Utrecht start komend voorjaar proef met elektrische deelbakfietsen Utrecht start komend voorjaar proef met elektrische deelbakfietsen

Utrecht start komend voorjaar proef met elektrische deelbakfietsen

Utrecht start komend voorjaar proef met elektrische deelbakfietsen
Utrechters kunnen vanaf komend voorjaar gebruikmaken van een elektrische deelbakfiets. De gemeente en het bedrijf Cargoroo starten dan met een proef van twee jaar met honderd e-deelbakfietsen.

Utrechters kunnen vanaf komend voorjaar gebruikmaken van een elektrische deelbakfiets. De gemeente en het bedrijf Cargoroo starten dan met een proef van twee jaar met honderd e-deelbakfietsen.

Iedereen die een deelbakfiets wil gebruiken, kan er één reserveren via de app van Cargoroo. Het slot van de fiets kan met die app geopend worden. Na het gebruik van de fiets moet die worden teruggezet op de plek waar hij is opgehaald. Gebruikers betalen een starttarief en een uur- of minuuttarief voor het gebruik van de elektrische deelbakfiets.

De bakfietsen komen vanaf de lente op vaste plekken verspreid door de stad te staan, afhankelijk van hoeveel animo er in de verschillende wijken voor is. De komende maanden kijken de gemeente en Cargoroo welke locaties het moeten worden. Daarvoor wordt onder meer via sociale media en de digitale wijknieuwsbrieven gepeild of en waar er belangstelling is voor de bakfietsen.

De gemeente ziet de elektrische deelbakfiets als gezond en duurzaam alternatief voor korte autoritten. “Deze proef past binnen het beleid van Utrecht om verschillende manieren van deelvervoer te stimuleren. Als meer mensen kiezen voor het delen van vervoermiddelen, blijft de lucht schoon en de straat rustig en veilig.”

10 Reacties

Reageren
  1. Karla

    HUURbakfiets, dames en heren. Niks delen, er moet gewoon voor betaald worden. Wel fijn dat ze een vaste plaats krijgen, net zoals huurauto’s, dan slingeren ze hopelijk wat minder rond in de schaarse openbare ruimte dan huurfietsen.

  2. Bakfiets

    Yes eindelijk meer bakfietsen!! Heel Utrecht moet het gemak van de bakfiets ervaren. Ruimte genoeg op de fietspaden en parkeren is geen probleem. Deel deel deel!!

  3. Rob H.

    Handig als je eens wat spullen moet vervoeren. Met deze fiets kun je overal komen, immers!

  4. Maas

    Denken jullie ook aan de ouderen. Moeten die ook allemaal op de bakfiets 😢

  5. Ilvy

    Goed plan! Ik zou ook erg geholpen zijn als er meer duofietsen te leen of huur zijn. Kan ik meer gaan fietsen met mensen met niet aangeboren hersenletsel.

  6. Scherpschutter

    Karla

    Daar gaat het niet om. De gemeente wil dat u niet langer over autonome vervoersmiddelen beschikt. Of u nou huurt of deelt doet niet ter zake. Het gaat erom dat u afhankelijk wordt

  7. Marcel

    Ik wist niet dat mijn WOZ geld daar weer voor gebruikt gaat worden. 100 stuks? Belachelijk. Als je op de Biltstraat kijkt dan zie je wat er met fietsen gebeurd. Staan permanent in de klem. Beter is om het geld te gebruiken voor de container plekken die er nu al een jaar ongebruikt bijliggen. Geld? Geen gebrek. Doe maar leuke dingen. Geld kost niks. Trouwens, ontwikkeling van fietsbakken is geen gemeentelijke taak. Fietspad wel.

  8. Zuilen030

    Fijn, al die brede vervoerskarren op het fietspad, samen met de POSTnl, COOLBLUE en privebakfietsen op het overvolle, smalle fietspad, komen nog een paar snelle scooters bij en snelle fietsers met helmpjes en als toetje nog wat ongeduldige wielrenners, het wordt steeds gezelliger op het fietspad. Klopt dat de straat dan rustiger en veiliger wordt, alles op het fietspad.

  9. Rob H.

    Volgens de website: starttarief: Eu.1, vervolgens Eu. 3,50 per uur.

    Dus iets voor een hele korte periode.

  10. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje is het eens met Karla.

    Wat tegenwoordig hip ‘delen’ wordt genoemd, is gewoon huren.

    Écht delen = delen zonder winstoogmerk.
    Dus zonder intermediair, of in ieder geval dan een intermediair die geen winst mag maken.

    Dan wordt het pas écht interessant voor iedereen. Ook mensen met kleinere portemonnee. Net als het OV.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).