Utrecht start prijsvraag om wegen in Overvecht verkeersveiliger te maken Utrecht start prijsvraag om wegen in Overvecht verkeersveiliger te maken

Utrecht start prijsvraag om wegen in Overvecht verkeersveiliger te maken

Utrecht start prijsvraag om wegen in Overvecht verkeersveiliger te maken
Een spandoek in Overvecht roept op om de snelheid naar 30 km/uur te verlagen.
De gemeente Utrecht vraagt – met behulp van een prijsvraag – aan bewoners hoe wegen in Overvecht verkeersveiliger kunnen worden. De maximumsnelheid gaat op verschillende plekken naar 30 kilometer per uur maar de gemeente is ook op zoek naar andere maatregelen.

De gemeente Utrecht vraagt – met behulp van een prijsvraag – aan bewoners hoe wegen in Overvecht verkeersveiliger kunnen worden. De maximumsnelheid gaat op verschillende plekken naar 30 kilometer per uur maar de gemeente is ook op zoek naar andere maatregelen.

Utrecht wil de maximumsnelheid op een aantal wegen in Overvecht omlaag brengen van 50 naar 30 kilometer per uur. Veel van die wegen gaan de komende jaren op de schop, maar ondertussen wil de gemeente ook bekijken hoe wegen sneller en met minder ingrepen verkeersveiliger kunnen worden.

Met een prijsvraag die deze week van start gaat, vraagt de gemeente iedereen in de stad om met ideeën te komen om hieraan bij te dragen. De winnaar kan worden beloond met een activiteit voor de straat zoals een straatfeest.

Creatieve manieren

Lot van Hooijdonk, wethouder mobiliteit: “Verkeersveiligheid is in de hele stad van het grootste belang. Maar in Overvecht zijn veel rechte en brede wegen waar vaak te hard wordt gereden. Daarom is de prijsvraag voor nu gericht op de wegen in Overvecht. In deze wijk gaan we als eerste aan de slag met het winnende idee. Dat kunnen kleine ingrepen op de weg zijn, maar ook creatieve manieren om mensen bewust te maken van te hard rijden en aan te zetten tot veilig rijgedrag.”

Meedoen kan tot 27 januari via de website. Hier staat ook waar de gemeente op let bij het beoordelen van de ideeën. Naast de bewonersprijsvraag is er ook een prijsvraag voor professionele bureaus.

De maximaal 25 beste ideeën van bewoners, plus maximaal 10 ideeën van de bureaus worden op 17 februari gepubliceerd. Iedereen kan vervolgens stemmen op de beste ideeën, waarna in maart een kortere lijst met de beste ideeën bekend wordt gemaakt. Een jury van bewoners en professionals uit Overvecht kiest uiteindelijk het beste idee.

21 Reacties

Reageren
  1. WvR

    Ik woon er zelf niet, maar volgens mij heb ik op DUIC toch al verscheidene keren suggesties uit de buurt voorbij zien komen om dat te bewerkstelligen.
    Of komen die niet overeen met het plan wat Lot uitgevoerd wil hebben?

  2. Gerard Brugmans

    Die prijsvraag is makkelijk te winnen, want het enige echte juist antwoord is: handhaving! Het maakt verder niet uit wat er naast die 30 km per uur nog voor briljante, creatieve, ludieke en baanbrekende plannen bedacht worden, zonder grootschalige en structurele handhaving van de verkeersregels is het allemaal bij voorbaat kansloos en zonde van de moeite!

  3. Bertje 030

    Handhaven = eerste prijs.

  4. Reactionaire rechtse zak.

    “Dat kunnen kleine ingrepen op de weg zijn, maar ook creatieve manieren om mensen bewust te maken van te hard rijden en aan te zetten tot veilig rijgedrag.”

    Gewone verkeersregels, Nederlandse politie met bonnenboekjes en uit opvoeding verworven fatsoen en sociaal gedrag werken niet of zijn afwezig.
    Dus mijn inbreng is:
    Roadblocks met bewapend personeel. Die worden door veel bewoners en notoire snelheidsovertreders in Overvecht wél herkend en erkend.

  5. Harry

    Gewoon overal fietsstraat van maken en betaald parkeren invoeren zoals de rest van Utrecht. En opheffen overbodige bussluizen.
    Daar is geen onnodige prijsvraag voor nodig.

  6. The true vlerk

    Ik kan mij indenken dat sommige Overvechtbewoners zich niet serieus genomen voelen door dit gemeenteinitiatief. Een wedstrijdje met een ‘staartfeest’ als prijs? Terwijl hier elke nacht over en rondom de Einsteindreef–zo lijkt het–racewedstrijden worden gehouden? En hèt gemeenteplan is het verlagen van de maximumsnelheid.

  7. Herman

    Mentaliteit veranderen….
    Makkelijk gezegd, moeilijk te doen. Wie het weet mag het zeggen, snap de prijsvraag.

  8. Wouter

    @the true vlerk: Ik vind het juist wel leuk. Op deze manier worden misschien wat meer mensen geprikkeld om hun kijk erop kenbaar te maken, een goed recht waar mensen m.i. veel te weinig gebruik van maken in het algemeen.

  9. Bernhard

    Zoals gezegd: het ontbreekt aan handhaving. Vaker flitsen, hogere boetes, meer en langere rijontzeggingen bij ernstige overtredingen, verkeershufters op de hielen zitten.

  10. Martijn

    @Gerard Brugmans, @Bertje 030, @Bernhard: Handhaven is inderdaad de enige methode. Gewoon fuiken voor wiettest/blazen/ballonnetjes, elke nacht controle (standaard, op iedereen). Extra handhaving rond scholen/speelplaatsen (waar ouders vaak te hard rijden en half op de stoep parkeren).

    Alle andere ‘standaard’ oplossingen zoals drempels, flitskasten, betonblokken, rotondes, ovulondes, voorrangsfuiken, wegvernauwingen komen voort uit luiheid/besparingen maar kosten onder de streep meer dan structurele handhaving.

  11. Scherpschutter

    Een prijsvraag? Is dit de Efteling ofzo? Referendum! Bindend!

    Bestuurders krijgen een heel redelijk door burgers betaald salaris om te besturen. Niet om het bestuur uit handen te geven en het winnende idee van een lekker vrijblijvende prijsvraag uit te voeren…Dan kunnen wij burgers net zo goed chimpansees installeren als bestuurders natuurlijk.

    Als dat is wat je wil als bestuurder (directe invloed op bestuur burgers), vaardig dan ook gewoon een bindend referendum uit, en niet deze flauwekul waar ongetwijfeld weer selectief in geshopt gaat worden om de autohaat verder in de praktijk te brengen met zogenaamde steun onder de bevolking.

    Bestuur en beslis…of bestuur niet en beslis niet, maar laat burgers dan werkelijk besturen middels bindende referenda. Niet deze flauwekul.

  12. Lombokker

    Woehahaha, en als verlagen van de snelheid naar 30 km/u niet helpt, dan verlagen we de snelheid gewoon nog verder naar 15 km/u. Logica á la Groen Links.

  13. Bram

    Als alle klagende Overvechters zich nou eens verenigen in een groepsapp, racers evt vastleggen op beeld en georiënteerd meldingen bij 112 ging doen, je zou zeggen dat de wijjk ideaal voor observatie ingericht is. De politie kan en doet weinig met 1 enkele melding, immers ze zijn de dreef al uit voor de meldkamer bereikt is. Maar als er inderdaad geracet wordt en dit in kaart wordt gebracht, kan politie en OM er misschien wat mee.

  14. Wim Vreeswijk

    In mijn laatste analyse van de begroting Utrecht 2020 las ik al dat het aantal verkeersongelukken in Utrecht licht lijkt af te nemen. Deze constatering is juist vanwege de massale filevorming door overbevolking en iedereen tegenwoordig genoodzaakt wordt om stapvoets te rijden of in de file staat te stinken. Een enkeling raakt hierdoor, begrijpelijk, geïrriteerd en die veroorzaakt agressief rijgedrag, soms met alle gevolgen van dien.

  15. Witte Jan

    Richting aangeven zou ook al schelen

  16. Aniwe

    Wat heeft dit voor zin als er toch niet gehandhaafd wordt? Welke snelheid dan ook: Handhaving -heel gericht elke dag/nacht een tijdje op dezelfde plek en dan weer ergens anders. Kost misschien een paar duiten maar levert wrs ook heel wat op….

  17. Koel Hoofd

    Dat verkeersveiliheidswiel is in de jaren tachtig al uitgevonden, en wettelijk mogelijk gemaakt, en heet zonde 30km/u.
    Dat de wethouder dat negeert vanwege politiek populisme en beetje discomfort voor fietsers is opmerkelijk. Ze weet wat ze moet doen, maar doet het niet omdat…?

  18. VincentDV

    Best een goed idee van de gemeente. Ik ga wel eens naar een bijeenkomst waarin de gemeente bewoners vraagt naar hun mening. Daar zit ik dan met drie anderen, niemand laat zich zien. Gaat de gemeente daarna iets doen, dan staan ineens tientallen mensen te roepen dat ze iets door hun strot geduwd krijgen. Misschien dat een prijsvraag beter motiveert.

    Op zulke bijeenkomsten merk ik ook dat burgers geen verkeerskundigen zijn. Ze zien maar zelden het grote verband. Als je een weg afsluit, wordt de druk groter op een andere weg bijvoorbeeld. De ambtenaar vraagt dan hoe de bewoner in kwestie dat op zou willen lossen. Op die manier wordt ook wat meer begrip bij de burger gekweekt voor de redenen dat de gemeente bepaalde dingen doet of juist nalaat.

    Soms komt er wel degelijk iets interessants uit en niet zelden worden zulke ideeën verwerkt in de definitieve plannen. Het is jammer dat niet meer bewoners gebruik maken van deze inspraak maar hun meningen keihard uitschreeuwen waar ze niet gehoord worden. En dan klagen dat de gemeente niet doet wat zij willen.

  19. Robertjc

    Uiteindelijk zie je hier de resultaten van 30 jaar wanbeheer van verkeer. Op alle mogelijke manieren heeft men geprobeerd om het vroegere snelverkeer aan banden te leggen. Snelverkeer moest vooral langzaam verkeer worden, en langzaam verkeer moest vooral door meer rechten beschermd worden tegen snelverkeer. In alle opzichten zijn er verkeerstechnische en psychologische missers gemaakt en blunders begaan. Het resultaat? Automobilisten zijn door alle maatregelen die hierboven al veelvuldig genoemd worden, met name door Martijn, (wat zijn ovulondes trouwens???) zo aan banden gelegd, dat zij zich gedragen als gevangenen in een kamp, en de meeste fietsers gedragen zich volstrekt onbenullig als het gaat om natuurwetten en het besef dat elke auto bij elke snelheid een dodelijk ding is, ongeacht wie er achter het stuur zit. Een extra gevaarzetting in dat opzicht zijn 30 km-gebieden. Daar zijn de voorrangswegen grotendeels opgeheven. Als er nu iets levensgevaarlijk is voor fietsers, dat is dat het wel. Elke kruising is een gok of je wel/niet voorrang krijgt. En als je als fietser op de doorgaande weg rijdt, moet je om de haverklap stoppen om verkeer van rechts voorrang te geven. Ergo: bedankt alle ‘gogen’, voor de puinhoop die verkeer heet. Ik wens iedereen veel plezier toe met de prijsvraag.

  20. Angelique

    Het is een grote, beetje kinderljke misvatting om te stellen dat de wegen gevaarlijk zouden zijn. Die plakken asfalt liggen daar gewoon lekker te liggen, doen geen vlieg kwaad. Weggebruikers daarentegen, zij maken er een potje van.

  21. The true vlerk

    @Bram, ik vind je utopische en naïeve voorstel erg leuk hoor, maar Overvecht is een grote wijk met veel raceoppervlak. Een whatsappgroep oprichten klinkt aardig, maar we hebben het niet over een schattig hofje oid. Daarbij komt dat de hardrijders die ik hier zie niet bepaald aardig met elkaar omspringen, gezien de geregelde schreeuw- en toeterpartijen–en soms meer fysieke uitwisselingen. Kom jij dit soort lui vastleggen? Bovendien stel je eigenlijk voor dat wij alsnog het werk van de politie gaan opknappen. Misschien omdat het politiebureau hier min of meer dichtgaat? Spijt mij enorm, maar ik ga geen politiewerk verrichten.

    VincentDV: een buurtbijeenkomst, daar zie ik wel wat in. Oprechte vraag: waar en wanneer vinden deze plaats; ik neem aan dat dot gemeentegedreven initiatieven zijn? Ik zal het zelf eveneens opzoeken, maar ik houd mij aanbevolen voor informatie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).