Utrecht volgens de nieuwe gedeputeerde Has Bakker: ‘Inrichting van de provincie klaarmaken voor de toekomst’ Utrecht volgens de nieuwe gedeputeerde Has Bakker: ‘Inrichting van de provincie klaarmaken voor de toekomst’

Utrecht volgens de nieuwe gedeputeerde Has Bakker: ‘Inrichting van de provincie klaarmaken voor de toekomst’

Utrecht volgens de nieuwe gedeputeerde Has Bakker: ‘Inrichting van de provincie klaarmaken voor de toekomst’
Foto's: Robert Oosterbroek
Gemeenteraadslid Has Bakker wordt eind augustus officieel benoemd als gedeputeerde in de provincie Utrecht. Hij is ruim zes jaar raadslid in de gemeente Utrecht geweest. Has was voor D66 woordvoerder Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en Sport en hield zich bezig met de aanpak van de wooncrisis. Daarnaast was hij bestuursadviseur voor de landelijke Natuur en Milieufederaties. Nu wordt Has dus gedeputeerde in de Gedeputeerde Staten van de provincie: een bestuurder van de provincie met een eigen portefeuille die je kunt vergelijken met een wethouder in het gemeentebestuur. 

Gemeenteraadslid Has Bakker wordt eind augustus officieel benoemd als gedeputeerde in de provincie Utrecht. Hij is ruim zes jaar raadslid in de gemeente Utrecht geweest. Has was voor D66 woordvoerder Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en Sport en hield zich bezig met de aanpak van de wooncrisis. Daarnaast was hij bestuursadviseur voor de landelijke Natuur en Milieufederaties. Nu wordt Has dus gedeputeerde in de Gedeputeerde Staten van de provincie: een bestuurder van de provincie met een eigen portefeuille die je kunt vergelijken met een wethouder in het gemeentebestuur. 

Waarom de overstap van gemeente naar provincie?

“Je ziet dat de provincies steeds belangrijker worden. Open een nieuwsapp of luister het journaal en het gaat over stikstof, klimaat, energie en hittestress. Dat zijn dingen die over de grenzen van de gemeente heen gaan. Ze worden echt belangrijk en zijn de grote uitdagingen van onze tijd. Ik denk dan vooral aan klimaatverandering, maar het zijn er meer. Als je daar een deuk in een pakje boter wilt slaan, kom je al snel bij de provincie uit. Voor mij is het een combinatie van wat ik leuk en belangrijk vind. De politiek en mijn werk bij de natuur- en milieufederaties komen hier op een logische en natuurlijke manier bij elkaar.”

Met wat voor gevoel verlaat je de gemeenteraad?

“Ik vind het jammer, want ik vond het daar echt heel leuk. Het is bijzonder dat ik Utrecht op zo’n mooie manier heb leren kennen. Ik woonde hier daarvoor al wel een tijdje, maar je leert de stad en de mensen die hier wonen goed kennen als raadslid. Je ziet al het mooie, zoals de ongelooflijke energie die er vanuit alle bewoners en ondernemers is om dingen te organiseren en samen op te pakken. En je ziet ook de keerzijden van een stad, zoals de mensen die het moeilijker hebben. Ik heb 6,5 jaar met heel veel plezier en toewijding deel uitgemaakt van de gemeenteraad. Maar dan is dit ook weer een heel mooie kans die langskomt. Ik hoop ook dat ik de dingen die ik hier heb geleerd en gezien mee kan nemen naar de provincie.”

Waar heb je heel veel zin in om mee aan de slag te gaan?

“Wat mij het meeste aanspreekt, is dat we eigenlijk gewoon de hele inrichting van de provincie klaar moeten maken voor de toekomst. Daarbij moet je denken aan klimaatadaptatie, maar ook: hoe ga je om met het water? Hoe krijgen we een circulaire provincie met veel minder afval? Daarover moet je een beeld van gaan schetsen met elkaar. Hoe moet het dan wel en wat is daar dan voor nodig? Dat vind ik een supermooie vraag. Ik hoop dat ik daarbij energie en enthousiasme en ook de ‘hoe kan het dan wel’-insteek kan brengen. Mensen zitten namelijk niet te wachten op nog twintig problemen erbij. Dus hoe maak je dat nou iets positiefs. Wat mij ook heel leuk lijkt, want dat heb ik in de stad ook altijd geprobeerd, is ergens gewoon heen gaan. Dus voorkomen dat ik veel in het provinciehuis zit, maar veel naar buiten, naar mensen toe en plekken zien.”

Tekst loopt door onder de foto

Waar kan je culinair genieten in Utrecht?

“Bij Le Jardin op de Mariaplaats. Daar is het altijd super lekker. Ze koken voornamelijk vegetarisch en soms met vis op vlees. Je kunt er top uit eten gaan zonder dat je één seconde het idee hebt dat je geen vlees of vis eet. Ik ben er nog nooit teleurgesteld. Het is altijd weer lekker.”

Wat is je lievelingsplek in Utrecht?

“Ik heb er stiekem twee. Als toerist in eigen stad zijn we een paar keer met onze zoontjes door de grachten gaan kanoën. Dat had ik daarvoor nog nooit gedaan. Dan kijk je echt op een andere manier naar je stad. ‘Wauw, we wonen echt in een mooie stad ter wereld’, denk je dan vanaf het water. Een ander plekje is het gebied bij Park Oog In Al en de Muntbrug. Daar woon ik niet zo ver vandaan. Ik hou van het water daar, het groen en de oude gebouwen. Er gebeurt super veel, maar het is toch ook een rustgevende plek.”

En waar drink je het lekkerste biertje in Utrecht?

“Bij Gist en Klein Berlijn op Rotsoord, maar ik noem ook graag onze buurtkroeg BijBram aan het prachtige Schimmelplein.”

Wat mist Utrecht? 

“Een goede metroverbinding. Ook mag er meer toonaangevende architectuur komen, zoals Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.”

Utrecht is… 

“…een kleine wereldstad.”

15 Reacties

Reageren
  1. Cobie

    Utrecht leren kennen mmm terug naar de provincie

  2. W

    @cobie: ja dus?

  3. rmn

    > Ik hoop dat ik daarbij energie en enthousiasme en ook de ‘hoe kan het dan wel’-insteek kan brengen.

    Door meer belasting meer te heffen, consumptie te ontmoedigen, mobiliteit te beperken, en mensen op steeds kleinere ruimtes te laten leven. Wees eerlijk over je agenda.

  4. Jankanerwatvan

    Sorry hoor maar de klimaatcrisis gaat ook over de grenzen van de provincie utrecht heen. Wil je een deuk in een pakje boter slaan zul je op mondiaal niveau aan de slag moeten

  5. S

    @rmn: dat lijken mij prima oplossingen!

  6. Pee

    @rmn
    Klopt , word alleen niet gezegd .

  7. Koel Hoofd

    Klimaatverandering: “Als je daar een deuk in een pakje boter wilt slaan, kom je al snel bij de provincie uit.”
    Hoe beperkt, of misschien is fantasierijk een beter woord, kan je wereld zijn?

    Hoe denkt hij met de provincie Utrecht überhaupt een waarneembare deuk in het pakje boter van 6 triljard ton (massa aarde) met een oppervlakte van 510 miljoen km2 en meer dan 8 miljard mensen te slaan?

  8. Binnenstadbewoner

    Die metroverbinding klinkt mij als muziek in de oren. Pleit ik al jaren voor. De enige manier om Utrecht nog bereikbaar te houden.

  9. W

    @bsb: een metro?!? Een enkele tramlijn is al teveel gevraagd. Wat een ramp is dat! Hoe zie jij een metronetwerk voor je in deze regio?!

  10. Uuu

    Utrecht is een lullig provinciestadje, zoals er zo velen zijn. Aken en Gent hebben ook geen metro.

  11. Binnenstadbewoner

    @ W: kwestie van goed ingenieurswerk.

    Bovengronds is geen ruimte meer voor serieuze uitbreiding van OV. Met de huidige harde stijging van inwonersaantal en aanleg van veel autoloze stadswijken en meer woontorens van 140 meter hoog en verbanning van de auto, is veel meer OV nodig dan nu. Met een paar buslijnen erbij kom je er niet meer.

    Ondergronds gaan, is de enige mogelijkheid om Utrecht in de toekomst bereikbaar te houden. Een fijnmazig metronetwerk. In no time van bijv. Overvecht Noord naar de binnenstad en door naar Leidsche Rijn. Dit vereist lange termijn visie. Aanleg kan 20 jaar ofzo duren. Op lange termijn zeker waard.

    Nu is er nog geen draagvlak maar door het er over te hebben, komt dat er vanzelf. Gewoon omdat er geen alternatief is.

  12. HenQ

    Comment niet doorgelaten, nog eens proberen. Eerlijk gezegd zitten we in de provincie niet te wachten op de globalistische agenda van deze meneer. Aan de andere kant ben ik het met één ding roerend eens: een goede metroverbinding! Zet stappen, stop met de klimaatuitgaves en steek dat geld in een mooi vertakkend net in de hele provincie! Fantastische investering voor de komende honderden jaren..

  13. Nina

    Beste Has,

    60% van de Nederlandse huishoudens heeft moeite om de rekeningen te betalen. Werk aan de winkel dus voor de overheid en de hand op de knip. Geen plaats voor dure metroplannen.

  14. Fred

    Klimaat is inderdaad een mondiale kwestie, niet iets voor de provincie of gemeente.
    Betreft OV (metro): dat zou zeer verstandig zijn om in te investeren, en snel mee te starten.
    Of je het nu een metro noemt of een (deels) ondergrondse tram, maar een dergelijk netwerk heeft Utrecht en omliggende regio wel nodig.
    Je kunt alleen in hogere dichtheden bouwen (extra woningen) als er een goed/hoogwaardig OV is met hoge capaciteit, en als we binnen de bestaande stad zoveel woningen willen bijbouwen dan moet dat dus in hoge dichtheden.
    Een beetje het kip en ei verhaal, de fout die in Utrecht tot nu toe steeds gemaakt is met nieuwe woonwijken, zoals LR, er wordt een wijkt gebouwd in lage dichtheid, het OV komt pas veel later en dan dus een buslijn (want lage dichtheid), i.p.v. eerst een tram-/metrolijn te plannen en daar vervolgens een wijk in hoge dichtheden omheen te bouwen.
    Toekomstvisie heet dat, daaraan is in Utrecht helaas nogal veel gebrek door een soort dorpsmentaliteit.

  15. Nina

    Er is reeds een trein en tram. Mss deze uitbreiden?

    Een ondergrondse metro aanleggen in bebouwd gebied? Dat is een waanzinnig duur en o.a. daarom compleet onhaalbaar plan.

    Om de economie te redden, zul je burgers koopkracht moeten geven. Anders is er straks niemand die de tram of trein kan betalen.

    Prestigeprojecten en persoonlijke agenda’s van overheidsbekleders moeten nu voorlopig in de kast.

    De inwoners van Nederland komen steeds verder in het nauw met hun besteedbaar inkomen, maar de overheid haalt steeds meer geld op bij haar burgers. Dan sta je dus veel te ver van je bevolking af.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).