Utrecht wil parkeren voor mensen met een beperking beter regelen Utrecht wil parkeren voor mensen met een beperking beter regelen

Utrecht wil parkeren voor mensen met een beperking beter regelen

Utrecht wil parkeren voor mensen met een beperking beter regelen
Gemeente Utrecht tekent vrijdag samen met een aantal andere gemeenten een intentieverklaring om parkeren voor mensen met een beperking beter te regelen. Met het project ‘Digitale Gehandicaptenparkeerkaart’ (GPK) moet het makkelijker worden om de parkeerregels van een specifieke locatie te vinden, bijvoorbeeld met een app, en om te zien of er vrije parkeerplekken zijn.

Gemeente Utrecht tekent vrijdag samen met een aantal andere gemeenten een intentieverklaring om parkeren voor mensen met een beperking beter te regelen. Met het project ‘Digitale Gehandicaptenparkeerkaart’ (GPK) moet het makkelijker worden om de parkeerregels van een specifieke locatie te vinden, bijvoorbeeld met een app, en om te zien of er vrije parkeerplekken zijn.

“Al lange tijd wordt er door de gebruikers van de GPK, gevraagd om inzicht in de parkeerregels van gemeenten”, schrijft het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV), dat gemeentes ondersteunt bij het digitaal registreren en handhaven van betaald parkeren. “Iedere gemeente bepaalt zelf of en hoe GPK-houders gratis kunnen parkeren, waardoor het lastig is om te achterhalen welke regels waar gelden.”

In Utrecht moeten inwoners en bezoekers met een gehandicaptenkaart vanaf september vorig jaar een parkeervergunning hebben om gratis te kunnen parkeren. Alleen het neerleggen van de gehandicaptenkaart is sinds vorig jaar niet meer genoeg. De digitale parkeervergunning staat op kenteken en scanauto’s van de gemeente voeren de controles uit.

De vergunning is alleen bedoeld voor wijken waar betaald parkeren geldt. Houders van een gehandicaptenkaart kunnen nog steeds gratis en zonder vergunning parkeren op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in Utrecht. Wel moet de gehandicaptenkaart op die plaatsen goed zichtbaar achter de voorruit liggen.

Landelijke oplossing

Doordat parkeercontroles steeds meer met scanauto’s worden gedaan, worden er volgens het SHPV vaker onterechte bekeuringen uitgedeeld. “Dit leidt tot ergernis en administratief gedoe bij gebruikers en gemeenten.”

Om die problemen op te lossen startte het SHPV dit project. Op de Internationale Dag voor Mensen met een Beperking tekenen negentien gemeenten een intentieverklaring voor een landelijke oplossing. Ook de RDW werkt hieraan mee.

Voordeel

“In het project wordt gewerkt aan een landelijke oplossing voor gemeenten waar GPK-houders een digitale vergunning nodig hebben”, schrijft het SHPV. “De nog uit te werken landelijke parkeervergunning maakt het mogelijk om een kenteken te koppelen aan de GPK, wat een voorwaarde is voor digitale handhaving. Het voordeel voor GPK-gebruikers is dan dat zij niet meer in iedere gemeente die ze bezoeken apart een (digitale) parkeervergunning aan hoeven te vragen.”

De gemeenten die meedoen aan het project zijn: Alkmaar, Alphen a/d Rijn, Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Helmond, Maastricht, Rotterdam, Schiedam, Tilburg, Utrecht, Zaanstad en Zandvoort.

Gekoppelde berichten

6 Reacties

Reageren
  1. Henk

    Een GPK voor mensen met een beperking is natuurlijk een uitkomst. Echter, wat als een gemeente, in dit geval de Gemeente Utrecht, bezig gaat/is de toegankelijkheid van de (binnen)stad voor mensen met een beperking te reduceren, door het aantal parkeerplekken te verminderen. Dat lijkt eerder praten met meel in de mond.

  2. Thuisblijver

    Die scanauto’s zijn natuurlijk een lachertje, goed bedoeld, maar kaart achter de voorruit wordt niet opgemerkt. Vroeger liepen de parkeerwachters nog gewoon rond, nu komen ze de auto niet uit (gehandicapt soms?).
    En je moet vreselijk je best doen om onder die bekeuring uit te komen (dus mantelzorger is daar weer lekker druk mee).

    Mijn vader kreeg van de gemeente echt super makkelijk zo’n gehandicapten parkeerkaart (en met hem nog veel meer mensen, want je ziet echt vaak kwieke types uit de auto springen, wel kaartje achter de ruit, ja, daag, echt niet! Dus niet zomaar uitdelen die kaarten, want het lijkt wel of half Nederland gehandicapt is (of is dat stiekem wel zo? voor “tussen de oren” gehandicapt moet namelijk geen kaart worden gegeven).

    Toen mijn pa echt slecht ter been werd heb ik vaak met hem gereden in zijn auto, met kaart, vond dat stiekem wel makkelijk, ook als hij er niet bij was. Voelde me best wel schuldig soms.
    Inmiddels is pa, de auto van hem en de kaart er niet meer.

  3. Amleh

    De GPK is gekoppeld aan de auto van de eigenaar, de auto die door iedereen (kinderen, partner, vrienden, buren,…) gebruikt kan worden? Niet gekoppeld aan de persoon die ik begeleid op een uitje of zorg-afspraak met mijn eigen auto? Volgens mij klopt er iets niet helemaal.

  4. Koel Hoofd

    Mensen mogen met hun auto niet eens in de binnenstad komen omdat dan de achterban van D66 en GL spontaan in katzwijm valt van de uitlaatgassen.
    Eens met @Henk, de gemeente praat met meel in de mond.

  5. Alsjemenou

    Je zou toch bijna gehandicapt willen zijn om al die voordeeltjes te willen krijgen in Nederland,alles gesubsidieerd omdat je er nou eenmaal recht op hebt.
    Zo langzamerhand is dit een economie waar de gehandicapte het beter voor elkaar heeft dan iemand die keihard werkt en blij is dat hij rond kan komen.

  6. Backer

    Ik heb een invalidenparkeerkaart. As woensdag een begrafenis in Geertekerk in Utrecht. Kan ik daar met mijn kaart parkeren?
    Wat als er geen invalidenparkeerplaatsen open zijn?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).