Utrecht denkt na over invoeren wielklem

Utrecht denkt na over invoeren wielklem
Uit een aanbesteding van de Gemeente Utrecht blijkt dat de wielklem mogelijk een herintrede gaat maken. De Telegraaf zag dit in de aanbestedingsdocumenten staan. Sander van Waveren, de fractievoorzitter van het CDA Utrecht, pleit sinds 2014 al voor het opnieuw inzetten van de wielklem.

Uit een aanbesteding van de Gemeente Utrecht blijkt dat de wielklem mogelijk een herintrede gaat maken. De Telegraaf zag dit in de aanbestedingsdocumenten staan. Sander van Waveren, de fractievoorzitter van het CDA Utrecht, pleit sinds 2014 al voor het opnieuw inzetten van de wielklem.

“We willen toeristen en bezoekers niet afschrikken, maar een derde van de onbetaalde boetes is geregistreerd op buitenlandse nummerborden. Een groot deel betaalt netjes de boete, maar er zitten vast ook mensen bij die weten dat ze voor de gemeente niet op te sporen zijn”, zegt Van Waveren.

Zoals Van Waveren zelf al aangeeft is het bij het plaatsen van een wielklem niet mogelijk om onderscheid te maken tussen binnenlandse en buitenlandse nummerborden. Van Waveren neemt een voorbeeld aan het Amsterdamse beleid om deze rechtsongelijkheid te omzeilen. “Daar wordt de wielklem niet ingezet op het moment dat de auto een buitenlands nummerbord heeft, maar wanneer niet ter plaatse achterhaald kan worden wie de eigenaar van het voertuig is.”

Aanstaande donderdag zal hij in de raadsvergadering vragen stellen ter verduidelijking van het beleid. “Het is een paardenmiddel dat alleen bedoeld is tegen wanbetalers. Op dit moment loopt de gemeente ongeveer 150.000 euro per jaar mis omdat boetes niet geïnd kunnen worden.” De gemeente Utrecht heeft hierover niet met ieder ander land afspraken gemaakt. Dat maakt handhaving lastig.

8 Reacties

Reageren
  1. Sjoerd

    Is die extra anderhalve ton de imago schade waard?

  2. Joshua

    Imagoschade..? Voor wie? Een stad die wanbetalende parkeerders niet wil faciliteren boekt in mijn ogen pure imagowinst.

  3. Ben

    Welke landen? De vakantieboetes kwamen goed aan.

  4. s. u.

    Pak dan ook die brutale gasten aan die gewoon met een particuliere auto, over de busbanen in de binnenstad rijden.

  5. cas

    Dus het doel van de wielklem is niet mogelijk… Dat buitenlandse auto’s wegrijden zonder te betalen… Wat is dan het nut van deze dingen??
    Dat je 3 minuten te laat bij je auto komt en nog eens een uur mag wachten??
    Of denkt de gemeente alleen aan die extra paar euro’s die ze ermee willen ophalen

  6. Sem van der Klem

    cas: bedoeld wordt dat het criterium voor een wielklem niet is ‘buitenlandse auto’ (in verband met discriminatie) maar ‘niet kunnen achterhalen wie de eigenaar is’. Komt op hetzelfde neer en het doel kun je daarmee gewoon bereiken.

  7. Bert

    Als ze ‘milieuvervuildende’ auto’s in de stad kunnen weigeren, kunnen ze vast ook wel buitenlandse auto’s wielklemmen geven.

    Maar dan nog: van Waveren maakt zich druk over 150k aan eventueel gemiste inkomsten (boetes zouden geen inkomsten moeten zijn), maar als ze nou eens beginnen met die 10 miljard schuld die ze hebben opgebouwd in nog geen 10 jaar.

  8. Cico

    Hoeveel is een parkeerboete tegenwoordig? 96 euro, toch? Dat zijn dan een hoop foutparkeerders als de gemeente 150.000 euro misloopt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).