Utrecht gaat niet optreden tegen laadpaalklevers Utrecht gaat niet optreden tegen laadpaalklevers

Utrecht gaat niet optreden tegen laadpaalklevers

Utrecht gaat niet optreden tegen laadpaalklevers
Er wordt in Utrecht niet opgetreden tegen zogenoemde laadpaalklevers. Vorig jaar is een proef gedaan in de Veemarktbuurt om het fenomeen – waarbij elektrische auto’s langer dan 24 uur aan de laadpaal staan – tegen te gaan. Uit het onderzoek bleek echter dat de invloed van de genomen maatregel lastig te meten was.

Er wordt in Utrecht niet opgetreden tegen zogenoemde laadpaalklevers. Vorig jaar is een proef gedaan in de Veemarktbuurt om het fenomeen – waarbij elektrische auto’s langer dan 24 uur aan de laadpaal staan – tegen te gaan. Uit het onderzoek bleek echter dat de invloed van de genomen maatregel lastig te meten was.

Elektrische auto’s zijn na 24 uur aan de laadpaal volgens de gemeente al lang opgeladen. Wanneer de eigenaar het voertuig niet weghaalt, betekent dit vanzelfsprekend dat andere mensen geen gebruik kunnen maken van de laadpaal. Met name in de Veemarktbuurt zijn relatief weinig laadpalen en ook is er volgens de gemeente weinig ruimte voor nieuwe exemplaren.

Tijdens de proef, die van begin april tot en met eind september 2021 liep, moesten eigenaren van elektrische auto’s 25 cent per uur betalen als zij hun auto langer dan 24 uur aan de laadpaal hadden staan. “Dit bedrag dat we doorberekenden heet een connectietarief”, is te lezen in een brief aan de gemeenteraad. Naast dit connectietarief moesten, net zoals in de 24 uur daarvoor, ook de kosten voor stroom worden afgerekend.

Lastig te meten

Na afloop van de proef heeft de Hogeschool van Amsterdam de resultaten geanalyseerd om te kijken of het connectietarief invloed had op laadpaalklevers. De invloed van deze maatregel bleek echter lastig te meten. Tijdens het onderzoek golden er bijvoorbeeld nog strengere coronamaatregelen en de bijbehorende adviezen, zoals het advies om thuis te werken.

Inmiddels zijn er volgens de gemeente veel minder laadpaalklevers omdat de meeste mensen weer vaker iedere dag de auto gebruikt. “Daarom zien wij op dit moment in ieder geval geen aanleiding om het connectietarief in de hele stad in te voeren.”

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. cas

    Wat een slechte zaak! stomme laffe gemeente die niks durft te doen. stond erbij en keer erna. Met de komst van meer elektrische voertuigen moet je er iets aan doen of zijn ze bang dat hun tuindorp vriendjes dan gaan klagen.

  2. Lombokker

    Connectietarief van €0,25 per uur terwijl je voor ‘gewoon’ parkeren minstens €3,25 moet aftikken. Dan zou ik het ook wel weten.

  3. Willow

    Helemaal eens Cas. De gemeente moet gewoon een boete uitschrijven als je te lang op een laadpaal parkeer.

  4. Utregter

    Super toch dat Linkse beleid ? Wel A (invoeren etc) maar geen B (handhaven, etc) zeggen. En dan straks ook de gemeente ambtenaren de schuld geven terwijl het een politieke keuze is……..En het had simpel opgelost kunnen worden met het stemmen afgelopen week….maar wij als burgers willen dit zo graag…..

  5. Marcel 59

    Er kon niet worden vastgesteld of het connectietarief invloed had. Dan zou mijn eerste ingeving zijn, dat dat tarief dus te laag is.
    Al is het nu wellicht zo, dat er door minder laadpaalklevers minder problemen zijn, het stijgende aantal elektrische voertuigen zal het probleem op termijn vanzelf weer groter maken.

  6. Geologix

    @Lombokker 17/3/2022 – 12:28
    Connectietarief wordt via de laadpas afgerekend. Auto moet daarnaast óók nog beschikken over een parkeervergunning of betalen als bezoekersparkeren.

  7. Nina

    Een parkeerkaartje via de parkeerautomaat met een apart tarief voor op de laadplekken met een max. aantal uren. Deze laadplekken vallen dan niet onder de parkeervergunningen.

    Constateert een bewoner dat de auto er te lang staat – en dus een overschrijding van de max. laadtijd is bereikt -, belt deze naar de politie. Er geldt dan een wegsleepregeling voor kosten van de eigenaar van betreffende auto op de laadplek. De wegsleepregeling geldt dus voor laadplekken wanneer er geen geldig parkeerkaartje is.

    Het is niet heel erg moeilijk. Alles wat de gemeente faciliteert moet zij nu eenmaal onderhouden en behoeden.

  8. wollie

    na 24 uur het voltage verdubbelen.

  9. Bertje 030

    Handhaven is een vies woord in het Utrechtse,

  10. JdV

    1 uur aangesloten op de lader? 40ct per kwh. 2 uur? 80 cent. 3 uur? 1,60. 4 uur? 3.20. Etc etc. 10 kwh geladen maar 12 uur aangesloten? Ronden we het af op 1000 euro.

  11. WP

    De echte oplossing is meer laadpalen.

  12. RB

    Haha 25 cent per uur. Dit doet me denken aan het experiment van een kinderopvang, waarbij ouders een kleine boete moesten betalen als ze hun kind te laat ophaalden. In plaats van dat ouders op tijd kwamen om de boete niet te betalen, waren er meer ouders niet op tijd om hun kind op te halen. Immers, door die boete had men het gevoel dat er eerlijk betaald werd voor de tijd.

    En dan komt ons geniale stadsbestuur met hun boete van 25 cent per uur. Dat is 6 euro per dag. Zelfs als je op vakantie gaat en je auto aan de laadpaal laat staan merk je dat nog niet eens.

  13. Realist

    Elektrische auto’s moeten nog niet te hard aangepakt worden want iedereen moet overstappen. Er moeten in de toekomst namelijk wel genoeg nieuwe melkkoeien zijn.

  14. Annelies

    Ik vind het sowieso echt niet kunnen dat overal opeens dit soort parkeerplekken verschijnen. Je kunt op de stoep nu al niet meer lopen. Welgestelden die een auto van de zaak hebben, helpen de leefruimte in de stad nar de maan. Oplaadterreinen/parkeerterreinen centraal regelen aan de rand van de stad en autobezitters met de fiets of bus naar huis aub. Dat is in het buitenland ook al gebruikelijk.

  15. Don

    Connectietarief bleek echter lastig te meten is complete onzin. Meerdere keren per dag zie ik de parkeerbelasting scan auto voorbij komen. Dan moet het een koud kunstje zijn om het connectie tarief daaraan te verbinden. Dit is weer een kwestie van niet willen en het voorliegen van de bevolking of moet ik dat utrechtse communicatie noemen.

  16. Koel Hoofd

    Onzinnige oplossing voor een niet bestaand probleem waar slechts een enkeling met een direct lijntje naar de gemeente top last van pretendeert te hebben omdat deze niet op de wenken wordt bediend?

    Nou ja, hoe dan ook, het is nu voor een schijntje onderzocht en er zijn een paar studenten in Amsterdam afgestudeerd.

    Dat Mammoetwetonderwijs was echt zo gek nog niet, gewoon kennis leren en dat toepassen. Geeft toch betere resultaten dan dat nieuwe ‘leren door doen want dan hoef je het boek niet te lezen’.

  17. Wim

    Heel simpel. Automatisch weer laten ontladen door die paal zodra de accu vol is. Moet je eens zien hoe snel die auto van de paal gaat.

  18. Piet

    Dat onderzoek gebeurd dan ook nog in een wijk waar geen betaald parkeren is maar wel overlast is, de buurt heeft pas ingestemd met betaald parkeren. Als je daar je auto van een laadpaal af wil halen kan je ‘m nergens anders kwijt dus prima dat kwartje extra.
    Maar het handhaven is wel een probleem in Utrecht dit willen ze niet handhaven, snelheidsovertredingen niet etc etc. Alleen stiekem en snel met een scanauto langsrijden om een parkeerboete op te leggen dat geld willen ze wel binnenharken. Maar als het gaat om overlast of gevaar zijn ze niet thuis, jammer.

  19. Paul

    Geen paal en perk stellen aan de tijd dat auto’s aan laadpalen kunnen staat resulteert erin dat bv aan de Winnubstlaan in Oog in Al regelmatig een witte Tesla van ‘We drive solar’ (kenteken G-855-**) dagen achter elkaar aan de laadpaal staat. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ben heel benieuwd of We drive Solar dit op meerdere punten in de stad doet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).