‘Utrecht moet in actie komen tegen bedrijven die ongewenst reclame in brievenbus gooien’ ‘Utrecht moet in actie komen tegen bedrijven die ongewenst reclame in brievenbus gooien’

‘Utrecht moet in actie komen tegen bedrijven die ongewenst reclame in brievenbus gooien’

‘Utrecht moet in actie komen tegen bedrijven die ongewenst reclame in brievenbus gooien’
Bedrijven gebruiken bepaalde tactieken om reclame in een brievenbus zonder ja-ja-sticker te gooien. Ook zouden de stickers in sommige gevallen simpelweg worden genegeerd. De Utrechtse fracties van de Partij voor de Dieren en GroenLinks willen hier nu iets aan doen.

Bedrijven gebruiken bepaalde tactieken om reclame in een brievenbus zonder ja-ja-sticker te gooien. Ook zouden de stickers in sommige gevallen simpelweg worden genegeerd. De Utrechtse fracties van de Partij voor de Dieren en GroenLinks willen hier nu iets aan doen.

Sinds 1 januari 2020 kunnen Utrechters een ja-ja-sticker op hun brievenbus plakken. Bewoners moeten daarmee, in tegenstelling tot vroeger, actief aangegeven dat ze reclamefolders en huis-aan-huiskranten willen ontvangen.

De maatregel is verzonnen om het afval te verminderen en dat lijkt ook te werken. In maart 2021 werd namelijk bekend dat Utrechters sinds de invoering van de ja-ja-sticker gemiddeld 4,2 kilo papier per jaar minder weggooien.

Omzeilen

“Toch krijgen huishoudens nog altijd ongewenste reclame in huis, doordat bedrijven en de sticker negeren, of omzeilen”, stellen GroenLinks en de Partij voor de Dieren. Zo zet bijvoorbeeld de maaltijdbezorger Uber Eats ‘aan de bewoners van’ met daarbij een adres op de folders. Hiermee probeert het bedrijf de regels te omzeilen.

De gemeente Rotterdam legde echter een dwangsom op aan het bedrijf en de Raad van State besloot op 26 oktober van dit jaar dat dat terecht was. Uber Eats omzeilt ook in Utrecht de regels.

Actie

“Wat onze fracties betreft schept dit een precedent om ook in Utrecht in actie te komen drukwerkverspreiders die de ja-ja-sticker omzeilen, maar ook tegen hen die de sticker gewoon negeren.” De partijen willen er via schriftelijke vragen onder meer achter komen hoeveel meldingen er sinds de invoering van de ja-ja-sticker in Utrecht zijn gemaakt over ongewenst drukwerk.

Ook vragen de fracties of de gemeente contact zoekt met bedrijven die de regels omzeilen of negeren, en ook of het in Utrecht, net als in Rotterdam, kan helpen dwangsommen op te leggen. “Zijn er ook bedrijven die zodanig stelselmatig de jaja-sticker negeren of omzeilen dat het opleggen van een dwangsom kan helpen om die bedrijven te laten stoppen met ongewenst verspreiden van drukwerk?”


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. C.

    Zijn het de bedrijven of de bezorgers die gewoonweg de stickers negeren? En wie spreek je er dan op aan? Als er een adres van de afzender op staat doe ik er een (gebruikte) enveloppe om en zend ik het ongefrankeerd retour afzender; hopelijk krijgt het overtredende bedrijf dan strafportboete (en spreekt men eventueel de bezorgende instantie of persoon hierop aan). Beetje machteloze afstrafactie, dat geef ik toe.

  2. GeeWee

    Uber Eats moet dit natuurlijk niet doen maar is sowieso een immoreel bedrijf. Maar moeten we niet ook PostNL aanspreken die de klus tegen betaling aanneemt en uitvoert?

  3. Tanja

    Ik vind de PvdD best lief en zo, maar zullen we nu weer eens werk gaan maken van echt belangrijke dingen, zoals woningnood en armoedebestrijding en drugscriminaliteit en zo?
    De stickers werken prima, zij het geen 100%. Let it go totdat we alle andere problemen hebben opgelost.

  4. Bill

    @Tanja, typisch geval van whataboutism die je hier laat zien.. Alsof er voor de rest helemaal niks gebeurt in de Utrechtse politiek…

  5. Teringjantje

    @ Tanja

    Ik kan die reclame ondanks een duidelijke nee – nee sticker ook bijzonder irritant vinden maar ik kan er niet van wakker liggen. Andere prioriteiten graag.

  6. Wil

    Hoera! Tanja maakt wel uit wat belangrijk is en wat niet.
    Persoonlijk vind ik woningnood een non-issue, maat Kat vindt dat natuurlijk belangrijk omdat ze al jaren geen woning kan vinden.

  7. Tanja

    @Bill Ik krijg regelmatig het idee dat de politiek alleen maar met randzaken bezig is, en niet met de kerntaken van een gemeente. Hoe je dat ook wilt noemen, ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling in de politiek,

  8. Bakfiets

    Nemen ze dan ook de politieke partijen mee? Regelmatig PVDA en GL flyers door de bus gekregen onder het mom dat dit nu eenmaal belangrijk is voor de keuzevrijheid van mensen…

  9. Tanja

    @Wil, Tanja heeft een prima woning en gunt dat anderen ook van harte!

    Van een ongevraagd krantje in de bus lig ik minder wakker dan van een hele generatie jongeren die geen huis kan vinden. En dat de Voedselbank steeds meer klanten heeft vind ik ook erger dan een reclamefolder die meteen de oudpapierbak in moet omdat men niet op de sticker heeft gelet. Raar ben ik, he?

  10. Koel Hoofd

    Ondanks het reclamefolder verbod lag mijn brievenbus met de afgelopen verkiezingen vol met ongewenste propaganda van politieke partijen.
    Veel daarvan waren zelfs een keigoed argument om vooral niet te gaan stemmen.

  11. Luuk Upuuk

    Het is al weer enige jaren geleden dat ik zo’n ongevraagde plastic zak met reclamefolders door de bus kreeg, ondanks de duidelijke sticker op de brievenbus. Van een van de folders kon ik zien dat het van Dirk was. Zo’n winkel zit bij mij in de buurt en op een wandelingetje heb ik dat pakket meegenomen en bij Dirk naar binnen gegooid.

  12. Arjan Verhoeven

    Ik ben ook wel klaar die troep die ondanks Nee-Nee sticker dagelijks bij mij in de gang wordt gegooid.

  13. Ooginaller

    Ik kreeg bij de vorige Kamerverkiezingen overigens ongevraagd pamfletten van twee politieke partijen in de bus. GroenLinks was er een van. Mogen ze ook mee ophouden dan.

  14. Noot

    Gewoon de naam veranderen. Noem het geen drukwerk maar een campagne. Dan mag het wel. Zoals politieke partijen folders en flyers wel ongevraagd kunnen dumpen in de brievenbussen.

  15. W.

    @Tanja: Veel andere onderwerpen halen DUIC (of RTV Utrecht, AD, etc.) niet. Dat wil niet zeggen dat er niks met die onderwerpen gebeurt in de lokale politiek.

  16. Peter

    Politieke pamfletten zijn door de politiek handig als uitzondering aangemerkt bij de Ja/Nee sticker, PvdD en GL kijk daar eens naar.

    En idd veel gedoe om niets, volgens mij komt er al vrijwel geen ongewenst drukwerk meer in de bus, ook door gebrek aan bezorgers.

    Ga je bezig houden met waar inwoners zich echt druk om maken, over Ledig Erf en Weerdsingel hoor je deze partijen niet, laat staan over het niet effectief werkende ambtenaren apparaat en afnemend vertrouwen in de politiek. Of misschien komt het laatste door je met deze onzin bezig te houden.

  17. Tanja

    @W. Ik weet ongeveer wel wat de politiek doet. Ik kijk regelmatig de raadsstukken door, moties, en andere dingen op ibabs.
    Ze doen wat mij betreft te veel non-prioriteiten.

    Maar ik ben om hoor jongons, jullie “argumenten” (waar dan?) hebben me overtuigd: Het tegengaan van ongewenst drukwerk gaat Utrecht redden! Beslist! Superbelangrijk! Sterker nog, het gaat de hele wereld verbeteren! Dat hier geen wereldtop aan wordt gewijd!

  18. Moniek

    Zeker als “geadresseerd” is aan “bewoner van …” gaat de rommel regelrecht retour afzender. De afzender komt op mijn zwarte lijst. Contraproductief dus.

  19. Nina

    Volgens mij is post op adres gericht aan de bewoners van dat adres gewoon wettelijk toegestaan.

    Kan men anders eerst een advocaat raadplegen (genoeg juristen in dienst van de gemeente) voordat men zoiets (hoogstwaarschijnlijk: onhaalbaars) roept?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).