Er rijden tegen de afspraak in veel treinen met gevaarlijke stoffen over het spoor in de stad. De gemeente Utrecht pikt dit niet langer en heeft een boze brief naar staatssecretaris Dijksma van infrastructuur gestuurd om opheldering te krijgen.
Het college van B&W vindt het onacceptabel dat de afgesproken aantallen structureel worden overschreden. “We vragen u dringend om een betere regie te voeren”, aldus het college in een brief aan de staatssecretaris.
De kwestie speelt al langer. Afgelopen juli schreef deze krant nog over de kwestie. Toen liet het college ook al weten de situatie ‘verontrustend’ en ‘onacceptabel’ te vinden. Er hebben in Utrecht in 2015 zo’n 3700 goederenwagons met gevaarlijke stoffen gereden. Soms zelfs op trajecten waar dit helemaal niet is toegestaan.
Dit kan een gevaar opleveren voor de volksgezondheid. “In de ontstane situatie worden de gemeente Utrecht en haar inwoners en ondernemers geconfronteerd met risico’s die er niet hadden mogen zijn.”
Het college roept in de brief op voor “een handhavingsbeleid dat niet achter de feiten aanloopt, zoals nu het geval is”. Ook moet de capaciteitsverdeling op het spoor beter te regelen zijn en moet er beter toezicht worden gehouden op het vervoer van gevaarlijke stoffen.
5 Reacties
ReagerenJa dat was een goed idee om die oosterspoorbaan te sluiten en vervangen door vriendelijke parken met fietspaden!
Maar nu niet mekkeren dat er op andere sporen meer goederenverkeer is…
Vanuit de havens is vervoer over het spoor de veiligste manier. Punt uit.
Bezorgdheid over het vervoer van gevaarlijke lading (een beter woord dan gevaarlijke stoffen) is altijd gewenst. Voor een juiste afweging moet dan de verdeling over weg en spoor mee genomen worden. Hoeveel vrachtwagens met gevaarlijke lading doorkruisen het Utrechts stedelijk gebied? Wat is per tonkilometer voor de verschillende vervoerwijzen het risico (kans x effect)? Leven in een risicovrije maatschappij is onmogelijk.
Waarom niet gesproken over de noodzaak van dit vervoer? We kunnen beter naar een economie en productiewijzen waarin het vervoer van dit soort gevaarlijke stoffen niet meer nodig is, bijvoorbeeld door ze gewoon niet te maken of ze ter plekke van de productie te verwerken tot iets bruikbaars zonder gevaar? Ondenkbaar? Onbetaalbaar? Voor wie? Over wiens economie hebben we het eigenlijk. Het getuigt wel erg van kop in het zand steken (of – ok, vriendelijker – van korte termijn denken) als we niet naar een andere economie en andere productiewijzen gaan. Of moeten we wachten op een ramp waarna allerlei onderzoekscommissie er weer dikke delen over gaan schrijven. DIT KAN (EN MAG) GEWOON NIET. Dat was toch afgesproken?
In eerdere berichten zag ik een aantal chemicalien bij naam genoemd. Als chemicus kon ik daar geen gevaar in zien. Over welke stoffen heeft men het nu precies?? Of is dit ordinaire stemmingmakerij? Nul risico bestaat niet, al denken dromerige politici dat dit wel bestaat. Per spoor is veilig. Voor alle duidelijkheid, ik woon langs het spoor….