Utrecht in vergelijking met andere grote steden duurste gemeente om elektrische auto op te laden Utrecht in vergelijking met andere grote steden duurste gemeente om elektrische auto op te laden

Utrecht in vergelijking met andere grote steden duurste gemeente om elektrische auto op te laden

Utrecht in vergelijking met andere grote steden duurste gemeente om elektrische auto op te laden
Archieffoto laadpaal
Utrecht is de duurste gemeente om een elektrische auto op te laden. Dat meldt de site Pricewise na een vergelijking met de andere drie grote steden van Nederland. Om je elektrische auto op te laden aan een openbare laadpaal betaal je in Utrecht gemiddeld 79 cent per kilowattuur. Volgens Pricewise is het voor Utrechters zelfs goedkoper om heen en weer te rijden naar Rotterdam om daar de elektrische auto op te laden, aangezien de prijzen zo enorm verschillen.

Utrecht is de duurste gemeente om een elektrische auto op te laden. Dat meldt de site Pricewise na een vergelijking met de andere drie grote steden van Nederland. Om je elektrische auto op te laden aan een openbare laadpaal betaal je in Utrecht gemiddeld 79 cent per kilowattuur. Volgens Pricewise is het voor Utrechters zelfs goedkoper om heen en weer te rijden naar Rotterdam om daar de elektrische auto op te laden, aangezien de prijzen zo enorm verschillen.

Vergelijkingssite Pricewise zette de oplaadtarieven van de vier grootste steden op een rij om te kijken waar bezitters van elektrische auto’s het goedkoopst en duurst uit zijn. In Utrecht steken de prijzen met kop en schouders uit boven de drie andere steden. Daar betaal je gemiddeld 79 cent per kilowattuur voor het opladen van een elektrische auto.

Ter vergelijking, in Rotterdam ben je het goedkoopst uit met een gemiddeld tarief van 31 cent per kilowattuur en in Den Haag betaal je gemiddeld 33 cent. In Amsterdam betalen mensen gemiddeld iets meer geld om hun elektrische auto op te laden, namelijk 56 cent. Ook snelladen bij oplaadpunten van Fastned is met 69 cent goedkoper dan het oplaadtarief in de gemeente Utrecht.

Elk kwartaal anders

Voorheen werden de prijzen van het opladen in Utrecht altijd jaarlijks aangepast. Maar dat is veranderd naar een aanpassing van elk kwartaal. Daardoor verschillen de laadprijzen in Utrecht elke drie maanden en kan het zijn dat je het ene kwartaal goedkoper uit bent dan het andere kwartaal. Dat heeft allemaal te maken met de situatie op de energiemarkt. Als op de markt de elektriciteitsprijzen stijgen, gaan de prijzen om je elektrische auto op te laden ook omhoog, eveneens in Utrecht.

14 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Ja maar ja maar ja maar het mieljeuuu dan? Altijd een grote mond over groen, over ecologie en van alles en nog wat. Groen lullen, zakken lekker vullen. Op kosten van de betrokken burger die zwaar mag betalen voor het opladen van zijn BEV. Want laten we eerlijk zijn, opladen met eigrn stroom is niet voor veel inwoners een optie.

  2. Berina

    De Utrechtse politiek heeft liggen slapen en hebben slechte afspraken gemaakt met de laadpaal aanbieders die de burger nu onnodig veel geld kosten.

    Op deze manier wordt elektrisch rijden nooit wat en blijft Utrecht een stinkstad.

  3. Harm

    Wat een cashcow in Utrecht: Redelijke vraag en hoge prijs.

  4. Pee

    En vanaf volgend jaar moet ook de wegenbelasting voor electrocarren worden betaald.
    Boodschappen auto met het gewicht van een stadsbus dus tel maar uit je winst .

  5. deGroot

    Even wat anders. Daarnaast plaatst de gemeente ongevraagd overbodige palen. Bij mij in de straat staat er een die nauwelijks gebruikt wordt. Echter, nu komt er een tweede, die dus (nu) nog niet nodig is, sterker overbodig is.

    Gezien in deze straat voornamelijk sociale woningbouw staat is de kans dat bewoners een dure e-auto kunnen kopen vrij klein. In het gebied rond de parkeerplaats heeft ook niemand een e-auto, dus wordt de paal geplaatst voor auto’s uit de verdere omgeving.

    Bezwaar maken is een wassen neus heb ik gemerkt. De gemeente plaats de paal voordat ze de bezwaarschriften hebben behandeld. Erg onbeschoft dus.
    Er wordt dus niet naar bewoners geluisterd en het masterplan moet koste wat kost door de strot geduwd/gerealiseerd worden. Blijkbaar ontbeert het plan flexibiliteit.

    En dan vinden ze het gek dat protestpartijen het in de verkiezingen goed doen!

  6. Scherpschutter

    @Berina

    Geduld, geduld. Geef het nog even een paar decennia. Over een jaartje of 30-40 rijdt iedereen elektrisch.

  7. Hans

    Het gaat goed met Nederland zolang men zich druk maakt over het ‘bijtanken’ van de Tesla voor minder dan 8 dubbeltjes per kWh. En dan te bedenken dat de elektrische auto er voorlopig alleen maar is voor de rijkere medemens.

  8. jan

    Ach ja elektrisch rijden is nu toch alleen voor de mensen met geld. Geen enkele particulier denkt nu dat het een goed idee is om er eentje te kopen. Je zal zien dat er op korte termijn een technologische oplossing komt voor de accu’s waardoor ineens alle bestaande auto’s geen waarde meer hebben

  9. Wim Vreeswijk

    Hier is kennelijk niet over nagedacht. Dus terug naar de schrijftafel voor een nieuw voorstel in de gemeenteraad. We zien het gaarne tegemoet !

  10. arbeider

    Elektrisch rijden word een farce omdat bijna alle batterijen uit China moeten komen die zo de markt gaan beheersen. Alleen de rijken gaan profiteren van dit Linkse gedrocht. Lang leve het ” socialisme” .

  11. HenQ

    @Pee
    Inderdaad. Ik zie nog wel een leuke export op gang komen, geen enkele reden natuurlijk meer om een EV te rijden. Portemonnee komt eerst in Nederland.
    Zelf heb ik overigens geen auto, HenQ gaat op de scooter, dat is hier nog steeds veruit het snelste vervoermiddel in een straal van 20 KM

  12. wollie

    @HenQ: hold my beer
    -stapt op racefiets-

  13. Nina

    Allemaal aan de elektrische auto!

    9,3 miljoen auto’s in Nederland elektrisch laten rijden. Ziet u het voor u? Ik kijk om mij heen op de snelweg en vraag mij dan af: hoe dan?

    Dat zijn om te beginnen heeeeel veel laadpalen; ook op vakantie in het buitenland en voor de buitenlanders die in ons land vakantie vieren. Dat gaat toch niet werken, als iedereen een half uur moet opladen?

    Het elektriciteitsnet is nu al overbelast en we moeten rekening gaan houden met stroomuitval in de nabije toekomst, stond laatst te lezen in de krant.

  14. wollie

    @Nina elektrische auto’s zijn juist heel geschikt om het elektriciteitsnet te ontlasten (vehicle2grid, Lomboxnet)

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).