De gemeente Utrecht trekt 1,2 miljoen euro uit om leraren naar de wijk Overvecht te halen en ze daar ook te behouden. Basisscholen in de wijk kunnen daarvoor vanaf vandaag subsidie aanvragen. Het geld is nodig omdat in de wijk een tekort aan leerkrachten dreigt te ontstaan.
Het project is onderdeel van de Regiodeal Overvecht, waarbij extra geld vanuit het Rijk, de provincie en de gemeente wordt ingezet om de wijk een impuls te geven. Doel van het project is dat meer studenten en leerkrachten kiezen voor Overvecht en dat leraren die er al werken er ook willen blijven werken.
Meer aandacht vanuit scholen en meer begeleiding van nieuwe leerkrachten kan daar volgens de gemeente voor zorgen. Het geld kan door basisscholen gebruikt worden om samen met lerarenopleidingen leerkrachten beter voor te bereiden voor lesgeven in grote steden, waarbij de omgang met veel verschillende culturen en achtergronden komt kijken.
Ook kan het geld gebruikt worden om startende leraren extra te ondersteunen als ze beginnen met werken in de wijk. Ze leren dan bijvoorbeeld om leerlingen te begeleiden die veel problemen of een leerachterstand hebben. Door leraren die vaardigheden te leren, hoopt de gemeente dat ze langduriger op scholen in de wijk blijven werken. Ook wordt binnen de lerarenopleiding gekeken hoe de instroom van lerarenopleiding naar scholen in Overvecht vergroot kan worden.
De partijen die meedoen aan het project zijn basisscholen en middelbare scholen in Overvecht en de voorscholen en de lerarenopleidingen in Utrecht. De subsidie is nu opengesteld voor basisscholen, maar in de toekomst kunnen ook middelbare scholen in Overvecht subsidie aanvragen.
16 Reacties
ReagerenOfwel; het geld gaat naar alles behalve leraren.
Dit zal echt niets oplossen ben ik bang.
Betaal die arme leraren nou gewoon eens wat meer en maak de klassen kleiner als er zoveel problemen zijn. Zet het om in loon, secundaire arbeidsvoorwaarden of iets waar ze echt voor blijven hangen.
@ Scheefschutter. Ik ben het 100% met je eens dat leraren die in minderbedeelde wijken les geven een bonus verdienen. Een van de weinige goede dingen die dit demissionaire kabinet heeft gedaan is een toelage van 8% verstrekken op het salaris voor dit schooljaar en het volgende voor leraren op scholen met achterstanden. Maar geld is niet alles in het leven! Het vergt simpelweg meer van een jonge docent om voor een klas te staan waarvan het overgrote deel een recente migratieachtergrond heeft uit alle delen van de wereld, dan om voor een klas ergens in Leidsche Rijn of Oost te staan, waar de kindjes misschien ook wel een migratieachtergrond hebben, maar toch uit een relatief welvarende, gevestigde situate komen. Misschien geen gek idee om voor die docenten dan ook wat extra verdieping en ondersteuning beschikbaar te stellen?
Weet u, zolang leraren geen fatsoenlijke woning kunnen kopen in de dorpen of steden waar ze werken zal de uitstroom van leraren blijven. Daar helpt een eenmalig potje van extra geld niet bij.
“leerkrachten beter voor te bereiden voor lesgeven in grote steden”.
Inderdaad, nu begin ik het te begrijpen. Ooit konden onderwijzers leren hoe ze kinderen rekenen, Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde konden bijbrengen. Kennelijk lukt dat niet meer in grote steden en kiezen onderwijzers veelal voor andere kleinschaliger ongevingen.
Geweldig! Deze bevoegde leerkracht gaat juist weg. Waarom? Ik ben klaar met wonen in deze wijk.
Too little, too late
Kijk leraren zijn net mensen. Als je hetzelfde krijgt maar dan makkelijker verdient gaan ze toch voor het makkelijke.
Lekker in buitengebied zonder sociale problemen en achterstandskinderen geen uitdaging aangaan die niet nodig is.
Blijft een ingewikkeld onderwerp om mensen gemotiveerd te houden les geven aan een klas waar veel kinderen een leerachterstand hebben.
Dochter van een vriend heeft haar dochtertje van de basisschool in Overvecht gehaald en naar een basisschool in een andere wijk gebracht.
Dochtertje kan al een beetje lezen en schrijven maar stond stil op haar vorige basisschool in Overvecht.
Vrijwel de meeste kindjes spraken geen woord Nederlands bij begin van het schooljaar.
Wanneer het merendeel achterstand heeft, moeten de vooruitlopende kinderen wachten op de rest.
Haar dochtertje wordt tweetalig opgevoed, Turks en Nederlands.
Denk dat het verstandig te beginnen met de ouders het onderwijssysteem uit te leggen en het kind vanaf het tweede jaar te laten beginnen met taallessen.
Begrijp best wel wanneer je Arabisch sprekend bent en je naar Nederland komt Arabisch je eerste taal blijft en dat thuis spreekt.
Mijn 90-jarige oom en tante in Toronto spreken na 70 jaar Canada nog steeds Nederlands thuis.
Als leerkracht heb je voldoende keuze van scholen waar je kunt gaan werken.
Het is prettiger werken op een school waar je kan communiceren met alle ouders dan op een school waarvan de meeste ouders niet in staat zijn te communiceren vanwege het onvoldoende of niet beheersen van de taal die gesproken wordt op school.
Ihsan
Je wordt leraar in een achterstandswijk omdat je daar een echte passie voor hebt en het ontzettend leuk vindt (en die zijn dus nauwelijks te vinden kennelijk) of je wordt leraar in een achterstandswijk omdat er andere motiverende redenen achter zitten (zoals geld). Waar je geen leraar in een achterstandswijk van wordt is een begeleidingsteam.
De mens is een rationeel-egoitisch wezen dat handelt uit eigenbelang.
@Scheefschutter,
Die laatste zin geeft perfect weer hoe jij in het leven staat. Arme ziel.
Beetje laat D66, Groen Links en CU!
Waar waren jullie de afgelopen 8! jaar om dit te doen?
Met alleen 1,2 miljoen red je het niet. Er moet veel meer gebeuren om leraren het werken weer aantrekkelijk, zoals gratis parkeren bij de scholen.
@Hoera
Realistisch?
Ik hoor graag van u wat die leraren dan wel moet motiveren als passie en geld (egoistische motieven) immers niet de drijfveren zijn, zoals u lijkt te impliceren.
@Scheefschutter,
Ik moet helemaal niets. Jij kan blijkbaar niet begrijpend lezen, haha!