Utrecht wil 3,5 miljoen steken in nieuwe locatie film- en beeldcultuur Werkspoorkwartier | De Utrechtse Internet Courant Utrecht wil 3,5 miljoen steken in nieuwe locatie film- en beeldcultuur Werkspoorkwartier | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht wil 3,5 miljoen steken in nieuwe locatie film- en beeldcultuur Werkspoorkwartier

Utrecht wil 3,5 miljoen steken in nieuwe locatie film- en beeldcultuur Werkspoorkwartier
De gemeente Utrecht wil 3,55 miljoen euro investeren in de nieuwe plek voor film- en beeldcultuur. Het concept moet in de huidige Central Studios aan de Gietijzerstraat in het Werkspoorkwartier komen en De Machinerie gaan heten.

De gemeente Utrecht wil 3,55 miljoen euro investeren in de nieuwe plek voor film- en beeldcultuur. Het concept moet in de huidige Central Studios aan de Gietijzerstraat in het Werkspoorkwartier komen en De Machinerie gaan heten.

Het moet een nieuwe en innovatieve plek voor makers, professionals, studenten en liefhebbers op gebied van film en beeldcultuur in Utrecht worden. Het college wil 3,55 miljoen euro steken in het plan. Eerder werd al bekend dat ‘t Hoogt samen met anderen een ‘culturele hotspot’ wil creëren waar bewegend beeld en audiovisuele technologie centraal staat.

Als grote evenementenlocatie zal Central Studios dan stoppen met te bestaan. De Machinerie moet een levendige uitgaansplek worden en een sterke internationale aantrekkingskracht krijgen. Het college heeft de raad gevraagd een investeringsbijdrage te leveren zodat de betrokken partijen dit vernieuwende concept samen kunnen realiseren.

Talentontwikkeling en innovatie

Verschillende partijen moeten samenkomen in het concept. Zo komt ‘t Hoogt (in een vernieuwde vorm) in het pand samen met het Nederlands Film Festival (NFF), Fotodok en De Maakruimte. Daarnaast komt er ook een rol voor de HKU en andere creatieve opleidingen.

“Talentvolle makers van films, games en interactieve installaties verdienen een plek in onze stad. We zijn heel blij dat de ontwikkelaar van de Werkspoorkathedraal (EWU), ons en de film- en beeldcultuursector deze mogelijkheid biedt. Het unieke aan De Machinerie is dat cultuur, educatie en ondernemerschap onder één dak samenkomen en elkaar versterken. Daarmee ontstaat een inspirerend klimaat voor talentontwikkeling en innovatie”, aldus cultuurwethouder Anke Klein.

De gemeenteraad kan besluiten over de investeringsbijdrage van de gemeente. Vanaf eind 2021 zou De Machinerie kunnen opengaan.

Filmtheater ’t Hoogt heeft eind 2018 de historische panden in de binnenstad verlaten. De eigenaar gaat de panden aan het Hoogt verbouwen tot appartementen en de ‘nieuwbouw’ aan de Slachtstraat wordt verkocht. Zondag 30 december was de laatste dag dat de deuren open waren voor filmvertoningen. Daarmee kwam op deze locatie na 46 jaar een einde aan het oudste filmtheater van het land.

19 Reacties

Reageren
  1. S.

    3,5 miljoen

    Voor oa ‘t Hoogt die nooit de eigen broek op kon houden.

    Maar voor het UCK werd de subsidie geldkraan dicht gedraaid…hoezo zuur?

  2. Roland Goetgeluk

    De Machinerie
    ‘t Hoogt nieuwste plan na falikant mislukte Bieb++, Kade, City.

    En weer wordt een poging gedaan door ‘kaskraker ‘t Hoogt zo lees ik in de DUiC en het Utrechts Nieuwsblad. Nu anders verpakt: geen Bieb++, geen Kade en geen City. Nee, nu eigentijds verpakt op een hippe plek en dus kansrijker. De Machinerie.

    Maar is er nu echt een commerciële markt voor een dergelijke dienstverlening? Ongetwijfeld zal het niet erg zakelijke maar aan de politiek gelieerde management ‘t Hoogt stellig melden: ‘jazeker.’

    Maar is dat echt zo?

    Ooit stelden verstandige Utrechters zakelijk en wetenschappelijke onderbouwde vragen bij alle ‘kaskrakende’ initiatieven van ‘t Hoogt. Als voormalig columnist van De Utrechtse Internet Courant (DUIC) mocht ik daar een bescheiden bijdrage aan leveren. En keer op keer werden de opgeHOOGde plannen simpel ontmaskerd als politieke en wrakhoutplannetjes. Een gouden Rund waardig.

    Maar … het verleden biedt geen garantie voor de toekomst. Met plezier zal ik de plannen bestuderen. Ik zal dit met de nodige aandacht doen, want nu het noodLottige Uithoflijntje bijna zou kunnen gaan rijden, heeft GroenLinks weer een nieuw ontsporend projectje nodig. Moge ik mij zwaar vergissen!

  3. Arjan Verhoeven

    De mooie zomer is weer voorbij, maar door dit nieuws maakt mijn hart echt een sprongetje.

    Een vernieuwend concept! Sterke internationale aantrekkingskracht. Uniek, inspirerend, talentontwikkeling, ondernemerschap, inspiratie. Een hotspot, naast garage Rocar II en machinefabriek Hamminga BV. Als dat niet creatief is weet ik het ook niet meer. Het kan bijna niet beter, of toch?

    Jawel! Zelfs de veelgeroemde succesmachine ‘t Hoogt doet mee!

    Zo’n prachtig stukje ondernemerschap, ik word er bijna stil van. Ik zou zeggen: trek mijn portemonnee maar, Anke!

  4. Harry

    Ik ken nog een bioscoop in verval op de Voorstraat waar achterstallig onderhoud dit markante gebouw langzaam aan het wegvreten is. Wellicht ook hier wat centjes naar toe?

  5. Geologic

    Bi-zar. UCK slopen en miljoenen in hobbyprojecten (“culturele hotspot”) steken? Begin eens met het armoedebeleid op te vijzelen.

  6. JdV

    Aha. Het Hoogt 2.0 Zo ken ik ze weer, onze geldverkwisters van GL cs.

  7. Bo

    Voorspelbare reacties. Maar lijkt mij een prima plan. Utrecht groeit en heeft sterke behoefte aan nieuwe plekken. In de toekomst zullen er steeds meer mooie initiatieven plaatsvinden buiten het centrum en het Werkspoorkwartier is een geweldige locatie hiervoor.

  8. Chantal

    Goed om te lezen dat de gemeente blijkbaar 3,5 miljoen te vergeven heeft!
    Wel apart dat er voor de herinrichting van de Kaatstraat/Adelaarstraat/van Noortstraat en de Kard de Jongweg geen geld is. Gezien het aantal (bijna)ongelukken op deze wegen lijkt mij dit een hogere prioriteit…

  9. jos stelling

    Laat de volgende tekst bij een tweede keer lezen langzaam doordringen:

    “Talentvolle makers van films, games en interactieve installaties verdienen een plek in onze stad. We zijn heel blij dat de ontwikkelaar van de Werkspoorkathedraal (EWU), ons en de film- en beeldcultuursector deze mogelijkheid biedt. Het unieke aan De Machinerie is dat cultuur, educatie en ondernemerschap onder één dak samenkomen en elkaar versterken. Daarmee ontstaat een inspirerend klimaat voor talentontwikkeling en innovatie”, aldus cultuurwethouder Anke Klein.

    Het politiek-culturele top-down denken zonder enige echte visie of echte liefde in optima forma. Gebakken lucht en niemand is verder aansprakelijk. Geld zat.

  10. JdV

    @Bo. Fantastisch. Laten we er voor het gemak van uit gaan dat de behoefte er is.
    Wat is er dan op tegen om een commerciële partij deze in te laten vullen? Of gaat het hier om producten die uitsluitend een behoefte hebben aan subsidie? Volgens mij is de omzet in de online game industrie miljarden. Waarom zou deze moeten worden gesubsidieerd in plaats van worden voorzien van risicodragend kapitaal door investeerders? Hetzelfde geldt voor films. Ook een miljarden business. Investeerders genoeg nu de rente op 0 staat. Geen enkele goede reden om daar 3,5 miljoen gemeenschapsgeld tegen aan te gooien.

  11. Pieter

    @JdV de films waar miljarden in omgaat, zijn niet de films die bij ‘t Hoogt te zien zullen zijn.

  12. JdV

    @pieter. Het blijft een vreemde manier van handelen. Ik wil een product gaan maken ( in dit geval een film) waarvan op voorhand al bekend is dat deze geen geld gaat opleveren. Er zullen ook maar een zeer beperkt aantal inwoners komen kijken naar mijn film. Dus stap ik naar de overheid en zeg: ik wil dit graag gaan maken maar heb geen geld en verwacht er ook geen geld mee te verdienen. Jullie moeten mij geld geven zodat ik mijn product (een film) kan maken.
    Op een of andere manier is het klaarblijkelijk acceptabel dat diezelfde overheid vervolgens geld geeft, wat niet van de overheid is maar van de burgers die daar voor zorgen. Diezelfde burgers die in overgrote mate niet naar mijn film komen.
    Nu wil ik graag modeltreintjes gaan bouwen. Eigenlijk is er maar een hele kleine markt voor handgebouwde modeltreintjes, en ik verwacht dan ook niet dat ik hier geld aan kan verdienen. Als ik naar diezelfde overheid stap en vraag of ze mijn modeltreintjes willen subsidieren krijg ik geen geld. Dan zegt diezelfde overheid, als jij een modeltreintjes fabrikant wil worden ga je maan naar een bank of doe je aan crowdfunding.
    Dat lijkt sterk op discriminatie.

  13. Annemarie

    Waarom toch altijd van die grote prestige objecten. Neem nou TivoliVredenburg, een geldverslindende locatie, waar niemand echt blij mee is. Geef liever de DIY scene wat meer ruimte, daar onstaan vaak veel mooiere dingen.

  14. Katja

    Heeft men wel eens gemeten of die zogenaamde “inspirerend klimaat voor talentontwikkeling en innovatie” daadwerkelijk ooit iets heeft opgeleverd ?

  15. Marcel

    In welk politiek partij programma staat dat dit, 3.5 miljoen dat betaald wordt door de inwoners van Utrecht. even besteed moet worden aan dit soort ongijn? En daarna de tekorten weer op de Utrechters verhaald wordt? De gemeente heeft niet als kerntaak overheidsgeld zomaar ff te besteden. Waardeloze geldverspilling. Geen geld voor de ouderen opvang en verzorging maar wel dit soort hobby besteding?!! Waardeloze hap.

  16. George Knight

    De vijand van goed is beter, zo luidt het gezegde. Fantasie komt voor realisme te staan. Dat is hier aan de orde.

    Hoe logisch is het dat een filmtheater dat al decennia niet meer kan voldoen aan de standaard van een gemiddeld filmtheater de hogere lat van een Podium voor Film en Beeldcultuur wel weet te halen? Of anders gezegd, waarom is die verdieping en verbreding de afgelopen jaren al niet op de vorige locatie aan de Slachtstraat/ Telingstraat voorbereid en uitgevoerd? Het valt dan ook te betwijfelen of een ‘reset’ voor ’t Hoogt de oplossing zal brengen.

    De beleidsmakers van de gemeente en de subsidiegevers dienen de juiste diagnose te stellen. Aan de hand van de geschiedenis en het karakter van ’t Hoogt kunnen ze proberen te begrijpen wat het scharnierpunt is. Ze kunnen dan ook antwoord op de vraag vinden of een ‘reset’ geen middel is om de huidige malaise te verhullen. Als daarnaast ook nog eens het centrum verlaten wordt waar in Utrecht het meeste publiek en de juiste atmosfeer te vinden zijn voor arthouses en een avontuurlijke programmering, dan kondigt zich een nieuwe ramp aan. Naast een financiële ramp van 3,55 miljoen euro, ook een politieke ramp van een wethouder die gaat struikelen.

    De Utrechtse raad én het gemeentebestuur hebben vanaf 2010 geworsteld met een andere, excentriek gelegen culturele instelling die het moest hebben van (inkomsten uit) bezoek waarvan onderzoeken vanaf het begin overtuigend aantoonden dat exploitatie door die ligging niet levensvatbaar was: landhuis Oud Amelisweerd waar het MOA werd gevestigd. College en raad sloegen de waarschuwingen in de wind. Of liever gezegd, ze hoopten dat door onvoorziene omstandigheden het tij zich ten goede zou keren. Maar dat gebeurde niet.

    In 2018 ging het MOA failliet en werden alle breed uitgemeten waarschuwingen bewaarheid. Zonder dat overigens de Utrechtse politiek ook maar een begin van een mea culpa liet klinken. Succes heeft vele vaders, maar mislukking is een wees. Het is wachten op het moment dat deze volgende vlucht vooruit in het Werkspoorkwartier ontspoort. Opnieuw worden de waarschuwingen van deskundigen in de wind geslagen. In Utrecht herhaalt zich de geschiedenis. Wat zich eerst voordeed als tragedie wordt nu een klucht, zoals Karl Marx ooit zei.

    Wensdenken van een wethouder die op sleeptouw wordt genomen door de eigen ambtenaren en bestuurders van organisaties die naar gemeentesubsidie hengelen kan het zicht op de realiteit vertroebelen. Het gebeurde met het MOA en kan met ’t Hoogt en dat brede centrum dat van alles bundelt en klontert opnieuw gebeuren. In elk geval als ’t Hoogt de kerntaak van het vertonen van kwetsbare films op een groot scherm wil blijven vervullen die een adviescommissie die zich daarover uitliet als onmisbaar ziet. Of is dat advies al losgelaten?

    Origineel is het wel van het Utrechtse gemeentebestuur om culturele instellingen te bewegen om naar de rand van de stad te vertrekken, die dus niet te situeren in het culturele hart van de stad in de hoop op synergie, dat aan zakelijke partijen te verkopen als aanjaagfunctie voor een buurt en dat te belonen met subsidie. Dat is de naijlende werking van Richard Florida nadat diens ideeën over de creatieve klasse en stadsontwikkeling allang zijn weerlegd. Klaarblijkelijk wordt in het intellectuele centrum van het Utrechtse stadhuis nog ondubbelzinnig in de ideeën van Florida geloofd. Anno 2002.

    De hoop dat de vele geconstateerde onzekerheden over levensvatbaarheid en haalbaarheid van een publieksinstelling in het Werkspoorkwartier tegen lage kosten en bescheiden middelen overwonnen kunnen worden is valse hoop. Wethouder Klein presenteert valse hoop als hoop. Dat is blijkbaar de politiek van het moment van het huidige gemeentebestuur.

    Het wachten is op betere, realistische tijden.

  17. Oetski

    @Katja Ja, dat is onderzocht door de Boekman stichting. De baten waren hoger dan de kosten. Dus het levert geld op.

  18. Paul

    prima initiatief ! Het past bij Utrecht als initiator voor nieuwe culturele concepten. En het is logisch om de diversiteit aan beeld en audio organisaties elkaar te laten verstrekken op 1 locatie. Net als tivoli Vredenburg concept getuigd het van ambitie en moed die past bij een stad van bijna 400.000 inwoners die bovendien in Nederland een centrum functie heeft. Heel belangrijk is de cross over tussen de diverse bloed groepen , ook juist aanstormende talent die hier makelijk ideeën moet kunnen ontplooien.
    Tegen de criticasters zou ik willen zeggen , ja er moet ook een goed evenwichtig duurzaam bubuisness plan komen waarin ook de impact voor Utrecht goed wordt onderbouwt wordt.
    Dat spreekt vanzelf.
    Utrecht is de 2e populairste stad van NL en dat is zeker ook mede te danken aan ons zeer ontwikkelde culturele klimaat en diversiteit.
    De locatie is denk ik goed gekozen om dat juist in deze wijk een andere creatieve sfeer is dan in de oude binnen stad.
    wel jammer dat Central Studio’s verdwijnt , die hadden juist een bijdrage aan dit gebied. Ook de naam Machinerie is erg ongelukkig gekozen als je internationale bekendheid wil…niet uittespreken in het Engels en moeilijk te onthouden daarom. Central Image Studio’s zou ik daarom een beter naam als voorbeeld vinden. Succes !!!

  19. Herman

    Hahaha eenmalig…..
    Zullen we dit bericht goed opslaan, over een tijdje wordt vast verzoek gedaan voor meer geld….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).