Nu er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen, verandert ook de vraag naar tankstations. Het college van B&W van de gemeente Utrecht heeft vandaag de plannen voor deze transitie vastgesteld. Vooral langs de ringwegen komen meer snelladers, en het aantal tankstations binnen de stad neemt af.
Op dit moment telt de gemeente 33 tankstations, waarvan vier speciaal voor vrachtwagens. Acht tankstations zijn aan de ringweg te vinden, negen op bedrijventerreinen, en zestien in het binnenstedelijk gebied. Voor 2030 wordt ingezet op vermindering van het aantal binnenstedelijke tankstations tot 10 à 12. De locaties die blijven krijgen wat de gemeente betreft een nieuwe rol, waarbij fossiele brandstoffen plaatsmaken voor duurzame alternatieven zoals elektriciteit en waterstof.
Op dit moment telt Utrecht zo’n 12.500 elektrische auto’s. De verwachting is dat dit er in 2030 zo’n 40.000 zijn. Tegen 2050 zijn bijna alle auto’s op fossiele brandstoffen vervangen, en rijden er waarschijnlijk 154.000 elektrische auto’s rond. De gemeente ziet dat elektrische auto’s vooral op hun bestemming worden opgeladen, zoals de woon- of werkplek.
Laders
Het opladen van de elektrische voertuigen kan met vier soorten opladers. Bij de thuislader en de publieke laadpaal gaat de gemeente uit van laadtijden tussen de twee en tien uur. De snelladers bij plekken voor kort parkeren moeten de klus tussen de twintig en dertig minuten hebben geklaard. Langs de ringwegen is de inschatting dat het zeven tot twintig minuten gaat duren.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Waterstof
Langs ringwegen wordt op tankstations ruimte gemaakt voor twintig tot dertig snelladers. Als daar niet voldoende ruimte voor is, worden er een of twee snellaadlocaties ontwikkeld. Vanwege de milieuzones wordt langs de ringwegen geen ruimte gemaakt voor de verkoop van hernieuwbare brandstoffen zoals waterstof. Dit moet gaan gebeuren op bedrijventerreinen, waar ook laadvoorzieningen komen voor vrachtwagens.
De beperkte capaciteit op het elektriciteitsnet maakt het uitdagend om snel nieuwe laders bij te plaatsen, schrijft de gemeente. Ze zegt samen met partners te zoeken naar oplossingen voor dit probleem. Ook de verkoop van lpg wordt langzaam uitgefaseerd. In overleg met stationhouders maakt de gemeente hierover afspraken. Het doel is van zes naar drie locaties te gaan.
30 Reacties
ReagerenMoet je dit niet gewoon aan de marktwerking overlaten, een ondernemer krijgt zelf wel door dat de handel uitsterft.
Misschien dat je beleid moet hebben op daar waar je ze liever kwijt bent maar om in 5 jaar er 20 af te voeren is wat drastisch en gaat mogelijk weer veel gemeente budget kosten om ze af te kopen.
Ik denk dat die tankstations vanzelf wel sluiten als men er te weinig brandstof verkoopt?
Het zijn immers commerciële bedrijven.
De gemeente zou zich hier niet mee moeten bemoeien.
Dit gaat geheel vanzelf, als er geen markt meer is voor fossiele brandstoffen. Stop met drammen.
Het begint stuitend te worden dat een gemeente met een gigantisch begrotingstekort door blijft gaan met dit soort initiatieven.
Focus nu eens op de kerntaken en besteed daar ons geld aan. Al het overige stoppen om het begrotingstekort te dichten.
Ik wil op den duur minder GL/D66, in ruil mogen die benzinepompen dan blijven.
Want hoe verder je rijd naar een tankstation, des te minder brandstof er word gebruikt
Mvg
Links
Yuppen en lease rijders rijden electrisch.
De gewone Utrechter heeft daar simpel weg geen geld voor.
Straks als die wegenbelasting ook op electrische auto’s geheven word, gaan ze helemaal onbetaalbaar worden.
De meeste benzineauto’s zijn vanaf pak m beet 2005 , schoner dan je denkt.
Hoe moeten mensen anders bijvoorbeeld naar hun werk komen?
Stop met die onzin.
Knettergek, laat dit gewoon over aan de markt!
Als er echt alleen nog elektrische auto’s komen veranderen deze tankstations vanzelf in laadstations.
Als deze koortsdroom niet door gaat en de elektrische auto sterft uit, dan heb je straks een stad waar niemand meer brandstof kan tanken, met lege (staats)laadstations en lange rijen voor de overgebleven tankstations, of economische malaise omdat de meeste bedrijven de stad vermijden vanwege gebrekkige infrastructuur.
Haal gaandeweg de tankstations weg, zodat de burger wel aan de elektrische auto MOET.
Ze vergeten alleen dat alle financiële voordelen voor EV’s gaandeweg worden afgebouwd, waardoor ze in de toekomst onbetaalbaar gaan worden.
(denk aan hogere BPM, houderschapsbelasting op basis van gewicht etc.)
Vervangen door snelladers klinkt leuk, maar ons stroomnet zit tegen zn max capaciteit aan…
Jammer dat de ambtenaren zich weer laten leiden door groen wensdenken i.p.v. de feiten.
Electrisch rijden is/wordt veelal rijden op kernenergie of anderszins vervuilend ‘gewonnen’ electriciteit. Nb extra mede door bezwaren in Utrecht tegen windmolens en overdreven willen rijden op electrische fietsen Graag, echt, meer doorleefde milieuvriendelijkheid.
Ik tank toch lekker Euro 98 in België. Vier 30-liter jerrycans in de kofferbak en ik kan weer weken vooruit. De gemeente mag m’n teen likken.
Haha, wat dom
Is er ook een link naar het document waarin de desbetreffende tanklocaties zijn opgenomen?
Prima toch. Een aantal tankstations op tactische plaatsen (bij in- en uitvalswegen, langs de ringweg) houden en de rest opdoeken. Die zijn toch al idioot duur en draaien veelal op de winkeltjes, die dan weer overvallen worden zoals in Overvecht. Iedereen die ook maar een beetje op z’n portemonnee let rijdt toch al naar de rand van de stad om daar betaalbaarder te tanken. Ik vind het sowieso al wonderlijk hoeveel tankstations we in Nederland midden in de bebouwde kom hebben.
Heel goed! Weg met die dingen. Nog gevaarlijk ook in een woonwijk.
Ik krijg zo’n enorm warm gevoel bij het begrip ‘traditionele tankstations’. Gezellig, lekker tanken bij de heer Henry Ford op dinsdag middag. Met witte handschoentjes en een smetteloze overall. Een kort gesprekje over de schoolprestaties van de kinderen. Een paar extra liters ‘van het huis’, als vaste klant. En een warme kop Douwe Egberts koffie in een rode mok voor onderweg.
Zou eeuwig zonde zijn als dit verdwijnt.
Zo te lezen kan de Utrechtse politiek zijn of haar burger niets schelen. Een elec auto is voor het grootste deel bevolking nog onbetaalbaar. Zowel aanschaf als belastingen. Maar goed de oh zo groene coalitie interesseert het niet die vinden dat een auto alleen door de rijken gereden mag worden. Diesel uit de stad, daarna de benzine auto overal betaald parkeren invoeren en dan nu vanaf 2040/2050 elec auto’s. Deze coalitie zit er in mijn ogen voor zichzelf en de rijken onder ons want ze blijven de burger uitmelken……
@Inez 18:06
Moet je dit niet gewoon aan de marktwerking overlaten, een ondernemer krijgt zelf wel door dat de handel uitsterft.
—–
Nee, dat lijkt me onverstandig. Het is algemeen bekend dat mensen die voor een overheid werken alles weten en derhalve dus ook experts zijn in alle markten en exact weten wat u als consument wenst. Ze weten beter wat goed is voor ondernemers dan ondernemers zelf!
Die omnipotentie ziet u ook terug in de woningmarkt. De overheid nam de regie…en nu is er dankzij de Grote Denkers geen huurmarkt meer, wordt niet meer gebouwd, kosten huizen 10x een jaarinkomen en moet u 85.000 formulieren invullen als u een boom in uw eigen tuin wil kappen.
Laat dit in godsnaam aan gemeente over. Ze weten precies wat u wil en nodig heeft, wat ondernemers nodig hebben (geen tankstation kennelijk) en in bredere zin hoe u als mens uw leven dient te leven. Vertrouw op de omnipotenten!
Us waterstof inderdaad niet goed genoeg voor de milieuzones? Geeft het de auto’s vieze uitstoot?
Zou eerst de parkeergarages maar eens gaan aanpassen in de binnenstad. Die elektrische auto vliegen spontaan in brand en zijn moeilijk te blussen. Daarbij rijden veel zakenmensen elektrisch omdat het van de baas moet, maar voor zichzelf schaffen ze een benzineauto aan omdat ze het elektrisch rijden verschrikkelijk en veel te duur vinden en niet fijn rijden.
Ik ben tot afgelopen januari koerier (medicijnen) geweest, als ik moet tanken ben ik met 2 minuten weer weg, als er bijgeladen moet worden ben je heel veel meer tijd kwijt. Maakt precies het verschil tussen leven en dood.
Geloof dat de gemeente Utrecht niets te doen heeft…
@W, zoals welk benzinestation die ‘midden’ in een woonwijk staat?
@Gemente Utrecht, verdwijnen de drempels ook? 27 drempels om naar de A2 snelweg te komen is niet meer normaal. (Vleuterweide)
Ik woon toch al aan de rand van de gemeente en tank nu al vaker wel dan niet in naburige gemeentes. Voor de meeste autorijders zal deze nieuwe vorm an drang en dwang denk ik niet veel uitmaken.
@Mark Ik denk dat je gemist hebt dat de gemeente wil dat we overal max 30 km rijden en die drempels zijn er om dat af te dwingen. Met GroenLinks in de regering zal dat ook op de snelweg moeten, vrees ik, dus laten we hopen dat GroenLinks nooit in een kabinet komt.
@Links. Als je probeert sarcastisch over linkse stemmers te doen en je maakt dan twee d/t-fouten in één zin, is dat nogal knullig. Probeer de volgende keer het niveau van groep 5 te halen als je iemand belachelijk wil maken. Dat maakt meer indruk. Succes!
De V van vrijheid is ook zelf kunnen kiezen welke brandstof we willen kopen. Die paar tankstations staan daarnaast niemand in de weg.
De verkoop van elektrische auto’s daalt sterk in heel Europa. In Utrecht worden zelfs laadpunten weggehaald omdat er geen gebruik van wordt gemaakt. Het onrealistische beleid van de gemeente schaadt de economie.
@ Utrechtvoorutrecht
Stam+t begrijpen alleen, maakt een mens niet tot levenswijs persoon.
@ Rottebert Peermans: U bent een soort van ‘rijdende bom’, begrijp ik?! 🙁
@Clio23: Sterk overdreven, gedramatiseerd! Eigenlijk bent u, volgens mij, gewoon heel ongeduldig. Bovendien doodt het verslechterende milieu ook, op termijn!
@Nina. Dat klopt. Daarentegen, spelfouten maken terwijl je een groep belachelijk had willen maken, toont dan wel heel goed aan dat je niet levenswijs bent.
Als ik sollicitatiebrieven krijg met spelfouten, vind ik daar wat van. Of je niet snapt hoe je moet spellen, te beroerd bent om je tekst nog eens te lezen, of geen spellings-checker wilt gebruiken, het staat lelijk. Ik zie niet in waarom je op fora opeens wel slordig moet zijn met taalgebruik.
@Mark: ik begrijp dat je niet in Utrecht woont, anders had je die vraag niet gesteld.
@Utrechtvoorutrecht 14:02
Hoe haalt u het nu helemaal in uw hoofd om iemand “niet levenswijs” te noemen op basis van een spelfoutje, om een comment later zelf een taalkundig VMBO-horrorplempsel als dát te plaatsen?
Mon dieu…. LOL
@ Utrechtvoorutrecht
Als je mensen (en hun meningen) afserveert die de Nederlandse grammatica niet onder de knie hebben, dan heb je in ons multiculturele land – waarin ook dyslectische mensen, vluchtelingen /expats / arbeidsmigranten die onze taal nog niet machtig zijn en analfabeten wonen – een heel grote uitdaging om inclusief te zijn.