Het Utrechtse college van B&W heeft vandaag bij de Rechtbank Den Haag het beroep toegelicht dat het college heeft aangespannen tegen het besluit van de minister van Infrastructuur & Milieu, Melanie Schultz van Haegen, om de maximumsnelheid op de A12 tussen De Meern en Reeuwijk te verhogen naar 130 kilometer per uur.
Het college heeft beroep aangetekend tegen dit besluit omdat het verhogen van de maximumsnelheid leidt tot meer geluidshinder en hogere concentraties fijn stof en stikstofdioxide en dus ongezondere lucht voor de bewoners van onze stad.
Utrecht is van mening dat de gezondheid en kwaliteit van leven van een grote groep Utrechters zwaarder moet wegen dan de geringe tijdswinst die het verhogen van de maximumsnelheid oplevert voor automobilisten.
De gemeente vindt het frustrerend dat ze de laatste jaren allerlei maatregelen neemt om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en dat er vanuit het rijk een plan wordt ingevoerd dat averechts werkt. “Door het verhogen van de maximumsnelheid op de snelwegen rond de stad doet het rijk een deel van de effecten van deze kostbare maatregelen teniet. Daarbij bestaat het risico dat de wettelijke grenswaarden voor luchtkwaliteit door onzekerheden in de berekeningen alsnog niet worden gehaald,” aldus de gemeente.
15 Reacties
ReagerenGoed dat de gemeente Utrecht opkomt voor de gezondheidsbelangen van Utrechters! Dank!
@Ard, nou dat is dan voor het eerst, want normaal word er ook gesjoemeld met cijfers volgens kees van Oosten.
http://www.duic.nl/nieuws/kees-van-oosten-van-sslu-wil-heropening-onderzoek-milieuzone-na-volkswagen-debacle/
Beter laat dan nooit, @geenstijl. Dit is een duidelijk gebaar van de gemeente en als inwoner van Utrecht ben ik daar blij mee.
Als we de gemeente Utrecht laten meebeslissen over de Rijkswegen, hadden we daar ook alleen maar “Rijksboulevards” gekregen met 1 rijstrook.
Het gaat ook niet om tijdswinst, maar om geloofwaardige regelgeving. Ook iets waar onze gemeente wat van zou kunnen leren.
Yes! 130 is nergens voor nodig, en een last voor onze lucht.
allemaal geblaas en geblaat, terwijl je meestal stil staat of in een drukke spits rijdt. er zullen weinig auto’s echt 130 gaan rijden.
Bedankt gemeente, dat u proactief opkomt voor onze gezondheid.
130 Km in de randstad is onzin nutteloos, de nadelen zijn veel groter dan de voordelen van een enkele minuten.
@ sander: precies, bespaar de automobilist de frustratie 130 te mogen rijden terwijl dat meestal door de drukte niet kan. De kracht van Utrecht heeft al jaren goede plannen klaarliggen, met oa 80km op de hele ring. Is misschien ook al te optimistisch, maar in ieder geval realistischer en beter voor doorstroming en milieu.
Prima om overal 130 te kunnen rijden, zeker ‘s avonds/’s nachts..!! en bij verhoogde concentraties in de spits reageren met de “100 km” borden
@80 is prachtig
80 is weer een ander slecht idee. kijk bij den haag en rotterdam en ook bij utrecht op de ring, waar de snelheidsbeperking tot 80 km uur juist veel files veroorzaakt.
mijn punt was meer dat de milieuramp die voorspeld wordt als men 130 km per mag rijden niet zal gebeuren ten eerste omdat de meeste mensen in de spits niet echt harder kunnen vanwege de drukte. ten tweede zie je nu ook op wegen waar nu al 130 gereden mag worden dat het aantal auto’s dat 130 rijdt minimaal is. mijn voorspelling is dus dat die snelheidsverhoging amper invloed gaat hebben. dus zowel nutteloos vanuit het rijk om het in te stellen met alle bijkomende kosten, en nutteloos van de gemeente om er tegenin te gaan. dit is letterlijk symbool politiek.
ja ik vindt dat rijk niet op a12 geen 130 km per uur moet doen volgens tom kan rijk beter doen op a2 dan a12
opgroep
wat merk u van 130 km per uur wegen staan ze overal laat wetten tomfannynanlohy@gmail.com
Goeie zaak dat de gemeente zich verzet tegen die 130 km/uur.
Ik vind het gedrag van de stad vooral hypocriet. Laat al tijden veel auto’s lang stil staan bij stoplichten, waar veel fietsers voorbij rijden (ik zou zeggen vaak ook inwoner van deze prachtige stad). Dit is ook niet heel gezond. Gemeente kijk eerst naar je zelf en dan pas naar een ander. Of het verhogen echt zoveel verschilmaakt…. denk het niet, want vaak kan het niet eens gereden worden, dus maak je voor ergens anders lekker druk om dan geldverslindende procedures te starten.
Tamelijk vaak rij ik op wegen met een snelheidsbeperking – en of het nou 30, 50, 60, 70, 80, 100, 120 of 130 is [ meer smaken ken ik niet] : mijn ervaring is dat veel automobilisten sneller, vaak veel sneller rijden dan toegestaan. De reactie van sommigen hierboven is dat het ook wel voorkomt dat die snelheid niet gehaald kan worden door bv. files. Inderdaad. Dan neemt niet weg dat waar bv. 130 mag worden gereden en waar dan ook de pakkans zo gering is men zich niet aan de aanbevolen snelheid houdt. Men begrijpt niet dat die beperking er is ten behoeve van de verkeersveiligheid, en speelt eigen rechter. Amen.
@ Ronald
? En dan was knooppunt Oudenrijn binnen de kortste keren omgetoverd in een ovonde..