Utrecht vol hartenhuisjes voor vergeten kinderen | De Utrechtse Internet Courant Utrecht vol hartenhuisjes voor vergeten kinderen | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht vol hartenhuisjes voor vergeten kinderen

Utrecht vol hartenhuisjes voor vergeten kinderen
Van de Burgemeester Reigerstraat tot aan het centrum: verschillende Utrechtse winkels hebben sinds twee weken een zogeheten hartenhuisje op de deur. De nieuwsgierigheid onder de mensen en klanten was groot en gisteren kregen ze eindelijk het antwoord van Johnny de Mol in RTL Late Night. Het is een actie van stichting Het Vergeten Kind, waarmee ze aandacht wil vragen voor kinderen die niet thuis kunnen wonen.

Van de Burgemeester Reigerstraat tot aan het centrum: verschillende Utrechtse winkels hebben sinds twee weken een zogeheten hartenhuisje op de deur. De nieuwsgierigheid onder de mensen en klanten was groot en gisteren kregen ze eindelijk het antwoord van Johnny de Mol in RTL Late Night. Het is een actie van stichting Het Vergeten Kind, waarmee ze aandacht wil vragen voor kinderen die niet thuis kunnen wonen.

“De hartenhuisjes zijn gemaakt van post-its, omdat de briefjes worden gebruikt om iets op te schrijven wat je niet wil vergeten,” vertelt Maira Evers, eigenaresse van The Gardeners, die de actie waarvan Utrecht de best vertegenwoordigde stad is, heeft opgericht. “Vervolgens wilden we een logo maken wat staat voor de stichting en voor een veilig en liefdevol huis. Met deze campagne willen we aandacht vragen voor vergeten kinderen en zoeken we pleegouders voor de kinderen. Maar de boodschap gaat verder dan dat: mensen kunnen in het algemeen wel wat liever voor elkaar zijn. Dat is erg belangrijk in deze tijd.”

De aanpak om de betekenis achter de actie niet meteen openbaar te maken heeft goed uitgepakt. Winkeliers kregen tientallen vragen over de actie. “Ik heb deze zaak al dertig jaar en heb nog nooit een actie meegemaakt die zo goed aansloeg. Iedereen stelde vragen aan me, maar ik mocht nog niks zeggen. In de rij werd erover gepraat. Het wekte zoveel nieuwsgierigheid op, ze hebben gisteren allemaal naar RTL Late Night gekeken,” aldus Cor Brouwer van slagerij Brouwer. “De kinderen worden soms ook wel vergeten, door alles wat er speelt, denk bijvoorbeeld aan die hele vluchtelingenkwestie. Ik vind het heel mooi dat nu voor onze eigen kinderen wordt gekozen”, voegt medewerker Jesse eraan toe.

Ook Carmen van restaurant Buurten is zeer te spreken over de campagne. “Het past ook goed bij ons, aangezien wij een kindvriendelijk restaurant zijn. Het is goed om te laten zien dat wij ook aan de kinderen denken. Ik denk dat zeker zestig procent van de mensen heeft gevraagd waar het hartenhuisje voor staat.”

Actrice en zangeres Babette van Veen is ambassadrice van de stichting en zet zich met veel liefde in voor Het Vergeten Kind. “De kinderen waar het om gaat, zien er net zo uit als onze kinderen. Ze vallen niet op, hebben geen stem, waardoor niemand een helpende hand uitstak. Die helpende hand steek ik heel graag uit. Deze actie is zo leuk omdat het hartje zo simpel is en toch zo symbolisch.’’

Er zijn 38.000 kinderen in Nederland die niet thuis kunnen opgroeien. “Hoe kun je je kinderen niet liefdevol laten opgroeien? Ik begrijp het gewoon niet. Het is erg belangrijk om hier aandacht voor te vragen”, zegt Evers tot slot. De hartenhuisjes hangen door heel Nederland.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).