Utrecht telt dit jaar meeste deelauto’s per 100.000 inwoners Utrecht telt dit jaar meeste deelauto’s per 100.000 inwoners

Utrecht telt dit jaar meeste deelauto’s per 100.000 inwoners

Utrecht telt dit jaar meeste deelauto’s per 100.000 inwoners
Utrecht is dit jaar opnieuw de stad met de meeste deelauto’s per 100.000 inwoners. Voor 100.000 Utrechters zijn er 1.461 deelauto’s beschikbaar, blijkt uit cijfers van kennisplatform CROW.

Utrecht is dit jaar opnieuw de stad met de meeste deelauto’s per 100.000 inwoners. Voor 100.000 Utrechters zijn er 1.461 deelauto’s beschikbaar, blijkt uit cijfers van kennisplatform CROW.

Dat is meer dan in bijvoorbeeld Amsterdam, waar 100.000 inwoners kunnen beschikken over 1.273 deelauto’s. Amsterdam heeft in totaal wel meer deelauto’s dan Utrecht. In de hoofdstad staan er 11.111, in de Domstad 5.225. Den Haag en Rotterdam komen met respectievelijk 925 en 666 deelauto’s op plaats 3 en 4. Afgelopen jaar kwamen er in Utrecht in totaal meer dan 1.000 nieuwe deelauto’s bij.

De provincie Utrecht heeft van de Nederlandse provincies de meeste deelauto’s per 100.000 inwoners: iets meer dan 700. In absolute aantallen voert de provincie Noord-Holland de ranglijst aan. Daar rijden zo’n 18.000 deelauto’s rond en in Utrecht ongeveer 9.000.

Lockdown

De meeste deelauto’s worden, net als voorgaande jaren, via platforms als Snappcar aangeboden door particulieren. CROW vroeg aanbieders van deelauto’s hoe zij zijn omgegaan met de intelligente lockdown in het voorjaar. Daaruit bleek dat landelijk gezien 653 auto’s tijdelijk van de weg zijn gehaald.

Na de eerste lockdown nam de vraag naar deelauto’s zowel particulier als zakelijk sterk toe. De vraag is echter nog niet terug op het niveau van voor de lockdown, aldus CROW.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. cas

    Dat is toch gewoon een huurauto… met een doorlopend abonnement..

  2. Ruben

    @cas Nee het is juist best wel flexibel. Zonder abonnement toch altijd een auto tot je beschikking, voor een uurtarief. Wij hebben de tweede auto weggedaan en gebruiken af en toe een deelauto. Ik ken ook mensen die het nu helemaal zonder eigen auto doen. Voorbeelden in Utrecht zijn Juuve en Mywheels.

  3. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje is het helemaal eens met Cas.

    Stuurvrouwtje heeft wel eens gekeken naar Snappcar. Moet ze elke maand 40 euro betalen aan Snappcar om met haar schuitje op dat platform te staan. Ook per verhuring snoepen ze mee. Dus de eerste 3 verhuringen per maand gaan naar SnappCar.

    Mooi verdienmodel van SnapCar.

    Stuurvrouwtje wilde een paar jaar geleden graag een schuitje delen met een buurtgenoot. Maar niemand wilde. Misschien nog maar eens een poging wagen…

  4. Pee

    Ik wil gewoon in mijn auto stappen wanneer ik daar zin in heb.
    Als er wat loos is dan wil ik direct over mijn voertuig kunnen beschikken.
    En of de auto nou 20 uur per dag stilstaat doet niets ter zaken want ik betaal de rekeningen toch voor mijn auto.

  5. Koel Hoofd

    Cas heeft gelijk, het is gewoon een huurauto omdat het verdienmodel verhuren is en het verhuurcontract in abonnementvorm. Dat het delen wordt genoemd is groene mist, beetje misleidend. Net zoiets als kipstuckjes.

  6. Scherpschutter

    Zelfs in coronatijd onrendabel en daarmee eigenlijk wel definitief niet levensvatbaar te noemen. Als je zelfs in een tijd waarin iedereen het O.V. als de builenpest mijdt en honderdduizenden mensen aangeven op zoek te gaan naar een auto je deelauto’s niet aan de man krijgt, dan ben je wel op weg naar het einde.

    Opnieuw een ijskoude plons realiteitswater in het gezicht van een verbouwereerde gemeente, wiens dagdromende visioenen van een geïmmobiliseerde bevolking die geen autonome voertuigen bezit sneller verdampen dan de kans dat Trump nog president wordt.

  7. Willem

    Ja huurauto’s staan ook lekker dichtbij in de straat en kun je ff snel met een app reserveren indien nodig en openen met deze zelfde app… oh nee, daarvoor moet je eerst naar een louche bedrijf op een uitgestorven bedrijventerrein om vervolgens de hoofdprijs te betalen… hahahaha

  8. HArry

    Fijn dat Utrecht weer ergens nummer 1 in is, hè?! En hoeveel belastinggeld mocht dat kosten!
    Utrecht koopt als het ware zijn eerste plek van Nederland.

    Vond ik die andere eerste plaats leuker. De ondiepste gracht van Nederland 😂😂😜

  9. Binnenstadbewoner

    Die deelauto’s staan in de binnenstad hoofdzakelijk stil. Dit is nu zo en was voor corona ook al zo. Vooral die van Greenwheels – waarvan er de meeste zijn – omdat die het allerduurst zijn. Het uurtarief of dagprijs waarmee enthousiast wordt geadverteerd valt meestal nog wel mee – m.u.v. Greenwheels – maar het venijn zit hem steeds in de prijs per km. Ofwel zodra je kilometers gaat maken loopt de rekening flink op en daarom een enorm prijsverschil met OV. Rij je per ongeluk om dan kost dat direkt behoorlijk extra. Plus dat je hem steeds wat te lang moet huren wat ook extra huurkosten met zich meebrengt.

    Een ander nadeel is dat deelautobestuurders weinig rijden, dus minder ervaren zijn met alle mogelijke risico’s van dien.

  10. Stadsie

    Tot 2019 kocht je voor 90K een Tesla en stort de overheid maandelijks 800 euro terug. Ontvang je dus huur van overheid. Volgens mij zijn we de stad met de meeste Tesla’s.

  11. Bakfiets

    Ik zie ze vooral stilstaan. En eens met het verhuur concept, kost echt enorm veel geld. 2x ‘delen’ is al snel duurder dan bezit

  12. De count

    Ik mis hier de definitie van deelauto. Is het gedeeld eigenaarschap en gebruik zoals stuurvrouwtje dat wil of gewoon korte verhuur zoals greenwheels etc? Snapp kosten lijken idd wel erg hoog voor een vrij simpele dienst als vraag en aanbod van autotijd met elkaar matchen. Slechts dan kun je iets tegen over al dan niet rendabel zijn. Zie nergens cijfers die ook maar iets kunnen onderbouwen wat dat betreft

  13. wollie

    ik heb eens zitten rekenen, met zo’n 12k kilometer per jaar is een deelautootje al rendabel (huurtarieven meestal zo’n 3 a 4 euro per uur, 25 tot 30 cent per kilometer). De deelauto’s in de binnenstad halen dat op hun sloffen, in wijken verder van centrum ligt het misschien anders

  14. Manou De R.

    Leuk “feel good” berichtje.
    Ik blijf gewoon zélf mijn klassieke BMW E30 uit 1987 zònder “kat” dàgelijks woon werk rijden. Of het links gepeupel dat nou goed vindt of niet.

  15. Erwin

    Greenwheels is van VW en de NS. Denk je nou echt dat die een onrendabel systeem in leven houden, sterker nog: het aantal voertuigen uitbreiden?
    De meeste “normale” auto’s staan 90% van de tijd stil. Reken eens uit wat je autokm’s nou eigenlijk kosten. Je schrikt je rot!

  16. Toine Goossens

    10 jaar geleden had ik een droom voor een straatcommunity. Bewoners van één en dezelfde straat delen zoveel als mogelijk, kopen zoveel als mogelijk samen in, delen zorg en aandacht voor elkaar, overleggen met elkaar om initiatieven te nemen.

    Behalve het straatfeest dat er al was, is het bij een droom gebleven. ‘Mijn auto, met mijn spullen erin, dient ieder moment klaar te staan’. Zelfs buren die elkaar goed kennen, delen hun auto’s niet.

    Wederkerige burgerbetrokkenheid is nog ver weg, maar wel keihard nodig.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).