Utrecht op plek 11 van meest dichtbevolkte gemeenten van Nederland Utrecht op plek 11 van meest dichtbevolkte gemeenten van Nederland

Utrecht op plek 11 van meest dichtbevolkte gemeenten van Nederland

Utrecht op plek 11 van meest dichtbevolkte gemeenten van Nederland
Foto: Robert Oosterbroek
Utrecht staat op plek 11 van meest dichtbevolkte gemeenten van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Den Haag telt de meeste inwoners per vierkante kilometer landoppervlakte.

Utrecht staat op plek 11 van meest dichtbevolkte gemeenten van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Den Haag telt de meeste inwoners per vierkante kilometer landoppervlakte.

In de gemeente Utrecht wonen 3.991 mensen per vierkante kilometer, in Den Haag zijn dit er 6.868. De top vijf wordt verder aangevuld door Leiden (5.954), Haarlem (5.739), Amsterdam (4.950) en Delft (4.835 inwoners).

Wie van wat meer ruimte houdt kan beter gaan wonen op de Waddeneilanden. Op Schiermonnikoog wonen 23 mensen per vierkante kilometer landoppervlakte.

De bevolkingsdichtheid groeit al jaren in Utrecht. Vorig jaar woonden er nog 3.924 mensen per vierkante kilometer. Wie wat verder terug in de tijd gaat ziet dat in het jaar 2000 er nog sprake was van 2.850 inwoners per vierkante kilometer. Dat jaar erop, in 2001 was er wel sprake van een daling naar 2.664 inwoners. Dat kwam door de gemeentelijke herindeling waarbij Vleuten – De Meern en een gedeelte van Nieuwegein bij Utrecht kwam.

 

26 Reacties

Reageren
  1. Katja

    OMG…

  2. Koel Hoofd

    Dit is wel de reden waarom de stad voor menigeen merkbaar minder leefbaar wordt. En dan worden er nog eens minimaal 70.000 bij gepropt.

    Maar ja, in 1995 had Nederland ook nog slechts 15 miljoen mensen, dat zijn er nu 18 miljoen + 50à100 wolven…

  3. Toine Goossens

    Redactie,

    Ik kijk er van op dat Den Haag 1,7 keer zoveel inwoners kent per km². Den Haag is namelijk een zeer groene fietsstad met zowel noord/zuid en oost/west fietsroutes waarbij je tussen bomen fietst. Dat is in Utrecht niet mogelijk.

    En hoe zit het dan met het aantal auto’s daar? Den Haag zou in vergelijking met Utrecht veel meer last van auto’s moeten hebben. Dat is niet zo. Heel Den Haag is snel en goed per auto bereikbaar.

    Zouden de Haagse politici zoveel slimmer zijn dan de Utrechtse? Denk het wel, want om zowel fietsers als auto’s perfect te faciliteren moet het bestuur van Den Haag van hoge kwaliteit zijn. Nu begrijp ik ook dat Jan van Zanen heel snel van Utrecht naar onze regeringsstad vertrok.
    En dan het OV in Den Haag, een genot om mee te reizen. Die zie je terug in de cijfers. Inwoners van Den Haag reisden in 2022 21 keer met het lokale OV, daar steekt Utrecht met 13 keer schamel bij af.

    Met een grote mond opzetten en droombeleid uitwerpen, typisch Utrechtse politiek, blijft het bereiken van mobiliteit tevredenheid onder de Utrechtse burgers ernstig achter bij de rest van het land.

  4. Massegast

    @Katja — Je neemt me de woorden uit de mond: OMG. Dit gaat helemaal mis! @Koel Hoofd — + hoeveel incompetente politici en beleidsmakers? Volgens mij moeten er rustzones komen voor mensen die even van de mensendruk bevrijd willen zijn. En dan bedoel ik niet iets voorbij de Haarrijnse Plas….. Het is overigens in de afgelopen weken goed te merken dat veel mensen met vakantie zijn. De relatieve rust! Een verademing!

  5. Gr.R.

    Kortom, het valt best mee. Er zijn dorpen die dichter bevolkt zijn, dan de stad Utrecht. Plek zat, bouwen!

  6. Massegast

    @Toine Goossens — Jan van Zanen is als ‘Utrechter’ dan wel naar Den Haag, maar de ‘echte’ Hagenaars of Hagenezen (naar keuze) zijn naar Utrecht gegaan: Harrie Jekkers en Cees Grimbergen. En als de ‘angry young men’ vertrekken, dan wordt zo’n stad natuurlijk een stuk rustiger! Maar even serieus. Den Haag is veel eerder hoger (niet extreem) gaan bouwen. Kijk naar het Laakkwartier, Statenkwartier en het werk van de architect Brandes. Utrecht is voor en tot ver na de oorlog in lagere bouw blijven hangen: Wittevrouwen, Oudwijk, Oog in Al, Tuindorp, Voordorp, Lunetten. Pas met Overvecht en Kanaleneiland kwam daar verandering in. Daarbij was het oppervlak van Den Haag groter dan Utrecht. (Denk even de uitbreidingen van Den Haag/Ypenburg en Utrecht/Leidsche Rijn weg, Dat kwam later en zit meer in de periferie van die steden). Volgens mij zijn dat de belangrijkste redenen (er zijn er meer) waarom Den Haag veel ruimtelijker aanvoelt, wat ik helemaal met je eens ben en inderdaad een verademing is.

  7. Wim

    Er kan nog wel een schep bovenop in Utrecht.
    Plemp suburbia maar snel vol met torens.

  8. Van Puffelen

    Oei, oei wat lees ik nu, staat Utrecht op plaats 11, dan moet de gemeente een inhaalslag gaan maken, ja, want die willen met alles de beste zijn en het liefst de eerste,. Want met blunderen en te korte op de lopende rekening lopen ze al ver voor de troepen uit, als iedereen dat maar even weet!!!!

  9. Ihsan

    @Massegast, Voordorp en Lunetten kwamen na Kanaleneiland en Overvecht 😉
    Hoogbouw bleek niet geschikt voor gezinnen. Ouders laten hun kinderen niet buitenspelen als ze boven de 3e verdieping wonen, want dan is er geen contact meer met het straatniveau mogelijk.

  10. Toine Goossens

    @Massegast,

    Dank voor uw tijd, maar u kletst maar wat. Inhoudelijk stelt uw reactie niets voor.

  11. Mark

    Aantal inwoners per km is inclusief onbebouwde delen binnen de gemeentegrenzen, dit zegt dus helemaal niets over de dichtheid in de stad zelf. Reacties als ‘dat gaat helemaal de verkeerde kant op’ zijn ietwat overdreven. Als gemeente toevallig weinig landelijk gebied binnen de gemeentegrenzen heeft (zoals bij Leiden of Delft) dan is dichtheid erg hoog. Utrecht heeft nogal wat dunbevolkte gebieden binnen de gemeentegrenzen, vandaar slechts de 11e plek. Goed nieuws dus, er is nog ruim voldoende ruimte om te bouwen.

  12. de Roeptoeter

    Jij komt blijkbaar nooit met de auto in de spits in Den Haag, Toine.

    Je raaskalt. Den Haag is rampzalig voor automobilisten.

  13. Massegast

    @Toine Goossens – – Helemaal waardeloos was mijn reactie denk ik toch niet hoor. Van de architect Brandes had je nog nooit gehoord. Toch weer een stapje verder gekomen, waor.

  14. W

    @Toine Goossens stel je vragen over Den Haag vs Utrecht beter direct aan heg CBS. Daar komen de cijfers vandaan. Staat heel duidelijk in het artikel. Of is uw begicht slechts bedoeld als een hondenplasje om uw aanwezigheid kenbaar te maken?

  15. Y

    Dat valt me reuze mee dus. Utrecht kan dus veel meer bouwen er is blijkbaar plek genoeg.

  16. Toine Goossens

    @Massegast,

    Excuus, ik had de 2e post niet gelezen.

  17. Nina

    Al die scorelijstjes uit computermodelletjes. Bah.

    Iedereen die van een beeldscherm wegkijkt en de wereld om zich heen waarneemt, weet dat Utrecht een volgeplempte stad is geworden.

    Het vervoer in de stad is inmiddels onhoudbaar door decennia lang steeds meer mensen te proppen in dezelfde infrastructurele situatie. Het lijkt op slecht beleid zonder goede visie.1

    Meer mensen = meer bewegingen per fiets, per auto, per OV en te voet. Het is echt geen hogere wiskunde, maar gewoon je gezonde verstand gebruiken.

    Stop met bouwen in de stad, laat de natuur-opoffer-kramp los, faciliteer de bevolkingsgroei of stop de bevolkingsgroei zodat je niet bij hoeft te bouwen.

    Ga bouwen in de weilanden. Ieder huis staat op een voormalig weiland en ieder mens heeft een woning nodig.

    Het bieden van voldoende woningen door de overheid, staat als speerpunt in de grondwet.

  18. Wim Vreeswijk

    Utrecht staat op plaats 11 van meest dichtbevolkte 345 gemeenten in Nederland en ontstaan er aldus krankzinnige huurprijzen van 729 euro voor slechts 26 vierkante meter. Ik doe daarom een ernstige beroep op ons ministerie van volksgezondheid en de nieuwe ploeg Haagse politici en doe hiermee een beroep op spreektijd in 1e, 2e kamer en bijbehorende commissies. Organiseer desnoods met een landelijke mars naar Den Haag ! !

  19. Hoera

    @Toine, ik heb nog nooit zo’n kletsverhaal gelezen. Den Haag goed bereikbaar per auto? Hahaha! Jij bent overduidelijk nooit verder gekomen dan Woerden. Den Haag is een ramp met de auto. Werk er al jaren en ben ook jaren met de auto doorheen gereden. Dramatisch!
    En per fiets snel en onder de bomen? Proest! Wederom een blunder eerste klas.
    Maar ga gerust in die stad wonen, heerlijke stad om te zijn. Zijn we je hier ook kwijt!

    O ja, wie is in hemelsnaam Van Puffelen die vol taal- en schrijffouten sinds kort dit medium bevuilt met zijn steeds zelfde kletspraatjes?

  20. Utrechtvoorutrecht

    @Wim Vreeswijk U woont vrij ruim. Bovengemiddeld. Maar nu moet en zal er extra gebouwd worden: ruim, in het centrum, goedkoop, mooi en in het groen. Heeft u nog een concreet plan behalve de mensen in DH die er net zitten alweer vervangen? En door wie dan? Als u wonen voor anderen belangrijk vindt, gaat u kleiner wonen.

  21. Binnenstadbewoner

    @ toine heel Den Haag is en goed en snel met de auto bereikbaar? Dit is veel te algemeen gesteld. Vanwege de kust is er geen ringweg. Utrecht heeft als voordeel dat het is omsloten door allerlei snelwegen zodat je relatief snel in en uit de stad bent. Ongeacht in welke wijk je woont. Probeer vanuit Kijkduin of Duindorp, Vogelwijk, Scheveningen etc. maar eens naar Utrecht te rijden. Het duurt zeker 20 – 30 minuten voordat je uberhaupt op de snelweg bent en terug idem. In Den Haag zelf kun je wel beter doorrijden dan Utrecht.

  22. Wim Vreeswijk

    Utrechtvoorutrecht: ik weet niet wie U bent, maar wij wonen zelf in een dure, verouderde huurwoning. Desgewenst kunt U een rondleiding krijgen.

  23. woutvr

    Ja en de gemeente maar verdichten. Waar hebben we zo’n gemeentebestuur aan verdiend?

  24. Weg_uit_Utrecht

    Als ex-bewoner van Utrecht die sinds half jaren ’80 in Utrecht heeft gewoond en gewerkt, kan ik alleen maar beamen dat Utrecht inmiddels voor mensen die van vrijheid, rust en gemeenschapszin houden, onleefbaar is geworden. Zelf heb ik dit jaar de benen genomen naar een europees land waar nog wel echte natuur is, waar je niet financieel uitgekleed wordt en waar er nog wel een gevoel van een gemeenschappelijke identiteit en gemeenschapszin is. De “blob” van mensen met verschillende achtergronden en herkomst maakt van Utrecht geen interessante smeltkroes maar een chaotische, vervuilde, dure en lawaaige stad waar steeds meer het recht van de sterktste geldt. Ooit was ik dol op Utrecht, maar wat de politiek ervan gemaakt heeft is om van te huilen.

  25. Paul

    @Weg uit Utrecht, wat een trieste voorstelling van zaken heeft bij je post gevat.. Ik woon super fijn juist in een gemêleerde wijk die ik intressant vindt, waar buren zowel van contact als een vrijheid houden van de grote stad. Er is heel veel groen vlak bij, de mooie oude en nieuwe stads parken, AMELISWEERD, Haarzuilens, formeel allemaal geen gemeente Utrecht, de prachtige vecht., en zelfs 5 verschillende type landschappen rond om Utrecht stad : weide, plassen, heide, bos, rivieren …
    In Nederland is nog 3% natuur over, dat is inderdaad weing in vergelijk met andere EU landen.

  26. Woningnood

    @Gr.r. je hebt gelijk, er blijkt als 4e stad van het land, dus nog voldoende capaciteit over om te voorzien in de broodnodige woningen.
    Meer bouwen .

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).