Utrecht krijgt tal van digitale informatiezuilen met touchscreen | De Utrechtse Internet Courant Utrecht krijgt tal van digitale informatiezuilen met touchscreen | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht krijgt tal van digitale informatiezuilen met touchscreen

Utrecht krijgt tal van digitale informatiezuilen met touchscreen
Voorbeeld van een digitale reclamezuil. Archieffoto
In Utrecht komen meerdere digitale informatieschermen, waar bewoners en bezoekers via touchscreen informatie kunnen krijgen. Op de schermen kan allerlei informatie getoond worden, zoals een plattegrond en uitagenda.

In Utrecht komen meerdere digitale informatieschermen, waar bewoners en bezoekers via touchscreen informatie kunnen krijgen. Op de schermen kan allerlei informatie getoond worden, zoals een plattegrond en uitagenda.

Onlangs zijn er tientallen vergunningsaanvragen ingediend voor het plaatsen van digitale reclameschermen in de stad. De vernieuwingsslag die de komende maanden gemaakt gaat worden hangt samen met een nieuwe aanbieder van 400 bushokjes, reclameborden en informatieschermen in Utrecht. De gemeente is hiervoor onlangs, voor de komende 15 jaar, in zee gegaan met Reclamebureau Limburg.

Een deel van de tientallen digitale reclamezuilen wordt voorzien van touchscreen. Het scherm aan één kant van de zuil wordt gevuld met informatie voor bewoners en bezoekers van de stad: een plattegrond en een uitagenda lijken er in ieder geval op te komen.

Historisch centrum en Leidsche Rijn Centrum

Directeur Jerry Ramaekers van Reclamebureau Limburg laat weten dat de mogelijkheden eindeloos zijn, in gesprek met de gemeente wordt bepaald wat er allemaal gecommuniceerd gaat worden. Op de andere kant van de zuilen komen commerciële boodschappen, waarmee de kosten terugverdiend gaan worden.

De tientallen schermen komen voor een deel op de plekken waar nu al analoge reclameborden staan, maar ook voor een deel op nieuwe locaties. De touchscreen beeldschermen komen in de binnenstad en Leidsche Rijn Centrum.

Naast de nieuwe reclamezuilen komen er ook abri’s met zonnepanelen, AED’s en dakbegroeiing.

15 Reacties

Reageren
  1. Wethouder

    Utrecht begint steeds meer op de efteling te lijken

  2. Berend

    Verdere commercialisering van de openbare ruimte en vervuiling van het straatbeeld. Dadelijk kun je nergens meer kijken zonder een of ander fel scherm te zien met daarop een reclameboodschap. Dat het primair een informatievoorziening is, is natuurlijk onzin. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Weer een belachelijk plan, waar geen Utrechter om gevraagd heeft.

  3. alle informatie is welkom

    ik ben toch erg bang dat informatie hier gewoon reclame betekent.. Langzaam maar zeker komen er steeds meer van deze reclamezuilen de schreeuwen om aandacht.

    Weet iemand toevallig waar ik kan nalezen wat de precieze specificaties van deze deal zijn?

  4. Van Eysinga

    Zo goed als iedereen heeft al een smartphone in de broekzak. Ik vraag me heel erg af hoe duurzaam – stroomverbruik en levensduur, waarbij ook rekening moet worden gehouden met vernieling – dit soort zuilen is en of het gemak dat zo’n zuil zou moeten opleveren het geld, verrommeling en toevoeging van blauw licht op straat wel echt waard is.

  5. Actiegroep Binnenstad030

    De vergunningsaanvragen voor de verschillende locaties staan in deze blog. Je kunt informatie aanvragen, o.a. over precieze locatie en afmetingen, en een zienswijze indienen als je als omwonende ook niet gediend bent van deze reclamezuilen. https://binnenstad030.wordpress.com/2018/10/08/visuele-herrie-op-komst/
    Meer info nodig? Mail dan naar het adres dat rechtsboven op de blogpagina staat.

  6. Nils Breunese

    Minder reclame, schermen en afleiding lijkt me een beter idee. De stad wordt niet mooier van dit soort onzin.

  7. Vissers

    “Op de andere kant van de zuilen komen commerciële boodschappen, waarmee de kosten terugverdiend gaan worden.”

    Dus het reclamebureau gaat enkel de kosten terugverdienen en geen winst maken? 😮

  8. Yoshua

    Misschien kunnen ze een adblocker installeren op het digitale reclame monster.
    Vaak staat er reclame op van tussenpersonen die je simpel een telefoonabonnement aanbieden.
    Terwijl de provider dezelfde aanbieding heeft.

  9. Erik

    Foute titel. Het zijn reclame zuilen waarop ook informatie wordt aangeboden. De informatie functie is het verkoopargument van de gemeente. In het tijdperk van “ on demand” getuigen deze vitrines van een verouderde visie op de wijze waarop bezoekers hun informatie opvragen. Investeer daar liever in. Dit kan ook geld opleveren als het de gemeente daar primair om gaat. Bovendien blijven kinderen dan gespaard voor geweldsuitingen op openbare reclamezuilen als er weer eens reclame moet worden gemaakt voor een nieuw video game. Niet doen dus dit slechte idee.

  10. Erik

    Foute titel. Het zijn reclame zuilen waarop ook informatie wordt aangeboden. De informatie functie is het verkoopargument van de gemeente. In het tijdperk van “ on demand” getuigen deze vitrines van een verouderde visie op de wijze waarop bezoekers hun informatie opvragen. Investeer daar liever in. Geen vervuiling en veel minder schadelijk voor mens en dier. Dit kan ook geld opleveren als het de gemeente daar primair om gaat. Bovendien blijven kinderen dan ook gespaard voor geweldsuitingen op deze digitale reclamezuilen. Welke ouder kent ze niet de promo’s voor video games waar je je kind liever niet aan wilt blootstellen.

  11. Katja

    Kost allemaal energie. Hoezo klimaatverandering ?

  12. Harry

    De mogelijkheden zijn inderdaad eindeloos. De vraag is of er een camera in zit met gezichtsherkenning en vingerafdrukherkenning. Dit gekoppeld met het ip adres van de telefoon van de persoon maakt het nog makkelijker een dossiertje van alle voorbijgangers te verzamelen. Orwell in Utrecht?

  13. Jan Paulussen

    Heel goed punt van Erik! Het ziet er inderdaad meer uit dat de gemeente van de gedachte is dat mensen een groot reclamebord als hun informatievoorziening gebruiken. I.p.v. de computer die ze altijd in hun zak hebben en kunnen gebruiken zonder gebombardeerd te worden met reclames.

    En dan hebben we het nog niet eens over hoe awkward het zo’n groot ding te gebruiken met tientallen mensen om je heen.

  14. S.

    Next step: digitale prullenbakken die ‘dank u’ zeggen als je er iets in gooit.

  15. Zonnewende

    +1 @ Harry.

    Eng hoeveel data er tegenwoordig ongemerkt van je opgeslagen kan worden. Hoe weet je zeker dat dit niet gebeurt?

    Verder:
    Er komt steeds meer LED-verlichting in allerlei toepassingen:
    – stoplichten
    – bussen
    – verkeersinformatieborden
    – reclamezuilen

    Die LED-verlichting is veel te fel.
    Hij is erop ingesteld dat je het overdag goed kan zien. Mag het een toontje minder? En vooral in de nacht een paar tinten minder fel?

    Zo ook alle koplampen van vooral nieuwe fietsen. Stel ze juist af: naar de grond dus. Niet in de ogen van de tegenliggers 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).