Utrecht vraagt miljarden aan Kaag en Rutte: ‘Woningbouw in gevaar zonder extra Rijksinvesteringen in OV’ Utrecht vraagt miljarden aan Kaag en Rutte: ‘Woningbouw in gevaar zonder extra Rijksinvesteringen in OV’

Utrecht vraagt miljarden aan Kaag en Rutte: ‘Woningbouw in gevaar zonder extra Rijksinvesteringen in OV’

Utrecht vraagt miljarden aan Kaag en Rutte: ‘Woningbouw in gevaar zonder extra Rijksinvesteringen in OV’
Allerlei bedrijven, kennisinstellingen en lokale overheden vragen via aan brief aan Kaag en Rutte om grootschalig te investeren in het openbaar vervoer in de regio Utrecht. Deze investeringen zijn volgens de alliantie noodzakelijk voor de bouw van zo’n 125.000 woningen.

Allerlei bedrijven, kennisinstellingen en lokale overheden vragen via aan brief aan Kaag en Rutte om grootschalig te investeren in het openbaar vervoer in de regio Utrecht. Deze investeringen zijn volgens de alliantie noodzakelijk voor de bouw van zo’n 125.000 woningen.

Utrecht heeft naar eigen zeggen forse bouwplannen liggen om het woningtekort in Nederland aan te pakken. Om de regio ook bereikbaar te houden moeten er miljarden worden geïnvesteerd in openbaar vervoer en duurzame mobiliteit. Verschillende Utrechtse gemeenten en de provincie zullen de komende jaren honderden miljoenen euro’s extra investeren, maar dat is volgens velen niet genoeg.

Onder meer de gemeente en provincie Utrecht, Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, UMC, Rabobank, ASR en VodafoneZiggo hebben daarom de handen ineengeslagen. Ze hebben gezamenlijk een brief geschreven aan Mark Rutte en Sigrid Kaag, de fractievoorzitters van de twee formerende partijen.

125.000

“Eensgezind roepen wij u op […] om oog te hebben voor het bereikbaar houden van Nederland, de grote woningbouwopgave, en de cruciale rol hierin van een investering in hoogwaardig OV in de Utrechtse regio”, is te lezen in de brief. “De provincie Utrecht groeit naar verwachting tot 2040 dan ook met zo’n 170.000 woningen, waarvan er zo’n 125.000 landen in de regio Utrecht. De Utrechtse regio haalt alles uit de kast om de groei in brede zin goed te laten verlopen, maar heeft hulp van het Rijk hier ontzettend hard bij nodig.”

Naast de volgens de alliantie noodzakelijke bouw van woningen is de investering in het openbaar vervoer ook nodig vanwege de komst van zo’n 80.000 banen op het Utrecht Science Park. De ondertekenaars van de brief zeggen dat de investering zich ‘dubbel en dwars’ terugverdient.

“Een toegankelijke woningmarkt, een versnelling richting CO2-neutrale vormen van vervoer en bebouwing, doorstroming op nationale netwerken, een versterking van economie van de toekomst, een gezonde bevolking, en meer natuurwaarde. Ofwel, een gigantische impuls voor de brede welvaart van Nederland.”

20 miljard

Vorige maand deed het Forum voor Stedelijke Vernieuwing, een coalitie van overheden, gebiedsontwikkelaars, investeerders en andere woningbouwexperts, ook een oproep bij het Rijk. Zij vroegen om 20 miljard euro dat vervolgens besteed moet worden aan woningbouw en openbaar vervoer in veertien Nederlandse gebieden, waaronder in Utrecht.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Don

    Aandoenlijk chantage van bestuurlijk utrecht als wij geen geld krijgen voor gaan we lekker geen huizen bouwen. Maar ondertussen wel alle hakken in het zand bij de verbreding van de A27. En dan roepen eensgezind roepen wij u op […] om oog te hebben voor het bereikbaar houden van Nederland.

  2. Katja

    Dan maar minder mensen in deze stad. Wat is het probleem ?

  3. Peter Knoppers

    Utrecht vergelijkt zichzelf met Amsterdam en Den Haag (die meerdere intercity stations hebben). Maar in tegenstelling tot Amsterdam en Den Haag verkeert Utrecht in de comfortabele situatie dat het enige intercity station bijna perfect in het centrum van de stad ligt.
    Ik denk dat Den Haag er een fortuin voor over zou hebben om Den Haag Centraal en Den Haag HS te vervangen door één station, in het centrum, waar dan natuurlijk al die treinen moeten stoppen. De intercity stations van Amsterdam liggen allemaal ongeveer even ver van het centrum van die stad; dus allemaal ongeveer even beroerd.
    Utrecht moet zich richten op vergroting van de capaciteit van het bestaande Centraal station op de bestaande plek. Dat kan door het busstation te verplaatsen naar een niveau boven de sporen. Een beetje zoals Den Haag Centraal. Op die manier ontstaat er ruimte voor minstens vier nieuwe sporen langs twee nieuwe perrons.
    Een intercity station in de buurt van Lunetten is onzin. Er is een reden dat er op het huidige station Lunetten bijna geen hond in of uitstapt. Dat station is alleen nuttig voor de 11605 inwoners van die wijk.
    Een treinstation midden in de Uithof zou nuttig zijn, maar is niet realistisch omdat er geen enkele doorgaande spoorlijn in die regio ligt die “met een geringe verplaatsing” door de Uithof kan gaan lopen. Een rappe verbinding van Utrecht Centraal naar de uithof is zeker nuttig, maar dan ligt een metrolijn in een ondergrondse tunnel veel meer voor de hand. Het is (hemelsbreed) nog geen 4 km.

  4. Scherpschutter

    Het begint nu ronduit kolderiek te worden. Een bank, telecomboer en verzekeraar die oproepen tot investeringen…in het OV? Zijn dit in het ambtelijke incomtentieveld der infrastructuur kennelijk ook al ‘specialisten’ die serieus genomen moeten worden?

    En dan een brief aan Rutte en Kaag? Een demissionair minister president van op zijn minst discutabele integriteit en een hevig in opspraak geraakte Minister van Buitenlandse(!) Handel die samen nog geen klas 5-jarigen geformeerd krijgen?

    O Nederland. Je stoppen zijn definitief doorgeslagen….Een amusant schouwspel, daar niet van, maar ook wel ernstig zorgwekkend dat een dergelijk zooitje incapabele discutabelen anno 2021 de beslissingen neemt in dit land. Het belooft weinig goeds voor de toekomst.

  5. Wim Vreeswijk

    Vanwege de 1,5 meter was er al een enorme terugloop in het OV. Waarom zouden Kaag en Rutte nog meer moeten investeren in een bodemloze put ?

  6. JdV

    Kinderen die vragen……
    Vanuit de overheid zou ik als eerste eis stellen dat Utrecht onverkort moet meewerken aan andere infrastructuur-gerelateerde projecten (oftewel haar verzet tegen de verbreding van de A27 per direct staakt) voordat er gekeken kan worden naar wensen vanuit de gemeente. Iets van, wie betaalt bepaald?

  7. Subsidie

    Waarom niet een rem op het aantal buitenlandse studenten en expats? Waarom worden er 80 000 arbeidsplaatsen gerealiseerd op een plek die volgens deze bestuurders onbereikbaar is?

  8. Toine Goossens

    Dit begint veel weg te krijgen van de soap over de Bieb++. Naarmate daar meer en meer verzet in de stad tegen ontstond, deden allerlei hotemetoten een duit in het zakje om de grote belangrijkheid van Bieb++ voor de ambities van Utrecht te onderstrepen. Ambtenaren vroegen direct betrokkenen om een ‘objectieve’ second opinion af te geven.
    Dat was voor mij aanleiding om 2 maanden research te doen naar het volledige dossier (ca 12 jaar aan documenten), en een vernietigende brief aan de Raad te sturen. Exit Bieb++.

    Utrecht wordt in Den Haag al jaren voor alle ruimtelijke ordeningsdossiers niet meer serieus genomen. Daar heeft men genoeg van het lokale provincialisme. Landelijke onderzoek- en adviesinstituten, oud bewindslieden van VROM/I&M, en landelijke politici willen dat het RO beleid weer terug naar het Rijk gaat. Dat zal bij de kabinetsformatie heel wat zwaarder wegen dan deze Utrechtse smeekbede.

    Tel daar het verlies van GroenLinks bij de komende raadsverkiezingen bij op, en concludeer met mij dat het Wiel de ijskast ingaat.

  9. Koel Hoofd

    125.000 nieuwe woningen in de regio Utrecht.
    Is dat met of zonder Rijnenburgpolder bebouwd?

    80.000 banen op het Utrecht Science Park?
    Kenniswerkers worden geimporteerd omdat het Nederlands onderwijs zo slecht is geworden dankzij de PvdA (Kok 1&2)
    De woningprijzen zullen hier dankzij de expats volledig door het dak gaan gieren….

    Het is tijd voor nieuwe verkiezingen, D66 en GL laten hier de oren hangen naar de Uithof, en het grootkapitaal van een boerenleenbank die de boeren uitknijpt, een verzekering voor hoogopgeleiden, en een kabelboer.

  10. Herman

    Kansloos. Utrecht blijft maar vragen, geld voor intra, ov, huizen, criminaliteitsbestrijding.
    Het Rijk is geen geldautomaat

  11. Utrechter2

    Waar komen die woningen, dat is inderdaad een eerste goede vraag? Leidsche Rijn heeft de meeste ruimte maar al goed OV (Randstadspoor en HOV). De Uithof/USP is al aardig volgebouwd binnen de groengrenzen, maar men is al druk bezig met herziening van de bestemmingsplannen. Het centrum heeft ook al goed OV, blijven over de MerwedeKanaalzone (2,5 tot 3 km nieuw tramspoor) En de Koningsweg: dat erg blanco is. Dus of het ‘ wiel’ wel zo’n goed plan is. Utrecht vraagt een bijna blanco cheque van het Rijk. Ik snap dat je hier derden wel in mee kunt krijgen maar of het verstandig is.

  12. Utrechter3

    @ Peter Knoppers
    De reden dat er in de plannen voor Lunetten wordt gekozen is ook niet dat er zoveel behoefte zou zijn bij de wijkbewoners.
    Het idee is dat dit station iets naar het noorden wordt verplaatst, zodat zowel de IC’s van en naar de richting Den Bosch als die van en naar Arnhem er kunnen stoppen. Dan is er ook directe aansluiting op de uithoflijn. Daarnaast is er in de OV-plannen van Utrecht sprake van een nieuwe tramverbinding vanuit Nieuwegein en Leidsche Rijn, langs de snelwegen rechtstreeks naar dit beoogde station.

    Het wordt dus een nieuw overstapstation, beetje vergelijkbaar met Sloterdijk of Duivendrecht, waar ook geen hond in de buurt woont maar waar het wel druk is. En dit is dus logischer dan een station in de Uithof, dat inderdaad onlogisch is.

  13. RvD

    125.000 woningen? Hele kanaalzone zijn 6.000 nieuwe woningen, beurskwartier 3.000. Benieuwd waar de overige 116.000 moeten komen….
    Voor het beeld…. Heel gemeente Utrecht heeft nu 160.000 woningen. En de komende 18 jaar moet dat met 75% toenemen?

  14. Stuiter

    Utrecht moet die groteske idioterie van intercity-station Lunetten inclusief nieuwe tramlijnen loslaten. Het kost veel te veel voor wat het oplevert.
    Utrecht heeft inderdaad forse investeringen in ov nodig. En fors meer woningen. Die moeten op elkaar af worden gestemd. Rijnenburg is een logische keuze. Dat gebied kan een nieuwe woonwijk huisvesten. Dat vergt alleen wel een goede ov verbinding. Wat mij betreft met electrische bussen. Na dat debacle met de uithoflijn lijkt nog een tramlijn project geen goed idee.

    Andere wijk die goed ov nodig gaat hebben is merwedekanaalzone. Ook daar is geld voor nodig.

    Tot slot kan de verbinding van Nieuwegein met de rest van Utrecht worden verbeterd door niet iedere tram op alle haltes te laten stoppen. Maak iedere derde tram een sneltram die alleen stopt op een beperkt aantal haltes. Maak inhaalsporen waar dat nodig is. Stuk goedkoper dan nieuwe tramlijn via Lunetten.

  15. M.a

    En de mensen op het platteland die al jaren van openbaar vervoer, winkels banken enz verstoken zijn mogen zeker mee gaan betalen

  16. Lachgas

    Van de week in het nieuws, bewoners protesteren tegen bouw flat (Rachmaninofplatsoen). Hoe wil je dan 125000 huizen bouwen zonder protest. Not in my backyard.
    Laten eerst wat gaan doen aan bevolkingspolitiek.
    Nu 125000 huizen er bij en als het lukt weer duizende woninger er bij. Enz, enz.

  17. cas

    @ Utrechter, maar er is vanuit lunetten geen enkele goede verbinding naar de omliggende buurten, wijken en gebieden. Dat aanleggen zal op teveel weerstand en struikelblokken sneuvelen.
    De plannen voor Lunetten zijn vorig jaar nog met hard gelach in Den haag in de prullenbak gegooid, ook nu zal dat gebeuren. Misschien moet Utrecht zich gaan gedragen als de kleine provinciestad wat het is. Dan is er nog toekomst.

  18. Toine Goossens

    @m.a.,

    Ja daar gaan we weer, het platteland is de dupe. Laten we eens wat op een rij zetten:
    1. De CO² voetafdruk voor mobiliteit van Utrechters is belangrijk lager dan die van plattelandsbewoners.
    2. Utrechters wonen veel kleiner en hebben veel minder tuin dan plattelandsbewoners.
    3. Utrechtse burgers hebben meer zonnepanelen op hun daken liggen dan plattelandsbewoners.
    4. Daklozen en verslaafden zijn er wel in Utrecht, niet op het platteland.
    5. Alle Natura 2000 en andere belangrijke natuur ligt op het platteland, stadsbewoners hebben het nakijken.
    6. Winkels en bankkantoren zijn ook in de stad verdwenen, ja door concentratie van volume hebben we wel supers terug gekregen. Afstandsverkoop zorgt nu ook in steden voor veel leegstand.
    7. De binnenstad van Utrecht is hét uitgaanscentrum van de provincie. Zou u niet willen wonen wed ik.
    8. Het achtergrond van een grote stad is er permanent. Dat zoemende geluid hoor je overal. Het platteland kent stilte en rust.
    9. ..et cetera

    En u hebt voor al die voordelen niets over? Schande.

  19. Nina

    Polder Rijnenburg mag niet volgebouwd worden met huizen van de gemeente Utrecht, dus dat geld zal wel gaan naar de geplande Eemvallei Stad in de Flevopolder.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).