De gemeente Utrecht gaat samen met andere gemeentes en de provincie meedoen aan een pilot waarbij bestuurders van speedpedelecs de keuze krijgen om op het fietspad of de rijbaan te rijden. De speedpedelec, een snelle elektrische fiets die trapondersteuning geeft boven de 25 kilometer per uur en maximaal 45 kilometer per uur kan, is nu niet toegestaan op de Utrechtse fietspaden. De pilot start op 1 juli en duurt twee jaar.
Voor speedpedelecs gelden nu nog de regels voor bromfietsen, wat betekent dat zij op het bromfietspad moeten rijden. Als er geen bromfietspad is, moet de snelle fiets op de rijbaan rijden op wegen met een maximumsnelheid tot 50 kilometer per uur. Volgens de gemeente Utrecht voelen bestuurders van speedpedelecs zich kwetsbaar op de rijbaan ten opzichte van (vracht)auto’s, motoren en brommers.
De gemeente Utrecht liet eerder weten dat ze het gebruik van de speedpedelec daarnaast wil stimuleren als duurzame mobiliteitsoplossing. “Het grote verschil met snorfietsen is dat speedpedelecs fysieke inspanning van de bestuurder vergen, geen schadelijke stoffen uitstoten, minder massa hebben en minder ruimte innemen op het fietspad . Een speedpedelec is daarmee een gezonde en actieve vorm van mobiliteit en een duurzaam alternatief voor de auto”, aldus het Utrechtse college van burgemeester en wethouders.
Pilot
Uit onderzoek van verkeerskundig adviesbureau DTV Consultants blijkt dat het gebruik van de speedpedelec gestimuleerd kan worden door de bestuurder van een speedpedelec keuzevrijheid te geven tussen gebruik van de rijbaan of van het fietspad. Daarom start de gemeente Utrecht op 1 juli een pilot om onder voorwaarden deze keuzevrijheid te bieden aan bestuurders.
Een van de voorwaarden is dat de eigenaar van een speedpedelec een ontheffing moet aanvragen bij de gemeente Utrecht, om op de fietspaden te mogen rijden. “Bij de aanvraag drukken we de bestuurder van de speedpedelec op het hart dat ze zich – als gast – netjes moeten gedragen op het fietspad. Dat betekent snelheid aanpassen aan de andere fietsers om de pilot tot een succes te maken”, aldus het college.
De handhaving gaat dan ook controleren op het wel of niet hebben van een ontheffing. Indien zonder ontheffing met een speedpedelec op het fietspad wordt gereden, kan dit leiden tot een verkeersboete. Daarnaast geldt de wettelijke maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op het fietspad. Als de bestuurder van een speedpedelec harder wil rijden, dan kan dat op de rijbaan.
Evaluatie
De pilot start op 1 juli en duurt twee jaar. Uit vergelijkbare, lopende pilots in Rotterdam en Amersfoort blijkt dat het gevoel van verkeersveiligheid gelijk blijft voor speedpedelecs en andere fietspadgebruikers. “We evalueren halverwege en richting einde van de pilot en vragen de bestuurders van speedpedelecs en andere fietspadgebruikers naar hun ervaringen met enquêtes. Daarnaast houden we de meldingen en informatie bij over ongevallen met speedpedelecs.”
Opmerking: In dit bericht stond eerder niet vermeld dat het gaat om een regionale pilot. De ontheffing geeft toestemming om fietspaden in de bebouwde kom te gebruiken van deelnemende gemeenten – waaronder Utrecht, Amersfoort, Soest, Bunschoten – en meerdere provinciale fietspaden in de provincie Utrecht. De ontheffing is vanaf 1 juli aan te vragen via deze link.
80 Reacties
Reageren25km/h scooters van het fietspad af en nu speedpedelecs die 50km/h gaan er op. De logica is weer ver te zoeken.
Het is wachten op de eerste dodelijke ongelukken. Een speedpedelec gaat zo hard dat veel mensen dat verkeerd zullen inschatten, getuige drie bijna ongelukken hier op het fietspad waar een man op speedpedelec alvast een voorschot nam op dit besluit.
Nou, geen goed idee, fietspaden al zo vol. Maak haast met 30 km voor de auto, kan de speedpedelec dan prima bij.
Waar bemoeit de gemeente zich nu weer mee?? Of ik nou op een oude kroegfiets of op een mega super speed pedelec 120km + rij… Ik fiets waar ik wil! Er zit een stuur op dus de trage slakken ontwijk ik wel.
“” Dat betekent snelheid aanpassen aan de andere fietsers om de pilot tot een succes te maken”
O nee toch, dit is vast weer bedacht door iemand die de vreselijke situatie op de fietspaden niet kent- en zijn aso bestuurders van brommers/ snortfietsen/ stepjes en nu dus nieuwe hardrijders. Hoe is dit toch mogelijk? Het is wachten op de eerste stevige ongelukken. Ik hoop dat ik en mijn man en kindjes het niet zijn, die elke dag veilig op onze ouderwetse fietsen proberen levend op school aan te komen, of mijn kwetsbare ouders, etc.
Maak de wegen tot 30 en gooi daar al het helmen-dragend snel-fiets-verkeer tussen
Met mijn Spartamet, ook fietsend, moet ik de rijbaan op en nu krijgen we, de niet op de rijbaan durvende, f-1 speedpedalec op het fietspad. Trouwens, fietsen over de rijbaan, Catharijnesingel, Daalsetunnel, Vleutenseweg met 20 km/u op een Spartamet is geen pretje. Ontheffing van de gemeente krijg je niet.
Dus hoe gek wil je het hebben?
Waarom moeten scooters die langzamer gaan dan een pedelec er dan af?
Dit is toch juridische rechtsongelijkheid die niet goed te praten is?
Kan niemand eens een jurist op de gemeente Utrecht afsturen vanwege inconsistent beleid?
Vanwaar deze rare beslissing?
Knettergek
Welke fietslobby idioot(in) heeft dit nu weer bedacht , weer een die geen auto heeft maar wel snel met zijn speedyfiets en alle andere dure apparaten snel naar kantoor kan. Dan zijn allemaal van die dingen die niet geleden voor de gewone man/arbeiders
Het wordt mij te gevaarlijk op het fietspad.
Die dingen gaan gemiddeld 40 km per uur, het zijn ook niet bepaald de trage types die zo’n ding berijden. Zij willen hard gaan. Dat is prima maar houd ze op de weg en niet op het fietspad. Het is al een kriem om bij drukke punten een fietspad over te steken, met name vanwege verschillende snelheden, deze speed pedelecs maken het onoverzichtelijker. Waarom zou zón ding uberhaupt het fietspad op willen? Niet doen, dom besluit, gevaarlijk besluit ook
In Rotterdam en Amersfoort lopen er dus al pilots.
Waaruit blijkt dat het gevoel van fietsveiligheid van speedpedelecers en andere fietspadgebruikers gelijk blijft.
Waarom hier dan ook nog zo’n pilot invoeren?
Men kan toch de resultaten in R’dam en A’foort mee monitoren?
Verschrikkelijk slecht dit! Nu al een ramp op de smalle en volle fietspaden. En sorry wie rijdt er op zo n fiets dat is een bepaald slag macho’s die nou niet bepaald sociaal gedrag vertonen en nu veel te hard over stoepen en tegen verkeer in rijden! In Utrecht geldt steeds meer in het verkeer het rechts van de sterkste!
Omdat je ze niet hoort in tegenstelling tot een bromfiets lijkt mij dit heel gevaarlijk bij inhalen op smalle fietspaden.
Volslagen gestoord. In plaats van deze krankzinnige levensgevaarlijke maatregel zouden alle fietsers op e-bikes verplicht een helm op moeten en op de rijbaan moeten gaan rijden.
Wat is het nut dan geweest om de scooters (25 en 45 km/h) van het fietspad te weren, wanneer je vervolgens een voertuig dat ook net zo hard gaat als een scooter toestaat op datzelfde fietspad? Echt weer een typisch gemeente besluit.
Die speedpedelecs gaan echt niet op het fietspad rijden tussen al die slakken door.
Verschrikkelijk. Het dominante Groen66 denken blijft lak hebben aan veiligheid. Wie stopt in het College de wethouder af en durft fundamenteel tegen te spreken om dit soort dwaasheden te voorkomen.
Wie gaat handhaven dat ze niet harder dan 30 km/u op het fietspad rijden?
Uitstekend besluit! De diarree aan negatieve commentaren wordt vooral ingegeven door valse sentimenten en totaal onbegrip. Dit zijn dezelfde mensen die 25 jaar geleden de mobiele telefoon het verdomhoekje in probeerden te praten.
Een speed-pedelec is een gewone elektrische fiets met een hogere begrenzing om de snelheid. In plaats van bij 25 ligt de max op 45. Maar daar moet je wel wat voor doen. Daarbij spelen twee belangrijke zaken:
de ene S-P is de andere niet. Stromers bijvoorbeeld zijn feller in acceleratie en zijn meer gebouwd op snelheid. Hun berijders zullen sneller voor de autoweg (kunnen) kiezen. Riese & Müllers zijn trager, meer gebouwd om comfort en zullen qua snelheid vaak vooral tot hun recht komen op lange afstanden buiten de bebouwde kom. Beide soorten fiets kunnen in alle omgevingen ingezet worden, maar de een reageert als een sportauto, de ander als een luxe cadillac.
De ene berijder is de andere niet. Lang niet iedereen die op een S-P rijdt wil vol gas over ‘s heeren wegen rijden. Lang niet iedereen kan het. Er moet op sommige S-P’s flink bijgetrapt worden om de maximale snelheid te halen. Op bepaalde typen S-P’s mag je wel 45, maar haal je het zelden. Mensen die een dergelijke fiets kopen om lange afstanden te kunnen overbruggen (forenzen bv) maar fysiek minder capabel zijn zullen doorgaans een snelheid halen van rond de 35 km/h op lange afstanden. 40 met een stevig windje in de rug. Maar diezelfde mensen komen binnen de bebouwde kom rond de 30 uit.
S-P’s hebben geen gashandle die je even open kan draaien. Met je fiets tussen de auto’s over het Westplein rijden is bijkans een suïcidale handeling die verboden zou moeten worden, maar die momenteel verplicht is. Geen welkdenkende fietser die zijn leven in de waagschaal stelt omdat er ooit een domme, verzekeringstechnische, rare administratieve indeling werd gemaakt waardoor de wegenverkeerswet ineens uitermate rare verplichtingen ging opleggen aan voertuigen. Een totale dwaling van recht en wetgeving die zo snel mogelijk moet worden gecorrigeerd voordat er (teveel) doden vallen.
Op termijn (zeg een jaar of 10 tot 15) zal de gemiddeld gereden snelheid op fietspaden omhoog gaan. De elektrische fiets zal een nog grotere opmars maken en de fietspaden zullen hier meer en meer op aangepast worden. Naar verloop van tijd kan de maximale snelheid op fietspaden dan nog iets omhoog wat de aantrekkelijkheid van deze vorm van vervoer ten goede komt.
Iedereen die nu zegt nooit op een elektrische fiets te gaan rijden beweerde een jaar of 25 geleden dat mobiele telefoons onzin waren. De ontwikkelingen van beide heeft opvallende overeenkomsten. Elektrische fietsen (in diverse vormen, we kennen ze nog lang niet allemaal) gaan de auto binnen de stad overbodig maken. En wat nog mooier is: we gaan er vrijwillig voor kiezen als het succes steeds zichtbaarder wordt in onze omgeving. Net als die mobiele telefoon die je absoluut niet nodig had, kies je binnen 10 tot 15 jaar met zorg je nieuwe elektrische fiets of S-P uit…
Geen voorstander van, vanwege de snelheidsverschillen.
Beter is het om de maximum snelheid voor al het verkeer binnen de bebouwde kom terug te brengen tot 30 km/u en de speedpedelecs en scooters gewoon op de rijbaan.
Heel slech idee, fietspaden al zo vol en nu al gevaarlijk.
Wordt zeer gevaarlijk met pedelecs van 45km en meer.
Maak haast met 30 km voor de auto, kan de speedpedelec er prima bij.
En het idee van beloven je netjes te gedragen is een illussie. Beloftes worden op alle fronten gebroken. Wat is de motivatie voor dit onzinnige idee?
Dat vergroot de duidelijkheid voor de fietsers en bij oversteken vooral voor de mede weggebruikers zoals ouderen en visueel gehandicapten!
‘We drukken de bestuurder op het hart’. Ik lach me dood. Alsof mensen in het verkeer echt rekening met elkaar gaan houden als een ambtenaar dat tegen ze zegt. Betuttelend.
Ik probeer nu al zoveel mogelijk de spits te vermijden met mijn normale fiets, maar op deze manier wordt fietsen op een gewoon fietsje je wel onmogelijk gemaakt !!!!
Wat een idiote maatregel! Fietspaden zijn vaak smal, m.i. is er helemaal geen ruimte voor speedpedelecs op de meeste paden! Onlangs zag een vriendin van mij iemand om zo’n speedding rijden, deze persoon reed van het fietspad naar de weg en weer terug, snel, sneller, snelst. Lekker veilig dus. Op de fiets rijden veel mensen met de mentaliteit: ikke, ikke, ikke, als ik maar snel vooruit kan. Men heeft oordoppen in en houdt absoluut geen rekening met de medeweggebruiker.
Ook rijden er regelmatig fietsers tegen de rijrichting in, stappen er voetgangers zonder te uit te kijken van het voetpad af om op het fietspad te lopen, omdat er op de stoep obstakels staan. Met speedpedelecs er bij is de veiligheid heel ver te zoeken.
Tijdens het schrijven van deze reactie word ik heel erg boos om deze maatregel, als bewust fietser wordt het voor mij steeds minder veilig op het fietspad en ben ik gedwongen om per openbaar te gaan reizen en raak ik mijn vrijheid kwijt door deze idiote maatregen. Mocht ik een ongeluk krijgen door al deze onveiligheid klaag ik de gemeente Utrecht aan!
De producent zal dit ongetwijfeld een goed idee vinden, maar ik begrijp niet waarom de Gemeente vindt dat het gebruik van de speedpedelec zo nodig gestimuleerd moet worden.
@ACTK,
Gedrag is altijd onbeheersbaar, tenzij iets uitdrukkelijk verboden is. De pedelec gaat zo hard als die in het hoofd van de bestuurder wordt aangestuurd. Zie wat @Hedwig schrijft.
Ik kreeg overigens informatie dat het initiatief van de provincie afkomstig is. Het is een proef; duidelijk een proef waar Utrecht op grond van de veiligheid niet aan moet beginnen.
Je kunt natuurlijk overal borden neerzetten waar de pedelec wel of niet mag rijden. Net als voor brommers; neemt de chaos aan borden nog meer toe. Ook dat is, het brein kan maar enkele indrukken tegelijk verwerken, zeer onveilig. Tenzij je natuurlijk Max Verstappen heet, maar die komt hier niet op een pedelec rijden.
Een Ferrari mag toch ook gewoon op de snelweg?
Of schrijven de reaguurders dan ook dat het al zo druk op de snelweg is?! Of dat de snelheidsverschillen te groot zijn?!
De SPs moeten zich houden aan de max snelheid van 30 km/h, net zoals een Ferrari zich moet houden aan de max snelheid op de snelweg terwijl ie harder kan.
1. @ACTK houdt jezelf en ons niet voor de gek, een speedpedelec is geen fiets!
2. Ze rijden nu al op het fietspad. Er wordt toch niet gehandhaafd. Gedogen is de weg van de minste weerstand, totdat er ongelukken gebeuren
Als speed pedeleccer ben ik erg blij met deze maatregel. Op de hoofdrijbaan ben ik meermaals van de weg (al dan niet expres) afgedrukt door mensen die denken dat ik op het fietspad hoor of mij gewoon niet zien, ook door bijvoorbeeld buschauffeurs. Op sommige wegen horen speed pedeleccers gewoon niet thuis. Mensen vergeten dat je niet altijd 45kmh hoeft te rijden. Een auto gaat ook al snel 180kmh, maar in de stad mag je hooguit 50kmh.
Daar staat tegenover dat ik 30kmh nog steeds vrij snel vind voor het fietspad. 25kmh was snel genoeg geweest, dan fiets je met het verkeer mee.
In de praktijk doe ik dat nu al, anders kun je op sommige plekken in de stad niet of nauwelijks komen.
Het is wachten op de eerste bezorg-speed-pedelecs die ons leven onveilig gaan maken. De gemiddelde persoon die zo’n ding nu bestuurt, vertrouw ik wel. Maar een bezorger…
Het snelheidsverschil tussen een electrische fiets en een ouderwets aangedreven fiets is al belachelijk groot, laat staan dit verschil. En mensen zelf de verantwoordelijkheid laten nemen? Kijk naar de gemiddelde (bezorg-)fiets en je ziet de uitkomst en het antwoord daarop. Als S-P nu al tot 45 km/u kunnen, kunnen ze prima in de (binnen-)stad mee in het reguliere autoverkeer waar 50km/u de maximum is.
Een speedpedelec is volgens de wet gewoon een bromfiets, en dus horen die net zoals hun soortgenoot, daar waar aangeven, op de rijbaan.
Alleen omdat er iemand “meetrapt” zou ie op het fietspad mogen of omdat ie elektrisch is? Dan zou een elektrische scooter er ook op mogen, mits ook deze zich aan de (m.i.z. te hoge v-max van 30km/h) houd.
@W maar houden de SPs zich aan de 30 km. Ik zie ze regelmatig met hoge snelhied voorbij komen. En iedereen weet dat er in Utrecht niet gehandhaafd wordt dus ben bang van niet. En wie koopt er een SPs als je braaf 30 wil rijden idem voor de Ferrari. Kortom een onzinnig en gevaarlijk plan om deze mensen op de toch al overvolle fietspaden los te laten.
Blijkbaar worden mijn reacties niet meer geplaatst? Is daar nog een reden voor, of is jet pure discriminatie?
Op het fietspad in de stad niemand (ook electrisch/racefietsers) harder dan 25 zou ik zeggen, anders de hoofdweg op. Op voor de electische fietser gevaarlijke stukken kan je dan uitwijken naar het “veilige” fietspad als je je snelheid dan maar aanpast. Voor ouderen is 25 eigenlijk al te hard en zou 20 een beter maximum zijn op het fietspad. Op wie moet ik stemmen om dit soort initiatieven te stoppen?
Luister mensen ik ga op mn stadsfiets op spierkracht al makkelijk 35 km/h dus wat zeuren jullie nou?? Als het allemaal te snel voor je gaat kun je altijd nog op een slakkenkwekerij in Langzamia gaan wonen, maar aub ophouden met alles vertragen want anderen willen wel gewoon dóór! Tijd voor een beetje natuurlijke selectie!
Zeer gevaarlijk!een week geleden een ongeluk gehad met fiets.Het is al zo druk op de weg.nogmaals zeer gevaarlijk!! ,
Zeer slecht plan.
Die speedpedelecers gaan zich niet aan de snelheid houden, je hoort ze niet aankomen, dus ongelukken
Al helemaal als die bezorgers met die kubussen op hun rug ze gaan gebruiken.
Niet geschikt voor in een drukke stad met overvolle fietspaden, leuk als je in de polder van het ene dorp naar het andere wil.
De gemeente Utrecht wil speedpedelecs stimuleren, belachelijk maar begrijpelijk, want de gemeente wil elke maatregel aangrijpen om maar geen degelijk OV-netwerk (tram netwerk) aan te hoeven leggen, zoals dat gebruikelijk is voor een stad van deze omvang.
Wat zegt de fietsersbond???? Racefietsers maar ook speedpedelecs behoren op de straat net zo als elke vorm van scooters.
Volgens mij is dit vragen om problemen op het fietspad,met veel aanrijdingen tot gevolg.
Het begint allemaal te vervagen voor mij wat waar hoort en wat waar veilig te gebruiken is.
Misschien hoor ik wel in de gemeente!
“De handhaving gaat controleren”: naast alle andere taken van handhavers kan dat er ook nog wel bij. Er is op veel andere vlakken al veel te weinig handhaving door gebrek aan personeel, geld en misschien ook wil. Uit lopende pilots in andere steden zou al zijn gebleken dat gevoel van veiligheid gelijk blijft. Waarom dan nog een pilot? Het is erg ongeloofwaardig dat fietsers geen gevaar zouden voelen bij speed pedelecs op de fietspaden. Het snelheidsverschil is groot, speed pedelecs zijn muisstil en fietsstroken zijn overvol. Kortom: gevaarlijk en onlogisch experiment.
@ACTK dat je comment veel woorden bevat betekent niet dat ie enige inhoud heeft.
Het snelheidsverschil is het probleem. “De ene berijder is de andere niet” Ja juist daarom horen ze op de rijbaan waar ze gewoon de beschikbare snelheid van hun gele kenteken kunnen gebruiken tussen het andere verkeer.
Het snelheidsverschil zorgt er voor dat als je als fietser een andere fietser per ongeluk raakt terwijl je probeert in te halen op een fietspad het afloopt met een “oeps sorry”, omdat je met maar 3 tot 5 km/h van elkaar verschilt en de basale natuur wetten je dus ook niet lastig komen vallen!
Bij een speedpedelec zou dat verschil direct minimaal al 10km/h zijn, zeg vertel mij eens wijsneus, hoe groot verschil in energie is dat? Dat heeft helemaal niks met aversie tot techniek te maken.
EN bij 10km/h verschil ga ik er nog van uit dat de fietser rap fietst met 20km/h en de speedpedelec er voor KIEST om zich aan de snelheid te houden met 30km/h. Zoals we weten is elke bestuurder op de weg een engel, zeker op 2 wielen. Jaja.
Waanzin ! Het is nu al gekkenwerk op het fietspad met bakfietsen, elektrische fietsen die allemaal harder gaan dan 25 k/m. scooters en brommers die er niet eens mogen komen, idiote fatbikes, spookfietsersen nu dan ook nog de speedpedelecs ? (verbiedt die laatste gewoon, onzindingen).Denk dat ik voor mijn veiligheid maar gewoon op de weg ga fietsen. Welke knuppel heeft dat bedacht ?
TOP. Heb zelf een pedelec en een keer bekeuring gehad. Moest toen op de rijweg. Levensgevaarlijk: je wordt klemgereden door taxi’s en bussen en uitgescholden door automobilisten. Binnen 5 minuten heb ik vier levensbedreigende situaties meegemaakt. Dus nu weer relaxt op het fietspad. Overigens haal je die 40 zeeer zelden, gemiddelde in de stad is ongeveer 20 – 25. Gewoon handhaven op vergunning en snelheid. Doen dus!
Zou graag het échte aantal ongelukken willen weten die in die tijd plaatsgevonden hebben! Doden en gewonden!
Bestuurders beslissen maar, maar serieus handhaven…….……..is ook een belangrijk besluit!
@ Mark
“Handhaving gaat controleren” is de meest gebezigde dooddoener om deze gemeente. Komt geen barst, maar dan ook helemaal geen barst van terecht.
@utrechter: dit geldt voor het hele leven. Houden automobilisten op de snelheid zich aan de max snelheid?
Zullen mooie verkeersbordtoevoegingen worden:
* Snorfietsen niet toegestaan
* Pilot: Speedpedelecs alleen met ontheffing en houden aan de wet (snelheid aanpassen aan andere weggebruikers)
* LET OP: Handhaving gaat controleren!
Maak binnen de bebouwde kom een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur de norm. Zorg eerst dat de handhaving op snorfietsen op fietspad en fietsen op de stoep op orde is en ga dan eens nadenken of een pilot benodigd is..
Ach de gemeente Utrecht. Het blijft een soap wat ze daar verzinnen. Niet zo gek met zo’n college van B&W.
Betaald parkeren voor iedereen, overal 30 km per uur rijden en nu weer de speed pedelec op het fietspad. En ja de snorfietser moest met 25 km per uur op de rijbaan. Wie dit allemaal verzint is echt de weg kwijt.
Gaat mijn reactie nog geplaatst worden?
Wat vinden de fietsersbond en de ANWB hier eigenlijk van?
Misschien zit er dan toch wel wat in om overal fietspaden en rijbanen samen te voegen tot fietsstraten met de auto te gast en een maximum snelheid van 30km/u…
@Redactie – Misschien is het verhelderend om als redactie af en toe een reactie te plaatsen met korte uitleg, wanneer mensen vragen waarom hun bijdrage niet wordt geplaatst.
Een speedpedelec is juridisch gezien een (elektrische) snorfiets en hoort dus op de weg en bestuurders dragen een helm. Die verplaatsing naar de weg heeft te maken met de snelheid en snelheidsverschil. Maar omdat er pedalen op geschroefd zijn, zodat er voor de vorm wat meegetrapt kan worden, zou dit ineens anders zijn? Uh nee. What’s next, fatbikes op de weg, VanMoofs op het fietspad, racefietsen op de weg en mountainbikes op het fietspad?
@ishan: het is een tombola. Geen peil op te trekken
Nee, nee en nog eens nee. Gooi dan al het verkeer maar op één hoop, dus ook geen fietspaden meer. Het regelt zicht toch wel… En straks die elektrische stepjes er nog bij.
Jongens, ik stap weer in de auto. Dat fietsen wordt me veel te gevaarlijk.
Ik zie hier veel mensen zeggen dat speed pedelecs 40 km/h gaan. Dat is niet waar.
Speed pedelecs mogen 45 km/h in sommige situaties. Maar net als dat een auto ook veel harder kan dan 30 maar toch in 30 km/h zones mag rijden wil dat niet zeggen dat een speed pedelec altijd zo hard rijd.
Natuurlijk zijn er asociale SP rijders, net zoals er af en toe iemand in een auto 100 door de bebouwde kom rijd. Daar kunnen we niet alle automobilisten op afrekenen dus ook niet alle SP rijders.
Volgens mij moeten we een keer gaan nadenken over flitspalen op brom/fietspaden. Dan hebben we niet alleen de asociale SP rijders te pakken maar ook de asociale rijders op andere brommers en de asocialen op opgevoerde snorfietsen. Nu is de pakkans vrijwel nul (totdat er een ongeluk is en de verzekering niet uitkeert)
Allen wanneer de verkeersdrempels komen om de asociale hardfietsers te dwingen hun snelheid aan te passen. Wat is er toch met de logische dekende en risico afwegende mens gebeurd? Zijn we dan echt zo achterlijk geworden?
Lekker vol gas tussen de slakjes door manoeuvreren
Mijn pedelec gaat 70kmpu. Gewoon boeken die snelheid. Veel voor weinig nooit chagrijnig.
Als we het nou omdraaien. Auto’s op het fietspad, moeten ze langzamer rijden. Fietsers op de autoweg. Nooit meer problemen. Kan je rustig wat harder op de pedelec
@ Hans
Goede, nuchtere genuanceerde opmerking (tussen alle reaguurderskots), maar….
Speedpedelecs zijn volgens de wet hetzelfde als een scooter en mogen van de gemeente Utrecht zelf dus niet/ nooit op het fietspad, omdat het hetzelfde voertuig is.
Vraag is dan ook waarom sommige gemeentes pilots willen invoeren die wettelijk/ juridisch gezien helemaal niet mogelijk zijn. Hier gaat een gemeente/ gemeenteraad/ wethouder namelijk niet over, maar een minister/ staatssecretaris, ook al heeft een gemeente zelf besloten scooters te weren van fietspaden.
De gemeente kan dit helemaal niet invoeren. Wachten is op rechtszaken en ongelukken en dan zijn de poppen aan het dansen.
Rijdt met dt Hans
@ACTK: de vergelijking met een mobieltelefoontje gaat mank. Men is niet tegen het product maar men vindt dat het product niet op het fietspad hoort. Net als scooters en brommers, ze gaan of kunnen immers even als auto’s bij 30 kiloometer zones. Ik zal eerder zeggen dat dezelfde mensen die tegen de mobiel waren, nu tegen e-bikes op de weg zijn: toch het voorland waar deze berijders nog aan moeten wennen, zo blijkt. Het argument dat e-bikes auto’s overbodig maken of het gebruik daarvan doet afnemen, stelt mij de vraag: Wat doen we met al die wegen waar voorheen auto’s reden? Juist die gebruiken we voor de sp-pedelecs.
Belachelijk, ik ben al een keer van mijn fiets gereden door een speedpedelec. Die asocialen fietsen als opgevoerde brommers over het fietspad. Ze houden met niets en niemand rekening en banen zich desnoods met handduwtjes een weg door het overvolle fietspad.
De argumentatie van de gemeente is pure discriminatie, scooters niet maar speedpedelecs wel op fietspad. Er wordt hier met mensenlevens gespeeld omdat de gemeente zoveel mogelijk mensen op elkaar wil proppen in een stad die daar nooit voor is gemaakt. Intensieve mensenhouderij.
Bijna weekend
Hoezo moeten speed pedelecs worden voorgetrokken?
Behandel iedere gemotoriseerde tweewieler met blauwe- (25km) of gele plaat (45km) gelijk. Bovendien is er al gewoon regelgeving en bebording waar je met brom- of snorfiets mag rijden. Binnen de bebouwde kom dus op de rijbaan in de meeste rijbanen, zoals ik met mijn scooter ook moet, tweewielers zijn in alle gevallen evengoed kwetsbaar.
Gewoon handhaven zoals iedere andere tweewieler met een blauwe of gele plaat.
Dit is een uitstekende maatregel waar we al jaren om vragen!De spelregels zijn helder! We zijn als SP rijder te gast op het fietspad met Max 30km/u. Of minder als de veiligheid dat vereist. Dat moet iedereen goed beseffen! Ik rijd al 15k kilometer op een SP met middenmotor- Max 40 GPS gemeten. Op het fietspad! Nooit 1 incident gehad!
Het is op een fiets- ook een snelle fiets – echt te gevaarlijk om altijd op de rijbaan te rijden! Ik wil kunnen kiezen voor veiligheid- van mij en de ander!! Als je echt hard wil ga je op de rijbaan!
Als je dat niet wilt of kunt – daar zijn genoeg redenen voor, ik spreek uit ervaring!MOET je voor veiligheid kunnen kiezen voor het fietspad – maar dan niet als een cowboy gaan rijden! Overigens: Onder automobilisten zitten ook cowboys! Zou u op de rijbaan gaan rijden met een snelheidsverschil van 20km of meer? Denk aub even na mensen! Ik laat me niet kapotrijden!
Maar of deze pilot een succes wordt hangt mede af van het naleven van de duidelijke voorwaarden!
In R’dam, Soest en A’foort is er al sprake van ontheffing- verstandige wegbeheerders daar!
@ Uuuuuu – don’t like your tone. beter lezen aub, en iets minder schreeuwerig reageren komt de inhoud van dit draadje wel ten goede denk ik. ACTK en Hans schrijven heel genuanceerd en accuraat over de gevaarlijke positie van de SP op de rijbaan. Ik weet uit ruime ervaring met de SP dat ze gelijk hebben.
Het gaat in de reacties te vaak over de onterechte en enorm negatieve beeldvorming van de SP. We rijden bijna nooit 45 – mijn sp haalt dat niet eens.
Assumptions is the mother of all f*ckups!
Wat een gezeik allemaal over de snelheid en onveiligheid. de spiet fietsers zijn meer met het verkeer bezig dan menig mede weg gebruikers met al die oor dopjes of zelfs hele koptelefoons op hun hoofd die daar door helemaal niks horen of met hun MOB bezig zijn
En daardoor weer ens vergeten dat ze hun poot moeten uit steken als ze links afslaan. Mensen moeten gewoon beter opletten je bent niet alleen op de wereld
@Jan Harryvan – Iets minder schreeuwerig? Je kunt er zelf ook wat van. Elke zin in je eerdere commentaar is voorzien van minstens 1 uitroepteken.
Maar als ik het goed begrijp ben je die ene rustige speedpedelecrijder, die zijn speedpedelec als pedelec zonder speed gebruikt. Vandaar ook het verschil in snelheid met het autoverkeer. Daarmee is echter niet direct bewezen dat alle speedpedelecs met een rustig vaartje gezellig met de massa meefietsen. Voor verreweg de meeste speed-, e-bike-, scooter-, opgevoerde snorfiets, etcetera berijders krijgt het continu inhalen van de ouderwets langzame spieraangedreven in de wegfietsers een hoge prioriteit.
Uitstekende maatregel waar ik sinds 2016, vlak voor invoering fietspadverbod, al voor pleit. Volgens mij was ik de eerste die contact opnam met de gemeente Utrecht en veelvuldig met gemeente en Provincie over gesproken. Een speedpedelec is juridisch een brommer (bij gebrek aan een aparte voertuigcategorie, wat Rijksoverheid niet wilde, want teveel gedoe), maar in werkelijkheid een fiets met trapondersteuning, net als de ebike (= meest verkochte fiets). De ideale plek bestaat niet. Op de rijbaan op veel plekken (zeker op hoofdrijbanen stad Utrecht) te gevaarlijk: snelheid lager dan auto’s, zeer kwetsbaar ivm enorm massaverschil, automobilisten snappen t niet, afsnijden, agressief gedrag, etc. Op t fietspad: te snel. Daarom uitstekend om de keuze aan sp-rijders te geven: snel op autorijbaan of met aangepaste snelheid op fietspad. Daarmee los je t probleem van risico te snel rijdende sp-rijders op het fietspad niet op, maar sp-rijders rijden nu al (illegaal) op t fietspad ivm hun veiligheid. In praktijk verandert er niets. Bovendien ! Elk type fiets of fietser geeft veiligheidsproblemen: Gewone fietser: slechte of ontbrekende fietsverlichting in donker (bij sp: uitstekend, zelfs remlicht). Jongeren op gewone fiets of ebike: 3-en naast elkaar en voortdurend op smartphone kijken. Bij sp- rijder: dit nog nooit gezien. Alle fietsers op t fietspad moeten zich gedragen, niet alleen qua snelheid, maar ook smartphone gebruik, door rood licht rijden, 3-en naast elkaar, verlichting in t donker, niet (om)kijken bij richting veranderen, etc. etc. En dan komt t allemaal goed.
@BdV en ook anderen die dit voorlopige besluit voor een pilot ‘waanzin’ ‘idioot’ slecht en belachelijk vinden. Ik zou het mooi vinden als er beter gelezen wordt wat de spelregels van de pilot zijn. Ik lees echt teveel verkeerde aannames in de reacties. De beeldvorming over de SP is erg negatief, terwijl een nu juist enorm veel voordelen aan zitten. Daarmee doe ik niets af aan het bezwaar dat er teveel te hard gereden wordt door teveel verkeersdeelnemers op 2 wielen, en ja ook onder SP rijders zitten cowboys.
De SP is wel degelijk een fiets! Dat ze in Den Haag in hun ondoorgrondelijke wijsheid besloten hebben er een geel kenteken op te plakken is dan ook zeer twijfelachtig.
We zijn net zo’n sterke verkeersdeelnemer als een vrachtwagen- kan iemand mij dit uitleggen?
Als ik m’n kleinkind van school haal, rijd ik Max 15 op het fietspad-volgens de wet ben ik dan strafbaar. Kan iemand mij dit uitleggen?
Rijden op een SP brengt extra verantwoordelijkheid met zich mee. Die wellicht niet iedereen aan kan.
Als ik door Utrecht stad rijd, pas ik me aan! Idd veel te druk om hard te gaan.
Veiligheid -van mij en de ander!- is nl KEY
In buitengebieden kunnen we gas geven, als het veilig is!, in de stad levert een SP geen snelheidswinst op.
Verplicht op de rijbaan? Nee dankje, je rijdt zo de gehaktmolen in.
Er is veel meer te zeggen. Nuance is en blijft belangrijk.
Als je je echt wil verdiepen inde materie:
Plz check https://www.speedpedelecboek.nl/
In het AD lees ik het verhaal van een opa van D’66 die zegt met zijn speedpedelec in 20 minuten van Veenendaal naar Utrecht fietst. Afstand 31 á 35 km. Dus gemiddelde snelheid ca, 100 km/uur. Nu weet ik dat het niveau bij D’66 niet bijster hoog is maar dit slaat alles. Deze opa is duidelijk de weg kwijt
Zolang er in Utrecht stad veel te veel kamikaze piloten op de weg rijden met snelheden ver boven de 50 is het echt niet verstandig om daar tussen te gaan rijden op een SP.
Keerzijde is wel om die rol natuurlijk om te draaien op het fietspad t.o.v. gewoner fietsers.
Overigens rijd ik op mijn vakantiefiets vaak al sneller dan een gewone e-bike.