De gemeente Utrecht heeft meerdere maatregelen gepresenteerd waarmee te zwaar verkeer uit de binnenstad verder tegengegaan moet worden. Er moet een uitgebreid camerasysteem komen waarbij alle vrachtwagens en voertuigen zonder ontheffing automatisch een boete krijgen. Ook krijgen meer straten te maken met een verbod op voertuigen met een aslast van boven de 2000 kilo.
De werfkelders en het andere erfgoed in Utrecht moet zo goed mogelijk behouden blijven. In het verleden is gebleken dat te zwaar verkeer voor schade kan zorgen. De gemeente neemt daarom al langer maatregelen om te zwaar verkeer te weren uit de binnenstad. Als het aan de gemeente ligt komen daar nu extra regels bij.
De nieuwe regels zijn onderdeel van het megaproject waarbij het hele wervengebied opgeknapt gaat worden. Daar is tussen de 450 en 550 miljoen euro voor nodig.
Nu geldt er al een vrachtwagenverbod in een groot gedeelte van de binnenstad, is er een maximale breedte ingesteld, geldt er een maximale aslast en zijn er speciale bevoorradingsroutes.
Camerasysteem
De gemeente schrijft in het plan dat het fysiek weren van te zwaar verkeer zorgt voor de beste bescherming van het erfgoed. Maar daarvoor moeten er bijvoorbeeld slagbomen en weegbruggen worden geplaatst op verschillende plekken rond de binnenstad, en dat is te ingrijpend.
Daarom is het idee om onder meer een camerasysteem in te voeren. Dit systeem kan kentekens lezen en ziet zodoende of er voertuigen het gebied inrijden en of ze ontheffing hebben. Daarbij krijgen vrachtwagens en voertuigen zonder ontheffing direct een boete. Ook kan handhaving makkelijker gericht controleren op voertuigen. Want het regelmatig wegen van voertuigen blijft altijd nodig. Hoe het ontheffingensysteem er precies uit gaat zien is nog niet duidelijk.
Ook wil de gemeente dat de aslastbeperking van 2000 kilo wordt ingevoerd voor ’t Hoogt, Zadelstraat en de Haverstraat. Hier zijn kwetsbare historische kelders gevonden en deze moeten beschermd worden. Voor de overige goederenvervoerroutes naar de binnenstad door het wervengebied verandert de maximale aslast van 8000 kilo voorlopig niet.
Gekoppelde berichten
Nieuw megaproject in Utrecht: half miljard euro voor herstel wervengebied
Utrecht staat aan de vooravond van een nieuw megaproject. Het historische wervengebied moet de komende…
12 Reacties
ReagerenMooi.
Hadden ze 30 geleden moeten doen
Hoe oud is dat binnenstedelijk eiland intussen?
Ook al kwetsbare kelders op de Zadelstraat en Haverstraat ontdekt?
Lijkt me handiger om gewoon preventief al het zware verkeer te weren.
Of wil de gemeente gewoon weer eens ordinair geld verdienen door boetes automatisch te verzenden?
Na de milieuzone nu ook een zwaarverkeer zone…
Hoezo camera’s?
Er zijn genoeg mensen met een uitkering, bijstand, WAO, die dit prima kunnen doen. Voordeel is dat die mensen onder de mensen zijn en toezichtoudende mensen een grotere bijdrage aan het veiligheidsgevoel geven dan de zoveelste camera.
win-win-win!
Misschien ook buiten het centum maatregelen nemen tegen zwaar verkeer. Mijn huis aan de Catharijnesingel wordt af en toe behoorlijk heen en weer geschud door vrachtwagens en bussen.
Weer een plan, weer een werkgroep..kan dat geld niet beter worden besteed aan concrete maatregelen en daadwerkelijke handhaving? Het lijkt zo makkelijk controle op een paar bruggen is voldoende.
Camerasysteem? Dat is toch onwenselijk i.v.m. privacy en zo?
Maar zodra het geld oplevert gelden die argumenten kennelijk niet.
Herman wil de slavernij weer invoeren.
@lombokker: privacy van de vrachtwagen?!?!
geldt de maatregel ook voor te zware fietsen? je ziet steeds vreemdere creaties rijden tegenwoordig.
Als je kijkt naar wat er in de Voorstraat rijdt dan lijkt het erop dat een groot deel voor de coffeeshops daar en in de Breedstraat is. Vaak parkeren ze een stukje verderop, blijft iemand met motor erin zitten, en daarna weer weg.
Vaak zijn dit ook oude auto’s die lekker ongezonde uitstoot hebben. En zo nu en dan wordt er ook flink agressief gereden. Dat zijn uitzonderingen die helaas wel heel gevaarlijk kunnen zijn voor fietsers.
Verdere legalisering van het spul waardoor het bijv. ook thuisbezorgd kan worden zou een oplossing kunnen zijn die wellicht zelfs levens kan redden.
Misschien ook eens de vrachtwagens van stadswerken aanpakken die te hard door de wijken rijden, en daardoor trillingen en scheuren veroorzaken.
Maar daar hoor je de gemeente niet over ondanks vele meldingen.