Utrecht krijgt 35 elektrische stadsbussen | De Utrechtse Internet Courant Utrecht krijgt 35 elektrische stadsbussen | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht krijgt 35 elektrische stadsbussen

Utrecht krijgt 35 elektrische stadsbussen
Archieffoto DUIC
Utrecht krijgt nieuwe stadsbussen die schoner zijn en meer zitplaatsen bieden. Zo worden de bussen die rijden op de lijnen 3, 7 en 8 vervangen door elektrische voertuigen.

Utrecht krijgt nieuwe stadsbussen die schoner zijn en meer zitplaatsen bieden. Zo worden de bussen die rijden op de lijnen 3, 7 en 8 vervangen door elektrische voertuigen.

Hiervoor worden 35 nieuwe bussen gekocht. Deze investering wordt gedaan door de provincie Utrecht en vervoersbedrijf U-OV. “Met de komst van zoveel nieuwe elektrische bussen zetten we een flinke stap naar het doel van volledig schoon openbaar vervoer in 2028. Tegelijkertijd is er, gezien de aanhoudende groei van het openbaar vervoer, dringend behoefte aan extra capaciteit. Daarom gaan er meer lange bussen rijden op lijnen waar vooral in de spits veel vraag naar is”, zegt gedeputeerde Dennis Straat.

U-OV rijdt momenteel elektrisch in de stad Utrecht op de lijnen 1 en 2. Nu komen daar dus de lijnen 3 (Utrecht CS – Overvecht), 7 (Voordorp – Kanaleneiland) en 8 (Station Lunetten – Oorsprongpark) bij. De bussen worden op de eindpunten van de lijn opgeladen met snelladers. Deze bussen moeten in het voorjaar van 2020 gaan rijden.

Vanaf eind 2019 worden 125 bussen vervangen. Rondom de stad Utrecht gaan in de streekdienst 20 nieuwe elektrische bussen rijden. Voor de vervanging van de resterende 70 voertuigen worden 15 nieuwe dieselbussen aangeschaft, evenals gemoderniseerde bussen.

13 Reacties

Reageren
  1. Anlies

    Laat lijn 1 nou bij mij door de straat komen: het meerendeel is gewoon een vieze dieselbus. Waar die elektrische bussen zijn: joost mag het weten. Misschien leuk project voor Duic om eens in te duicen.

  2. Charles

    Ze rijden wel hoor, die elect. bussen op lijn 1, maar nog lang niet alle electr./Er rijden inderdaad ook nog die diesel bussen; dus ze mogen wel haast maken

  3. Herman

    Goed nieuws!
    Paar jaar geleden werden nog vol trots veel schonere diesels gepresenteerd, paar jaar later en de sjoemel affaire weten we allemaal wel beter.
    Nu dus wel de juiste keuze voor echt schonere bussen.

  4. JdV

    Een hoop beschadigde en overleden fietsers dus in Utrecht binnenkort. Dieselbussen hoorden ze ondanks oortjes of koptelefoons nog wel eens aankomen. Deze zijn lekker stil dus die horen ze niet maar voelen ze pas als het te laat is.

  5. katja

    @JdV, je neemt deel aan verkeer, dus géén oordopjes in of koptelefoon op voor je eigen veiligheid.

  6. Dus

    @katia: Dus ook geen radio aan in de auto! Sterker nog, ook je ramen open. Anders hoor je nog steeds niets.

  7. Marco Knol

    Beetje jammer dat het accu-bussen zijn en geen waterstof.

  8. Hans

    Het gesignaleerde probleem van de geluidlooos aan komen rijdende bussen, dus wellicht onveilig voor de oordopdragende medemens – is makkelijk op te lossen door een ‘aanrij-geluidje’ via een loudspeaker te produceren evt. in combinatie met een sensor die de betreffende fietser tijdig in het oog krijgt. Geen argument dus tegen electrische bussen die een schoner leefmilieu bevorderen.

  9. wollie

    waterstof uit electrolyse is niet rendabel, uit aardgas niet duurzaam. prima keuze dus voor batterijbussen, bereik is geen issue met voldoende snelladers.

  10. mark

    Waarom zouden we prima bussen al vervangen, als deze nog niet zijn afgeschreven? De belasting die dat oplevert (incl. bouw van nieuwe) wordt nimmer goed gemaakt door de electrobussen. Om van de kobalt en lithium pulkende kindjes in Afrikaanse mijnen onder toeziend oog van Chinese slavendrijvers maar te zwijgen. Maar zolang we onszelf maar o zo groen bezig vinden, is alles geoorloofd. Beter ontwikkelen we inderdaad doro tot we echt een goede oplossing hebben en niet die halve symbool- tussenoplossing van accubussen.

  11. wollie

    maar 2% van de lithium komt uit afrika, het meeste komt uit chili en australië. in één bus zit hooguit een paar kilo lithium.

    kobalt komt voornamelijk uit congo maar wordt slechts in lage percentages gebruikt in autobatterijen (veel meer in smartphones). toekomstige batterijen zullen waarschijnlijk kobaltvrij zijn.

    grafiet is een belangrijk bestanddeel in autobatterijen maar wordt nauwelijks uit afrika betrokken, voornamelijk china en india.

  12. mark

    Dank voor de cijfers en verduidelijking, maar maakt het op zich niet minder erg of minder hypocriet.

  13. wollie

    klopt, want dat was het al niet 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).