In de rubriek Utrecht Volgens spreken we een bekende of onbekende Utrechter. Vaak met een actuele aanleiding en altijd met een paar standaardvragen over het leven in Utrecht.
Veertig jaar geleden werd een groot deel van Amelisweerd gekapt voor de aanleg van de A27. Nu is het de vraag of de snelweg verbreed gaat worden. Dat zou betekenen dat er opnieuw een deel van het bestaande groen moet verdwijnen. Daarom was er een actieweekend met onder meer boomklimtrainingen over hoe je een bos kan bezetten. Dat is ook precies wat honderden demonstranten in 1982 deden in zelfgebouwde boomhutten. Een van hen was Jos Kloppenborg. Nog steeds zet hij zich met de Kerngroep Ring Utrecht in voor het behoud van Amelisweerd. We vroegen hem wat hij van de huidige situatie vindt en wat zijn droomhuis is in Utrecht.
Hoe was het actieweekend in Amelisweerd?
“Het was schitterend om oude bekenden tegen te komen en te zien dat er een nieuwe generatie bosbezetters en activisten is. De actiegroep ‘Amelisweerd Niet Geasfalteerd’ organiseerde het weekend. Dat zijn vooral twintigers en dertigers. Je krijgt nu weer een soort nieuwe invulling: de verbinding met Extinction Rebellion en veganisme bijvoorbeeld. Veertig jaar geleden was dat met de kraak-, vrouwen- en anti-kernenergiebeweging. Er is altijd een link met een vorm van protest en tegelijk werken aan een alternatief. Je moet samen ook wat nieuws opbouwen.”
Waarom bezetten jullie veertig jaar geleden het bos?
“Het paste onder meer in de actiesfeer van begin jaren 80. Er was toen al elf jaar voorgeschiedenis: in 1971 lag er een plan om de A27 dwars door het bos heen aan te leggen. Dat ging niet door na verschillende acties. Gedurende die donderdagmiddag in 1982 kregen we door dat ze het bos vrijdag wilden kappen, terwijl de juridische procedure nog liep. Dan ook maar lijfelijk verzet tonen en de bomen in met zo’n 600 mensen. Midden in de nacht speelde er een Chileense muziekgroep die prachtige muziek maakte. Het was heel bijzonder, in die stilte onder de bomen. En dan komt er ineens 500 man Mobiele Eenheid over je heen.”
Hoe was het om daar veertig jaar geleden bij te zijn?
“Het zou toen een wonder geweest zijn als we de aanleg van de A27 tegen hadden kunnen houden. We hebben met alles wat we konden gewerkt aan dat wonder. Als we het tegen konden houden, wordt er veel meer tegengehouden. Dat is nu ook zo: als de verbreding niet doorgaat, straalt dat af op veel meer in Nederland. Dan gaan we echt andere keuzes maken op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid. Daar gaat het nu vooral om. Hoe snel maken we de afslag naar een gezonde, schone, mooie wereld? Als we anno 2022 iets zouden moeten bedenken om de bereikbaarheid te verbeteren, zou niemand meer zo’n plan als de verbreding verzinnen.”
Tekst loop door onder de foto
Wat is de stand van zaken?
“We hebben bezwaar gemaakt tegen de plannen. Bij de Raad van State kregen we in 2019 gelijk. In 2020 kwam er een nieuw Tracébesluit, maar daarin miste een stikstofparagraaf. Vorige maand volgde een nieuw, vierde Tracébesluit. Het plan is nog altijd een wankel verhaal, qua stikstof en klimaatbeleid, maar ook bij nut en noodzaak kan je goede vraagtekens zetten. Minister Harbers zegt de regio een kans te geven om met een alternatief te komen.”
“Zelf hebben we al een heel aardige schets gemaakt, waaruit blijkt dat een oplossing binnen de bak gewoon mogelijk is en die toch voldoet aan alle doorstromings- en veiligheidseisen. Een verbreding is niet nodig. De gemeente en provincie zijn ook bezig met hun ontwerp. Daarbij kijken ze ook naar onze schets. 19 oktober wordt een eerste schets gepresenteerd, 8 november is er een overleg met de provincie, gemeente en minister. Een echte uitwerking van het alternatieve plan volgt volgend jaar. Rijkswaterstaat werkt nog altijd aan het oude plan. We staan op een soort tweesprong. Er lopen twee trajecten parallel gescheiden van elkaar, maar er moet een keer een keuze gemaakt worden.”
Wat vind je van de huidige situatie?
“Ik ben best optimistisch, maar weet ook dat het heel lang en taai vechten is. Dat ben ik wel gewend. Maar het zou complete waanzin zijn als het originele plan er nu nog doorheen wordt gedrukt. Het slaat nergens meer op. Het is heel belangrijk dat de minister dat ook inziet en constructief meedenkt, in plaats van dat het gevecht tussen twee plannen wordt. Waarom kijk je niet gewoon naar wat nu het beste is?”
Wat is je lievelingsplek in Utrecht?
“Natuurlijk Amelisweerd, maar ik ben ook heel blij dat de singel weer rond is. Verder loop of fiets ik graag in de Voorveldse Polder.”
Wat mist Utrecht?
“Utrecht mag minder ambtelijk worden bestuurd en Utrechters mogen minder anoniem worden benaderd. Er mag meer ruimte komen voor uitwisseling en dialoog. Creëer meer gezamenlijkheid en maak mensen geen klantnummer. Samen maak je de stad. Er zit ontzettend veel kennis en kwaliteit in de mensen hier. Dat wordt nog niet genoeg benut.”
Wat was het beste optreden dat je ooit in Utrecht gezien hebt?
“Dat van het Art Ensemble of Chicago in Muziekcentrum Vredenburg in 1980. Hun stijl is freejazz: prachtige, vrije muziek vol improvisatie met een geweldig gevoel voor ritmiek. Vooral de intense saxofoonsolo van Roscoe Mitchell van een kwartier lang herinner ik mij nog heel goed.”
Wat is je droomhuis in Utrecht?
“Het landhuis Nieuw Amelisweerd, ook al is dat net geen Utrecht meer. Ik ken mensen die er wonen. Het huis is in 1971 gekraakt en de huidige bewoners zijn de opvolgers daarvan. Het huis heeft een bijzondere sfeer door de plek waar het staat.”
Utrecht is…
“…de mooiste en meest bijzondere stad van de wereld. Ik ben er helemaal aan verknocht.”
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.
Gekoppelde berichten
Precies veertig jaar na aanleg van A27 door Amelisweerd worden nieuwe acties voorbereid
Het was zaterdag precies veertig jaar geleden dat een groot deel van Amelisweerd bij Utrecht…
Tracébesluit voor verbreding A27 bij Utrecht ligt ter inzage; reageren kan vanaf woensdag
Het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht is door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat getekend…
32 Reacties
ReagerenHou vol !
Held!
Hulde en veel respect voor uw niet aflatende motivatie en strijdlust!
“Het zou toen een wonder geweest zijn als we de aanleg van de A27 tegen hadden kunnen houden.”
Alsof dat wonder nu wel gaat geschieden…LOL.
Ik hoop dat de man ergens in de lente van zijn bestaan alsnog wat wijsheid zal vinden, maar gelet op het ontwikkelingscurve tot op heden is de kans daarop bij benadering 0%.
De zelfbenoemde psycholoog uit Stadskanaal geeft weer eens blijk last te hebben van projectie. Met name zijn ongegrond oordeel over de ontwikkelingscurve van een man van formaat als dhr. Kloppenborg duidt daar op.
@Scherpschutter
U kunt nog op een boom stemmen, b.v. in Amelisweerd.
Maar misschien zou dat pas echt een wonder zijn?
@Scherpschutter Komt er wel eens iets positiefs uit uw toetsenbord? Stop toch eens met die cynische zure modder en draag eens wat positiefs bij aan discussies. Of zoek offline geluk en verbinding. Zet u eens positief in vóór een doel, niet tegen. Wie geen onderdeel is van de oplossing, is onderdeel van het probleem.
@DUIC, dank voor het interview met deze mooie persoon.
@SS, die laatste alinea vind ik ook altijd wel op jou van toepassing, frappant genoeg
@scherpschutter: Ik hoop al jaren dat jij ook ooit enige vorm van wijsheid kunt vinden.
@SS Optimisten hebben vaak ongelijk maar bereiken wel meer. Dit moet u prettig vinden: vaak gelijk hebben en helemaal niks bereiken.
Overigens is het “de curve”, dus dat is dan wel weer fout. Het leven van een paria gaat niet over rozen, zo zien we wel.
Respect voor deze man en zijn medestrijders, zij laten zich in ieder geval horen,Succes.
Wat wordt de reactiebox vreemd gemodereerd @DUIC. Ik heb weleens een opmerking over Scherpschutter gemaakt die kennelijk niet door de beugel kan, maar hij mag openbaar de intelligentie van een activist in twijfel trekken.
@Burger 12:26
Ik schrijf net dat ik hoop dat de man nog wat wijsheid zal vinden in zijn nadagen! Hoe positief en mensliefhebbend wilt u het hebben? Bent u altijd zo negatief?
@Barry 17:36
Dank u. Dat hoop ik ook.
@Utrechtvoorutrecht
Inderdaad een lelijke taalfout. Dank voor de correctie.
Is dat oude pand van die milieuclub al voorzien van isolatie, dubbel glas, tochtvrije duurzame kozijnen, warmtepomp, zonnepanelen enz? Iets met het goede voorbeeld geven.
@Wies 08:09
Uw post zal niet aan de kwaliteitsnormen van DUIC hebben voldaan. Waarschijnlijk omdat u afgrijselijk slecht gelezen heeft. Ik heb de intelligentie van de man in kwestie totaal niet in twijfel getrokken…Hoe komt u daar nu toch bij?
Lezen. Denken. Doen.
“De lente van zijn bestaan” schreef u, Scherpschutter. Later noemt u dat “nadagen”. Vreemd.
Misschien stookt men wel helemaal niet of uiterst zuinig in het oude pand van de milieuclub, Realist? Monumenten zijn nu eenmaal lastig met de voorzieningen die u noemt in te richten. Bovendien zie ik niet helemaal het verband met het artikel en vooral niet met de onnodige en ontstellend dure plannen tot wegverbreding.
Een Groenlinkse hobby activist, hij heeft er een lintje voor gekregen.
Dankzij dergelijke types hebben we nu geen kernenergie maar wel climate change en destructie van oerbossen.
Peter
“De lente van zijn bestaan” schreef u, Scherpschutter. Later noemt u dat “nadagen”. Vreemd.”
Zo vreemd is dat niet, maar voor uitleg verwijs ik u graag naar de moderator van dienst, met de begeleidende mededeling dat ik het woord “lente” zelf in ieder geval niet gebezigd heb. 😉
Beste meneer Kloppenburg,
Er komt na verbreding van de A27 een overkapping en er worden weer bomen teruggeplaatst. Een goed uitonderhandeld resultaat.
In Estland worden oerbossen gekapt voor onze biomassacentrales. Uw energie kan beter besteed worden, volgens mij?
@ Koel Hoofd
Klimaatverandering is er altijd geweest. Daar kan de mensheid niets aan doen. Ook niet “Een Groenlinkse hobby activist”.
De bangmakerij om het klimaat en de natuur om een verdienmodel uit te rollen is inmiddels wel enorm doorgeslagen. Men moet niet vergeten dat milieuclubs bestaansrecht hebben, als er een probleem is en zij dit dus zullen blijven roepen.
Ik hoorde de directeur van Natuur & Milieu afgelopen week zeggen dat, als de stikstofdoelen voor 2030 niet worden gehaald het helemaal misgaat. En dus kunnen we niet bouwen en moet een substantieel deel van de boeren weg? Waar is de realiteitszin gebleven? En waarom laat men in Den Haag de oren hangen naar één lobby?
Men preekt alleen nog voor eigen parochie en polariseert daarmee enorm de samenleving. Overigens heeft de directeur van Natuur & Milieu een jaarsalaris van 139.000 euro per jaar. Wil ze vast niet kwijt dus.
@Nina: er is vele malen meer nodig dan wat cosmetische aanpassinkjes als antwoord op verwerpelijk gedrag zoals onze doorgeslagen mobiliteit. Willen we overleven, dat moet onze levensstijl totaal op de schop (zie ook mijn reactie op uw post onder het artikel over de Boom van het Jaar).
@Nina
De Estse oerbossen behouden en tegelijk kaalslag in Amelisweerd, met daarna elders terugplaatsen van sprieterige stekjes?
Bomen terugplaatsen, in Utrecht? Bedoelt u dat serieus?
Waarom niet én de oerbossen behouden én Amelisweerd?
Ik reageer op uw woorden, Scherpschutter. Niet op die van de moderator. U maakt het er niet duidelijker op.
Vertelt u liever welk woord u in plaats van “lente” dan wel hebt gebruikt.
@Peter: lente zal wel sarcastisch bedoeld zijn. Nou en… Waar het om gaat is dat Jos Kloppenborg zich al inzet voor natuurbehoud sinds de infame, schaamteloze aanval op het landgoed Amelisweerd begin jaren zeventig van de vorige eeuw. Hij deed dat niet eens zozeer alleen vanwege de vernietiging van een flink deel van het bos voor een autoweg, maar ook om duidelijk te maken dat wij als mensen op een andere manier met de natuur om zullen moeten gaan willen we overleven. Jos en zijn vrienden en aanhangers kennende zal hij dat blijven volhouden zolang hij kan. Chapeau (al heb ik hem nooit een hoed zien dragen)!
@Peter
Herfst, Peter. Herfst.
Hoe graag men ook wil, kan de verbreding niet worden tegengehouden. De bevolkingsgroei dwingt het af.
Inmiddels wonen we met bijna 18 miljoen mensen in Nederland en zijn er ruim 9 miljoen auto’s. Ter vergelijk: bij de aanleg van de bak woonden er 14,5 miljoen mensen in Nederland en hadden we ca. 4,5 miljoen auto’s.
Er staan nu meer files, dan voor de coronapandemie.
@Nina: in de eerste plaats weg met de doorgeschoten mobiliteit, dus meer thuiswerken, meer openbaar vervoer, meer gebruik van de fiets, autorijden met alleen de bestuurder extra belasten — want er rijden gigantisch veel auto’s met maar één mannetje of vrouwtje erin — enzovoorts.
@Koel Hoofd: uw reactie van gisteravond 21:02 uur is kennelijk op dit forum vergeten. Daarom alsnog: zij kan niet anders gekwalificeerd worden dan als getrol. Ronduit beschamend. Alsof de onvermoeibare milieuactivisten en boodschappers van het slechte nieuws de klimaatcrisis op hun geweten hebben! Schaam u.
@Nina je hebt het altijd over de overkapping waar Lunetten zoveel nut van heeft maar heb je ooit gekeken waar die overkapping komt?
@Lexus
Niet iedereen kan thuiswerken. Wel zie je bedrijven die een kantoorsluitingsdag hebben, zodat iedereen op die dag thuis moet werken. Meer OV kan een oplossing zijn en mensen uit de auto krijgen. Nu ishet OV al overvol.
@Rutger
Al meerdere keren hier gepost door mij:
https://www.a27a12ringutrecht.nl/over+het+project/1572870.aspx
@Nina,
U geeft zelf het antwoord waarom we niet op deze manier moeten doorgaan:
In de periode die u noemt, was er volgens uw getallen (ik heb ze niet gecontroleerd) een verdubbeling van het aantal auto’s terwijl er een bevolkingsgroei was van ongeveer 25%.
Dat noem ik scheefgroei.
@Nina,
U bent, gezien uw reactie op Lexus, kennelijk een ontkenner van de gigantische klimaat- en (o.a.) stikstofproblemen die op ons afkomen.
Bangmakerij noemt u het bagatelliserend. Mij lijkt het maar beter niet de kop in het zand te steken en af te gaan op serieuze wetenschappelijke informatie die ik al sinds 1965 bijhoud. Toen hadden overheden al kunnen en zelfs moeten ingrijpen en ja, nu groeien de problemen ons boven het hoofd en is het vijf voor twaalf, zo het al niet nóg later is.
Vermelding in dit verband van het jaarsalaris van de directeur van Natuur & Milieu vind ik flauw en niet ter zake doend.