Bestuurders werden in Utrecht in 2021 318.020 keer beboet voor te hard rijden. Dat blijkt uit een analyse van verzekeraar Independer op basis van gegevens van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Utrecht staat hiermee op de vierde plek van alle Nederlandse gemeenten.
Het aantal overtredingen steeg met ongeveer drie procent, ten opzichte van 2020. De bestuurders die beboet zijn, reden in Utrecht gemiddeld 7,8 kilometer per uur te hard. Veruit de meeste overtredingen werden gemaakt op de snelweg: iets meer dan 84 procent. 15 procent van de overtredingen werd begaan in de bebouwde kom.
In de lijst van gemeenten waar de meeste boetes werden uitgedeeld staat Utrecht op de vierde plaats, achter Haarlemmermeer, Rotterdam en koploper Stichtse Vecht.
Gekoppelde berichten

Utrechtse flitspalen flitsen in 2021 bijna 43.000 keer voor door rood en te hard rijden
De negen vaste flitspalen die in Utrecht staan, hebben in 2021 vaker geflitst dan in…
19 Reacties
ReagerenVerbaast me niets, ze rijden vaak als idioten..
Een ‘prestatie’ om je kapot voor te schamen. Honderdduizenden eerlijke mensen die geen vlieg kwaad deden beroofd van hún geld voor de slachtofferloze ‘misdaad’ van gemiddeld 7.8 kilometer per uur te hard rijden.
Dergelijke Middeleeuwse afpersingspraktijken passen niet in een beschaafde maatschappij.
Blijkbaar zijn boetes niet meer afschrikwekkend genoeg. De straffen moeten omhoog. Sneller inbeslagname van het rijbewijs en/of het voertuig.
Je hebt namelijk een verantwoordelijkheid als je met meer dan een ton aan staal de weg op gaat.
@Rob H. — Helemaal mee eens! Gelukkig wordt het autorijden ook flink duurder. Was hard nodig.
We rijden te hard, zoveel boetes. Zonde van je geld maar fijn voor de kas want is dat niet de werkelijke reden van de vele controles..?
Wanneer gaan we ook is vol de strijd aan met de fietsers die geen of halve verlichting hebben enb die bij afslaan hun hand niet uitsteken? Daar is nog een heleboel geld te halen voor de kas en het word zelfs weer een stukje veiliger. Dus gemeente pak niet solo de automobilist welke zo dom is om te hard te rijden. Ga middagje bij een school of op Vredenburg staan en pak ook is een keer de fietsers aan ………………………….
En dat had zomaar het drievoudige kunnen zijn als je dit in Overvecht op de Einsteindreef had gedaan.
Correctie naar aanleiding van het commentaar van Scherpschutter: alle snelheidsovertredingen van vijf km/h moeten behandeld worden als een poging tot zware mishandeling.
Ik zag vanmiddag iemand op een wielrenfiets staand op de pedalen voluit accelererend over het voetgangers gebied van winkelcentrum de gaard racen om via het zebrapad over het trottoir richting Amev flats te verdwijnen. Reed dus ( schatting ) een kilometer of 30 te hard. In beslagname passende actie? Verplichte verkeerscursus? Ook voor de 2-en 3 wielige e-bakfietsers die over die lokatie pedaleren? Met zulk gedrag is het niet verrassend dat het aantal fiets gelateerde ongevallen toeneemt.
@Rob H
Iemand veroordelen wegens een poging tot mishandeling waar niemand mishandeld is, lijkt me wat ingewikkeld, Rob. LOL
Het zou een zegen voor de stad zijn als de maximumsnelheid in de stad zou worden teruggebracht tot twintig kilometer per uur, tenzij op sommige trajecten uitdrukkelijk een hogere snelheid is toegestaan. Maar ja, dan nog de handhaving…
Als ze snelheidscameras in Lombok hadden geplaatst was het waarschijnlijk 5x zo hoog geweest. Hier rijden ze gewoon in een 30km straat 80kmperuur. En als je meerpleger bent kan je tijdelijk je rijbewijs kwijt raken. Doe je voordeel ermee.
Middeleeuwse afpersing?
Wat een onzin. Men heeft gewoon te hard gereden. Men had de verkeersregels moeten volgen.
Logisch toch, met zo veel snelwegen om onze stad heen? Bijna 85 % buiten de bebouwde kom!
@Lexus 15/6/2022 – 12:02
20 kilometer per uur? LOL! Waarom? Zodat 115-jarigen ook kunnen meekomen in het verkeer of…?
Wat een nonsens.
@Scherpschutter: waarom? Om een groot deel van de onnodige doden en gewonden in het verkeer te voorkomen. Gek hè! Nog meer lol.
@Lexus
Welke doden en gewonden Lexus?! Het verkeer in de stad is al extreem veilig! Je hebt net zoveel kans om een leuke geldprijs in de loterij te winnen als dat je ooit in je leven gewond raakt of sterft in het verkeer in de stad…LOL
De kans is groter dat je maatregel extra doden oplevert omdat mensen zich letterlijk doodvervelen dan dat het daadwerkelijk ook maar 1 leven bespaart. Om over de kosten van het economisch vermoorden van je stad nog maar te zwijgen.
Allemaal bijzonder ondoordacht, waarde. De onderbuik is een slecht raadgever.
De in grootte vierde gemeente van Nederland staat vierde op de lijst van aantallen verkeersboetes? Lijkt me geen nieuws.
Vraag lijkt me eerder waar Amsterdam en Den Haag staan op die lijst, en waarom de gemeentes Haarlemmermeer en Stichtse Vecht zo hoog scoren.
Gezien de opmerking “Veruit de meeste overtredingen werden gemaakt op de snelweg: iets meer dan 84 procent” verwacht ik at dat is omdat er veel doorgaand verkeer door die gemeentes rijdt, bijv op de A2 in Stichtse Vecht. Dat zou ook dat oninteressant maken.
Scherpschutter, verkeersovertredingen naar het strafrecht brengen (wat door anderen gesuggereerd wordt) is heel logisch en zou zsm moeten. In Duitsland is bijv. door rood rijden standaard poging tot doodslag, want roekeloos. Als er niets gebeurt (lees, je rijdt niemand aan), krijg je uiteraard geen veroordeling, maar alleen een (lage) boete. In NL worden dit soort dingen altijd als een overtreding worden gezien, met als gevolg dat daders bij ernstige ongelukken wegkomen met een uurtje schoffelen. De gedachte dat (ok 5km te hard is wat overdreven) veel te hard rijden standaard een delict is, is zo gek nog niet.
@Scherpschutter: het aantal geregistreerde ongelukken alleen al in de stad Utrecht bedroeg in 2021 2.441, dus twee duizend vierhonderd eenenveertig (https://utrecht.nieuws.nl/knipsels/79740/stad-utrecht-goed-voor-1-op-de-3-verkeersongevallen-in-de-provincie/). Het werkelijke aantal was vanzelfsprekend veel groter. Veel mensen nemen de moeite niet er de politie bij te halen, omdat het veel rompslomp oplevert.