Utrecht gaat alternatieve fietsroutes inrichten vanwege afsluiting Voorstraat Utrecht gaat alternatieve fietsroutes inrichten vanwege afsluiting Voorstraat

Utrecht gaat alternatieve fietsroutes inrichten vanwege afsluiting Voorstraat

Utrecht gaat alternatieve fietsroutes inrichten vanwege afsluiting Voorstraat
De gemeente Utrecht gaat met borden en straatmarkeringen alternatieve routes maken voor fietsers die normaal de Voorstraat en Wittevrouwenstraat gebruiken. Die wegen zijn afgesloten en daardoor wordt het te druk op de Lange Jansstraat en Nobelstraat. 

De gemeente Utrecht gaat met borden en straatmarkeringen alternatieve routes maken voor fietsers die normaal de Voorstraat en Wittevrouwenstraat gebruiken. Die wegen zijn afgesloten en daardoor wordt het te druk op de Lange Jansstraat en Nobelstraat. 

Update: Alternatieve fietsroutes vanwege afsluiting Voorstraat blijken ook afgesloten

De langverwachte herinrichting van de Voorstraat en de Wittevrouwenstraat is eindelijk begonnen. Er komt meer ruimte voor fiets- en voetgangers. Maar door de werkzaamheden is deze veelgebruikte route nu juist tijdelijk afgesloten.

Alternatief

Veel mensen gebruiken de Lange Jansstraat en Nobelstraat als alternatief. Maar daar begint het erg druk te worden. Juist in tijden van corona is het belangrijk dat er voldoende ruimte is op de fietspaden.

De gemeente gaat daarom deze week alternatieve routes uitzetten. Via markeringen op de weg en borden langs de route worden fietsers omgeleid. Er zijn in totaal vier alternatieve routes. Vanaf 1 juni moeten de omleidingen helemaal klaar zijn.

Meer lezen over de herinrichting van de Voorstraat kan hier.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. erwin

    Nou die roze route kun je vergeten want de Weerdsingel Oostzijde is ook dicht…

  2. JdV

    Een route waarbij het hele centrum wordt gemeden is de beste oplossing. Het middeleeuwse centrum van is niet ingericht op het verwerken van tienduizenden fietsers en zou geheel fietsvrij moeten worden gemaakt ten gunste van voetgangers en paard en wagen zoals in de middeleeuwen het geval was. Als binnenkort het hele centrum weer omringd is door water zou dat eenvoudig te realiseren moeten zijn. Gewoon fietsknippen aanbrengen op alle routes door het centrum. Fietsen stallen buiten de singels en verder te voet.

  3. Count

    Lekker op tijd. Gemeente en wegwerkzaamheden blijft een ongelukkige combinatie.

  4. M.

    Dat is lachen! Alsof fietsers bereid zijn ook maar één trap meer te doen dan strikt noodzakelijk is! Dat doen ze alleen als het voordelen heeft voor de doorstroming en die zie ik niet. Gevolg van dit heilloze plan zal zijn dat het tracé Burgemeester Reigenstraat-Nachtegaalstraat-Nobelstraat enzovoorts tot aan het station en vice versa nog drukker wordt dan het nu al is. Want ik neem aan dat die route open blijft, al is zij niet met een kleur gemarkeerd.

  5. Koel Hoofd

    Fietsers willen de kortste weg terwijl ze het gevoel beleven dat ze in de “goede richting” rijden. Ze gaan dus de parallelstraatjes nemen, of dat nou kan of niet.
    Daarnaast, ik zie alleen maar fietsers op elkaar geplakt voor stoplichten staan, soort raar egowedstrijdtje. Corona crisis is ze zeker ontgaan?

  6. Ton

    @ JdV Zullen we een uitzondering maken voor het stalen ros?

  7. Berend

    Het zou slim zijn de voorstraat gelijk te ondertunnelen voor de toekomst.

  8. Gregor

    Het idee van een centrum enkel voor voetgangers is zeker het uitzoeken waard. Ik vind zelf paard en wagen overdreven, want het brengt veel stank met zich mee. Bevoorrading van horeca en winkels vindt plaats per boot of anders door kuiers.

  9. cas

    Ze hebhen daar nog echt het idee dat ze fietsers kunnen sturen…. ga ff lekker 5 km omrijden, nou dat gaat dus nooit gebeuren.

  10. Rob H.

    Die groene route gebruik ik (deels) al, als ik met de fiets van Zuilen naar de Uithof moet. Hemels! Nauwelijks stoplichten, geen drukte. Het is een paar honderd meter meer,. maar veel sneller dan dwars door de stad.

  11. Joas

    @ Cas

    Je kan niet anders dan omrijden, want de straat ligt open, er is geen straat meer, dus omrijden is het devies. Daarnaast zijn de aangedragen routes stuk voor stuk zeer aangename routes om te fietsen (als ze zelf niet opengebroken zijn) en maar 3-5 minuutjes langzamer dan door de stad. Voor je levensgeluk en ontspannen-modus onbetaalbaar.

    @ JdV

    Je wordt op je wenken bedient. De routes gaan stuk voor stuk om het centrum heen. Het zijn ook nog eens de beste routes. Iedereen die een beetje na kan denken en al langer in Utrecht woont, gebruikt al jaren de voorgestelde routes. Alleen de jonkies/ groentjes die van buiten hier komen om te studeren, of de wannabe-Amsterdammers, die denken dat je aso, hufterig, opdringerig en gestrest gedragen in het verkeer bij een grote stad hoort, nemen nog de route Vliestraat-Nobelstraat-Nachtegaalstraat. De andere routes zijn stuk voor stuk hemels en beter, en soms zelfs sneller, vaak zijn er minder stoplichten te vinden en is de doorstroming beter. Ook vaak zonder nauwe straatjes en krappe bochten en veeeeeeel minder verkeer. Als er tenminste dat ook geen werkzaamheden zijn.

    En voor de andere reaguurders is het nooit goed, wat er ook gebeurd. De wijze mensen fietsen allemaal lekker hun comfortabele, rustige route, om het centrum heen.

  12. Rob H.

    Wat overigens ook niet echt helpt, is dat als je minder bekend bent in Utrecht en een fietsroute zoekt richting de Uithof, Google Maps je de route Viestraat-Nobelstraat-Nachtegaalstraat-Wilhelminapark als beste route aangeeft. Wellicht betere en duidelijkere bewegwijzering met de snelste route (wat niet noodzakelijkerwijze de korste route hoeft te zijn).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).