Utrecht hoeft met spreidingswet iets minder vluchtelingen op te vangen dan verwacht Utrecht hoeft met spreidingswet iets minder vluchtelingen op te vangen dan verwacht

Utrecht hoeft met spreidingswet iets minder vluchtelingen op te vangen dan verwacht

Utrecht hoeft met spreidingswet iets minder vluchtelingen op te vangen dan verwacht
Opvang aan de Pahud de Mortangesdreef in Overvecht
De gemeente Utrecht hoeft met de nieuwe spreidingswet minder vluchtelingen op te vangen dan eerder werd gedacht. Het gaat niet om een groot verschil: slechts 42 vluchtelingen minder.

De gemeente Utrecht hoeft met de nieuwe spreidingswet minder vluchtelingen op te vangen dan eerder werd gedacht. Het gaat niet om een groot verschil: slechts 42 vluchtelingen minder.

Volgens de nieuwe verdeelsleutel moet de gemeente Utrecht per 1 juli van het nieuwe jaar 1946 asielzoekers opvangen. Eerder lag dat aantal nog op 1988 plekken: een verschil van 42. Ook hoeft er minder opvang te worden geregeld voor Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV’ers): van 169 dit jaar, naar 152 komend jaar. Of dit gevolgen heeft voor de manier waarop asielzoekers in de stad worden opgevangen, is niet bekend.

Criteria verdeelsleutel

Bij het bepalen van de verdeelsleutel is door de minister gestreefd naar een ‘zo evenwichtig mogelijke verdeling over het grondgebied van Nederland’, is te lezen in een brief van het Ministerie van Asiel en Migratie. Ook werd er in het besluit van de verdeelsleutel rekening gehouden met ‘eerdere en bijzondere inspanningen op het gebied van asielopvang’.

Bij het bepalen van de deelsleutel is ook rekening gehouden met hoeveel inspanning gemeenten in de afgelopen tien jaar hebben geleverd. Zo wordt de opvang van Oekraïeners meegerekend, en ook hoe lang en wat de omvang is van een opvanglocatie.

Ook is er rekening gehouden met haalbaarheid en uitvoerbaarheid, schrijft het Ministerie: “Om de
haalbaarheid en uitvoerbaarheid van een verdeelbesluit te beoordelen, maakt de minister gebruik van de al bekende informatie hierover en informatie van andere partijen zoals bijvoorbeeld het COA, de IND en de DTenV.”

Extra opvangplekken

Eerder werd al bekend dat de gemeente Utrecht op zoek moest naar 1.071 extra plekken voor asielzoekers. De gemeente liet weten dat dat waarschijnlijk niet ging lukken, De verwachting van de gemeente is dat er in de eerste cyclus van de spreidingswet 75 procent van het streefdoel behaald kan worden.

In april van dit jaar was er plek voor ongeveer 1.300 asielzoekers, alleen niet al deze plekken tellen mee volgens de Spreidingswet omdat sommige locaties tijdelijk zijn. Alleen plekken die tot 1 februari 2026 beschikbaar zijn, mogen meetellen.

“We zien dat dit een heel grote uitdaging zal zijn in de tijd van nu: de grote druk op de opvang voor mensen die dakloos zijn geraakt uit Nederland of daarbuiten, opvang voor gevluchte Oekraïners, een krapte aan geschikte locaties, een grote schaarste aan woningen waardoor mensen in diverse opvangvormen niet uit kunnen stromen naar een woning en de gemeentelijke financiën die onder druk staan,” zei wethouder Rachel Streefland eerder over de spreidingswet.

Gekoppelde berichten

5 Reacties

Reageren
  1. Boogschutter

    De spreidingswet is hiermee eens te meer een verstandige en effectieve maatregel gebleken. Het nu zittende kabinet is in alle opzichten het tegendeel van ‘verstandig en effectief’. Met deze tot weinig vreugde stemmende constatering luiden wij zo aanstonds het oude jaar uit.

  2. Koel Hoofd

    Ergens is het allemaal heel krom of bijzonder uitgekiend.
    Utrecht heeft een opvangverplichting van 1988 of 1942 mensen, op een bevolking van 374.374 is dat 0.5%. Peanuts dus.
    Kleinere steden dorpen krijgen soms te maken met 10-20% toevoeging van mensenopvang op hun bevolking. Dat is een vet heftige enting van nieuwe mensen op bestaande lokale sociale cohesie.
    10% voor Utrecht zou neerkomen op ruim 37.000 opvangerechtigden, en 20% zou met 74.000 acuut het hele “opvangcrisis” oplossen.

    Natuurlijk kunnen we die in Utrecht nergens huisvesten, dat moge duidelijk zijn.
    Maar dat komt echter wel door het linkse beleid waar huizenbezitters slapend rijk door worden omdat alleen rijken nog woningen kunnen kopen maar alle anderen buitenspel staan. Dat beleid regeert hier al sinds 2006, lees de gemeentelijke verkiezingsprogramma’s van de afgelopen jaren er maar op na.
    Mits je die nog kan vinden want heel ‘toevallig’ zijn vele van die verkiezingsprogramma’s in de offline prullenbak verdwenen….en…zijn die nieuwe niet te downloaden maar enkel nog tijdelijk te lezen…
    Als je niks te verbergen hebt, waarom dat dan wel proberen?

  3. Toine Goossens

    @Koelie,

    Ik hoop het beste voor u in 2025, en zeker dat het verstandelijk dan beter met u gaat dan nu.

    10-20% opvanggerechtigden komt voor Nederland uit op 1.800.000 tot 3.600.000. Ik zou maar op mijn tellen passen, dit is een miskleun van de hoogste orde.

    Hoeveel asielzoekers komen naar Nederland?
    Centraal Bureau voor de Statistiek
    https://www.cbs.nl › nl-nl › dossier

    In 2023 werden er 27 140 verblijfsvergunningen asiel voor bepaalde tijd verleend. Dat waren er 2 495 minder dan in 2022 en 2 435 meer dan in 2021.

  4. Nina

    De overige plekken dan graag naar Nederlanders die dakloos zijn.

  5. Claire Obscur

    Typisch Nederlands om hier met open ogen in te blijven trappen. Eerst: de prijs van frisdrank gaat met 10 euro omhoog. Iedereen op de kast. Daarna: het valt mee, het is maar 5 euro omhoog. Iedereen door het dolle heen van blijdschap.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).