De gemeente wil versneld betaald parkeren invoeren op het parkeerterrein bij het Smaragdplein. Daarnaast worden draagvlakmetingen gehouden om te zien of bewoners van omliggende straten ook betaald parkeren willen.
Er is een hoge parkeerdruk rond het Smaragdplein in Tolsteeg. Dat levert volgens de ondernemers in het winkelcentrum problemen op. Niet-winkelend publiek neemt teveel plekken in waardoor bezoekers hun auto niet meer kwijt kunnen.
De gemeente wil daarom betaald parkeren invoeren en doet dat zonder een zogeheten draagvlakmeting. “Het voorstel is om op het Smaragdplein betaald parkeren in te voeren zonder draagvlakmeting met een venstertijd van 06.00 – 11.00 uur van maandag tot en met zondag. Met deze venstertijd worden langparkeerders geweerd en kunnen klanten weer parkeren op het plein van het winkelcentrum.”
In andere gevallen van het invoeren van betaald parkeren wordt er doorgaans eerst gekozen voor een draagvlakmeting. Maar omdat de ondernemersvereniging voorstander is en ‘de economische vitaliteit van het winkelcentrum te lijden heeft onder de hoge parkeerdruk’, wil de gemeente nu snel actie ondernemen.
Tegelijkertijd wordt rond het plein onderzocht of versneld parkeren moet worden ingevoerd op omliggende parkeerplekken met het adres Smaragdplein.
14 Reacties
ReagerenWaarom onmiddellijk betaald? Dat jaagt klanten weg naar andere centra als Overvecht of Zuilen. Maak er een blauwe zone van. Da’s veel klantvriendelijker.
@UtrechtseSjoerd:
Ooit was er al een blauwe zone op het Smaragdplein, maar die is volgens mij zo’n 2 of 3 jaar geleden afgeschaft..
Waarom niet zoals bij winkelcentrum Kanaleneiland (Nova), een slagboom plaatsen, 2 uur gratis parkeren, daarna betalen.
Blauwe zone kost de gemeente geld, boetes gaan naar t Rijk. Dus dat willen ze niet. Achterlijke redenering want allemaal overheid maar zo werkt het duw.
Parkeerproblemen in Rijnsweerd zijn trouwens groot ook, al die kinderen ‘s ochtends worden van de sokken gereden in brede straten die een soort eenrichtingverkeer geworden zijn door Uithof en ASR en binnenstadsautobezitters. Heel goed.
Wat mij betreft geen enkel probleem, zat andere plekken waar je boodschappen kan halen zonder te hoeven betalen. Het is nou niet zo dat er hele speciale zaken op dat winkelcentrum zitten die nergens anders voorkomen. Dus een gedeelte van de klanten gaat voortaan ergens anders naar toe. Helemaal niet erg want de ondernemers willen dat zelf tenslotte.
Nog wel meteen een korte voorspelling. De overlast verplaatst zich uiteraard naar andere straten. Waar de bewoners gaan klagen. En de gemeente betaald parkeren gaat invoeren. Waarna de overlast…… Enfin u begrijpt het wel.
Maak gewoon heel Utrecht betaald parkeren dus ook Rijsnweerd, Overvecht, Tuindorp-Oost en Voordorp. Geen oneerlijke concurrentie en je bereidt de samenleving voor op de toekomst die van de deelauto’s of zelfs zonder auto.
Er zijn in Utrecht al jaren oplossingen voor. Nog altijd worden bepaalde Utrechtse wijken vrijgesteld van betaald parkeren. Dit is rechtsongelijk en lijkt op positieve discriminatie. Daar moeten we onmiddellijk vanaf !
-Het lijkt me dan ook veel rechtvaardiger als het betaalde parkeren voor heel Utrecht wordt ingevoerd, waardoor het parkeertarief in alle wijken fors omlaag kan.
-Jaarlijks wordt er een paar honderd miljoen kado gegeven aan subsidies en verenigingen, vaak voor allerlei maffe doelstellingen. Schaf dit af, dan komt er m.i. ook voldoende in de gemeentekas.
Venstertijden zijn door de gemeente bepaalde tijdstippen waarop winkels in een bepaald gebied bevoorraad mogen worden door vrachtwagens. Wat heeft dat nu te maken met langparkeerders en het weren van niet-winkelend publiek?
Verder: waarom versneld en geen draagvlakmeting? Is het de bedoeling om eerst snel (stiekem) te laten betalen voor parkeren op het Smaragdplein zodat daarna een draagvlakmeting zal uitwijzen dat de buurt ‘ ineens’ last heeft van parkeren van winkelend publiek en dus overal betaald parkeren moet worden ingevoerd (= extra kassa voor gemeente)?
Ik begrijp die ondernemers overigens niet: het lijkt me juist een voordeel als je niet hoeft te betalen om te parkeren…
Je kunt natuurlijk ook gewoon op de fiets gaan, of met de bus.
Zeker als je niet zo heel veel boodschappen nodig hebt, is het echt niet nodig om altijd de auto te pakken om boodschappen te doen.
In je eigen stad nota bene, dus hoe ver zal het zijn ?
Voor de meesten gaat het om een korte afstand.
Aparte reacties weer…
Het winkelcentrum heeft oa 2 supermarkten, de Lidl en de Plus. Veel mensen komen hun (twee) wekelijkse boodschappen doen, en komen dan met de auto. Dit ging altijd prima, het was een continu af en aanrijden, maar plek was er meestal wel.
Dit is sinds enige tijd anders, en wel sinds er in de wijk ernaast betaald parkeren is ingevoerd. Sindsdien worden auto’s niet meer voor de bewoner zijn/haar huis geparkeerd, maar op het Smaragdplein. Begrijpelijk ook.
De ondernemers zijn de dupe, klanten kunnen niet meer parkeren en gaan dus ergens anders naar toe. Logisch dat de ondernemers betaald parkeren willen, dan komen er weerparkeerplaatsen vrij voor het winkelend publiek.
Voor de duidelijkheid: De gemeente is dus zelf de veroorzaker van de hoge parkeerdruk op het Smaragdplein.
De gemeente is bezig overal betaald parkeren in te voeren, volgens het standaard recept: betaald parkeren invoeren in wijk 1, auto’s gaan parkeren in de wijk ernaast, gemeente voert in die wijk een draagvlakmeting voor betaald parkeren uit, betaald parkeren wordt ingevoerd, bewoners gaan in de volgende wijk parkeren etc etc.
Dit lost niets op. Ja, een stuk van het begrotingstekort van de gemeente.
Gelukkig zijn er ook wijken die zich uitspreken tegen dit beleid van de gemeente. Volgens Lotje getikt was de parkeerdruk in de Bokkenbuurt ook erg hoog. Gemeten net nadat in de aangrenzende wijk betaald parkeren was ingevoerd. Gevolg: draagvlakmeting voor betaald parkeren. Bij navraag moest ze toegeven dat er slechts 1 keer een parkeerdruk van boven de 80% is gemeten. Onzin dus.
De Bokkenbuurt heeft zich onlangs uitgesproken tegen betaald parkeren.
Utrecht, stem GL, D66 toch eens weg. Betaald parkeren is alleen goed voor de gemeente, niet voor haar inwoners. Net als wegversmallingen, nauwelijks gebruikte busbanen, absurde 90m hoogtenorm, nog meer studenten, Amsterdamse citymarketingbureaus, fietsfiles etc.
Het is bizar hoe de gemeente het parkeerprobleem in Tolsteeg/Rotsoord heeft aangepakt: al tijden parkeren bewoners uit de binnenstad en dagjesmensen hun auto in de wijken aangezien het gratis was.
– Oplossing gemeente: draagvlakmeting in de wijk over betaald parkeren. Gek genoeg niet lang na het afronden van de parkeergarage onder Vaartsche Rijn.
– Uitslag draagvlakmeting: er is geen draagvlak. Om die reden hebben ze het in beginsel alleen in het noorden van de wijken ingevoerd.
– Resultaat: iedereen parkeert in de zuidelijke straten van de wijk want het is daar nog gratis.
– Aangezien het in die straten de spuigaten uitliep was er wéér een draagvlakmeting. Aangezien er íets moest gebeuren was de draagvlakmeting nu wel positief. Liever betaald parkeren dan de puinhoop die er nu was.
En zo schuift de problematiek telkens weer 50 meter op, alsof betaald parkeren de enige oplossing is om parkeerproblematiek tegen te gaan.
@Matthijs
Ik woon hier al 10 jaar, heb nooit een blauwe zone gezien…
Lijkt mij ook een handige en klantvriendelijke oplossing, het invoeren van een parkeerschijfzone van 2 à 3 uur.
Lijkt mij ook goed als al de wijken binnen de ring nu betaald parkeren worden. Bijv. nu in Oog in Al alleen van 6 – 11 u. in mijn buurt. Dat is geen oplossing. Wij lijken af en toe wel Schiphol lang parkeren. Of iedereen of niet!
Erwin K 29/8/2018 – 16:08
“Voor de duidelijkheid: De gemeente is dus zelf de veroorzaker van de hoge parkeerdruk op het Smaragdplein.”
Nee, het invoeren van betaald parkeren is slechts de trigger geweest. De oorzaak is dat er steeds meer mensen komen die kennelijk met de auto de stad in willen in die omgeving (door woningbouw). Jij presenteert dit als een probleem waar de gemeente verantwoordelijk voor is dat geeft de treurige stand van zaken weer: de eigen verantwoordelijkheid van autobezitters wordt genegeerd en de gemeente moet de portemonnee trekken om meer parkeercapaciteit te creeren. In New York of elke grote stad zou men je standpunt weglachen en parkeerplek voor je huis is optioneel en daar betaal je maar voor.