Utrecht gaat parkeertarieven verhogen met minimaal 10 en maximaal 20 procent | De Utrechtse Internet Courant Utrecht gaat parkeertarieven verhogen met minimaal 10 en maximaal 20 procent | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht gaat parkeertarieven verhogen met minimaal 10 en maximaal 20 procent

Utrecht gaat parkeertarieven verhogen met minimaal 10 en maximaal 20 procent
De gemeente Utrecht gaat de parkeertarieven in de stad verhogen. De tarieven gaan in alle parkeerzones met 10 procent omhoog en vergunninghouders kunnen een verhoging van 20 procent verwachten.

De gemeente Utrecht gaat de parkeertarieven in de stad verhogen. De tarieven gaan in alle parkeerzones met 10 procent omhoog en vergunninghouders kunnen een verhoging van 20 procent verwachten.

In de binnenstad passeert daarmee het uurtarief voor parkeren de 5 euro. Dat blijkt uit antwoorden op vragen van de VVD.

Overal in Utrecht wordt parkeren duurder. Het uurtarief gaat in de drie gebieden, A1, A2 en B1 stijgen met 10 procent. Hierdoor gaat parkeren in de binnenstad 5,18 euro per uur kosten. Voor de A2- en B1-zone ligt het uurtarief straks op 3,64 en 2,58 euro per uur.

De kosten voor parkeervergunningen gaan ook omhoog. Bewoners moeten straks 20 procent meer gaan betalen. Zakelijke vergunningen stijgen met 15 procent.

Met de prijsstijging wil het nieuwe gemeentebestuur het parkeren op straat terugdringen, omdat parkeerplaatsen voor een grote druk zorgen op de openbare ruimte. Vergunninghouders kunnen straks wel korting krijgen op een abonnement bij een P+R.

Parkeerzones in Utrecht: Groen is B1, geel is A2 en rood is A1

28 Reacties

Reageren
  1. Katja

    En waarom geen uitbreiding van betaald parkeren op zondag ?
    Feestpartij D66 wil toch alles 24/7 open hebben ? Doe dan ook 24/7 betaald parkeren maar.

  2. Teunemans

    Ja, dat krijg je met GroenLinks.

  3. AvdB

    Tuurlijk lekker verhogen! Fijn voor de bewoners en hun visite. En dan denk ik ook aan de klusjesmannen! Die berekenen het ook door aan de klant! Begrijp dat we straks minder auto’s in de stad willen hebben. Maar is daar geen andere oplossing voor? En wat doet de gemeente met de extra inkomsten?

  4. Katja

    Waarom niet ook op zondag betaald parkeren ? Alle winkels zijn/moeten open.

  5. Martin van Oosten

    Prima 15 euro per maand voor het gebruiken van 10m2 openbare grond is een koopje. En dat voor een auto die 23 uur per dag stilstaat .

    En dit exclusief voor de autobezitter. Luxe hoor. Of mag de autoloze buurman ook voor 15 euro een plek huren van 10m2 om zijn fietsen neer te zetten of een tuintje aan te leggen?

    De vrije parkeer plekken langs de weg in de binnnestad zijn natuurlijk op 1 hand te tellen.
    Dus waarom zou je in godsnaam met de auto naar de stad willen

  6. Harry Schuring

    Bewoners moeten 20% meer voor hun vergunning gaan betalen, terwijl ze geen kant op kunnen. Hoezo minder autos op straat gemeente Utrecht ? Als de supermarkten hun prijzen met 20% zouden verhogen, zou de politiek daar schande van spreken en u doen ze het zelf !

  7. isabelle

    Is de binnenstad alleen nog voor bezoekers en rijke bewoners? Word ik binnenkort naar de Leidsche Rijn banlieu verbannen?

    Ik betaal me al scheel aan huur/een irritant dure koopwoning, moet ik nu ook nog extra betalen voor stadsdiensten?

    Is ergens afgesproken dat ik als binnenstadbewoner voor hogere lasten opdraai dan een buitenstadbewoner?

    Zoja: die brief heb ik niet gekregen hoor!

  8. Lombokker

    Er zou ook een uitzondering gemaakt moeten worden voor mantelzorgers / oppasouders e.d. die op de daluren parkeren (doordeweeks overdag). Ook als je met bewonerskorting parkeert kost een dag parkeren een paar tientjes tegenwoordig. Dat is niet op te brengen.

  9. BramD

    Het zou mooi zijn als er ook autoparkeerplekken worden omgezet in fietsparkeerplekken. Voor een redelijke huurprijs.

  10. Piet

    Wel jammer dat het zakelijke tarief minder hard stijgt dan dat voor de bewoners. Gemiste kans om bedrijven te stimuleren maatregelen te treffen. Bewoners zijn toch vaak afhankelijk of is lastiger om helemaal autoloos te leven.

  11. Utrecht voor Utrecht

    Martin: omdat je op visite gaat bij mensen die er wonen, en met je 80 jaar (of 4 maanden) niet afhankelijk wilt zijn van het openbaar vervoer, waarbij je alsnog de laatste 10 minuten van de halte moet lopen.

    Ik vraag me af of de gemeente een goed beeld heeft van wie er met de auto naar de stad komt. Ik zie (Voorstraat) ongeveer 40-50% buitenlandse nummerborden terwijl bewoners, bevoorraders en klanten voornamelijk met Nederlandse kentekens rijden. Volgens mij heeft de gemiddelde Nederlander wel door dat parkeren in de binnenstad (in elke stad) duur en tijdrovend is. Helaas is dat niet bekend (of het interesseert ze niet) bij de doorsnee bezoeker van de koffieshops. En toevallig staan die allemaal in het gebied wat de gemeente graag autoluw wil maken. Ik denk dat daar nog wel wat te winnen is.

  12. AvdB

    Tuurlijk nog meer parkeerplekken voor de fiets. Waarom die ook niet buiten het centrum houden zoals de auto’s. De fietsers gebruiken ze roch over het algemeen niet. Kijk maar rond in het centrum hoeveel fietsen er staan op niet voor de daarvoor bedoelde plekken.
    Ben het eens met Harry. Als er prijsverhoging komen voor openbaarvervoer etc. roepen we moord en brand.We hebben afgelopen periode ook al een verhoging gehad.

  13. Marie

    Eens met Isabelle. Parkeerders van buiten de stad hebben een keuze. Ik woon sinds 1988 in de binnenstad. Ik heb de auto iedere werkdag nodig om mijn autistische zoon in Amersfoort op te halen en in Utrecht naar school te brengen (nee, in zijn geval geen andere mogelijkheid). Ik heb geen keuze, maar word ongevraagd opgezadeld met nog meer extra kosten!

  14. Wim Vreeswijk

    Deze raadscoalitie heeft helemaal geen hogere parkeerheffingen nodig. In de voorjaarsnota 2018 las ik dat er in 2017 maar liefst 214,7 miljoen uitgedeeld wordt aan 2527 stichtingen en verenigingen. Ongetwijfeld hebben velen van deze rechtspersonen geen licentie als ‘algemeen nut beogende instelling’, dus ga nou eerst eens controleren of die miljoenen wel conform de doelstellingen worden uitgegeven en of er ook een serieuze accountantsverklaring aan ten grondslag ligt. Zo niet stop dan met deze sinterklazerij en laat de ongesubsidieerde automoblist die toch al een enorme melkkoe is, nou eens een keer met rust en zeker niet met boven-inflatoire heffing van 10 tot 20%

  15. bee

    door alles maar te verhogen ,zodat de gewone man/vrouw op een gegeven moment hun vervoer niet meer kunnen bekostigen , creëer je alleen maar bijkomende problemen op uiteenlopende vlakken.
    het is gewoon moedwillig de mensen op kosten jagen zodat ze wel verplicht afstand moeten doen van hun vervoer.
    milieuzone werkt niet en geeft totaal niet het effect wat er geopperd werd ,maar levert lekker geld op dus blijft het gewoon aan.
    pak die witte kentekens maar eens aan want die kunnen maar aan rijden en parkeren want boetes komen toch niet aan.
    wie stemt er nou eigenlijk op groenlinks?

  16. cas

    @ Utrecht voor Utrecht, laatst stond er bij artikel dat 70% van buiten Utrecht komt… (mocht ik mij vergissen… sorry).
    Het probleem zit dus niet bij de inwoners van de stad die een auto bezitten, maar die krijgen wel te maken met maatregelen die dit bestuur neemt. Dat klopt natuurlijk niet.

  17. JdV

    Mooi. Parkeertarieven naar 10 euro per uur wat mij betreft. Parkeren/autorijden is net zoals studeren en een woning in de binnenstad veel te goedkoop. Als alleen de rijken in het centrum wonen en autorijden is dat veel beter voor het millieu. Voor de rest is er het OV of de fiets.

  18. Mdg

    Wanneer gaan al die ambtenaren nu eens met het OV naar het stadhuis, Rabobank of ander kantoor. Genoeg forenzen die juist in de woonwijken parkeren, vouwfiets eruit en hop naar het werk. De bewoners maar klagen over te weinig plek, als er de hele dag de straat volstaat. Betaald parkeren help niet, het verschuift alleen maar. Gevolg de bewoners kunnen zo een “verkapte” belasting betalen voor het in bezit hebben van een auto.

  19. Peter

    Treurig! Woon in Utrecht met gezin van drie kinderen. Boodschappen dus twee keer per week met de auto (niet te tillen zoveel). Dus nu word ik gebruikt als melkkoe. Niet iedereen die in Utrecht woont heeft een klein huishouden (bijv single) of werkt op een plek die goed met OV bereikbaar is. Hou nou eens op met die autohaat en werk aan beleid waar ruimte is voor iedereen.

  20. exVVD

    Kijk het gat van de sneltram moet worden opgelost dat is 1) Meer baan voor de fietser stokpaardje groen links is 2) Nog meer toeristen die vrij moeten kunnen rondlopen is 3) GroenLinks wil graag dat hun bakfiets rijdende achterban uit Oog in Al en Wittevrouwen, met hun kleine kinderen (op hun eigen fiets, met gevaar voor eigen leven) ook naar de stad kunnen fietsen 4) Eigenlijk wil GroenLinks ook mensen met te grote huizen de stad uitzetten en die onder de kiezers verdelen, maar gelukkig is dat op dit moment onmogelijk.

  21. Rob H.

    @Marie: Die oplossing is er wel: dichter bij je zoon gaan wonen. Je kiest er nu bewust voor om die extra kilometers te maken. Dan ook niet klagen als het duurder wordt.

  22. Mic

    Belachelijk!

  23. Sander

    @peter

    Belangrijk punt: werk aan beleid voor iedereen, er van uitgaande dat men geen “misbruik” maakt van het auto rijden, dus dit alleen doet wanneer nodig. Niet iedereen heeft genoeg aan OV en fiets.

    Echter boodschappen doen is nu juist een van die dingen die zo langzamerhand toch echt overbodig worden om met de auto te doen. Je kunt je zware dingen en andere voorraad artikelen gewoon laten bezorgen (de picnic o.a. doet dat zelfs gratis) en voor de extra’s pak je even de fiets.

    En waarom zouden mensen die afhankelijk zijn van de auto in het centrum willen/moeten wonen? kleine straten, weinig parkeerplekken (vaak betaald), duurt lang voordat je op de snelweg zit, voorzieningen slecht bereikbaar met de auto en ga zo maar door.

    Dat we rekening moeten houden met ieders wensen staat als een paal boven water. Dit wil niet zeggen dat ieders wensen ook terecht zijn.

  24. cas

    @ Sander, het is allang niet meer het centrum. Kijk en open je ogen! Het gaat al veel verder dan die paar straatjes binnen de singels.

  25. Cico

    Toevallig verscheen er vandaag een rapport van het CBS. Bijna de helft van de inwoners heeft geen auto (45%). Ik vind het niet vreemd dat de parkeerruimtes dan beter benut moeten worden.
    De gemeente knijpt autobezit verder af, maar zou ook tegemoed moeten komen met alternatieven. En dan verder kijken dan het OV, want je hebt geregeld echt een auto nodig. Waarom zet de gemeente zich niet in op het gebruik van deelauto’s? Voor dat kastje bij de IKEA, een middag tuincentrum, een familiebezoek in Drenthe, dat soort dingen. Maar deelauto’s zijn tot nog toe een commercieel initiatief en daarom erg duur. Vanuit een burgerinitiatief loop je vast in de bureaucratie (verzekering, aansprakelijkheid, vergunning).

  26. Yoshua

    Ik mis alleen de aanpak van fiets overlast.
    Fietsers mogen best wel diep in de buidel gaan tasten om in de binnenstad te komen of te doorkruisen.
    Vraag maar eens om je heen, iedereen zal beamen dat fietsers hufters zijn en dienen te worden aangepakt.
    Groenlinks is te lief voor deze groep overlastgevers.

  27. Piet

    @utrecht voor utrechters, volgens mij gaat het hier voornamelijk voor mensen buiten de stad gelden.

    https://www.ad.nl/utrecht/helft-inwoners-stad-utrecht-heeft-geen-motorvoertuig-in-lopik-bijna-iedereen~a8636548/

    De bewoner zelf heeft zijn keus al gemaakt.

  28. Cynthia

    Belachelijk weer. De meeste overlast van auto’s wordt veroorzaakt door mensen van buiten Utrecht. Pak die dan lekker aan. Gooi de tarieven van bezoekers maar omhoog. Je hoeft inderdaad echt niet met een auto de binnenstad in. Maar laat mij als bewoner eens met rust. Ik moet dus weer (net al een verdubbeling van de parkeertarieven in 3 jaar achter de rug) opdraaien voor een fout beleid. Pak de veroorzakers aan en niet de hardwerkende bewoners van deze prachtige stad. En ja in de stad ga ik ook gewoon lekker lopend of op de fiets. Voor mijn werk heb ik de auto nodig omdat het OV er 3x zo lang over doet. Echt jammer dat het (nieuwe) gemeentebestuur dit gewoon niet wil inzien.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).