Utrecht wil in 2020 Ja-Ja-sticker invoeren voor reclamedrukwerk | De Utrechtse Internet Courant Utrecht wil in 2020 Ja-Ja-sticker invoeren voor reclamedrukwerk | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht wil in 2020 Ja-Ja-sticker invoeren voor reclamedrukwerk

Utrecht wil in 2020 Ja-Ja-sticker invoeren voor reclamedrukwerk
Per 1 januari 2020 krijgen bewoners van Utrecht alleen nog reclamedrukwerk door de brievenbus als ze een Ja-Ja-sticker hebben. Dat is de omgekeerde manier van werken zoals nu het geval is. Nu moeten bewoners met een Nee-Nee- of Nee-Ja-sticker op de brievenbus aangeven dat zij deze post juist niét willen ontvangen.

Per 1 januari 2020 krijgen bewoners van Utrecht alleen nog reclamedrukwerk door de brievenbus als ze een Ja-Ja-sticker hebben. Dat is de omgekeerde manier van werken zoals nu het geval is. Nu moeten bewoners met een Nee-Nee- of Nee-Ja-sticker op de brievenbus aangeven dat zij deze post juist niét willen ontvangen.

Met de nieuwe maatregel moeten bewoners aangeven dat zij de ongeadresseerde post wél willen ontvangen. De gemeente houdt nog wel een slag om de arm, het systeem gaat sowieso veranderen maar ze weten nog niet zeker of de Ja-Ja-sticker de beste oplossing is of dat het een andere verschijningsvorm krijgt. De gemeenteraad zal hier naar verwachting begin 2019 een beslissing over nemen.

“We willen hiermee voorkomen dat onnodig papierafval ontstaat”, zegt wethouder Klaas Verschuure (circulaire economie). “Naar verwachting zal dit gemiddeld 8 kilo papier per huishouden schelen.” Zo’n 70 procent van het ongeadresseerd drukwerk wordt door bewoners als gescheiden papierafval aangeboden. De rest verdwijnt echter bij het restafval. De verwachting is dat het nieuwe systeem dus ook leidt tot een afname van het restafval.

Onderzoek

Utrecht is één van de eerste gemeenten die een dergelijk systeem invoert. Momenteel heeft alleen Amsterdam een Ja-Ja-sticker. Utrecht heeft de praktijkervaringen in Amsterdam bestudeerd en eigen onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 39 procent van de Utrechters ongeadresseerd reclamedrukwerk ongelezen weggooit.

48 procent van de Utrechtse huishoudens heeft geen sticker en ontvangt momenteel dus ongeadresseerde post. 24 procent van de brievenbussen heeft een Nee-Ja-sticker, waarmee bewoners aangeven geen ongeadresseerd reclamedrukwerk te willen ontvangen, maar wel huis-aan-huisbladen. Op 28 procent van de brievenbussen is een Nee-Nee-sticker geplakt: deze bewoners willen geen ongeadresseerd drukwerk ontvangen en ook geen huis-aan-huisbladen.

Als ook de gemeenteraad haar goedkeuring geeft, start de gemeente een voorlichtingscampagne om bekendheid te geven aan het nieuwe systeem. Hierbij is extra aandacht voor inwoners die digitaal minder vaardig zijn, zoals ouderen.

19 Reacties

Reageren
  1. M. uit O.

    Mijn ervaring is dat ook met een Nee-Nee-sticker er legio bedrijven en sportclubs zijn die menen dat deze er slechts voor de sier op zit en niet voor hun geldt. Bovendien heeft de gemeente in deze een enorme klont boter op haar hoofd, want het aantal wijkberichten vanuit de gemeente dat ik de afgelopen paar jaar in de bus heb gekregen zijn ook niet op een hand te tellen. Dus allemaal heel erg leuk en aardig die stickers, maar ze hebben pas zin als er ook gehandhaafd wordt.

  2. MJPD

    @M. uit. O.
    Ik heb dezelfde ervaring, maar volgens mij is het zo dat sommige organisaties, met name die die vanuit de gemeente subsidie ontvangen, dus niet commerciële instanties, de verplichting hebben om bewoners eenmalig te informeren. Dit geldt dan ook voor degenen die nee/nee stickers hebben. Wijkberichten vanuit de gemeente weet ik niet, maar dat lijkt me een kwestie van doorgeven aan de gemeente, zodat zij kunnen handhaven.

    Verder vind ik dit een prima maatregel! Bespaart niet alleen papier maar ook veel plastic dat als verpakkingsmateriaal wordt gebruikt

  3. Wouter

    Inderdaad wat MJPD zegt. Daarnaast heeft de gemeente volgens mij op een aantal vlakken een wettelijke plicht om jou als inwoner van bepaalde ontwikkelingen in kennis te stellen, vanwege mogelijkheden tot bezwaar etc. Wat mij betreft gaat dat digitaal, maar zolang dat nog niet toereikend is (zie het lage gebruik van MijnOverheid) ontkom je niet aan dergelijke papieren berichtgeving denk ik.

  4. Sjaak

    @M uit O: wijkberichten zijn geen reclame.

  5. Nlz

    Wat nog wel eens helpt is om de bedrijven die alsnog folders in de bus met nee/nee te gooien te bellen en dan zeggen dat je wil weten wie hun folder bezorgd heeft, omdat je met hem/haar een afspraak voor een oogmeting wil maken. Mijn ervaring is dat dit best goed werkt.

  6. Yoshua

    Ik krijg vaak flyers van snackbars, pizzeria’s, fietsenwinkels, plastic zakken voor kleding en andere nieuwe bedrijven terwijl ik een NEE-NEE sticker op de bus heb geplakt.
    Deze bedrijven beseffen denk ik niet dat deze manier van marketing juist negatieve marketing is.
    Wanneer een ondernemer mijn brievenbus wensen niet respecteert, zal die ook de wensen van klanten niet respecteren.
    Bij deze ondernemingen zal ik nooit een euro brengen.

  7. cas

    Nee – Nee of Ja – Ja sticker, het maakt geen enkele zak uit voor de reclame die ze nu toch al ongewenst in je bus doen.

  8. BW

    @Cas
    Voor de reclame die men toch wel ongevraagd in je brievenbus gooit maakt het inderdaad niet uit, maar het maakt wél uit voor alle reclamefolders die direct bij het oud papier worden gegooid door mensen die nooit de moeite hebben genomen om een “nee-nee” sticker te plakken. Ergens wel vergelijkbaar met de nieuwe donorwet, alleen de integriteit van de brievenbus ligt wat minder gevoelig dan de integriteit van het menselijk lichaam 😉

  9. Riekus

    Double opt-in in plaats van opt-out, dat lijkt me niet meer dan logisch in 2018

  10. Arjan Verhoeven

    @Sjaak,

    De wijkberichten die ik ontvang zijn niets dan reclame. Ondanks Nee-Nee. Ondanks het dure papier gaat het allemaal ongezien de prullenbak in.

    “Mevrouw X gaat zich helemaal inzetten voor plannetje Y en is al sinds haar 17de zo geinteresseerd in Z en is heel erg enthousiast!” Het is dan wel geen reclame om iets te kopen, maar op zijn minst “branding”. Kijk eens hoe fijn de gemeente wel niet is.

    Dat krijg je met een afdeling voorlichting met veel meer medewerkers dan de hele Raad en College bij elkaar.

    @MJPD,

    Als het wettelijk verplicht is om mij te informeren (volgens mij kan dat ook door lokaal te adverteren in een te weigeren krant), zet dan alles op een A4tje en duw die voorzien van excuses in de bus.

  11. cas

    @ BW, hele rare vergelijking aan het eind…..
    Maar is het niet makkelijker als de gemeente een actie doet en in elke brievenbus een nee-nee sticker stopt. Dat kan de bewoner zelf kiezen of hij deze opplakt. De stickers zijn er al… Waarom moeilijk als het makkelijk kan…

  12. MJPD

    @Cas
    Opt-in is hier beter dan opt-out. En volgens mij mag de gemeente dergelijk stickers niet actief verstrekken, maar zijn ze enkel gratis verkrijgbaar op de wijkbureaus.

    Bijkomstig voordeel van opt-in, althans naar mijn mening, is dat hierbij het aantal stickers op brievenbussen sterk verminderd. Als je niets wilt ontvangen, hoef je ook niets te plakken. Al die “onvriendelijke” NEE/NEE en NEE/JA stickers op gezamenlijke voordeuren van met name portiekflats zijn nou niet echt uitnodigend.

  13. BW

    @Cas
    Dat is zeker een rare vergelijking, maar de overeenkomst is dat de overheid nu gaat bepalen dat je iets wel/niet wilt, tenzij je zelf actie onderneemt. Een andere overeenkomst is dat veel mensen best zo’n sticker zouden willen plakken, maar dat om uiteenlopende redenen (doorgaans laksheid) niet doen). Als die mensen vanaf nu ineens geen reclame meer krijgen, dan scheelt dat een flinke berg papier. Kortom, dit ís m.i. de makkelijke weg.

  14. Ed

    Waarom gaat de gemeente nu ook nog eens bepalen dat ik iets niet meer mag krijgen? Mag ik niet meer zelf bepalen of ik de ene reclame wel wil zien en de andere niet?
    Ik ben heel goed in staat om dat zelf te bepalen, en het papier na gebruik voor recycling aan te bieden. Daarom wil ik geen stikker-vervuiling op mijn brievenbus!
    Overigens maakt een ‘Ja’ voor huis-aan-huisbladen niets uit, want die worden toch niet bezorgd. Of ja, soms eenmaal in december, vlak voordat de ‘bezorger’ voor nieuwjaarswensen komt.

  15. C.M. Hollander

    sinds drie jaar zijn bij onze flat labels met keuze (dus geen stickers).Ik heb die met Ja-Ja in de brievenbus. De hele zomer krijg je geen reclame; je moet maar van een computerscherm alles lezen, anders ben je aso bezig voor het milieu. Maar ik heb een beperking(handicap), is levens lang en niet te genezen. En dat komt niet alleen voor bij oudere mensen. Waarom toch dat digitale opdringen? Waarom niet de mensen de keuze laten, digitaal of op papier? Hele stukken wijk, krijgen onaangekondigd geen reclame meer, want er zijn teveel nee-nee stickers en daar moet je dan achter komen door iemand (tegen betaling, op kantoortijden) voor jou te laten bellen. Hoe zo is dit de makkelijke weg?

  16. Pieter

    Als ik weer eens ongeadresseerd drukwerk in mijn brievenbus hoor belanden, loop ik de bezorger/ster achterna en die zegt dan standaard: “Sorry, sticker niet gezien.” Dat helpt niet echt. Mijn vraag: kan ik ergens laagdrempelig aangifte doen, wie voelt zich verantwoordelijk voor de handhaving?

  17. Job

    Waarom pas in 2020?

  18. bee

    dus voor mensen die wel alles willen ontvangen komt er een ja ja sticker ,met bijhorende campagne om het bekendheid te geven bij de mensen.
    als ze de mensen die wel alles willen ontvangen helemaal geen sticker geven ,zoals nu eigenlijk al het geval is,dan willen de mensen zonder deze plakker dus alles ontvangen.
    dat scheelt een hoop geld en is goed voor het milieu want dan hoeven er ook geen stickers te worden gemaakt.
    moeilijk he?

  19. W.H.P. Heijster

    Ik begrijp de hele discussie niet over die ja-ja sticker
    .Deze bestaat allang en is toentertijd gelijk ingevoerd met de andere stickers, zoals Nee-Nee, Nee-Ja, Ja- Nee en ook dus Ja-Ja. Maar daar hoor je niemand over. Willem.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).