Utrecht krijgt meer deelbakfietsen en mogelijk in de toekomst ook elektrische deelstepjes Utrecht krijgt meer deelbakfietsen en mogelijk in de toekomst ook elektrische deelstepjes

Utrecht krijgt meer deelbakfietsen en mogelijk in de toekomst ook elektrische deelstepjes

Utrecht krijgt meer deelbakfietsen en mogelijk in de toekomst ook elektrische deelstepjes
Bron: Twitter André Pettinga
Het aantal deelbakfietsen van aanbieder Cargoroo wordt in Utrecht uitgebreid van 100 naar 150 exemplaren. Ook onderzoekt de gemeente of er in de toekomst elektrische deelstepjes kunnen worden toegevoegd aan het aanbod.

Het aantal deelbakfietsen van aanbieder Cargoroo wordt in Utrecht uitgebreid van 100 naar 150 exemplaren. Ook onderzoekt de gemeente of er in de toekomst elektrische deelstepjes kunnen worden toegevoegd aan het aanbod.

In juni 2020 werd bekend dat er honderden deelscooters, -fietsen en -bakfietsen in Utrecht zouden komen. Onderdeel daarvan waren honderd elektrische bakfietsen van Cargoroo. Omdat deze voertuigen ‘goed’ worden gebruikt – gemiddeld bijna een keer per dag – en er vanuit buurten waar deze bakfietsen nog niet staan vraag is naar dit vervoersmiddel wordt het aanbod uitgebreid.

Daarom komen er structureel vijftig nieuwe fietsen bij. Deze komen in Kanaleneiland en Overvecht te staan – twee gebieden waar de bakfietsen nog niet werden aangeboden – en ook wordt het aanbod in Leidsche Rijn uitgebreid. Daarnaast komen er tijdelijk zes elektrische bakfietsen bij tijdelijke hubs rondom de werkzaamheden aan de Westelijke Stadsboulevard.

Probeeraanbod

Om meer Utrechters aan te sporen gebruik te maken van het deelvervoer gaat de gemeente een zogenoemd probeeraanbod introduceren. “Via de Mobility as a Service-app Gaiyo bieden we Utrechters een ‘probeertegoed’ aan: 40 euro ten behoeve van één of meer gratis ritten met een deelvoertuig.”

Tot slot wordt onderzocht of in de toekomst de elektrische deelstep kan worden toegevoegd aan het aanbod. Enkele modellen zijn inmiddels goedgekeurd door de RDW en de nieuwe eisen voor dit vervoersmiddel gaan in op 1 januari 2023. Aanbieders van de deelstep willen volgens de gemeente vanaf dat moment toetreden tot de Nederlandse markt.

De vraag is, aldus de gemeente, of deze voertuigen van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de ‘mobiliteitsdoelstellingen’ van de stad. “Serieuze aandachtspunten bij het gebruik van e-deelsteps zijn het vervangen van lopen en fietsen, verrommeling van de openbare ruimte, onveilige verkeerssituaties, ook in relatie tot moeizame handhaving.”

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Die bakfietsen worden inderdaad veel gebruikt, vooral door gezinnen met kinderen. Ik zag vorige week zelfs een gezin dat met de auto(!) hier naar toe was gekomen om een ritje te kunnen maken. Het is natuurlijk wel de vraag of dat gebruik zo blijft als de ‘nieuwigheid’ er van af is.

  2. Herman

    Hou die elektrische steps alsjeblieft weg, eindelijk dan zoek.
    Onze burgermeester reist tegenwoordig heel Europa door om te keten. Ga dan bijvoorbeeld even langs in Berlijn en zie de chaos. Nu is Berlijn nog wat toegankelijker dan Utrecht, dus in onze oude binnenstad wordt de chaos nog erger……

    En handhaven gaat het gewoon niet worden, lukt niet eens om foutief geparkeerde fietsen weg te krijgen.

  3. Natte Otter

    Kan niet wachten tot ze overal worden neergekwakt. De hele linkerkant denkt Walhalla want geen auto, maar zijn blind voor de neveneffecten.

    Nu hopen dat de gemeente ook zo slim is om het voor een bepaalde periode te doen, en dat ze, als het verstandig is ook weer deze keutel kunnen intrekken zonder dat ze ‘gemiste omzet’ moeten betalen als we er achter komen dat deze dingen ellendig zijn.

  4. JdV

    Grappig genoeg staan de meeste deel-initiatieven voor de overgrote meerderheid in de binnenstad, binnen de singels. Terwijl je juist eigenlijk het grootste aanbod in de verste buitenwijken zou moeten plaatsen om het vervoer richting centrum efficienter te maken. Maar ja, overheid en logica.

  5. Jonas

    Beste Duic, in het artikel staat dat er inmiddels al verschillende E-step modellen zijn goedgekeurd door de RDW. Zouden jullie kunnen aangeven om welke modellen jullie hier bedoelen? Op de site van de RDW zelf is niks te vinden namelijk.

  6. Realist

    ‘gemiddeld bijna één keer per dag..’ Nou nou, wat een doorslaggevend succes zeg! Logisch dat de gemeente daar bovenop springt. Het onderzoek naar stepjes kan btw meteen stopgezet worden want elektrische stepjes zijn verboden op de openbare weg.

  7. Koel Hoofd

    Het is een Brussel een grote puinhoop met deelstepjes omdat die steppers overal maling aan hebben.
    Waarom moet Utrecht altijd maar weer het falend voorbeeld van ander steden importeren? #metoo effect voor politici?

  8. PeterH

    Elektrische deelstepjes? Dan ben je als voetganger helemaal aan de goden ( welke dan ook ) overgeleverd.

  9. Koffie

    Ik heb die electrische fietsen van Tier drie keer gebruikt, en het is drie keer misgegaan geëindigd. Het vinden en openen van de fiets is gaat prima, maar om ze daarna weer te sluiten is een ramp. Eén keer was ik kennelijk door een verboden zonne gefietst (maar wel in de goede zonne geëindigd). Daarna sloeg de app helemaal op tilt. Die wilde de fiets gewoon niet meer afsluiten. Uiteindelijk telefonisch contact op genomen met Tier, die hebben de rit virtueel stopgezet (zodat ik niet meer hoefde te betalen). Iets later wilde ik naar huis, nou toen kon ik de rit niet meer starten. Moest 20 min lopen naar de volgende fiets. Een paar maanden later heb ik nog maar een keer geprobeerd, onder het mom; de app zal nu wel gefixt zijn. Weer ging openen en fietsen gewoon goed, weer ging het mis bij het sluiten. Ik was volgens GPS binnen de zonne, maar de app gaf aan dat dat niet zo was. Ik heb twintig minuten rond gelopen om de fiets te verplaatsen, maar nee hoor. Uiteindelijk weer gebeld, en toen hebben zij hem op slot gezet. Hij moet kennelijk bij een fietsenstalling/nietje staan, maar niet alle nietjes / plekken staan in het systeem!! Nou, goed. Daarna weer naar huis gefietst, dit keer bij een nietje; hij wilde weer niet sluiten “u staat niet op de goede plek”. Weer vijf minuten rondgelopen met die fiets, app meermaals afgesloten. Uiteindelijk wel gelukt zonder te bellen. Wat een gedoe die app zeg. Zeker geen aanrader, geef mij maar die Donkey Republic fietsen van vroeger. Overigens heeft Tier wel telkens de verspilde minuten gecrediteerd.

  10. Patty

    Deelsteps? Meesterlijk! Dan hebben wij straks ook ‘Window of life’ taferelen in onze stad. Kijk er nu al naar uit!

  11. alex

    Dit gaat veel fricties tussen bakfiets moeders opleveren. Die kunnen namelijk niet zo goed delen.

  12. waldorff

    svp geen deelsteps! Heb dit gezien in andere steden-iedereen pleurt al die stepjes overal en nergens neer-en er is al een mega fietsoverschot in de stad.
    Recent is er ook een poffertjeskraam geen vergunning verleend met het argument dat poffertjes niet gezond zijn-kun je op die grond ook niet deze elektrische steps weigeren???

  13. Luuk

    De bakfietsen worden in onze wijk veel gebruikt en ik snap dat niet iedereen de financiële middelen en ruimte heeft om zo’n ding aan te schaffen. Ze staan ook netjes op vaste plekken opgesteld. De deelfietsen en scooters daarintegen staan overal en nergens terwijl het op die punten vaak al druk genoeg is met (zwerf)fietsen. Als daar nog steps bij komen is het einde zoek. Als je ze in kleine abri’s zou zetten, dan zou het al een stuk verzorgder ogen.

  14. W.

    Die fietsen kan ik nog in komen, hoewel er echt wel iets gedaan mag worden aan het parkeren van die dingen op geleidestroken en het anderszins blokkeren van stoepen en doorgangen. Die stepjes hoeven van mij niet zo.

    @Realist: Wellicht de een na laatste alinea toch maar eens lezen t.a.v. die stepjes 🙁

    @Koffie: Ik begreep laatst van iemand dat een van de redenen is dat die fietsen vaak pontificaal op de stoep staan zou zijn omdat ze dus van Tier alleen op aangewezen plekken de rit mogen beëindigen. Dat lijkt dan wel aan te sluiten bij wat jij beschrijft?

  15. Bas

    Die stepjes lijken mij super onveilig en voor onveiligheid zorgen. Met alle opties aan OV en swapfietsen ook totaal raar en overbodig. Je kunt toch ook lopen als je echt niks anders hebt?? Ik zie de al rondscheuren door de stad, over pleinen, over markten, de grachten. Moeten we dat willen, mooi Utrecht??

  16. Pee

    Ik vind die bakfietsen met die kinderen er in levensgevaarlijk.
    Die stepjes blijven verboden.

  17. Marcel

    @Herman, wat een onzin weer. In Parijs rijden ze allemaal met een estep. Zelfs met zn 2 erop. Gebeurd helemaal niks. Was er 7 dagen in de drukste omgeving, helemaal top. In Berlijn idem. Totaal geen overlast en iedereen is blij. Moeten hier zelfs tot 1 januari wachten. Wat een waardeloze bende toch steeds. Stadsverrommeling? Nieuw woord. Belachelijk. De wereld veranderd. Doe is mee bestuur van Utrecht zou ik zeggen.

  18. Pieter

    En maar vast blijven houden aan het woord Deel, is niets delen is gewoon huur van een commerciële partij die er geld aan verdient.
    En handhaving in Utrecht is een lachertje, die gasten doen niets tegen nu al overlast gevende huurfietsen die overal maar gedumpt worden, en ook tegen niet huurfietsen die o.a. blindegeleidestroken blokkeren.

  19. Ad gladium

    @Pee: u zal het vast met me eens zijn; het gaat hier niet om gevoel (ik vind die bakfietsen met kinderen erin er ook vervaarlijk uit zien, en ze gaan toch een stuk harder), maar om data.
    Ik vermoed dat het risico voor kinderen voorin dan toch lager uit komt dan ze achterop nemen, of in een kinderzitje stoppen. Zo’n bak is (ontworpen om) een soort veiligheidskooi te zijn.

    Ik ben wel fan van die cargoroo’s, omdat ze duidelijk trips vervangen die anders met de auto waren gemaakt (met de kids ergens heen, even wat spul ophalen bij de bouwmarkt, …). Het helpt inderdaad dat ze op vaste plekken staan, geeft minder gezeik. Erg tegen steps, daar kan je alleen maar mee verliezen als stad.

  20. Benno

    Als ik zie hoe die Tier rommel te pas en te onpas overal neergesmeten wordt, vrees ik met grote vrezen voor die achterlijke stepjes.

    Kom op NL overheid, kom alsjeblieft met een landelijk verbod op die dingen, z.s.m.

    Misschien tijd voor burgelijke ongehoordzaamheid en die dingen massaal op de rijbaan te plaatsen, niets zo heilig als de automobiel. Dan zal het snel afgelopen zijn met die openbare ruimte vervuiling.

  21. Erica

    Er zijn heel vele redenen om elektrische steps niet te willen in een toch al chaotische (binnen-)stad met overvolle fietspaden. Maar deze vind ik erg belangrijk: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/29/ongevallen-elektrische-step/

  22. Koel Hoofd

    @Erica
    Dank voor de link en gelijk een quote uit die link:
    “Vorig jaar gebeurden gemiddeld drie ongevallen per dag met zo’n e-step en dat is wellicht een grote onderschatting. De kwetsuren zijn bovendien vaak ernstig. “We zien gezichtstrauma’s waar chirurgen heel veel werk aan hebben om de patiënt terug een beetje op de foto van zijn identiteitskaart te doen lijken”, zegt spoedarts Kevin Vereecken (ZNA). ”
    …let op…”een beetje op de foto van ID kaart te doen lijken”…dat betekend onherstelbaar verminkt.
    #metoo politiek komt met een prijskaartje…

  23. Pragmaticus

    Misschien moet die bakfietsen nog wat door evolueren.
    Dakje eroverheen voor als het regent en koud is.
    Extra wielen zo dat het niet omvalt.
    Kreukelzone.
    Hé wat hebben we nu toch weer uitgevonden???

  24. GeeWee

    Dit zijn speeltjes voor toeristen en voor luie millenials. Weleens gekeken hoe duur zo’n Tier is overigens? Dan beter met zo’n grote gele deelbus van U-OV 🙂

  25. Bernhard

    Nooit aan beginnen. Net terug uit Rome en daar is het een ware plaag. Op elke hoek van de staat staan steps en e-bikes. Vaak op het trottoir, voetgangers blokkerend. Dan weer midden op een parkeervak voor auto’s. Het geeft een enorme bende en verpest ook nog eens het straatbeeld.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).