Vier nieuwe flitspalen in Utrecht, gemeente kijkt al naar nieuwe knelpunten in verkeer Vier nieuwe flitspalen in Utrecht, gemeente kijkt al naar nieuwe knelpunten in verkeer

Vier nieuwe flitspalen in Utrecht, gemeente kijkt al naar nieuwe knelpunten in verkeer

Vier nieuwe flitspalen in Utrecht, gemeente kijkt al naar nieuwe knelpunten in verkeer
Foto: Bram van Toor
De Franciscusdreef, de Rubenslaan en de Kardinaal de Jongweg in Utrecht krijgen flitspalen. De gemeente en het Openbaar Ministerie (OM) zijn het eens geworden over de locaties. Ook kijkt de gemeente al verder naar nieuwe knelpunten in het verkeer.

De Franciscusdreef, de Rubenslaan en de Kardinaal de Jongweg in Utrecht krijgen flitspalen. De gemeente en het Openbaar Ministerie (OM) zijn het eens geworden over de locaties. Ook kijkt de gemeente al verder naar nieuwe knelpunten in het verkeer.

Het OM plaatst dit jaar vier flitspalen op de drie locaties. Ook laat de gemeente weten dat het OM komend jaar mobiele flitspalen gaat aanschaffen voor heel Nederland. Utrecht bereidt een aanvraag voor een mobiele flitspaal voor. Daarbij wordt onderzocht wat andere knelpunten in het verkeer in Utrecht zijn.

De gemeente uitte vorig jaar al de wens om nog enkele flitspalen te plaatsen. Op dit moment staan er op negen locaties palen die controleren op snelheid en op het negeren van het rode licht.

Overtredingen

De negen vaste flitspalen die al in Utrecht staan, zorgden in 2021 voor heel wat boetes. Dat bleek eerder uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). In 2021 werd er 42.867 keer geflitst, tegenover 41.164 keer een jaar eerder.

Veruit de meeste geflitste overtredingen in Utrecht waren snelheidsovertredingen. De flitspalen in de stad gingen vorig jaar 33.331 keer af voor auto’s die te hard reden. 9.536 boetes waren voor het negeren van een rood verkeerslicht.

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. Kaat

    Er staan al palen op de Kardinaal de Jongweg. Deze zijn nog niet zo lang geleden geplaatst. Komen er op een andere plek definitieve palen?
    Wat mij betreft prima. Houd je gewoon aan de maximum snelheid en er is niks aan de hand.

  2. Rom Molemaker

    Wat te denken van de Burgemeester Norbruislaan? (vooral ‘s avonds)

  3. André

    Volgens mij zijn dit allemaal locaties waar je een paar geleden nog volkomen legaal 70km/h mocht rijden tot ze werden afgewaardeerd naar 50km/h. Maar de wegindeling is nooit aangepast, dus niet gek dat er op bijv. de Franciscusdreef wat harder word gereden (als de lichten niet op rood staan)

    Persoonlijk zie ik meer verkeersveiligheids-winst in controle en handhaving op telefoongebruik, roodlicht rijden, correct richting aangeven en dergelijke bij alle weggebruikers -auto, fiets, scooter, voetganger- dan alleen maar auto’s flitsen.

  4. W.

    Dat lijken mij logische plekken om ze neer te zetten. Het is eigenlijk een wonder dat ze er nog niet stonden op de Kardinaal de Jongweg. Wat een racebaan is dat.

    Ik ben benieuwd waar ze op de Franciscusdreef komen. Vooral als je vanaf de JM de Muinck Keizerbrug komt dan rijd je al makkelijk op wat hogere snelheid die bocht door.

  5. Lombokker

    Fijn om te lezen dat er ook een mobiele flitspaal wordt aangevraagd.
    Als je de echte verkeersterroristen wil aanpakken heb je veel meer aan een mobiele controle die regelmatig van plaats veranderd. Die gasten weten namelijk precies waar de vaste flitspalen staan, en gaan daar dus flink op de rem, om even verderop weer vol gas te geven met hun ‘sport’uitlaat.
    Nadeel is nog wel dat er bij een flitspaal alleen ‘op kenteken’ wordt bekeurd, en het dus niet mogelijk is om het rijbewijs van de bestuurder in te nemen.

  6. Realist

    Zonder auto’s geen extra inkomsten want aan fietsers valt gewoon niets te verdienen, die kosten alleen maar geld.

  7. Motorgeluid Overlast Beboeten!

    En wat te denken van flitspalen voor geluid. Alle idioten die geflitst worden op de graad van roggeweg rijden daarna door naar de damstraat en kanaalstraat om daar grommend met hun tokkie-amg’s en brommers meisjes te imponeren en grillworst te eten. En iedereen wakker te houden en te irriteren met keihard motorgeluid.

    Kom in actie gemeente Utrecht, de apparatuur is beschikbaar én gegarandeerde inkomsten!

  8. C.

    Voor wat betreft het kruispunt Rubenslaan/Stadionlaan/Adriaen van Ostadelaan, waarvan een foto bij dit bericht is geplaatst, zou het fijn zijn als de stoplichten eens anders zouden worden afgesteld: minder langdurig voor de auto’s in de verschillende (rechtdoorgaande en afbuigende) banen en meer ruimte en tijd voor voetgangers (!!!) en fietsen. Maximumsnelheid van het autoverkeer natuurlijk ook aanpassen (en handhaven ….).

  9. Fvw

    Toch fijn dat er nog auto’s zijn voor de gemeente Utrecht, waar moet anders het geld vandaan komen. Die dure fiets straten en het versmallen de binnenring van overvecht naar kanaleneiland ,kost handen vol geld.

  10. Koel Hoofd

    Ach, de overheid heeft weer eens geld nodig om hun wanbeleid te financieren en pakt daarvoor de ouwe trouwe melkkoe, de automobilist.
    Boetes van flitspalen gaan namelijk linea recta de zak van Den Haag in, het pinloket voor de gemeente.

    Het komt niet eens bij de gemeente op dat ze veel meer kunnen verdienen en in eigen zak houden door die fietsers te controleren op en verantwoordelijk houden voor nu wangedrag in het lokale verkeer. Want raar maar waar, ook fietsers hebben zich te houden aan de verkeerswet en hebben ook recht op een boete bij overtredingen. Het is pure discriminatie om fietsers dat recht te onthouden.

  11. inwoner

    Hoppa en maar graaien.

  12. De count

    KdJ staan ze al. Wat mij betreft minstens 10 palen te weinig in utrecht. Iets efficientere afstelling ervan op sommige stukken ter verbetering doorstroming en verminderen uitstoot/lawaai etc ervoor terug zou win-win zijn.

  13. Rob H.

    “Extra inkomsten”, “graaien”, “melkkoe”.

    U zou ook gewoon niet te hard kunnen gaan rijden. Dan heeft u de overheid echt te pakken!

    De verkeersboete, dat bent u zelf.

  14. Utrechtvoorutrecht

    Weet je hoe de overheid flink dwars kunt zitten? Je aan de snelheid houden! Hebben ze ook minder geld om fietspaden aan te leggen. Win-win! Probeer het eens.

    Die 9500 bestuurders die door rood reden, adviseer ik om ook eens de telefoon weg te leggen. Het zal vast niet lang duren voordat ook daar op geflitst kan worden in de stad.

  15. Wies

    Franciscusdreef rijden mensen snel, maar vraag me af of dat een gevaar oplevert daar. Ze kunnen daar beter de stoplichten beter afstellen (groene golf). Daarnaast is een van de stoplichten slecht zichtbaar bij de Jumbo. Maar goed flitspalen zijn niet bedoeld voor verbetering van veiligheid. 🙂

  16. Flits

    Slechts 1 (één) mobiele flitspaal voor heel Utrecht, aangevraagd? Dat hadden er al veel meer moeten zijn!

    @André: ik neem aan dat automobilisten kunnen lezen? Anders mogen ze niet auto rijden natuurlijk. Er staat (nu) (legaal) 50 km/u. Lijkt me niet zo moeilijk toch!!
    En dat fietsers zich ook moeten gedragen in het verkeer? Helemaal mee eens!

  17. WvR

    @Rob H.:
    Ik heb het gevoel het niet vaak met je eens te zijn, maar op dit punt wel:
    Je kunt je ook aan de maximum snelheid houden, krijg je geen boete.

    Ik rij, waar mogelijk, harder dan toegestaan.
    Met grenzen weliswaar, en soms langzamer waar het sneller zou mogen qua wetgeving maar niet mogelijk, maar anyway:

    Ik heb nooit geklaagd, en zal nooit klagen over boetes voor snelheidsovertredingen. Je weet dat het niet mag, je doet het toch, dan moet je ook niet janken als je gepakt wordt. Niks graaien, niks melkkoe, maar, zoals Rob zegt: Je melkt je zelf.

    Er is een vrij eenvoudige oplossing:
    Je aan de maximum snelheid houden.
    Ik accepteer dat ik een boete kan krijgen, vloek wat als die ook daadwerkelijk op de mat valt (niet vaak overigens), maar weet tezelfdertijd ook dat ik’m zelf had kunnen vermijden.

  18. Fred

    @kh: nee hoor, niet automobilisten worden “gepakt” maar te hard rijdende automobilisten. Snap niet wat jij als rechtse rakker daar tegen kunt hebben. Stukje ordehandhaving immers…

  19. Bill

    @Utrechtvoorutrecht, m-m-maar dan moet ik zélf verantwoordelijkheid nemen en kan ik niet blind de gemeente/links weer eens de schuld geven van m’n eigen onvermogen om me sociaal te gedragen?!!

  20. Realist

    @Motorgeluid Overlast Beboeten! Worst eten en gassen met je dikke verbrandingsmotor, heerlijk!

  21. W.

    Vergeet de Tigrisdreef niet.

  22. Scherpschutter

    Wie anno 2022 nog geen Flitsmeister op z’n smartphone heeft, verdient wellicht wel niet beter ook dan deze schandalige plundering.

  23. Hans

    Flitspalen, he bah. Nee. Er zijn betere ideeën. We moeten hardscheurende automobilisten juist een aangenamere, een meer tot toeristisch om zich heen kijken nodende omgeving aanbieden. Ontspan! Niet zo hard! Dus als volgt:

    Het kruispunt Rubenslaan / Van Ostadelaan vraagt eigenlijk dringend om een herinrichting. Als voorbeeld kan dienen de sterk verbeterde situatie, ook qua leefbaarheid en groen, van de ‘t Goylaan. Een ovale, rijkelijk van groen voorziene rotonde vervangt alle verkeerslichten op de ouderwetse, uit de tijd geraakte kruising. Op enkele tweekleurige toevoerregelende lichten na. Wellicht.
    De Rubenslaan kan als stadsboulevard worden ingericht met een brede, groene middenberm. Zwart asfalt eruit, rood erin, de auto te gast. Fietser krijgt voorrang. Er dient voorts uiteraard een snelheidslimiet ingevoerd te worden van 30 km/h. Okay?
    Nu doe ik even de gordels om en zet daarbij ook een helm op, zodat ik alle reacties op dit hoogst interessante voorstel goed kan opvangen.

  24. Pee

    50 km op een weg die is gebaseerd op 70\80 km zoals de kardinaal de jongweg is te belachelijk voor woorden .
    Wie heeft er last van als je 70 km rijd daar?
    Je brengt niemand in gevaar dus is er ook geen reden om de snelheid te reduceren .
    De uitstoot valt ook mee anders word je auto afgekeurd bij de APK. want ook je uitstoot word dan gemeten en valt binnen de normen anders word het afkeur.

  25. Manon

    Bij de stadsbaantunnel in LR en stukje terug zouden ze ook goed staan. Deze weg en tunnel wordt soms echt als racebaan gebruikt. En dat nu met die nieuwe skatebaan om de hoek met al die spelende kinderen… ik hou mijn hart vast.

  26. Oost

    Waarom komt er geen op de maliebaan?
    Daar kan de gemeente slapend rijk worden met dat gerace.

  27. Jasper

    Elektronische handhaving want er zijn gewoon te weinig handhavers op de weg. Dus bij de flitspaal gedraag je je en voor de rest zijn alle wijken gewoon vogelvrij. Dus fiets maar door rood, scheur maar over rijbanen waar je niet hoort en heb lak aan je medeweggebruikers. Het kan allemaal want de pakkans is gering. Aub meer blauw Utrecht want de leefbaarheid staat op het spel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).