Als Utrecht voor 2015 niet aan de EU-norm voor stikstof en fijnstof voldoet, dreigen er boetes en een bouwstop. Het college van Utrecht maakte gisteren nog bekend hier flink in te gaan investeren (20,8 miljoen). Maar ondanks de investeringen zal de stad de deadline van 2015 niet halen, blijkt uit de Volkskrant vandaag.
Elektrische bussen en een weerbeleid voor vervuilende auto’s in de binnenstad. Het zijn allemaal maatregelen om de gevreesde boetes en bouwstops te vermijden die een Europese Unie zal afdwingen bij het niet halen van de EU-norm voor schone lucht. Maar Utrecht heeft, samen met vier andere grote steden in Nederland, aangegeven deze norm niet op tijd te kunnen halen.
Oproep aan de regering
In 2009 kreeg Nederland uitstel van de Europese Unie tot 2015 om haar lucht te verschonen. Utrecht worstelt echter met de hoogte van fijnstof en stikstofdioxide in de stad, mede vanwege de nabijgelegen rijkssnelwegen. Ongeveer 70 procent van de stikstofdioxide is afkomstig van verkeer, waarbij diesels het meest vervuilen.
Utrecht liet samen met de steden Eindhoven, Amsterdam, Arnhem en Rotterdam aan de regering weten dat het zo niet gaat lukken. Vooral onnodige snelheidsverhogingen en een verouderd wagenpark zijn kwesties waar de steden aandacht voor vragen van de regering. Daarnaast zijn alle plannen om spitsrijden extra te belasten geschrapt.
‘’Maar op het ministerie blijft het oorverdovend stil. De urgentie lijkt er niet te worden gevoeld, terwijl 2015 wel dichtbij komt’’, meldt de Utrechtse verkeerswethouder Frits Lintmeijer (Groenlinks) aan de Volkskrant.
5 Reacties
ReagerenDit is allang voorspeld door enkele kritische bewonersgroepen. Het stadsbestuur ontkende echter steevast dat er problemen zouden komen en nam niet op tijd passende maatregelen. En nu maar naar Den Haag wijzen en de hand ophouden.
Mooi gelijk een bouwstop voor de uitbreiding van HC , het Jaarbeursterrein en de Leidse Kade.
Ik geloof er niks van. Wie bepaalt die stikstofwaarden? Wie meet die waarden? Wie controleert de meetmethoden? Wie bepaalt de condities waaronder gemeten moet worden? In het eerste het beste oerwoud tref je stikstofwaarden die elke meting in het Utrechtse overtreffen.
En dat geroeptoeter over diesels is óók al zo’n onzin. Nee, dit soort berichten is weinig meer dan platte stemmingmakerij. Prullenbak.
Nou Ulaan, op zich goed om de meetmethodes kritisch te bekijken, maar je mag wel even bij ons op het balkon met een doekje over de tafel gaan. Kun je volgende week terugkomen, want dan is ie weer grauw/grijs met vettige aanslag van de uitstoot. Daar heb ik geen meting voor nodig 😉
Waarom niet meer lobbyen voor meer gebruik van LPG
met de nieuwste systemen een reductie tot 95% en lpg is ook te gebruiken samen met diesel (dual-fuel) geeft voor vrachtwagens een reductie van 50% fijnstof en reductie co2 en nox + er is een infrastructuur van lpg stations in Europa (30 tot 35000 stations)+ in 2016 komt er bio-lpg op de markt
Lijkt mij de snelste en goedkoopste oplossing