Een nieuwe stap lijkt gezet in de promotie van Utrecht als evenementenstad. Onder de naam ‘Winter Utrecht’ vindt tussen 17 november en 13 januari de eerste editie plaats van een nieuw initiatief waarin alle winterevenementen in Utrecht samenwerken. Door het grote aanbod van uiteenlopende activiteiten in de winterperiode te bundelen wil Toerisme Utrecht bezoekers en bewoners beter informeren. De evenementen moeten echter wel eerst worden aangemeld en dat kan nog tot uiterlijk 8 oktober.
Winter Utrecht gaat in het derde weekend van november van start met de traditionele intocht van Sinterklaas en het 22e Smartlappenfestival. ‘Deze zomer bleek dat veel partijen ontzettend enthousiast zijn over het idee om de winterevenementen samen te brengen onder één noemer en zo een einde te maken aan de versplintering’, zegt bedenker en City Marketeer Michiel van der Schaaf van Utrecht Marketing. ‘Door praktische informatie op een overzichtelijke en originele manier aan te bieden wordt de bezoeker gestimuleerd om tijdens de winter op pad te gaan. Erg leuk, want Utrecht heeft in de winter heel veel te bieden. En ook nodig want de laatste maanden van het jaar zijn economisch gezien ontzettend belangrijk voor de stad. Dus hebben we het initiatief genomen om al het leuks dat onze bijzondere stad tussen de aankomst van de Sint en de Nieuwjaarsduik biedt te bundelen in één programma. Zo ontstaat een veelzijdig winterfestival met ontzettend veel leuke activiteiten voor iedereen. Of je nu geïnteresseerd bent in schaatsen, museumbezoek, winkelen, muziek of gewoon lekker uit eten wilt: je vindt alles in Winter Utrecht.’
Of het initiatief ook daadwerkelijk bezoekers zal stimuleren om tijdens de winter op pad te gaan is de vraag. Er zijn tenslotte al talloze plekken waar inwoners en bezoekers van de stad hun informatie kunnen halen, niet in de laatste plaats bij Toerisme Utrecht zelf en de plaatselijke VVV, die momenteel zowel haar winkel als haar producten en diensten vernieuwt. Maar bijvoorbeeld ook op de kort geleden gelanceerde website OveralinUtrecht.nl, waar culturele organisaties zichzelf en hun activiteiten zichtbaar maken voor elkaar en het publiek. Of op de website van Musea Utrecht voor de in het Museumkwartier gevestigde musea. Ook is er nog de website van het Utrechts Uitburo of die van Cultuur Utrecht, Sapsite en 3voor12/Utrecht. Het beeld is duidelijk, er zijn meer dan voldoende plekken om overzichtelijk en dikwijls op een originele manier je informatie als bezoeker op het gebied van cultuur, uitgaan, activiteiten en evenementen te verkrijgen. Vóór plaatsing van dit artikel was DUIC niet meer in de gelegenheid om initiatiefnemer Michiel van der Schaaf om toelichting te vragen, maar in de aanloop naar de komende winter zal vast duidelijk worden welke toegevoegde waarde ‘Winter Utrecht’ heeft.
Organisatoren die tussen 17 november en 13 januari een activiteit of evenement in Utrecht organiseren, kunnen zich nog tot 8 oktober aanstaande aanmelden voor gratis opname aan ‘Winter Utrecht’ via marketing@toerisme-utrecht.nl. Verdere gegevens over de programmering worden begin november bekend gemaakt.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.