De gemeente Utrecht roept samen met ongeveer vijftig andere gemeenten en meerdere organisaties de Tweede Kamer op om maatregelen te nemen tegen opgevoerde fatbikes. Maatregelen zijn nodig om fietspaden veilig te houden, vinden de partijen.
De oproep tot maatregelen komt van zo’n vijftig gemeenten, de Fietsersbond, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL en Artsen Voor Veilig Fietsen. Zij zien het aantal opgevoerde fatbikes snel toenemen, evenals het aantal ongelukken ‘met vaak jonge slachtoffers’.
VeiligheidNL, een kenniscentrum voor letselpreventie, deed onlangs onderzoek naar ongelukken met fatbikes. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met fatbikes tussen de 10 en 14 jaar oud is. Een kwart belandde met hersenletsel op de spoedeisende hulp. De partijen die de oproep steunen vinden dan ook dat er snel maatregelen moeten komen om zowel de kinderen als medeweggebruikers te beschermen.
Opvoersetje
Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) kwam een aantal maanden geleden al met het plan om het te verbieden een ‘opvoersetje’ op je elektrische fiets te hebben. Het is al verboden om zo’n opvoersetje ‘aan’ te hebben staan, maar het apparaatje kan gemakkelijk uit worden gezet, waardoor boetes ontlopen worden. Dat gaat door het nieuwe verbod dus veranderen.
De partijen die de Tweede Kamer nu oproepen tot actie noemen het plan van minister Harbers ‘een goede eerste stap’, maar ze vinden dat het niet ver genoeg gaat. Ze vragen om een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes en willen een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd omdat “jonge kinderen de gevaren van met 40 tot 50 kilometer per uur over straat rijden nog niet kunnen inschatten”. Ook moet er een campagne komen om ouders en kinderen op de gevaren te wijzen, vinden ze.
Utrecht sluit zich aan
Utrecht besloot zich om verschillende redenen aan te sluiten bij de oproep “We zien in Utrecht de afgelopen jaren een flinke groei van het verkeer op de fietspaden. Dat zal de komende jaren verder doorgroeien. Daarnaast worden fietsen steeds meer divers en nemen de verschillen in omvang (vrachtfietsen) en snelheid toe. De verwachting is dat ook deze trend zich doorzet”, laat een woordvoerder van de gemeente weten.
De gemeente heeft geen cijfers over het aantal opgevoerde e-bikes per stad. “Maar het opvoeren van nieuwere modellen elektrische fietsen (zoals fatbikes) is makkelijk en bovendien legaal. Het is wel illegaal om hiermee op de openbare weg te rijden. De verwachting is dat de snelheidsverschillen tussen fietsers toe gaan nemen, mede door opgevoerde e-bikes. Dit willen wij voorkomen, daarom steunen wij samen met andere gemeenten de oproep tot maatregelen. Maatregelen zijn nu nodig. Het fietspad moet veilig en toegankelijk blijven voor alle fietsers.”
Debat
De petitie waarin dit alles staat, wordt aangeboden aan de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. De indieners hopen dat de oproep door Kamerleden wordt meegenomen in het debat over verkeersveiligheid dat deze week plaatsvindt en dat de plannen van minister Harbers kunnen worden aangescherpt.
22 Reacties
ReagerenHelmplicht, kentekenbewijs, boven 16 jaar. Hoe moeilijk kan het zijn. Ook die bakfietsen gaan veel te snel, met de kinderen voorin. Ook Helmplicht.
Heel simpel toch? Voorzie ze van blauwe plaat (25 KM/h) of gele plaat (45 KM/h) zoals iedere brommer/scooter dus met helmplicht en bromfietsrijbewijs.
Niet alleen opgevoerde, ALLE !
Dit gaat over een grote fout in ons systeem van wetgeving. Daar moet tot in detail worden opgeschreven wat niet mag. Één detail vergeten en de fatbikes vliegen je om de oren.
Houdt het simpel. Onder de 16 is het verboden om aan het verkeer deel te nemen met een ‘apparaat’ dat sneller dan 20 km kan.
Zo kun je heel veel simpele regels vast stellen die voorkomen dat de een of andere nieuwe ontwikkeling is toegestaan omdat die niet expliciet verboden is.
De clou is dat er altijd mensen zijn die ieder gaatje in een wet, en/of iedere nieuwe ontwikkeling misbruiken om iets te doen dat maatschappelijk niet aanvaardbaar is. Detaillisme in wet- en regelgeving doet ons de das om. De grondwet is ook zo simpel als mogelijk en die voldoet al meer dan 170 jaar.
Alles met trapondersteuning: 16 jaar en ouder en een helm. Ook veel elektrische fietsers kunnen niet met de snelheid omgaan.
Ik geniet juist van deze opgevoerde fatbikes. Niet dat ik er een heb, maar wanneer iemand de gevolgen ervaart van het (illegaal) opvoeren van zo’n onding. Degenen die dit doen moeten maar voelen.
Schadenfreude.
@Toine
Ik ben het vrijwel geheel met je eens: houd het simpel. Maar ik zou willen voorstellen: alles op eigen kracht (fiets, skates, boards) op het fietspad, alles met ‘hulpmotor’ op de straat én met helm.
Een klein dingetje dat je schreeft is niet helemaal juist: onze grondwet wordt regelmatig bijgewerkt. Vrij recent nog artikel 1 over discriminatie. Zie de bekende muurschildering op het Westplein tegenover de moskee.
Net zo behandelen als automobilisten en gemotoriseerde tweewielers: kenteken, rijbewijs, helmplicht, belasting, verzekering. Gaan ze de fout in dan zijn ze altijd te achterhalen en te straffen, intussen dragen ze ook bij aan het gebruik van de openbare weg in plaats van er enkel van de profiteren.
Overigens, jongeren zien het gevaar niet totdat hun hersens zijn volgroeid en de hormonen beetje gestabiliseerd, zo tegen hun 25e. Dan hebben ze ook 20 jaar ervaring dat op je bek gaan betekent dat je lange tijd pijn hebt en uit roulatie bent. Weg met die rubber stoeptegels.
Laatst las ik nog dat in de hele provincie Utrecht de Speed Pedelec die 45 km per uur gaat gewoon op het fietspad mag rijden, deze heeft een geel kenteken en dat betekend dat het onder de zelfde regeling valt als een bromfiets, maar een brommer en snorfiets mag niet meer op het fietspad???? (dat zet mij wel aan het denken)
Maar dan lees ik dat het fietspad veilig en toegankelijk moet blijven voor alle fietsers, terwijl er wel Speed Pedelec op het fiets pad mag rijden. Niet alleen fatbikes rijden te hard maar bijna alle elektrische fietsen, maar daar wordt natuurlijk nauwelijks op gecontroleerd.
Alle hulpmotorvoertuigen tenzij handicap 16+, verzekering en helmplichtig maken.
In 1x klaar. Oude mensen kunnen gewoon op hun e-bikes blijven rijden.
Zo moeilijk is het echt niet. Brommers met trappers moest dit voor, citta’s, etc. Invoeren die hap.
Graag streng aanpakken!
Nederland is gewoon te druk, en dan heb ik het ook over de stad Utrecht, teveel fietsverkeer.
Degene die er over gaan wat wel en niet in het verkeer mag qua voertuig heeft zitten slapen of weet niet waar deze mee bezig was .
Die kinderen die op die fatbikes rijden hebben amper controle over dat ding en schieten van de stoep zo de openbare weg op , en dan ook nog eens zonder te kijken .
Waarom hier geen helmplicht voor is blijft natuurlijk een raadsel .
Dat geldt eveneens voor leeftijdsgrens .
Een verzekering plus bijhorend kentekenplaatje moet ook verplicht worden want nu kunnen ze maar aanrijden met die dingen zonder aansprakelijk gesteld te worden bij een ongeval.
Helmplicht.
Leeftijdsgrens.
Verplichte verzekering .
Rijvaardigheidstest afleggen.
Verplicht rijbewijs.
Deze zaken hadden met de toelating van die fatbikes al ingevoerd moeten worden .
Nu hebben ze het alleen maar over het verbieden van opvoersetjes
terwijl eerder genoemde zaken toch echt meer om invoer schreeuwen.
Nog in Amsterdam geweest de laatste tijd? Alles met een kenteken houdt zich keurig aan 30 km/u, fatbikes rijden overal veel harder.
Probleem gaat zich vanzelf oplossen: als ouder ga je je kind toch niet op een ding laten rijden waardoor je enorm kans op ongelukken met hersenletsel krijgt?
Zoals mensen hierboven zeggen, maak het simpel: ieder voertuig/rijwiel met een hulpmotor minimumleeftijd 16 jaar en helmplicht. En eigenlijk ook gewoon verplicht je ‘bromfietscertificaat’ halen. Het maakt namelijk niet uit of de hulpmotor fossiel of elektrisch is.
Pak de ouders van de gebruikers aan!
Daar gaat het fout, overheid kan niet alles regelen en oplossen.
In de jaren ’50 kwam de solex. Volgens de wet: “rijwiel met hulpmotor.”
Ook de latere brommers werden zo genoemd.
Dus: verzekeringsplicht en minimumleeftijd 16 jaar.
Zijn E-fietsen en E-steps dan geen rijwielen met hulpmotor?
Wie legt dit uit?
De ouders van die kinderen hebben kennelijk geen idee wat hun kinderen uitspoken, of het interesseert hen geen moer. Die krijgen pas spijt als ze horen dat hun kind de rest van zijn leven in een rolstoel zal moeten doorbrengen.
Verkeerstechnisch gezien is een fatbike overigens een rijwiel met trapondersteuning, dezelfde categorie als de e-bikes die veel middelbare scholieren gebruiken om mee naar school te gaan. Bij een eventueel verbod zouden die daar dus ook de dupe van worden.
@De Kreek
Dat klopt niet. Voor speed pedelecs geldt dat ze op de weg moeten rijden, tenzij er een bromfietspad aanwezig is.
Gewoon max 25 km helm en direct beginnen met de rollerbank !!! En 280.euro aftikken . Zal ze leren .
FvW, ik ben het helemaal met u eens. Helmplicht, want een helm staat niet stoer. Dan zullen de jonkies er geen een willen. En een certificaat net als voor de brommer. En de fiets op naam zetten. Nu nog het handhaven. Dat is natuurlijk nog lastig. Misschien nog wat BOA’s te voorschijn halen.
BW@
In Utrecht mag vanaf 1 juli 2023 kunnen eigenaren van een speedpedelec een gratis ontheffing aanvragen om gebruik te maken van het fietspad. Voorwaarde is dat ze zich als gast gedragen; hun snelheid aanpassen aan de andere fietspadgebruikers en omgeving en niet harder fietsen dan 30 km per uur.
Dus helaas zit u er naast.