Utrecht weer eens in de belangstelling als fietshoofdstad; ‘Rode levensaders door de stad’ Utrecht weer eens in de belangstelling als fietshoofdstad; ‘Rode levensaders door de stad’

Utrecht weer eens in de belangstelling als fietshoofdstad; ‘Rode levensaders door de stad’

Utrecht weer eens in de belangstelling als fietshoofdstad; ‘Rode levensaders door de stad’
Eens in de zoveel tijd brengt een buitenlandse krant een bezoek aan Utrecht om onze fietsinfrastructuur de hemel in te prijzen. Dit keer was het de beurt aan het Zwitserse medium Republik. Wellicht opvallend is dat het ‘zwakke openbaar vervoer’ in Utrecht als een van de redenen wordt genoemd dat de fiets zo belangrijk is geworden.

Eens in de zoveel tijd brengt een buitenlandse krant een bezoek aan Utrecht om onze fietsinfrastructuur de hemel in te prijzen. Dit keer was het de beurt aan het Zwitserse medium Republik. Wellicht opvallend is dat het ‘zwakke openbaar vervoer’ in Utrecht als een van de redenen wordt genoemd dat de fiets zo belangrijk is geworden.

Utrecht staat vaak hoog in de ranglijsten van belangrijkste fietssteden in de wereld. Soms op nummer één, afwisselend met onder meer Kopenhagen of Amsterdam. Dat de gemeente de ‘rode loper’ uitrolt voor fietsen in Utrecht mag ondertussen wel bekend zijn.

Het is ook de strekking van een lang verhaal van het Zwitserse Republik dat een bezoek bracht aan Utrecht. “Zelfs voor Nederlandse normen is de fietsinfrastructuur bovengemiddeld”, schrijft het blad. “De rode levensaders lopen door het centrum van Utrecht en verbinden het met de buitenwijken.”

Belangen automobilisten

Het nieuwsplatform gaat verder in op de geschiedenis van de Catharijnesingel, dat van water veranderde in een snelweg en vervolgend weer water werd. Ook benoemt Republik de nadelige gevolgen voor automobilisten, zoals het betaald parkeren en het opheffen van parkeerplaatsen. “De stad wordt minder aantrekkelijk voor automobilisten.” De botsing tussen belangen van autobezitters en het aanjagen van de fiets als vervoersmiddel worden dan ook benoemd in het artikel.

Een ambtenaar van de gemeente Utrecht wijst op het plan om het autogebruik in de stad niet te laten stijgen. De komende jaren groeit de stad met duizenden inwoners. “Als we er echt in slagen om het gebruik van auto’s constant te houden, zou dat een daling per hoofd van de bevolking betekenen – dat zou een succes zijn”, aldus de gemeente in het artikel.

Een opvallende vergelijking die wordt gemaakt tussen Zwitserland en Utrecht gaat over het openbaar vervoer. Het ov zou in Utrecht zwak ontwikkeld zijn, in vergelijking met Zwitserse steden, wat het fietsgebruik aanjaagt. In Zwitserland zou juist veel geïnvesteerd zijn in het ov.

Het artikel, in het Duits, is hier te lezen.

32 Reacties

Reageren
  1. Statler

    Eindelijk wordt door een onafhankelijk medium gesignaleerd dat Utrechts OV een ondergeschoven kindje is. Niet vreemd in een stad en provincie die bijna volledig inzetten op lopen en fietsen, met de hoofdzetel van een nogal vocale Fietsersbond binnen de gemeentegrenzen.

  2. Derek

    Ze hebben helemaal gelijk. Het OV in Utrecht kan een heel stuk beter.

    In de jaren 90 hebben we de kans laten lopen om trams door de binnenstad te laten rijden. Dat was een enorme fout.

    Nu staren we ons blind op een ondergrondse metro naar Nieuwegein.

    Wat mij betreft kunnen we veel beter een verhoogde metro gaan aanleggen naar het voorbeeld van Vancouver. Dat is betaalbaar (vergeleken met onder de grond), sneller, frequenter, en lost het probleem op met personeel. En dan door de hele stad heen.

    Mensen pakken dan weliswaar iets minder vaak de fiets, maar ik hoop dan ook vooral dat ze minder vaak de auto pakken. Het moet ook gepaard gaan met intensiever bouwen.

  3. Erwin

    Volgens mij was het zo dat vorig jaar het aantal auto’s per inwoner juist was toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren
    Hoofdzakelijk omdat men ook nog wel eens buiten Utrecht komt en dan niet afhankelijk wilt zijn van het OV
    Vooropgesteld dat er überhaupt OV rijdt

  4. Jaap

    Goed verhaal, en nu doorschakelen naar de voetganger belangrijk maken zodat het aantal geparkeerde fietsen, net als de auto’s eerder, ook afnemen.

  5. Rabe

    Fietshoofdstad??? Er is vast niet gekeken naar de conditie van de fietspaden op Lunetten. Heel gevaarlijk door achterstallig onderhoud.

  6. Ria Glas

    Apart dat ze hiervoor naar Utrecht komen. In de landelijke competitie om de titel “fietsgemeente” scoorde Utrecht niet bijster goed. andere gemeenten doen het beter. https://www.fietsersbond.nl/fietsgemeente-2024/fietsgemeente-2024-hoe-scoort-jouw-gemeente/
    Waarom scoren we niet goed?
    Utrecht scoorde bar slecht op fietsdiefstal. In vooroorlogse wijken kun je je fiets amper veilig stallen en ook rond de binnenstad zijn onvoldoende stallingen. Een “los op de standaard” gestalde fiets is zó ingeladen in een busje.
    Ook op schoolroutes en brom- en snorfietsen op het fietspad kreeg Utrecht een lage beoordeling. Op wegen die met auto’s worden gedeeld fiets je ook niet prettig. “Omfietsen” wordt gemeten vanaf het centrum van de stad, de afsluiting van de Vismarkt pakt daarom ook negatief uit voor het Utrechtse rapportcijfer.
    De “lokale/vocale Fietsersbond” zal zich op deze vlakken zeker laten horen! 🙂

  7. Janah

    Als veelgebruiker vind ik het in Itrecht helemaal niet zo slecht gesteld met het OV. De Zwiterse krant roemt , terecht, de Utrechtse fietsstructuur. Dat geldt niet voor de Utrechtse fietsgebruiker

  8. Consta

    En als je slecht ter been bent heb je in Utrecht niets te zoeken.

  9. BW

    @Erwin
    In 2023 is het aantal auto’s per 1000 inwoners wel degelijk licht gedaald (van 300 naar 295), maar in de jaren daarvoor is dat aantal steeds gestegen. Tel daar bij op dat het aantal inwoners groeit, dus in absolute aantallen rijden er steeds meer auto’s rond (103 duizend in 2019 -> 108,5 duizend in 2023).

    Dat maakt alle ingrepen van de gemeente (stadsboulevards, knip in de Catharijnesingel etc) daarom bij voorbaat niet echt kansrijk, want in principe verplaatst het verkeer zich alleen maar naar andere routes.

  10. RABE

    Fietsstad. Dat valt best tegen. Er fietsen veel mensen omdat je met de auto niet overal terecht kunt. Maar fietsen met plezier doe je beter in het buitengebied. Al 2 jaar ben ik bezig met de gemeente om de fietspaden in Lunetten te verbeteren. Er zijn gevaarlijke stukken bij, zeker als het donker is. Waar kan ik de schade verhalen als ik val door achterstallig onderhoud?? Vaak neem ik daardoor de auto. Vervuilend maar veiliger voor mij.

  11. Lauk

    En nu jog wat doen aan het gedrag van fietsers. Fatbikes, hardrijders (racefietsen, e-bikes), bezorgers, dronken studenten en andere dronkenlappen maken het verkeer voor ouderen zeer gevaarlijk. Tal van ouderen durven niet meer met de fiets de stad in. Dat zou ook in het artikel mogen!

  12. Fred

    Die analyse van het slecht ontwikkelde OV en het daardoor aanjagen van fietsgebruik klopt volledig.
    Voor een stad van straks ruim 400.000 inwoners, en ook de omliggende regio meebeschouwd, hoort een stad van dit formaat een degelijk tram-netwerk te hebben, met dus veel meer tramlijnen.
    En in plaats van inderdaad alleen blind te staren op een ondergrondse lijn ter vervanging van een (de enige) tramlijn die we nu hebben (dus geen toevoeging aan…), kunnen ze beter investeren in een uitgebreider tramnetwerk , de bestaande lijn naar Nieuwegein zo laten, en een extra lijn over de Europalaan (Merwedekanaal zone) aanleggen en die aanhaken, of doortrekken over ‘t Goylaan naar Lunetten om maar eens wat te noemen.
    Ook aan het aantal fietsers zit een grens qua veiligheid, en is op meerdere plaatsen in de stad al lang overschreden.
    De conclusie is dus: Werk nu eindelijk eens aan een grootstedelijk OV-netwerk !!

  13. Ger Stenat

    De ouderen fietsen niet of met angst en beven!

  14. Nico

    Gehele binnenstad afsluiten voor de auto dan kunnen de voetgangers en fietsers veiliger hun weg vervolgen en hebben nog meer plek om hun stalenros neer te kwakken ook daar waar het niet mag want dat doen ze nu ook al. Een auto geef je nog bon door kenteken bij een fiets is dat lastig dus knikker maar neer die fietsen in de fietsstad.

  15. Binnenstadbewoner

    Er is gewoon geen ruimte meer voor goed OV. Te smal en te druk. De stad is hier niet opgebouwd. De enige oplossing voor goed OV is een metro.

  16. Ihsan

    Het is eerder omgekeerd. Het busvervoer is uitgekleed, want niet rendabel omdat we liever met de fiets gaan. 🙂

  17. Mark

    Er kan nog veel winst worden behaald door het lopen in de stad te bevorderen. Hoeveel duizenden mensen lopen door de stad? Hoeveel overlast geeft een loper t.o.v. een fietser? Hoeveel ruimte neemt een loper in beslag? En hoeveel een fietser en bijbehorende vaak wildgeparkeerde fiets? Hoeveel meer zou er gelopen worden als trottoirs begaanbaar zijn, als voetgangersgebied zou worden gerespecteerd door fietsers etc? Als veilige looproutes gerealiseerd en gehandhaafd zouden worden voor mindervaliden? Misschien betekent dat wel het fietsverkeer wat indammen. Revolutionair voor Utrecht. En graag beter OV, eindelijk eens een tram door de binnenstad, scheelt heel veel bussen.

  18. HarryDay

    Als diesels geweerd kunnen worden uit de stad, kunnen dan ook niet ALLE fatbikes worden opgehoepeld? (Da’s geen goed Nederlands, maar het klinkt wel lekker.)

  19. WORLD BIKE CAPITAL

    Dat Utrecht de titel World Bike Capital heeft is gebaseerd op meer dan hier boven vermeld . Namelijk ;
    1. Utrecht heeft het 1e formele fietspad ter wereld . ( malibaan ANWB )
    2. Utrecht was de eerste stad ter wereld met een Dynamisch fiets parkeergarage systeem aanduiding.
    3. Utrecht heeft de grootste Fiets parkeergarage garage ter wereld.
    4. Utrecht is de enige stad ter wereld die de 3 grootste wieler events ter wereld heeft gehad. ( Tour de France, Giro, Spaanse)
    5. Utrecht JAARBEURS heeft de meeste fiets beurzen ter wereld.
    6. Utrechters zijn meest fiets minded stad in gebruik ter wereld. ( km per inwoner )
    7. Niet alleen Algemene Nederlandse Fietser Bond ( ANWB ) is hier opgericht, maar ook is Utrecht de vestiging plaats van Fietsers Bond, Cycling Ambassy, etc.
    8.Niet alleen Utrecht stad, maar ook de stadsregio ( zoals ook Houten) en de Provincie zijn gefocust op verbetering voor de gebruikers.
    Desalniettemin, uiteraard zijn er nog genoeg zaken om op te lossen. De feitelijke fiets parkeer behoefte rond om Centraal Station is 50.000 plaatsen. Ook de 6 Utrechtse NS stations hebben niet altijd de gewenste capaciteit. Ook de infrastructuur kan beter.
    Dat Amsterdam genoemd wordt is dankzij veel ( effectieve ) marketing van de gemeente. Want is het centrum valt nog erg veel te verbeteren…
    Kopenhagen heeft een eigen fiets marketing buro en eigen prijs ingesteld. Waarbij ze meestal zelf de winnaar zijn.
    Toch zijn natuurlijk beide laatste genoemde steden ook een voorbeeld van fiets succes.

  20. OV - Metro Tram.

    De Zwitsers hebben in dat opzicht wel deels gelijk. Voor een stad van bijna 400.000 inwoners en metropool region van ongeveer 700.000 inwoners heeft Utrecht erg weinig metro tram rail OV in Europees opzicht.
    Kijk na de steden van zelfde omvang ( of veel kleiner !) in Zwitserland, Duitsland, Frankrijk dan hebben die alle tram stads vervoer. Of regio Metro.
    Metro hoeft niet perse onder de grond of zelfs op palen zoals in Azië veel al gebruikelijk is. Het gaat om ongestoorde doorgang/ voorrang vooral.
    Utrecht had een Stads tram netwerk vorige eeuw, die is echter afgeschaft door dat men bussen beter vond.
    Nu is Utrecht de enige stad in de Randstad die een beperkt tram Metro net heeft…
    Die achterstand moet zo snel mogelijk ingehaald worden door realistisch meer jaren planning.

  21. Rabe

    Helmplicht en rijvaardigheids certificaat voor fatbikes. Dan is het minder stoer en dan maakt een bepaalde groep jeugd er geen gebruik van. Veilig voor de gewone fietser.

  22. M.A

    Als oudere moet je niet in Utrecht wonen, in lombok Utrecht is buslijn al jaren geleden opgeheven alternatief is er niet.Voor ouderen zoals mijn moeder lopen naar Vleutenseweg of naar tram te ver.Fietsen kan ze al jaren niet meer is dus afhankelijk van mantelzorgers met auto die zich blauw betalen.in yuppenwijk oog in al waar de rijken wonen kan je gratis parkeren .Ook ik durf als oudere mantelzorger niet te fietsen in Utrecht.wandelen met mijn moeder met rolstoel ook niet te doen doordat trottoir bezaaid is met fietsen .

  23. Nina

    Aha, zie hier de reden voor de rode asfalt fietspaden; marketing in het buitenland?

    Wij Utrechters weten hoe te fietsen zonder rood asfalt, maar mogen nu iedere 10 jaar de portemonnee trekken om het asfalt te repareren.

  24. Toine Goossens

    De Zwitserse journalist Ingwar Perowanowitsch fileert het Utrechtse beleid.

    Hij wijst er op dat het centrum van Utrecht in de 2e wereldoorlog niet is gebombardeerd en daardoor de smalle oude middeleeuwse structuur behouden heeft. Dat is in Den Haag en Rotterdam geheel anders. En ook in Amsterdam. Daar zijn veel kanalen gedempt om mobiliteit alle ruimte te geven.
    Geen ruimte. Wat doe je dan? Dan ga je onder de grond. Maar nee, dat gaat tegen de filosofie van de Kracht Van Utrecht in. Geen tunnels in de stad is de doctrine. Omdat de KVU het beleid van GroenLinks domineert, zitten we nog steeds met een binnenstad die een enorm obstakel is tussen CS en de Uithof.

    Een snelle ondergrondse metro verbinding tussen hub CS en hub De Uithof had al tien jaar moeten functioneren. Nee dus.
    GroenLinks werkgroep ‘Het Wiel’ heeft onze stad opgezadeld met ‘Het Wiel met Spaken’. Als enige stad ter wereld gaat Utrecht voor het OV uit van een ring- in plaats van een hub structuur. Daar verbaast de Zwitserse journalist Ingwar Perowanowitsch zich over.
    Hij constateert dat het OV in Utrecht hopeloos veroudert is en niet functioneert.

    Laten we de drie Randstad provincies eens met elkaar vergelijken. De provincies mogen 300 miljoen euro verdelen om het OV te verbeteren. Daarvan gaat € 89.2 miljoen naar Zuid Holland, € 92.8 miljoen naar Noord Holland en €17,6 miljoen naar Utrecht. Voor de verdeling zijn de reizigers aantallen gebruikt.

    De oppositiepartijen in de Raad dienen terecht moties van wantrouwen in tegen de verantwoordelijk wethouder, Lot van Hooijdonk. Echter, de College partijen blijven haar nog steeds steunen. D66 en CU dienen haar naar huis te sturen. Zij levert wanprestaties.

  25. Toine Goossens

    Ter aanvulling.

    Utrecht krijgt nul euro van het kabinet voor haar beleid. Vergelijk dat met Eindhoven waar 1,5 miljard € naar toe gaat. Extra boven de al toegezegde budgetten.
    GroenLinks, vervang uw wethouder en geef onze stad weer toekomst.

  26. Boesje

    De fietspaden op de Catharijnesingel en Jutfaseweg zijn veel te smal. Moeilijk inhalen daar. Bellen heeft vaak geen zin want er wordt veel gebruik gemaakt van koptelefoons zodat je niet gehoord wordt.
    En nog wat. Waarom wordt het niet verboden om met losse handen te fietsen. Meestal jongelui. Dat zie ik zo vaak tegenwoordig. Ben altijd bang dat degene voor mij omkukelt en dan val ik eroverheen. Gezien mijn leeftijd zal ik dan wel het een en ander breken en de jonge boosdoener mankeert waarschijnlijk niets.

  27. De Sjaak

    Fietsstad, maar geen stad die veilig is voor bejaarden, kinderen en ouders met kinderwagens….Trottoirs zijn geblokkeerd met barrels, rood licht telt niet meer, men denkt overal ten alle tijde te kunnen fietsen.

  28. Jaap

    Werkgroep het Wiel is inderdaad een vreemd groepje dat wel een enorm stempel drukt op de inrichting van ov in de stad waar totaal geen inspraak over is. En ligt ook onder vuur van aanbieders als NS die de voorstellen onuitvoerbaar vindt.
    .
    Vanuit het Wiel wordt ook de busroute van station Overvecht naar USP verbeterd zonder dat bekend is hoeveel reizigers daar gebruik van maken.

  29. Erwin

    @Rabe
    Gewoon de Fatbike als snorfiets of, als ze dan toch 40 willen rijden, als bromfiets classificeren
    Met de bijbehorende wettelijke regels
    Dus, minimum leeftijd 16, helmplicht, certificaat of rijbewijs
    En natuurlijk op de rijbaan bij de motor, auto en vrachtauto die, hoe verzin je het, 30 moeten rijden, o.a. door deze maatregel

  30. Koel Hoofd

    Kortom, de Zwitsers vinden ons eigenlijk behoorlijk achterlijk dankzij het GL/D66 beleid wat het OV samen met de automobilist de stad uit pest.

    @Bike world capital
    Dynamisch fiets parkeergarage systeem =
    dat geeft weer hoeveel plaatsen er dagelijks niet worden gebruikt omdat men liever makkelijk de fiets parkeert ipv moeilijk doen in garages.

    Enige stad ter wereld met de 3 grootste wieler events =
    dat heeft ons meer gekost dan opgeleverd, maar dat wordt onder de pet gehouden.

    Utrecht JAARBEURS meeste fiets beurzen ter wereld=geen opsteker.
    Volkomen logisch in een plat land waar (o.a. vanwege armoede in het verleden waardoor we die dure importauto’s tot 1960 niet konden betalen) fietsen zo normaal is dat kinderen eerder leren lopen dan fietsen. Die auto’s hebben ons rijk gemaakt, die fiets had ons in armoede gehouden.

    Utrechters zijn meest fiets minded stad in gebruik ter wereld = geen opsteker
    Van de 375.000 inwoners zijn er sowieso 120.000 die A) of minderjarig zijn, B) student zijn, en dan is er nog de grote groep die niet eens een auto meer kan betalen dankzij het duurzaam discriminerend GL/D66 beleid.

    De Algemene Nederlandse Fietser Bond ( ANWB ) is hier opgericht, maar ook is Utrecht de vestiging plaats van Fietsers Bond, Cycling Ambassy =
    De ANWB staat voor Algemene Nederlandse Wielrijders Bond, die fietsersbond waar jij het over hebt (ENFB) heeft al vele decennia geleden van de rechter de naam moeten wijzigen omdat de gekozen naam veel te veel op de ANWB leek.
    De Fietsersbond en Cycling Ambassy hebben geen enkel bestaansrecht omdat ze te weinig steun uit de maatschappij krijgen. Die hobbyclubjes bestaan enkel dankzij subsidie, Utrecht en de EU mogen dat graag blindelings verstrekken aan iedereen die ‘duurzaam’ mompelt.

    Utrecht stad, stadsregio en de Provincie zijn gefocust op verbetering voor de gebruikers. =
    Buiten Utrecht werkt de wereld toch iets anders als dat ze in de bubbel denken.

    Je hebt gelijk, er is nog genoeg te doen.
    Alleen zijn de Fietsersbond en Cycling ambassy en aanverwante zwevende hobbyclubjes daarbij een storende factor die helemaal niets bijdragen aan ‘verbetering voor alle gebruikers’.

    @Ria Glas
    De landelijke competitie om de titel “fietsgemeente” is een hobby van de Fietsersbond en GroenLinks wat de subsidiestroom naar de FB met onzinargumenten in stand houdt.
    Als het aan u had gelegen, waren alle straten in Utrecht al rood geasfalteerd.

  31. Toine Goossens

    @Jaap,

    Uit de Omgevingsvisie Overvecht 2040 blijkt dat station Overvecht geen overstap station voor het ‘Wiel met Spaken’ wordt. Zou het ‘Wiel’ soms gesneuveld zijn?

    Er is nu een HOV lijn ingetekend, echter, daar heeft geen participatie over plaats gevonden. Dat is in strijd met de wet. Ben benieuwd hoe onze falende wethouder daar op gaat reageren.

  32. Teringjantje

    Op zich is het natuurlijk ook niet zo gek dat fietsen in Zwitserland minder populair is. Als je dagelijks naar je werk het equivalent van de Mont Ventoux moet beklimmen ben je er snel klaar mee. Als biljartlaken is Nederland dan ook veel geschikter.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).