De fietsroute tussen Lage Weide, Nieuwegein en Houten moet de komende tijd flink verbeterd worden. De deelnemende gemeentes willen op deze manier fietsen aantrekkelijker maken, waardoor mensen de auto vaker laten staan.
De route loopt in Utrecht vanaf Lage Weide over de kruising met de Niels Bohrweg over de Atoomweg en Elektronweg naar het Amsterdam-Rijnkanaal. De route volgt de westelijke oever van het kanaal tot de gemeentegrens met Nieuwegein.
Hoewel een groot gedeelte van de route al in goede staat is, kan de situatie voor fietsers op verschillende punten nog beter worden. Zo wil de gemeente de fietspaden waar mogelijk verbreden tot vier meter. Ook moet het fietsbruggetje bij de Oude Vleutenseweg langs het Amsterdam-Rijnkanaal verbreed worden, moet de verkeerssituatie bij de uitrit van de aluminiumfabriek Nedal veiliger worden en komt er een fietsstraat bij de ingang van de busremise Westraven. Aansluitende fietswegen moet ook beter aansluiten op de doorfietsroute.
De werkzaamheden worden niet van vandaag op morgen uitgevoerd, daar staat nog twee jaar voor op de planning. De gemeente heeft meer dan 2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de werkzaamheden, de provincie Utrecht trekt ook de portemonnee en dekt 65 procent van de kosten.
16 Reacties
Reagerenmoet er geen hek komen? als je in t water beland is t gauw afgelopen met je
En dan ook graag de doorfietsroute doortrekken naar vianen. Dwz: een fietspad aan de houtense brug langs de a27
Goed plan! Nu zijn de aggressieve kraaien die mensen aanvallen voor mij nu al de reden om een langere andere route te nemen. Wellicht erg lastig, maar zou zo fijn zijn als het initiatief daar ook een goed idee voor heeft.
Laat de fietser dan ook meebetalen.
Mooi. Misschien kan er dan ook wat gedaan worden aan alle vrachtwagens op Lage Weide die in de spits volop door rood scheuren, waardoor je je leven als fietser niet zeker bent daar ondanks groen licht.
Haha, @Jan. Want fietsers betalen geen belasting, zelfs geen BTW. En automobilisten hebben geen fiets. Maar wél gooien ze wekelijks een gulden in een pot voor de verbreding van de A27.
Je reactie had moeten zijn: fijn dat zoveel mensen fietsen, dan staat het tenminste niet overal vast door mensen zoals ik.
ruim 6 maanden deze route gebruikt. Meerdere malen waren de lantarenpalen uit, en werden deze NIET gerepareerd na het melden van de klachten. Sommige palen hebben niet eens lampen… Als deze zaken ook meegenomen worden, dan kan het een nog betere route worden!
Ook hier weer dat detonerende rode asfalt.
Waarom zouden fietspaden vier meter breed moeten worden?
Grootste knelpunt/gevaarlijkste punt op die route is wat mij betreft de bocht Taatsendijk/Groenewoudsedijk. Als je daar vanuit het noorden aan komt rijden langs het kanaal (dus als je richting Nieuwegein rijdt) dan moet je sowieso voorrang geven aan rechts (het is een afbuigende voorrangsweg ook nog), maar het zicht is door bomen en een hek erg slecht. Eigenlijk moet je vrijwel stil gaan staan als je echt goed wil kijken wat er van rechts aan komt (ik denk eigenlijk dat veel fietsers helemaal niet zo goed kijken en min of meer op goed geluk doorrijden). Als ze nou één punt willen aanpakken dan moet het wat mij betreft dat punt zijn.
Wie maakt daar nou gebruik van?
Is de situatie op de foto een goed voorbeeld van het gebruik?
Een eenzame fietser.
Kromgebogen over het stuur…
Hoe staat het nu dan met de zeer smalle fietspad demka brug waar je door brommer bijna aan gereden worden en slechte verlichting
@Bram D:
u bedoeld die eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur op zijn mobieltje tuurt?
@BramD kom je hier weleens op forenzentijdstippen? Best wel druk hoor 😂
Heel goed nieuws, ik kijk er naar uit!
Pak dan ook meteen het hele stuk mee vanaf de Lekkanaalwijk, Schipperspad (langs het water) en dan helemaal zuidelijk richting Vianen. Is een vrij hobbelig en rommelig paadje, dat kan een prachtige hi speed fietssnelweg worden.