Utrecht krijgt volgende week 700 oranje deelfietsen | De Utrechtse Internet Courant Utrecht krijgt volgende week 700 oranje deelfietsen | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht krijgt volgende week 700 oranje deelfietsen

Utrecht krijgt volgende week 700 oranje deelfietsen
Utrecht krijgt dinsdag 700 oranje deelfietsen. De rijwielen van het bedrijf Donkey Republic worden op verschillende plekken in de stad geplaatst. Het gaat nog om een proef waarbij de gemeente hoopt dat meer mensen de fiets pakken en zodoende het openbaar vervoer tussen het centrum van Utrecht en het Utrecht Science Park minder druk gaat worden.  

Utrecht krijgt dinsdag 700 oranje deelfietsen. De rijwielen van het bedrijf Donkey Republic worden op verschillende plekken in de stad geplaatst. Het gaat nog om een proef waarbij de gemeente hoopt dat meer mensen de fiets pakken en zodoende het openbaar vervoer tussen het centrum van Utrecht en het Utrecht Science Park minder druk gaat worden.  

Donkey Republic heeft nu ook al deelfietsen in onder andere Barcelona en Berlijn. Vanaf volgende week zijn de 700 oranje deelfietsen ook te zien in het Utrechtse straatbeeld.

Donkey Republic werkt met een netwerk van ‘hubs’, plekken waar gemiddeld 4 tot 6 fietsen staan. Er wordt gebruikgemaakt van bestaande fietsrekken in de stad en bij de treinstations in Utrecht, Bunnik, De Bilt en Zeist. Het streven is een netwerk van hubs waarbij gebruikers nooit verder dan 150 meter hoeven te lopen om een fiets te vinden.

Foutief

Fietsers huren de fietsen via de app en zetten deze terug in de dichtstbijzijnde hub als ze hun bestemming hebben bereikt. Het bedrijf komt in actie als fietsen foutief, dus buiten de hubs, worden geplaatst. Het monitoren van de verspreiding en eventuele overlast door foutief geplaatste fietsen is een belangrijk onderdeel van de proef.

In de proef onderzoekt de gemeente Utrecht samen met de Universiteit Utrecht en Hogeschool Windesheim hoe de deelfiets in Utrecht kan bijdragen aan een gezonde en bereikbare stad.

De proef is in eerste instantie gericht op betere bereikbaarheid en het ontlasten van het drukke openbaar vervoer tussen Utrecht Science Park en het centrum. Alleen met buslijn 12 tussen station Utrecht Centraal en het Utrecht Science Park rijden dagelijks al 25.000 mensen.

Amsterdamse toestanden

Eerder liet de gemeente al weten ‘geen Amsterdamse toestanden’ te willen. De hoofdstad heeft in het verleden namelijk veel overlast ervaren van deelfietsen. Mochten de deelfietsen tijdens de proeftijd te veel overlast geven in de openbare ruimte, dan kan de proef stopgezet worden.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Rottebert Peermans

    Pfff ik word helemaal moe van dat gepush om meer te fietsen… Doe mij maar een netwerk van dikke zescilinder deel-BMW’s met ontheffingen om op de busbaan te rijden en op de stoep te parkeren. Dan wordt het pas een interessante aanvulling op mijn eigen auto.

  2. Henk

    700 fietsen is natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat. Naar schatting zijn er meer dan 300.000 fietsen in de stad en fietsen meer dan 125.000 mensen dagelijks via de binnenstad naar hun bestemming.

    Het zal dus onmogelijk zijn om een effect te meten.

  3. Harry

    Het enig groene waar zij mij in krijgen is de camouflage kleur van mijn nieuwe duitse benzine stokende oldtimer.

    Overigens de CO2 toename in het verkeer is het gevolg van dieselrijders die over stappen op benzine. Dus diesel is beter voor de planeet en slechter voor de mens en dus nog beter voor de planeet!
    https://www.politico.eu/article/co2-emissions-up-as-car-buyers-switch-from-diesel-to-gasoline-air-pollution-emissions-diesel-transport-fossil-fuels/

  4. Ton

    Beste Rottebert, kwestie van realisme zullen we maar zeggen.
    Overigens, wat moet dit toevoegen aan de ov-ns fietsen ? Zijn de verschillen relevant genoeg ?

  5. Tim

    Alsof het op de fietspaden zo rustig is… ze moeten gewoon eens een keer met een echt fatsoenlijk OV-netwerk op de proppen komen. Flink in de buidel tasten om vanuit andere plaatsen snel en comfortabel naar de Uithof te komen. De gemeente wilt de Uithof perse op die uithoek houden, dan moet je ook verantwoordelijkheid nemen voor de consequenties, zoals de mobiliteit. Alleen met goed OV houd je de Uithof levensvatbaar voor de hele regio op de langere termijn, en niet met eindeloze fietsproefjes die alleen nuttig zijn voor de stad. Op een gegeven moment kan de fietsinfrastructuur het ook niet meer aan.

  6. Fred

    Precies wat Tim zegt….
    Helaas hebben we een gemeenteraad gedomineerd door GroenLinks, die niet in staat zijn om grootstedelijke infrastructuur op een goede manier aan te leggen, dat is wel gebleken met de Uithoflijn.
    Vandaar ook dat er geen woningen komen in polder Rijnenburg, want stel je voor dat je een goede OV-verbinding moet aanleggen.
    Nee, eindeloos onrealistisch experimenteren met fietsproefjes, terwijl de fietspaden al overvol zijn, fietsen in Utrecht (wat ik dagelijks doe) is vaak echt niet meer te doen zo druk.
    Het tramnetwerk zou serieus uitgebreid moeten worden, waar nodig ondergronds, de stad en regio heeft dit echt nodig met het oog op de toekomst.

  7. Samantha

    Ik heb die app gedownload, want zou dit een flinke verbetering vinden op OV-fietsen, die je tegenwoordig weer bij het ophaalpunt moet afleveren. Zie jammer genoeg dat je alleen met creditcard kan betalen? Dat lijkt me niet heel Nederlands. Wordt dit na dinsdag nog aangepast?

  8. Karla

    HUURfietsen, laten we dingen bij de juiste naam noemen. Jij betaalt er voor, Donkey Republic maakt winst op de openbare ruimte die van ons allemaal is, en alle stadsbewoners en -bezoekershebben minder openbare ruimte (die toch al niet erg ruim aanwezig is) en breken hun nek/kunnen niet fatsoenlijk lopen van de HUURfietsen die overal rond gaan slingeren.
    Laten we hier WATERfietsen van maken….(nee is niet netjes maar je weet wat ik bedoel, he)

  9. MJPD

    @Rottebert Peermans
    Een interessante aanvulling op uw Canta? Volgen mij mag u hiermee al op de stoep parkeren.

  10. sylvia

    De gemeente verkwanselt de publieke ruimte van haar eigen inwoners ten gunste van een commercieel bedrijf. Lees de horrorverhalen van Amsterdam en Rotterdam. Utrecht terug naar de inwoners. Eigen fiets eerst.

  11. Bernhard

    Verspilling/vervuiling van de openbare ruimte. Hier schieten Utrechters niets mee op, die hebben allemaal al een fiets. Voor forenzen is er al de ov-fiets. Onzinnig initiatief waar alleen ‘Donkey Republic’ beter van wordt.

  12. w

    lijkt mij alleen interessant voor toeristen

  13. Harry

    Wacht even. Het gaat om een proef tussen de Uithof en het centrum. Dus extra fietsen om het OV te ontlasten waar net 550 miljoen voor een nieuw trammetje is uitgegeven. En extra fietsjes op de reeds levensgevaarlijk drukke fietspaden. Dit college is echt van het padje…..

  14. Claudia

    Deelfietsen..nou dat weer. ‘T zullen wel steelfietsen worden.

  15. bee

    de helft zal wel in het water belanden en de andere helft slingert overal rond.

  16. Wouter

    @Henk
    Enerzijds geeft het gebruik het nut aan. Daarnaast kan er gekeken worden naar de routes door de begin en eind hub bij te houden. Verdwaalde fietsen moeten worden opgeruimd, dus er zou ook nog wel eens wat gedaan kunnen worden met tracking.

    @Ton
    Deze staan als ik het goed begrijp niet alleen bij stations. De locatie (= beschikbaarheid) is dus anders.

    @Tim
    Er wordt daarom ook gekeken naar treinverbindingen die niet langs Utrecht Centraal gaan. De tram is daar een voorbeeld van, maar er wordt ook gekeken naar o.a. Bunnik.

    @Sylvia
    Naar aanleiding van de nadelen die daar werden ervaren is deze proef opgezet met extra voorwaarden, om te kijken of de grootste nadelen op die manier kunnen worden weggenomen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).