Utrecht komt met plannen voor herinrichting Vasco da Gamalaan en omgeving Utrecht komt met plannen voor herinrichting Vasco da Gamalaan en omgeving

Utrecht komt met plannen voor herinrichting Vasco da Gamalaan en omgeving

Utrecht komt met plannen voor herinrichting Vasco da Gamalaan en omgeving
Beeld: Gemeente Utrecht
De gemeente Utrecht wil de Vasco da Gamalaan en omgeving aanpakken en heeft daarvoor nu plannen gepresenteerd. In de wijk wordt 30 kilometer per uur de maximumsnelheid.

De gemeente Utrecht wil de Vasco da Gamalaan en omgeving aanpakken en heeft daarvoor nu plannen gepresenteerd. In de wijk wordt 30 kilometer per uur de maximumsnelheid.

De stad moet groener en verkeersveiliger worden en de plannen voor de omgeving van de Vasco da Gamalaan passen daar goed in. Kanaleneiland is een versteende wijk met relatief weinig groen en juist deze wijken merken veel van klimaatverandering, zegt wethouder Susanne Schilderman.

“Door het veranderende klimaat krijgt Utrecht ook vaker te maken met hitte, droogte en zware regenbuien. Met name wijken met veel steen en weinig groen, zoals Kanaleneiland, merken daar de gevolgen van”, aldus Schilderman.

De omgeving van de Vasco da Gamalaan moet dus groener worden. Er komt ruim 5.000 vierkante meter groen bij en er worden ruim vijftig extra bomen geplant. Negentien bomen zijn in slechte conditie en moeten worden vervangen. Verder wordt de oude riolering rond de Vasco da Gamalaan vervangen en komt er een apart riool voor hemelwater.

Tekst loopt door onder de afbeelding

30 kilometer per uur

Naast groener moet de wijk ook verkeersveiliger worden. De gemeente hoopt dat te bereiken door een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te voeren, drempels aan te leggen en de straten smaller te maken zodat er meer ruimte is voor voetgangers. Ook komen er nieuwe hoofdfietsroutes vanuit de wijk naar de Merwedekanaalzone en Rivierenwijk. Parkeervakken moeten parkeeroverlast in de wijk tegengaan.

Knip

Verder wordt er nog gekeken naar de mogelijkheden voor een knip op de Rooseveltlaan, tussen de Cortezlaan en de Bontekoelaan. Die knip zou zorgen voor een verschuiving van verkeer en geluid naar de Columbuslaan, maar volgens de gemeente blijkt uit onderzoek dat die verschuiving beperkt is. De knip zou wel de hoofdfietsroute verbeteren en ervoor zorgen dat het Marco Poloplantsoen beter aansluit op Rondje Stadseiland.

De plannen van de gemeente voor de omgeving van de Vasco da Gamalaan worden nu verder uitgewerkt. De gemeente besluit later nog of de knip op de Rooseveltlaan er komt. De herinrichting van de Vasco da Gamalaan staat gepland in de loop van 2026 en duurt naar verwachting twee jaar.

18 Reacties

Reageren
  1. Margriet

    Ah in 2026 is er gelukkig weer geld. Mis nog wel ruimte om te ontmoeten en te verbinden, gelukkig wel een knip die niet tot extra hinder leidt (auto’s verdwijnen in het kanaal?)

    Maar niet te somber, ziet er goed uit, doe maar.

  2. Vak J

    Haha, weer worden de burgers op het verkeerde been gezet. Was het vroeger fijnstof, daarna veiligheid, nu is het klimaat wat uit de kast word getrokken om burgers mee te krijgen! Klimaat klinkt lekker he! Dus reguurders jullie zullen wel blij zijn, nu de bewoners van Kanaleneiland nog, want zolang daar met Golfies en Audi’s word gescheurd gaat er niets aan de veiligheid veranderen! Maar dat durft dit College niet te benoemen, net als de plannen in Overvecht.

    Ik zie weer een demonstratie van bewoners aankomen.

  3. Slalommer

    Gemeente, wilt u astublieft ophouden met beloven dat er meer ruimte komt voor de voetganger bij een herinrichting? Dat is pertinent niet waar. De extra ruimte wordt ingenomen door fietsen en fietsers, plantenbakken, terrassen, geparkeerde auto’s, palen met verkeersborden, afvalcontainers en reclameborden. En als er dan nog een beetje ruimte overblijft, mag de voetganger daar tussendoor slalommen.
    De voetganger is zo langzamerhand de paria van de stad. Dat is jammer, want een voetganger neemt weinig ruimte in, heeft meestal een rustig tempo, en hoeft geen stuk blik ergens te parkeren.

    Verder wens ik de gemeente veel succes met alweer een herinrichting, en ik ben benieuwd hoe vaak het weer over zal moeten omdat er wat niet goed ging.

    Wel bijzonder dat er geld voor is.

  4. Vincent

    Klinkt goed!

  5. Wies

    Minder ruimte. Dan kunnen de fietsers en voetgangers (want mensen gaan dan via de stoep) mooi fungeren als obstakel voor de Golfjes, Audi’s, Fatbikes en Scooters. Zo lang dat niet verandert, zal de veiligheidsbeleving niet toenemen.

  6. eilandbewoner

    Er liggen al best veel drempels. Waarschijnlijk hoef je ze alleen steiler te maken om te zorgen dat je 30 km/u word.

    Volgens mij is er ook best veel groen in de wijk zeker als je dit vergelijkt met andere delen van de stad. Alleen zijn de meeste tuinen onderhoudsarm aangelegd. Misschien moet de gemeente daar tijd in steken, dat is ook nog eens veel goedkoper.

    En meer ruimte voor de voetganger? als ik op die artist impression moet afgaan komen er minder bomen en een smallere stoep.

  7. Nina

    Men gaat maar door met nieuwe projecten die geld kosten 🙄

    Het begrotingstekort gaat al richting 90 miljoen euro!

  8. Koel Hoofd

    Ik lach me helemaal kapot.
    Het comfortabele asfalt voor fietsers gaat er uit en wordt vervangen voor jawel, klinkers en drempels vanwege het veranderende klimaat en verkeersveiligheid….
    Terwijl in oude stadswijken juist die klinkers en drempels eruit worden gerukt en vervangen voor asfalt vanwege het ultieme fietscomfort op de rooie racebaan vanwege klimaatverandering en verkeersveiligheid…”

    Dat staat letterlijk haaks op elkaar, in het ene stadsgebied klinkers vervangen voor asfalt (onveiliger en milieubelastender) en in het andere stadsgebied asfalt vervangen voor klinkers (veiliger en minder milieubelastend), zogenaamd onder het mom van klimaatverandering en verkeersveiligheid in één en dezelfde stad.

    De gemeente lult lekker groen in de ruimte maar feitelijk zijn ze de groene kluit aan het belazeren met de standaard argumenten welke ze volkomen willekeurig toepassen om maar die autootjes ded stad uit te kunnen pesten.
    De artist impression is daar ook heel duidelijk over.
    Maar volgens de gemeente wordt het groener en veiliger in hun Fantasialand…

  9. Wim

    @ Nina

    Er zit daar een dure staf die niets anders doet dan dit soort plannetjes te bedenken. Daarop is een stevige bezuiniging te realiseren.

  10. de Kreek

    Ik denk ook dat ze het politie bureau flink moeten uitbreiden, want als ik het goed ziet, dan halen ze de helft van de parkeerplekken weg. Dan kan je er op wachten dat ze elkaar de schedel in slaan voor een parkeerplek en het is wel het stemvolk van Groen Links, ik wens ze erg veel succes daar in Kanaleneiland met het weg halen van parkeerplekken en daar in plaats van komt ongewenst kruid plantsoenen, in de volksmond ook wel onkruid plantsoenen genoemd, waar weinig tot geen onderhoud aan gepleegd wordt.

  11. Boogschutter

    Het zure gemor & gemopper ten spijt kunnen we evenwel vaststellen dat het vergroenen van een stuk van sfeer gespeende woonwijk een aanvang neemt. Deze plannen zijn prima en broodnodig.
    Wel fijn dat Nina onze schaduwminister van financiën is geworden. Iemand moet tenslotte op de kleintjes letten. Dat houdt het gemeentebestuur lekker scherp.

  12. Johnny

    Zolang er iets gedaan wordt tegen deze verkeershufters die hun bruluitlaat strelen dag en nacht, ben ik bereid mee te gaan met de huidige bestuur.

  13. Statler

    Dit college wil koste wat kost een complete stad vertimmeren naar hun wensen en die van hun electoraat. Dit in het volle besef dat deze verbouwing in de toekomst niet- dan wel tegen gigantische kosten, te corrigeren is. Lijkt op hovaardig over het graf heen regeren.

  14. MtU

    Hoppa! Gaan we weer een hoop geld uitgeven aan een totaal overbodige herinrichting. We moesten toch bezuinigen? Bezuinig dan eerst eens op al die zinloze projecten van deze verkeerswethouder.

  15. Nina

    @ Boogschutter
    Broodnodig?
    Het kan wel nodig zijn, maar het geld is op.
    Het financiële beleid is dus niet goed (geweest).

    @ Johnny
    Reken jij dan ook het tekort op de begroting af bij de gemeente? Zou fijn zijn, want dan kunnen de inwoners die gekort zijn op hun broodnodige zorg vanwege miljoenenbezuinigingen weer geholpen worden.
    Bron: https://www.ad.nl/utrecht/utrecht-bezuinigt-miljoenen-op-zorg-en-ondersteuning-de-financiele-situatie-is-ernstig~aa2c2f6b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    Dit is toch niet uit te leggen, als je een sociaal hart hebt?!

  16. Katja

    Die eerst een draagvlakonderzoek. En laat de bewoners beslissen.

  17. Johnny

    @Nina Mijn hart voor utrecht en vooral haar inwoners is laatste jaren constant minder geworden. Kein Herz mehr als het zo doorgaat. Denk maar niet dat ik het begrotingstekort wil afrekenen, zodat het bestuur nog meer onzinsubsidies kan verstrekken.
    Utrecht moet minder.

  18. Mr sarcasme

    Beste gemeente Utrecht,

    Kunnen jullie alsjeblieft inzien dat na jullie falen bij het (3 keer!) openbreken van het goylaan, de lekkende parkeergarage in Leidse Rein en jullie mega begrotingstekort, dit soort verdere plannen mogelijk een slecht idee is…?

    Het goylaan is niet verkeers veiliger geworden. Het Lombokplein is prima zoals het is. Houdt alsjeblieft op met het keer op keer openbreken van straten die prima zijn. Alsjeblieft.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).