Utrecht wil laadpalen voor auto’s meer dan verdubbelen door gebruik te maken van lantaarnpalen Utrecht wil laadpalen voor auto’s meer dan verdubbelen door gebruik te maken van lantaarnpalen

Utrecht wil laadpalen voor auto’s meer dan verdubbelen door gebruik te maken van lantaarnpalen

Utrecht wil laadpalen voor auto’s meer dan verdubbelen door gebruik te maken van lantaarnpalen
Wethouder Eva Ooster plugde woensdagmiddag tijdens de opening van het nieuwe systeem de eerste auto aan deze laadlantaarn. Foto's: Bas van Setten
Op twee plekken in Utrecht kunnen mensen hun elektrische auto nu opladen via een bestaande lantaarnpaal. Dat kan onder meer aan de Afrikalaan in Kanaleneiland. Wethouder Eva Ooster plugde woensdagmiddag tijdens de opening van het nieuwe systeem de eerste auto aan deze laadlantaarn. “Hij knippert blauw dus het werkt.”

Op twee plekken in Utrecht kunnen mensen hun elektrische auto nu opladen via een bestaande lantaarnpaal. Dat kan onder meer aan de Afrikalaan in Kanaleneiland. Wethouder Eva Ooster plugde woensdagmiddag tijdens de opening van het nieuwe systeem de eerste auto aan deze laadlantaarn. “Hij knippert blauw dus het werkt.”

Elektrische auto’s opladen via lantaarnpalen is niet nieuw, maar het is wel nieuw dat dit wordt gedaan via een bestaande palen. Het lijkt namelijk zo eenvoudig; je hangt een kastje aan de paal waar je een auto kan inpluggen en het klusje is geklaard, maar zo simpel is het niet zegt Matthijs Kok, beleidsmedewerker elektrisch vervoer bij de gemeente Utrecht.

“Mensen vergeten vaak dat overdag het licht van de lantaarnpaal niet brandt en er daardoor ook geen stroom door de kabel loopt. Toen men dit ging onderzoeken bleek dat er meerdere kabels door de lantaarnpalen lopen, waarvan één niet gebruikt wordt. Deze konden wij gebruiken om de oplaadkasten voor auto’s op aan te sluiten.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Pilot

Hierdoor is het nu relatief eenvoudig om de bestaande lantaarnpalen om te bouwen naar laadlantaarns. In totaal staan er op dit moment in Utrecht zo’n 600 elektriciteitskasten die de straatverlichting van stroom voorzien. Op elk van deze kasten kunnen potentieel drie laadlantaarns worden aangesloten, wat dus zou zorgen voor 1.800 extra laadpunten.

De twee laadlantaarns, die in Kanaleneiland en Ondiep staan, zijn nu nog onderdeel van een proef. “De pilot kan mislukken”, zegt Kok. “De kabels zijn bijvoorbeeld al 50 jaar oud, dus we we weten niet of ze goed genoeg zijn maar laten we hopen dat het lukt.”

Ruimte

Nu telt Utrecht ruim 1.500 laadpalen en elke maand worden er ongeveer 30 bijgeplaatst. Het vinden van geschikte locaties wordt volgens de gemeente steeds lastiger omdat de beschikbare ruimte simpelweg steeds kleiner wordt.

“Goed nieuws voor de elektrische rijder”, zegt wethouder Eva Oosters, “want op deze manier wordt het opladen van je elektrische auto op steeds meer plekken mogelijk. En voldoende laadpunten voor elektrische auto’s zijn een onmisbare schakel in onze ambitie om te werken aan een schoon en stil Utrecht.”

16 Reacties

Reageren
  1. Theo

    Lijkt me een zeer goed idee. En dan vooral omdat er met dit systeem niet nog meer reguliere parkeerplaatsen hoeven te worden weggehaald om er oplaadplaatsen van te maken.

  2. JdV

    Het blijft vreemd. Een gemeente die benzinestations bouwt maar dan voor electrische auto’s. Waarom in gods naam? Laat Essent, Eneco of een van de andere 100 stroomleveranciers in NL dat lekker doen.

  3. Karla

    Afgelopen maandagavond waren er weinig straatlampen aan in de binnenstad. Zou de stroom op geweest zijn omdat iedereen zijn/haar EV stond op te laden? 😁

  4. Alain

    Grappig dat niemand de moeite had genomen om even de sticker van die paal te schrapen. Niet dat ik oneens ben met het sentiment, maar het staat wel wat slordig.

  5. Geenstijl@Utrecht

    Deden wij al voordat de electrische auto kwam 🤣🤣🤣🤣🤣

  6. stefan

    @JdV: de gemeente zet geen laadpalen neer. De uitrol van de laadinfrastructuur is uitgegeven in een concessie aan externe partijen. Zij zetten de palen neer en beheren ze. Misschien voortaan even Googlen voordat je een reactie plaatst?

  7. Stadsie

    Een lantaarnpaal ombouwen naar flappentap. Heerlijk dat de mensen dit zonder aanmoediging omarmen.

  8. JdV

    @Stefan: duuuh. Nee de gemeente plaatst fysiek geen palen. Maar de gemeente bepaald wel het beleid, start een proef, maakt afspraken met leveranciers en bepaalt prijzen. Ze hebben zelfs een afdeling elektrisch vervoer. Dus, beste Stefan, het is in alle opzichten een gemeentefeestje.

  9. Floep

    @Stefan, eigen onderzoek doen in plaats van keihard te roepen vanuit de onderbuik is helaas niet besteed aan JdV.

  10. Wilhelm

    @Theo, Hoezo zou dat niet hoeven? Het lijkt me logisch dat deze parkeerplekken ook exclusief voor elektrische auto’s worden.
    @Stadsie, een flappentap voor de gemeente bedoel je? Die is geen eigenaar en verdient er niets aan.

  11. Pee

    @stefan 24/5/2023 – 23:40

    Laadpalen worden beschouwd als een onroerende zaak. Wie juridisch eigenaar is van de grond, wordt ook eigenaar van de onroerende zaak. De gemeente is dus automatisch formeel eigenaar van de laadpaal.
    Om dit aan te passen, kan het eigendom gesplitst worden in juridisch en economisch eigendom.
    En daar gaat het denk ik flink fout .
    Dat de eigenaar van de grond ook de eigenaar is van de onroerende zaak op die grond, heet in juridisch jargon ‘natrekking’ (artikel 5:20 lid e BW).
    Zo simpel is het dus allemaal niet .

  12. Koel Hoofd

    @Pee
    Echt? Het leek me echt een goed plan, lantarenpalenladen.
    Maar dit wordt wel heel gecompliceerd.

    Als ik je goed begrijp, dan is de gemeente eigenaar van die lantarenpalen en gaan de laders de gemeente betalen voor stroom die weer stroom afneemt van het dure Greenchoice wat groengewassen grijze stroom verkoopt. Dat maakt de gemeente tussenhandelaar in energie (dus reken maar op een opslag en adminstratieve toeslagen) en werkt daardoor duurzaam mee aan greenwashing van grijze stroom (slechts 13% is groene stroom in NL), terwijl diezelfde gemeente vol inzet op e-mobiliteit voor de rijken en vervoersarmoede voor de plebs.
    Dat lijkt me al heel moeilijk…

    Als dat dan inderdaad werkt met die lantarenlaadpalen…
    Dan zou de gemeente met 1800 laadplekken (eenvoudig uit te breiden door meer lantarenpalen te plaatsen in het kader van sociale veiligheid oid) ook gelijk een dominerende marktpositie innemen (t.o.v. 1500 niet lantarenlaadpalen) terwijl het monopolist wordt op lantarenpalenladenmarkt in Utrecht terwijl die markt door “overheidsstimulering” (omkoping early adopters met het geld van belastingbetalers) groeit waardoor ook toekomstige e-riders afhankelijk worden van energielevering door de gemeente. Want de gemeente kan “voor de deur laden” aanbieden waar gewone laadpalenaanbieders dat niet kunnen of mogen (gebonden plaatsingsvoorschriften) waardoor het eenvoudig wordt om de concurrentie de markt uit te drukken.
    Dat lijkt me allemaal niet wenselijk.

    Dan zijn er nog die 50 jaar oude kabels, die zullen hoe dan ook vervangen moeten worden om de belasting aan te kunnen. Die kosten van “onderhoud en energietransitie” gaat de gemeente afwentelen op haar inwoners die daardoor gaan betalen voor het gemak en comfort van de e-riders. Terwijl de overheid ook al extra energiebelasting heft vanwege de door de politiek en activisten gefoceerde energietransitie en oligopolistisch groenwensdenken.

    En dan nu de hamvraag: ….is dat allemaal legaal?

  13. Kees N

    Helaas het is allemaal nog ingewikkelder wat betreft de betrokken partijen:
    De gemeente heeft er baat bij dat er én voldoende laadplaatsen (en parkeerplaatsen) zijn, én tegelijkertijd zo weinig mogelijk obstakels op de weg/trottoir. Vandaar de betrokkenheid van de gemeente.
    Voor nutsvoorzieningen zijn er de beheerders van de netwerken én de leveranciers (zoals vermeld o.a. Essent/eneco). Vroeger was dat één partij, maar sinds een jaar of 10 zijn die wettelijk gesplitst (daarom kun je ook kiezen tussen energieleveranciers). De laadlantaarn zal beheerd worden door een beheersmaatschappij, die aanleg en onderhoud waarschijnlijk uitbesteedt aan een technische organisatie en het gebruik ter beschikking stelt aan de automobilist.
    Alleen, dat laatste gebeurt niet rechtstreeks. Daarvoor bestaan leveranciers waarmee je als klant een leveringscontract (meestal in de vorm van een app of een chipcard, bv. Plugsurfing, Fastned, Essent, …) afsluit. Die leveranciers zijn vaak de bekende elektriciteitsleveranciers, maar kunnen ook bijvoorbeeld consumentenclubs zijn. Niet iedere leverancier levert via elke laadpaal/lantaarn. De leverancier moet namelijk ook een contract afsluiten met de beheerder van de laadpaal. Zodoende kan niet iedere auto bij elke laadfaciliteit terecht.
    En dan ben ik blij dat er maar 6 verschillende soorten stekkers hiervoor in omloop zijn.
    Maar daar blijft het niet bij

  14. Binnenstadbewoner

    Fastned kan wel inpakken.

  15. Uuu

    Grappig dat JdV en Scherpschutter (en Claire Obscure en dergelijke) altijd precies op dezelfde dagen vrij zijn of vakantie hebben. Valt altijd op. Ik suggereer verder niets 😉

  16. JdV

    @Uuu/Stefan/Floep: Over welke vakantiedagen heeft u het? En welke relevantie heeft dit met het onderwerp? Vragen, vragen, vragen….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).