Utrecht krijgt eind dit jaar 19 kentekencamera’s in de binnenstad. Deze worden gebruikt om vrachtauto’s te beboeten als zij op plekken rijden waar het vrachtautoverbod geldt. Het OM en de lokale driehoek met de burgemeester, politie en officier van justitie hebben hiervoor toestemming verleend. Dit blijkt uit een persbericht van de gemeente.
In een gedeelte van de binnenstad van Utrecht is het verboden om te rijden met een vrachtwagen. Dit verbod is ingevoerd om de eeuwenoude en unieke werfkelders te beschermen. Te zwaar verkeer kan namelijk zorgen voor schade.
Er zijn al paaltjes geplaatst om ervoor te zorgen dat te brede voertuigen niet over kelders kunnen rijden. Handhavers controleren ook regelmatig of deze verkeersregels niet worden overtreden en schrijven boetes uit.
Hoewel het aantal meldingen over te zware voertuigen afneemt, zijn er altijd nog chauffeurs die de regels overtreden. De gemeente schrijft: “Elk zwaar voertuig dat over straten met middeleeuwse werfkelders rijdt, is er één te veel. Daarom hangt gemeente Utrecht eind 2023 kentekencamera’s op in het wervengebied. Deze worden gebruikt om overtreders automatisch een boete te geven.”
Camera’s
De kentekencamera’s zijn dezelfde als die nu worden gebruikt bij de milieuzone. De camera’s maken foto-opnames van kentekens van alle motorvoertuigen die er rijden en halen de voertuiggegevens bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) op. Als het om een vrachtauto (voertuigcategorie N2 en N3) gaat, krijgt deze automatisch een boete van 110 euro.
De gemeente Utrecht evalueert de handhaving met kentekencamera’s na een jaar. Als blijkt dat het effectief is, bekijkt de gemeente of (een aantal van) de paaltjes die nu op 19 locaties in de binnenstad staan in de toekomst weg kunnen.
19 Reacties
ReagerenHet is ook een lastige situatie voor de gemeente en de bewoners/eigenaars. De werfkelders zijn veelal privaat eigendom. Dit terwijl de slijtage en schade door de straat erboven komt die eigendom is van de gemeente. Goed dat ze de vrachtwagens in ieder geval weren
Huh, de ovj ís toch van het OM..?
@jan: wat is daar dan precies lastig aan?
Sja wel ja nog meer cameras…kan dit niet anders?
NÙ zijn die “kenteken-camera’s” enkel nog voor “vrachtauto’s”.
Maar die camera’s kunnen natuurlijk veel meer filmen dan enkel kentekens.
En ga er maar van uit dat het gebruik ervan in de toekomst niet beperkt blijft tot “vrachtauto’s” beboeten.
Sowieso wordt er gesproken over “vrachtauto’s”. Worden daar ook niet bakwagens mee bedoeld?
@moi, zoals je kunt lezen zijn het geen gewone camera’s maar anpr-camera’s.
Moi, het zijn niet nog meer cameras. Het zijn dezelfde cameras die ook de Milieu zone handhaven. Dus dezelfde camera, meer functies.
@sj het lastige eraan is dat je als eigenaar weinig zeggenschap hebt over het deelgebruik van je eigendom. Voorheen wou de gemeente ook niet delen in de kosten van de schade en lieten ze het toe dat er zwaar materiaal over de werven reden. Dat de gemeente nu deze stap neemt is dus een positief gegeven
Toch bijzonder dat deze camera’s wel door de gemeente geinitieerd kunnen worden maar snelheidscamera’s dan weer niet
@le coq: nee dat is niet bijzonder want snelheidsovertredingen zijn geen taak van de gemeente maar van justitie/politie.
Mooi.
@Wil 4/9/2023 – 17:07
“De kentekencamera’s zijn dezelfde als die nu worden gebruikt bij de milieuzone. ”
Dat zijn geen Anpr camera’s.
Er word ook niet gesproken over Anpr camera’s.
@Rc 4/9/2023 – 20:35
“Utrecht krijgt eind dit jaar 19 kentekencamera’s in de binnenstad. ”
“Daarom hangt gemeente Utrecht eind 2023 kentekencamera’s op in het wervengebied. ”
De kentekencamera’s zijn dezelfde als die nu worden gebruikt bij de milieuzone.
Dat zijn 19 camera’s erbij , die hetzelfde zijn als de milieuzone camera’s
Zou het niet mogelijk zijn zo’n lelijke en onoverzichtelijke tros verkeersborden, in een driedubbele rij nog wel, te reduceren tot een of twee borden die alles samenvatten? Voor blinden en slechtzienden is de afgebeelde straat met óók nog eens losstaande reclameborden een ramp. Nu komt er nog een camera bij, vast óók weer op een eigen paal.
@pee: het is me niet helemaal duidelijk welk punt je wilt maken, maar anpr-camera’s ZÍJN kentekencamera’s.
Sinds de middeleeuwen is er geen fatsoenlijk onderhoud meer gepleegd aan onze unieke grachtkelders waardoor er nu ernstige problemen zijn ontstaan qua veilige en noodzakelijke bevoorrading van onze middenstand,. Uit een inventarisatie is inmiddels gebleken dat er al eeuwenlang veel achterstallig onderhoud was geconstateerd en een kostenplaatje is ontstaan van meer 1 miljard euro! Het lijkt mij niet meer dan redelijk en billijk dat hierover raadsvragen worden gesteld en de ondernemers ruimhartig schadeloos worden gesteld.
Wat ik me afvraag is of de bestuurders van deze te zware voertuigen willens en wetens over deze straten rijden, of niet weten dat het niet toegestaan is.
110 euro boete voor een schade van een ton…. Vroeger was de boete ca 2000 euro alleen werd die nooit opgelegd. Veel chauffeurs missen de bordjes dus ik zou die paaltjes maar mooi laten staan.
Ik vraag me af wat de gemeente denkt te bereiken met bekeuringen nadat de mogelijke schade is aangericht.
Dit is m.i. geen preventie, dit is het laten gebeuren en bekeuren.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Hè ja, laten we het hardwerkende deel van Nederland aanpakken dat nog onze stad wil inrijden – terwijl je amper een bocht kunt nemen met zo’n vrachtwagen – om onze winkels en horeca te bevoorraden met avocado’s, linksgedraaide yoghurt, wijn en het biologische vegan assortiment.
Dit zodat het verwende volk -al foeterend op de “foute” boeren die overigens alles wat zij eten en drinken produceren (..) – hier op een terrasje kan gaan zitten genieten.
Hoe triest wil je het hebben?