Utrecht op nummer 2 lijst van beste fietssteden | De Utrechtse Internet Courant Utrecht op nummer 2 lijst van beste fietssteden | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht op nummer 2 lijst van beste fietssteden

Utrecht op nummer 2 lijst van beste fietssteden
Utrecht heeft de tweede plaats weten te veroveren in het lijst Beste Fietssteden 2017 van de Lonely Planet. Dat hebben ze deze week bekend gemaakt. Kopenhagen staat op de eerste plek.

Utrecht heeft de tweede plaats weten te veroveren in het lijst Beste Fietssteden 2017 van de Lonely Planet. Dat hebben ze deze week bekend gemaakt. Kopenhagen staat op de eerste plek.

Voor de lijst werd er gekeken naar veertien verschillende factoren waaronder veiligheid, stadsplanning, de fietscultuur en de mogelijkheid fietsen te huren. De reisgids prees vooral de plannen voor de grote fietsenstalling waar uiteindelijk 12.500 fietsen gestald kunnen worden.

Ook noemen ze de zes kilometer lange fietsroute van Nederland; de route die de Meern en Leidsche Rijn met Utrecht West en Centrum verbindt. De Fietsflo is ook niet onopgemerkt gebleven. Waarbij fietsers een dier in beeld te zien krijgen om te weten of ze moeten remmen of doorfietsen om het stoplicht te halen.

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. Don

    Hebben de mensen van lonely planet ook zelf op de fiets gezeten om te ervaren hoe het is om in Utrecht te fietsen. Had vast wel wat minpuntjes opgeleverd. Of is het een optel sommetje geweest van welke krankzinnige bedragen uitgegeven zijn om een fietsroute van 6 km en een enorme fietsbunker te bouwen.

  2. G.H.

    Onbegrijpelijk. Een fietsstad heeft in mijn ogen:
    – in de buitenwijken vrijliggende fietspaden waarbij je ongestoord door kunt fietsen zonder vaak te hoeven stoppen;
    – in de stad zelf, bij kruisingen met stoplichten, sensoren die reageren op het verkeer in plaats van een voorgeprogrammeerd rondje af te draaien.
    Beide heeft Utrecht vrijwel niet. Ja, leuk dat fietspad vanaf Leidsche Rijn, maar niet iedereen woont daar.
    In de rest van de stad sta je als fietser, als je je aan de regels houdt, eindeloos voor jan l*l te wachten voor rood terwijl elders het licht maar groen blijft voor een lege baan.

  3. Ramon

    Het had vast wat irritaties opgeleverd @Don, maar ik denk dat deze irritaties in het niets vallen als je ze zou vergelijken met “irritaties” tijdens het fietsen in Parijs of Londen of New York, om maar wat steden te noemen…

  4. Cico

    Niet zo zuur Don. Want je kan net zo goed kijken wat voor krankzinnige bedragen er worden uitgegeven per strekkende vierkante meter snelweg, incl bouwwerken als geluidsschermen viaducten, bruggen, landtunnels, tunnels, etc. Ik zal je verklappen: het is vele malen duurder dan wat er wordt uitgegeven aan fietsers. Reden: het is nodig.

  5. Gregor

    Fietsen op de Oude Gracht mag al niet meer. Na het autootje pesten is nu de fiets aan de beurt. Op naar Pretpark Centrum Utrecht, waar u via detectiepoortjes en een kassacounter met een uitgereikte plattegrond de Oude Gracht op mag! Mascotte Nijntje deelt dan opblaas ballonnetjes uit aan de vrolijke kindjes met echte Made in China Nijntje oren op hun hoofd!

  6. Scherpschutter

    @Gregor 31/8/2017 – 8:34

    First they came for the Motorists, and I did not speak out—
    Because I was not a Motorist.

    Then they came for the Motorboats and Mopeds, and I did not speak out—
    Because I was not a Motorboat or Moped owner.

    Then they came for the Cyclists, and I did not speak out—
    Because I do not have a Cycle.

    Then they came for me—and there was nowhere to run because running was prohibited too. The city was successfully immobilized.

  7. Moeder Tineke uit Maarssen

    Dat lijkt me geweldig Gregor! Hopen dat het ooit zover komt! 🙂

  8. Teunemans

    Ze hebben vast niet gekeken naar het hufterige gedrag van de fietsers in de binnenstad! Want het fietst overal waar het niet mag fietsen. Gemeente doe daar eens iets aan. Een dagje bekeuren is echt niet genoeg!!!

  9. herman

    Leuk hoor!
    In de afgelopen jaren is er al heel wat ten goede veranderd voor de fietsers.
    Van het auto weren wordt de stad zowel mooier (zie Domplein, Mariaplaats) en leefbaarder.

    Op naar plaats nummer 1.

  10. Erik

    @Herman:
    Op de Mariaplaats is het juist verslechterd voor fietsers, vooral door alle auto’s die naar de Springweggarage gaan. Als het daar vol staat kom je er als fietser niet meer langs en moet je over de stoep…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).