een tweede bij, die konden zij weer doorgeven en zodoende een gesprekje aanknopen.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).