Utrecht op plek drie van steden waarvan bewoners het meest met de fiets of lopend naar het werk gaan Utrecht op plek drie van steden waarvan bewoners het meest met de fiets of lopend naar het werk gaan

Utrecht op plek drie van steden waarvan bewoners het meest met de fiets of lopend naar het werk gaan

Utrecht op plek drie van steden waarvan bewoners het meest met de fiets of lopend naar het werk gaan
Utrecht staat op de derde plek van steden waarvan de inwoners het vaakst op de fiets of te voet naar het werk gaan. Dat blijkt uit een onderzoek naar 794 steden, waar in totaal zo’n 850 miljoen mensen wonen. Alleen de inwoners van Quelimane uit Mozambique en Peja uit Kosovo gaan vaker fietsend of wandelend naar het werk.

Utrecht staat op de derde plek van steden waarvan de inwoners het vaakst op de fiets of te voet naar het werk gaan. Dat blijkt uit een onderzoek naar 794 steden, waar in totaal zo’n 850 miljoen mensen wonen. Alleen de inwoners van Quelimane uit Mozambique en Peja uit Kosovo gaan vaker fietsend of wandelend naar het werk.

Het onderzoek ‘The ABC of mobility’ is uitgevoerd door Rafael Prieto-Curiel, verbonden aan de Complexity Science Hub, een onderzoeksinstituut in Wenen, en Juan Pablo Ospina van de School of Applied Sciences and Engineering in Medellín en is gepubliceerd in maart van dit jaar. Het Britse tijdschrift de The Economist heeft de cijfers vervolgens inzichtelijk gemaakt.

In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen actieve mobiliteit, dus lopen en fietsen, het openbaar vervoer en de auto. In Utrecht zou 75 procent van de bewoners lopend of op de fiets naar het werk gaan. In Quelimane is dat 91 procent en in Peja 79 procent.

Houten

Onder Utrecht staat het Albanese Shkoder (73 procent) en het Spaanse Granollers (72 procent. Op plek zes van de lijst van actieve mobiliteit staat met 67 procent Houten, de buurgemeente van Utrecht. De eerstvolgende Nederlandse stad in deze lijst is Eindhoven. Met 53 procent van de bewoners die met de fiets of lopend naar het werk gaan staat deze stad in Noord-Brabant op plek 21.

Het is tot slot goed om te vermelden dat de cijfers allemaal stammen uit 2019 of eerder. In 2020 gingen veel steden namelijk op slot vanwege het coronavirus. Het volledige onderzoek is hier te zien en het artikel van The Economist is hier te lezen.

Gekoppelde berichten

30 Reacties

Reageren
  1. Vincent

    Wauw! Daar mogen we zeker trots op zijn 💪

  2. Toine Goossens

    Het lijkt mij dat de kop van het artikel niet klopt. Utrecht kent zowel grote inwaartse als grote uitwaartse automobiliteit voor woon/werk verkeer. Dan kun je nooit op die 75% fiets of lopend uitkomen.
    Ik denk dat het gaat over alle verplaatsingen, dus ook studie, sport, winkelen etc.

    De data stammen niet uit 2019. Voor NL is een CBS analyse uit 2019 gebruikt die data tot 2017 bevat. De data zijn minimaal 7 jaar oud. Het CBS rapport is alleen leesbaar voor wiskundigen. Specificaties per stad staan er niet in.
    Als bron wordt ook het Mobiliteitsplan 2040 genoemd. Mogelijk zijn daar ook data uit gebruikt. Dat zijn echter geen data in de zin van de CBS studie. Lopen als vervoerswijze staat daar echter niet in. De auto komt volgens de gemeente in 2015 uit op 47% aandeel in mobiliteit. Fiets 32% en OV 21%.

    De onderzoekers rapporteren 74% lopen/fietsen, 22% auto en 4% OV. Wat gechoogel met de cijfers zou dat beteken dat 59% van de vervoersbewegingen lopend worden afgelegd. Dat is niet erg aannemelijk. Het OV zou op basis van Mobiliteit 2040 op 9,8% uit moeten komen.
    Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat er in de studie wiskundige fouten zijn gemaakt. AI, u weet wel.

  3. Derk van Dorth

    En ga niet vertellen dat in Peja ook alles plat is: direct buiten de stad begint een pasweg naar 1795 m boven NAP, die ik in 2012 op fietste.

  4. WORLD BIKE CAPITAL

    Een positief bericht, want het betekend ook dat bewoners de stad aangenaam genoeg ervaren om te kiezen voor fietsen in hun stad.
    De compactheid van stedelijke bebouwing ( wind ,schaduw ) , sfeer beleving van de stad, en uiteraard de veel goede faciliteiten spelen een belangrijke rol. Extreem weer is hier minder vaak dan elders. De Utrechter is erg fiets minded mede daardoor.
    Tevens wijst onderzoek uit dat het algemeen opleidings nivo van invloed is op gebruik is helaas.
    Hoewel het tram netwerk nog beperkt is, heeft Utrecht met een dicht bus netwerk, en 9 treinstations een goed alternatief voor de fiets.

  5. Van Puffelen

    Maar ach, ja, niet iedere bedrijf bevind zich nu nog in de stad, alleen de ICT enz. Maar de rest moet zijn auto maar aan de wilgen hangen want hun kunnen lopen en fietsen naar hun werk, dan kan heel Nederland lopen en fietsen naar hun werk?????

  6. Fred

    Mede door een zeer gebrekkig en ondermaats OV.

  7. Fietser030

    Er is aanvullend beleid nodig, er rijden nog steeds teveel auto’s rond.

  8. Nico

    Auto pesten werkt dus prima. Als je zorgt dat bepaalde auto’s de stad niet in mogen, duur betaald parkeren invoert en dat de stad per auto slecht bereikbaar is dan moet mensen vanzelf een andere manier vinden om naar hun werk te gaan. Zelfs als je schoon rijd met electrische auto ben je dus de pineut en moet he anders dan met auto naar het werk. Bedankt gemeente

  9. Bill

    @ Fietser030
    Precies, voor dat werkvolk is een fiets goed genoeg

  10. Utrechtvoorutrecht

    @Van Puffelen Begrijpt u niet dat iedereen die de fiets pakt of loopt, meer ruimte laat voor degenen die die keuze niet hebben? Waarom altijd dat verongelijkte? U kunt dit artikel ook lezen als een positieve observatie dat we in Utrecht heel mobiel zijn en dat dat iedereen relatief weinig tijd kost omdat we flexibel zijn.

  11. Claire Obscur

    @Fietser030: waaronder ik, ik ga nog steeds dagelijks met de auto naar het werk en weet je waarom? Omdat ik dat zélf bepaal. Ik betaal het, ik bepaal het. Leuk “onderzoek” overigens, mij is niets gevraagd.

  12. W

    Haha @Claire, dream on. Alsof jij opeens over de Lange Elizabethstraat zou mogen rijden in het kader van betalen en dus bepalen waar jij rijdt. Dat klinkt natuurlijk allemaal heel stoer maar ondertussen bepaal jij (terecht!) helemaal niet waar jij rijdt.

  13. wollie

    @Claire wees de fietsers maar dankbaar… als iedereen de auto neemt ben jij flink langer onderweg

  14. Robin

    Ze hebben waarschijnlijk het schaatsen naar het werk meegerekend. Anders kom je niet op zulke cijfers.

  15. arbeider

    Waauw….het antiauto beleid van dit College ( lees GroenLinks/ Lotte van Hooydonck) werpt zijn vruchten af!

    En zoals gewoonlijk word dit door de linkse media als ” positief ” ervaren.

    Schrijf nou eens de waarheid media, door de torenhoge parkeertarieven, de afsluitingen, knips,wegversmallingen dus files, zijn veel burgers gedwongen op een andere manier op tijd op hun werk, school,sportclub etc te komen!

    Utrecht is hard op weg een stad voor hoogopgeleide, thuiswerkende yuppen en studenten te worden, het pleps betaald de ” inclusieve ” rekening!

    Nog 2 jaar burgers, welke partijen pakken de handschoenen op om Utrecht weer bereikbaar en betaalbaar te maken voor burgers en bezoekers met een auto?

  16. Utrechtvoorutrecht

    @Claire Obscur En wat begrijpt u niet aan hoe een steekproef werkt? Puntje erbij voor “how can I make this about me”. Vermoeiend hoor. Én met de auto, én boos zijn op alles, én slachtoffer spelen.

  17. Koel Hoofd

    Bizar onderzoek wat appels met peren en maden vergelijkt.
    Reaguurders die dit een goede uitkomst voor Utrecht zien begrijpen niet dat Utrecht (een economisch sterke regiostad in de EU is) in een top drie staat met een armzalige stad in een 3e wereldland en een dorp met nog geen 100.000 inwoners in een armlastige uithoek van Kosovo.

    Hilarisch is dat Houten op de 6 plek staat. Dat dorp is namelijk speciaal ontworpen om de fiets en de menselijke maat heen en is daarmee de enige geslaagde VINEX locatie van heel Nederland.

    Daarnaast lijkt het me echt heel sterk dat deze buitenlandse onderzoekers de Nederlandse taal voldoende machtig zijn om warrige Utrechtse beleidsdocumenten (incl de noodzakelijke onderliggende stukken) te kunnen ontcijferen. Zelfs google translate loopt er nog steeds stuk op.

    @Toine Goossens, de Nederlandse taal niet machtig zijn zou de rammelende wiskunde kunnen verklaren. Daarnaast is de kwaliteit van de wetenschap rondom de fiets ronduit slecht omdat het gros van de fietsonderzoekers net zoals hun (inernationale) opdrachtgevers aan tunnelvisie lijden. Heb 20 jaar aan fietsonderzoeken (en onderliggende mobiliteitsonderzoeken) onderzocht, stuk voor stuk waardeloos, je kan het gebruiken als toiletpapier. Maar er is wel een ambtelijke bedrijfstak mee geschapen waar miljarden in omgaan: fietsinfrastructuur.

  18. Clio

    Ben zo blij dat ik niet meer in Utrecht woon en de zaak uit HC weg is. Ik weiger zelfs koerierritjes van of naar Utrecht, het is of file rijden of omrijden of betalen. Zelfs voor het borstonderzoek ga ik niet naar Utrecht. Vernieuwde HC ben ik nog niet geweest en dat zal ook niet gebeuren. Nog even en heel Utrecht is betaald parkeren, autootje pesten staat hoog op de lijst, zeker nu er zoveel geld tekort is. Alle blunders moeten toch door iemand betaald worden.

  19. S

    Haha @Koelhoofd reageert op zijn alter ego @Toine Goossens. Hilaaaarisch gewoon!

  20. Jan

    @ Arbeider
    “Schrijf nou eens de waarheid media, door de torenhoge parkeertarieven, de afsluitingen, knips,wegversmallingen dus files, zijn veel burgers gedwongen op een andere manier op tijd op hun werk, school,sportclub etc te komen!”
    De waarheid is dat ik met de fiets altijd sneller ben op de plaats van bestemming dan met OV of auto. Dat is altijd al zo geweest en heeft niets te maken met ‘torenhoge parkeertarieven, de afsluitingen, knips,wegversmallingen’.

  21. Utrechtvoorutrecht

    @Clio Al tien jaar niet meer in Utrecht geweest en nog steeds boos? Goed dat u even reageert, we hadden geen moment meer aan u gedacht.

  22. Nina

    @ Utrechtvoorutrecht
    Begrijpt u niet dat er geen plek is in Utrecht voor alle verkeersbewegingen of het nu met de auto, lopend of met de fiets is.

    Er is de afgelopen decennia volop bijgebouwd en er zijn veel mensen bijgekomen, terwijl het wegennet niet is uitgebreid. Ja, dan loopt het vast aan alle kanten.

    Kwestie van slecht beleid en een groot gebrek aan vooruitzien door de beleidsmakers in Utrecht. Dit komt helaas nooit meer goed; ook niet met minder auto’s.

  23. Rob H.

    Dat is geen slecht beleid. De auto heeft jarenlang een monopolie in de stad gehad en daarbij de stad bijna dodelijk verwond. Dat wordt nu stukje bij beetje gecorrigeerd en de stad knapt er aanzienlijk van op.

  24. 030 fietser en loper en ov

    @Nina:

    Wat een rare redenatie. Er zijn intussen zoveel (meer) mensen gaan fietsen dat die extra wegen niet meer nodig zijn.

    Wat 3e? Op naar de nummer 1 positie!

  25. Utrechtvoorutrecht

    @Nina Ik woon in de binnenstad, u mag aannemen dat ik weet hoe het ervoor staat. Zolang ik hier klachten lees van mensen die met de auto naar HC komen, denk ik dat er nogal wat onnodige auto-bewegingen zijn.

  26. Van Puffelen

    Utrechtvoorutrecht@@@ Als je in de binnenstad woont dan kan je makkelijk praten en dat mensen lopend en fietsend naar hun werk gaan, kan ook komen dat ze geen auto meer kunnen betalen en dat ze gedwongen worden om op de fiets of om te wandelen naar je werk te gaan!!!!
    (Pss, er zijn ook mensen die niet kunnen fietsen en ver kunnen lopen en die kunnen nog nauwelijks ergens komen met hun auto, met al die wegversmallingen en om rijden om aan de andere kant van de stad te komen.)
    (openbaar vervoer is onbetaalbaar en zeer slecht in Utrecht en het duurt te lang om ergens te komen.)

  27. Pee

    Dat komt omdat de mensen indirect verplicht worden door het onbetaalbaar maken om je auto te behouden.

  28. Rob H.

    De ware prijs van automobilisme wordt nu doorgerekend. En dan komt met er achter dat autobezit / autorijden duurder is dan verwacht en dat er heel veel kosten niet meegenomen waren in de berekeningen.

    Het monopolie van de auto wordt nu eindelijk doorbroken.

  29. JdV

    @robh: gelukkig gaan de kaartjes bij de NS 11% omhoog. Autorijden gaat heel aantrekkelijk worden zo.

  30. Ihsan

    @Koel Hoofd, Houten is geen vinex locatie. Je bedoelt denk ik Houten Zuid, maar dat is veel autovriendelijker dan Houten Noord. Houten Noord is een bloemkoolwijk, vergelijkbaar met het naastgelegen Lunetten. De enige geslaagde vinex-locaties zijn IJburg en Brandevoort.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).