Veertien ornamenten die zijn vrijgekomen tijdens de renovatie van de Domtoren hebben een nieuwe bestemming gekregen. Samen met zes bomen die decennialang op het Domplein stonden, zijn ze een nieuw kunstwerk geworden in het Máximapark. Utrechter en beeldend kunstenaar Paul de Kort ontwierp het. Het is te zien ter hoogte van de Haarrijnse Plas, langs Het Lint, met de naam Ex Situ, In Situ: Van Z’n Plaats, Op Z’n Plek. 7 juli is de onthulling door burgemeester Sharon Dijksma.
Hoe ben je op het idee gekomen voor het ontwerp?
“De plek waar het kunstwerk is, was er al. Ik heb goed naar de situatie daar gekeken en wilde het verhaal en het kunstwerk goed aan laten sluiten. In dit geval stonden die zes platanen er al tien jaar. Ik woon daar in de buurt en ken het verhaal van de bomen. Veel mensen kennen dat niet. Namelijk dat ze van het Domplein komen en nog sporen van de Romeinen en middeleeuwen in hun wortels hebben. Ze vielen helemaal niet op en werden gezien als zovele andere bomen. Dat vond ik jammer. Ik dacht: we kunnen meer doen met die plek. Het kwam samen met het initiatief van Brokkenmákers en het materiaal uit het project ‘Van Dom tot Steengoed’: hergebruik van de restanten die bij de restauratie van de Domtoren vrijkwamen. Dat was dé kans om meer te doen met die bomen. Brokkenmákers vroeg mij daarvoor. Dat wilde ik meteen.”
Tekst loopt door onder de foto
Wat wil je dat het kunstwerk uitdraagt?
“Dat is heel gelaagd. In eerste instantie moet het doen denken aan een archeologische vindplaats. De compositie, in totaal ongeveer 20 bij 15 meter, hoeft niet meteen op te vallen. Als je er tegenaan kijkt zie je een aantal objecten op sokkels, een soort expositie. Als je ernaartoe loopt en er tussendoor loopt, zie je als het goed is wel de strenge ordening. En ga je ook steeds meer details zien. De compositie verwijst naar de Heilig Kruiskapel die ooit stond waar nu het Domplein is. Ik heb de kruisopstelling van de bomen gebruikt om de objecten van de Domtoren ertussen te plaatsen. De contour van het plateautje beschrijft ook een kapelvorm. En dat wordt versterkt door de objecten. Die associeer je meteen met de gotische kathedraal. Het is net als een gedicht: je moet niet alles letterlijk uitleggen, maar samen vormen alle dingen een geheel.”
Wat moet er nog gebeuren voor 7 juli?
“Het moet gaan regenen. Het kunstwerk is klaar en ligt nu te wachten op wat er komen gaat. De grasmatten zijn gelegd, die zijn nog groen. Daaromheen hebben we een kruidenrijk mengsel gezaaid, dat moet opkomen. En daar omheen hebben we gewoon gras gezaaid. Dat moet ook opkomen. Het is nu veel te droog daarvoor. De Vrienden van het Máximapark, een groep vrijwilligers die verantwoordelijk is voor een groot deel van het beheer van het park, heeft geholpen met het aanleggen en het gras inzaaien. Een van hen is al dagen bezig met sproeiers bij de grasmatten. Zij gaan in de toekomst ook het maaibeheer doen bij het kunstwerk. Dat vind ik echt super. Er komt ook nog een informatiebordje bij het kunstwerk. Er is altijd discussie over of kunst zichzelf moet verklaren. Ik denk tot op zekere hoogte, maar het helpt wel als je het publiek een beetje informatie geeft. Daardoor gaat het kunstwerk nog meer leven.”
Hoe en wanneer was je voor de eerste keer in Utrecht?
“Ik woon sinds 1988 in Utrecht. Eerst in Overvecht, later zijn we naar Vleuten verhuisd, maar Utrecht haalde ons weer in bij de gemeentelijke herindeling in 2001. Nu wonen we bijna zeventien jaar met veel genoegen in De Meern, twee straten verwijderd van het prachtige Máximapark.”
Tekst loopt door onder de foto
Waar beleef je de leukste avond in Utrecht?
“Dat is uiteraard in muziekcentrum TivoliVredenburg. We hebben al meerdere keren Jazzfestival Transition bezocht.”
Wat is je lievelingsplek in Utrecht?
“Mijn studio in De Meern.”
Wat is je lievelingswinkel in Utrecht?
“Dat is Broese. Lekker struinen tussen de boeken.”
Wat was het beste optreden dat je ooit in Utrecht gezien hebt?
“Dat moet in 1988 een concert van Steve Reich zijn geweest in Muziekcentum Vredenburg. Dat was toen voor mij een life changing experience.”
Utrecht is…
“…een mooie mix van historisch en hedendaags. Voor mij als kunstenaar die werkt in de openbare ruimte een rijke voedingsbodem, een bron van inspiratie.”
9 Reacties
ReagerenIk stap straks op de fiets…. !!!
Ieder monument dient volgens de huidige regelgeving gerespecteerd te worden zoals dat monument er nu na honderden jaren bijstaat en dat geldt zeker voor een Rijksmonument zoals de Domtoren. Uit dit bericht en eerdere berichten blijkt dat de Domtoren grotendeels is herbouwd met nieuwe materialen iets wat volgens de huidige regelgeving helemaal niet kan. Deze visie op restaureren, iets weer mooi maken, is gelukkig al vele tientallen jaren verleden tijd. Heeft iemand bij de afdeling Monumenten niet opgelet ?. Nu blijkt een of andere kunstenaar de materialen verplaatst te hebben en noemt dat nu een archeologische vindplaats. Door deze omdraaing van de feiten gaat deze kunstenaar een rekening indienen terwijl de vindplaats gewoon de Domtoren is. Een piramide in Egypte wordt toch ook niet vernieuwd (vernield) om deze er mooier te laten uitzien ?.. Onbegrijpelijke actie ontstaan uit roofkunst ?
Beste Veldhuijzen, zou het niet zo kunnen zijn dat de restauratie van de Domtoren niet zozeer gaat over het mooier maken maar dat het hier gaat om het gegeven dat steen nu eenmaal naar beneden valt en niet omhoog vliegt als het los komt en helaas er zat / zit veel los. Het gaat dus om een restauratie waar de veiligheid van de onder de Domtoren lopende mens voorop staat en niet om de toren mooier te maken dan die reeds is. Dat je dan met de vervangen steenen wat leuks doet lijkt mij een mooie bijkomstigheid. Kan daarbij nog verklappen dat er op dit moment vier Utrechtse kunstenaars bezig zijn om met gebruikmaking van vervangen Domtoren steen een ontwerp voor een nieuw te plaatsen kunstwerk in de Beeldenroute Willem Arntszkade aan het maken zijn maar daar later meer over.
@G. Veldhuijzen : de ornamenten die de kunstenaar gebruikt zijn niet eeuwenoud., maar afkomstig van de restauratie 1901-1930
De subsidiepot is hiervoor opengetrokken. Ondertussen gaan bijv. kinderen zonder ontbijt naar school door armoede en holt de gezondheidszorg achteruit.
Alsof een huishouden een schilderij voor aan de muur koopt met het laatste geld terwijl er geen brood in huis is.
Vreemd.
Wat een mooi artikel!!!!
Terecht heel trots op mijn broer
Prachtig artikel en ik heb er een mooi fietsdoel bij!
Aan Nina (19/6) wil ik graag zeggen: fijn te lezen dat je je, net als ik, druk maakt om de wantoestanden in de samenleving. Maar laten we ons richten op de oorzaken en ons daarbij laten inspireren door mensen die mooie dingen maken.
Frans de Ruiter
Raadscommissielid SP De Bilt
@ Monique
Niets ten nadele van je broer. Hij is vast een aardige vent. Nu er personeelstekort is en grote armoede (zelfs onder werkende mensen) zou het hem sieren als hij een betaalde baan in loondienst zoekt en de kunst als hobby erbij doet. We moeten nu echt de subsidies gaan terugschroeven om de behoeftigen en ouderen te helpen.
@ Frans de Ruiter
Hoeveel geld heeft dit project gekost? Allemaal opgebracht door de gemeenschap, terwijl er geen geld is voor eten en verzorging van armen en ouderen. Totaal verkeerd management van belastinggeld. Er moet echt iets veranderen. Je kunt niet het geld op dezelfde manier blijven uitgeven, alsof er niets veranderd is sinds de oorlog in Oekraïne. Doe ik ook in mijn huishouden; niet naar de bioscoop of uit eten, zodat ik de energierekening kan betalen.
Beste Nina, als je elk dubbeltje moet omdraaien is het moeilijk genieten van de mooie dingen. Maar het lost niets op dan maar geen mooie dingen meer te maken. En het geld dat kunstenaars ermee verdienen, houdt de economie draaiend want zij moeten ook eten, heel nuttig dus.
Er moet zeker iets veranderen; wat jij beschrijft mag niet in een menselijke samenleving. Laten we strijden voor het eerlijk delen van de rijkdom. Dáár moet de politiek zich mee bezig houden.
Frans