Utrecht wil werk maken van waterstof als brandstof Utrecht wil werk maken van waterstof als brandstof

Utrecht wil werk maken van waterstof als brandstof

Utrecht wil werk maken van waterstof als brandstof
Stockfoto
De gemeente Utrecht gaat zich samen met verschillende partners in de regio inzetten om het gebruik van waterstof te bevorderen. Hiervoor is vrijdag een convenant ondertekend door onder meer de provincie, verschillende gemeenten en bedrijven.

De gemeente Utrecht gaat zich samen met verschillende partners in de regio inzetten om het gebruik van waterstof te bevorderen. Hiervoor is vrijdag een convenant ondertekend door onder meer de provincie, verschillende gemeenten en bedrijven.

Het convenant wordt gezien als de start van een regionale samenwerking voor het gebruik van waterstof. Deze brandstof voor zowel voertuigen als schepen wordt gezien als een manier om de zogenoemde mobiliteitssector te verduurzamen en milieuvriendelijker te maken. Het gaat in dit geval dan ook echt om vrachtwagens en goederenschepen en niet om particuliere voertuigen.

Utrecht

In de gemeente lopen drie initiatieven voor waterstoftankstations; bij Haarrijn, aan de Atoomweg en op Lage Weide. “Voor de eerste twee initiatieven zijn vergunningaanvragen ingediend en in behandeling genomen”, aldus de gemeente Utrecht.

Op Lage Weide zoeken de initiatiefnemers, oftewel verschillende ondernemers uit het gebied, nog naar een geschikte locatie. Eind vorig jaar werd al bekend dat de gemeente een subsidie had gegeven voor zo’n tankstation op Lage Weide.

Netwerk

Uiteindelijk moet er in de regio een netwerk komen van waterstoftankstations. De verschillende gemeenten die het convenant ondertekend hebben – naast Utrecht zijn dat Nieuwegein, Stichtse Vecht, Amersfoort, Veenendaal en Woerden – hebben daarin een faciliterende rol.

“De provincie Utrecht is verantwoordelijk voor het beleid in de provincie zelf […] en werkt aan een provinciaal netwerk clean energy hubs nabij de goederencorridors weg en water”, is te lezen in het convenant.

Nationaal

Tot slot wordt er ook op landelijk niveau gewerkt om het gebruik van waterstof te promoten. Hierom zijn ook verschillende ministeries betrokken bij het convenant.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. Zonnewende

    Top!
    Waterstof is de toekomst.

  2. Marcel

    Dit is goed nieuws! Als er voldoende tankstations zijn, dan koop ik een waterstofauto.

  3. Marco

    Goede ontwikkeling! Want waterstof (groen opgewekt) is waarschijnlijk toch de toekomst. Kunnen we ons (fijnmazige) gasleidingnet misschien toch nog hergebruiken. Daarnaast zou het kunnen dat de elektrische auto het weer moet afleggen. Eerder t.o.v. de benzine auto en nu dan door de waterstof auto.

  4. Michael

    Super ontwikkeling, blij mee!

  5. Aniwe

    Yes! Super initiatief… en daarna de particuliere auto’s. Waterstof heeft de toekomst!

  6. Scherpschutter

    Waterstof is compleet achterlijk. In plaats van energie te winnen, het in een accu te stoppen en te gebruiken (kortcyclisch), win je energie, gebruik je energie om H2O te splitsen, gebruik je vervolgens energie om het product te vervoeren en op te slaan, moet een complete infrastructuur aangelegd worden en moet het (levensgevaarlijke) waterstofje uiteindelijk weer omgezet worden.

    Makes no sense at all. Waterstof heeft geen enkele toekomst en hier gaan weer enorme hoeveelheden belastinggeld in de sloot gegooid voor niets.

  7. Lachgas

    Bericht komt zo ieder jaar wel een keer voorbij. Nog niks gerealiseerd. Nu vaart maken!

  8. Scherpschutter

    Onvoorstelbaar. Waterstof is extreem inefficient in vergelijking met elektrische aandrijving.

    Elektrisch: je neemt een zonnepaneel, laadt een accu op en gebruikt de energie voor aandrijving. Simpel. Op het moment nog steeds extreem inefficiente technologie met met slechts 20% energierendement, maar het kan…

    Waterstof: je neemt een zonnepaneel, slaat de energie in een accu op, gebruikt enorm veel energie om H2O te splitsen, slaat dan de waterstof op in een moeilijk energievretend proces (waterstof moet worden gecomprimeerd), vervoert de waterstof vervolgens met opnieuw een ingewikkeld veiligheidsproces naar distributiecentra (tankstations) waar het opnieuw ingewikkeld opgeslagen moet worden, waar de waterstof vervolgens ingewikkeld in een waterstofcel. De cyclus is absurd. Je haalt nog geen 5% efficiency. Om verder over de gevaren van waterstof nog maar te zwijgen. Het is extreem ontvlambaar, je ziet het niet, je ruikt het niet, er is verder nergens een netwerk waardoor het extreem beperkt bruikbaar is.

    Waterstof is niet de toekomst. Het is een totaal inefficient idee uit het verleden dat al lang en breed is afgeschreven…Elektrisch en accu’s zijn de toekomst. Een totale geldverspilling om hiermee aan de gang te gaan.

    Investeer nu niets in verduurzaming. Het is allemaal weggegooid geld. Iedere Euro die je er over 5 jaar in steekt levert waarschijnlijk twee tot drie keer zoveel rendement doordat technologie doorontwikkeld wordt….

    Waterstof…Dear lord. Over 5-10 jaar rijden we allemaal Tesla en is er niet 1 waterstofauto meer. Simpel.

  9. RABE

    Scherpschutter, elektrische auto’s zijn volgens u de toekomst, maar ik maak me wel zorgen over de afgedankte accu’s. Die zullen toch ook een keer ergens ingeleverd worden. Wat doen we daarmee zonder het milieu te treffen??

  10. Utrechtvoorutrecht

    @SS, ah, de welbekende “nu niet investeren, wachten totdat anderen het doorontwikkeld hebben”. Prachtig, compleet gebrek aan visie en vertrouwen in ontwikkeling. Smartphones en social media zag u ook niet aankomen maar gelukkig was u er als de kippen bij met de feitenvrije-geblaat-hype.

  11. wollie

    een kilootje waterstof kost zo’n 10 euro, daar rijd je op z’n best 100km mee in een waterstofauto van €60k.

    18 kWh stroom kost 2 euro, daar rijd je ook 100km mee in een EV van 35k.

    Dure hobby, waterstofrijden…

  12. Wim Vreeswijk

    waterstof kun je halen uit aardgas, maar dan komt er veel CO2 vrij, dus dat lijkt vooralsnog onaantrekkelijk. Men kan overigens echter ook waterstof winnen uit water. Zogeheten ‘electrolyse’ splitst dan water in waterstof en zuurstof. Dat levert in beginsel geen schadelijke CO2 op, maar vergt weer veel elektriciteit. Het eenvoudigste èn goedkoopste lijkt mij als het kostbare ondergrondse aardgasnet in tact blijft en we aardgas met een extra kleiding gaan betrekken bij onze oosterburen of Noorwegen, onze eigen Waddenzee, uit de Noordzee of Engeland. Het gesloten samenwerkingsconvenant is m.i. dan ook onnodig, overhaast en voorbarig geweest gebleken

    WATERSTOF KUN JE HALEN UIT AARDGAS, MAAR IN DAT GEVAL KOMT ER VEEL CO2 VRIJ

    .

  13. Chris

    De elektrische auto hangt van subsidies aan elkaar en is een stuk minder schoon dan links idealisten het volk wijsmaken. Als er toch geld uitgegeven moet worden dan ook maar investeren in een alternatief.

  14. woutvr

    Prachtig. En nu maar hopen dat het niet bij woorden blijft.

  15. Altan

    De heer Scherpschutter zou zich beter moeten verdiepen in het meest voorkomend element in het hele universum H2 dus.Zeer efficient dus!!.Als je wil berekenen zou je al het subsidie en belasting voordelen recht moeten trekken.Fossiel en die rotzooi van battereijen.En zich moeten verdiepen hoe energie word opgewekt.Zoveel energie kan het net niet eens aan.
    Eerst leren dan oordelen miejonge!

  16. Kadoendra

    @Scherpschutter

    Wetenschappelijk zijn er altijd nieuwe ontwikkelingen gaande en dit geldt ook voor waterstof, dus dat waterstof voor u op dit ogenblik niet de toekomst lijkt te hebben wil niet zeggen dat uw toekomstvisie uiteindelijk ook uit gaat komen.

    Er zijn niet alleen heel veel bedrijven die zich bezig houden met het verder ontwikkelen van elektrisch vervoer maar ook met de ontwikkeling van vervoer d.m.v waterstof.

    De wetenschap staat nooit stil en wat nu niet mogelijk is kan over een paar jaar wel eens mogelijk zijn.

  17. Harm

    Afgelopen jaar was de elektriciteit prijs soms al negatief. Dan krijg je geld toe.

    We gaan tot 4 keer zoveel hernieuwbare energie opwekken als dat we nodig hebben als samenleving. In 2035. Er is een overschot aan gratis elektriciteit, en onze elektrische auto’s en accu’s zijn gevuld, dan wordt waterstof interessant. Dus er is zeker een plek voor waterstof, maar dat is niet wat de klimaatontkenners voor ogen hebben.

    Stap 1. Isoleren, zonnepanelen en windmolens
    Stap 2. Accu’s en EV
    Stap 3. Warmtepomp en Waterstof

  18. Harm

    “en de accu’s dan”

    Metalen zijn extreem goed recyclebaar. 2de hands accu’s zijn veel geld waard zelfs. In tegenstelling tot de plastic prullaria.

  19. Bel

    Omzetting van naar waterstof en weer terug naar electriciteit is inherent veel inefficiënter dan direct electriciteit met een batterij gebruiken. Je verliest uiteindelijk zo’n 70% van je energie. De oliemaatschappijen propageren / lobbyen graag voor waterstof en investeren er dan ook in. Met waterstof kunnen oliemaatschappijen hun monopolie op distributie van energie voor voertuigen handhaven, want alleen zij kunnen zo’n installatie daar realiseren, dat gaat nooit bij de consument thuis. Toyota en Hyundai hebben de strategie om zo lang mogelijk hun investeringen in hybride motoren te gelde te willen maken. Hun beperkte inbreng met een waterstofauto is om deze strategie te verdelen en juist meer hybrides te verkopen. Zij weten namelijk dat een klant niet direct voor de meest radicale technologieomslag zal kiezen, en met die wetenschap verkoopt hybride nu dan ook erg goed. Zo willen deze partijen vanuit verschillende motieven dus zo lang mogelijk de puur BEV van de weg houden.
    Nog steeds trappen overheden (en behoudende consumenten) helaas in deze (gelukkig uiteindelijk kansloze) lobby. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je dus het milieu dus bepaald niet schoner maakt want behalve de inefficiëntie in het omzetten naar waterstof en weer terug naar electriciteit, wordt waterstof nu voor 90% uit aardgas (!) geproduceerd.

    https://cleantechnica.com/2021/02/24/hydrogen-is-big-oils-last-grand-scam/

  20. Danny

    De energiewereld wordt beheerst door verkeerde feiten. Vooral doordat grote geld belangen proberen om de meningen en de geldstromen te sturen. De electrische auto krijgt iedere keer op zijn kop vanwege de accu’s. Als dezelfde accu in een telefoon of laptop zit die we ook met miljoenen tegelijk afdanken, dan hoor je niemand er over. Fossiele auto’s zorgen voor olieschade in de hele wereld, daar hoor je niemand over. Windmolens maken electriciteit en er gaan daar bij inderdaad vogels dood, maar er gaan vele malen meer vogels dood in het verkeer en door huiskatten en daar hoor je niemand over. Dus beste bestuurders en Telegraaf lezers week je eens los van de emoties en van de lobby van grote gevestigde fossiele energiebedrijven. Waterstof is maar voor een select deel van de energie transitie nuttig. Lees deze zeer goed onderbouwde tweet hierover.

    https://twitter.com/EdwinMermans/status/1385957797507084291?s=19

  21. Theo

    Een andere goede mogelijkheid voor het gebruik van waterstof is niet rechtstreeks als brandstof maar als grondstof voor methaan, oftewel dat gas dat nu al door onze gasleidingen stroomt.

    Methaan bestaat uit de atoomsoorten waterstof en koolstof. De waterstof kun je maken uit ontleding van water met behulp van elektriciteit, koolstof haal je in de vorm van koolstofdioxide uit de lucht met behulp van scrubbingtechnieken of je vangt het af bij bestaande industriële processen. Met behulp van een geschikte katalysator zet je de waterstof en koolstofdioxide vervolgens om in methaan en water. En voila, je kunt de hele aardgasinfrastructuur gewoon laten liggen. Het proces kost energie maar op het moment dat die energie goedkoop beschikbaar is (bijvoorbeeld bij meer aanbod dan gebruik van groene elektriciteit op zonnige en/of winderige dagen) dan wordt dit proces erg aantrekkelijk. In Duitsland wordt er al mee geëxperimenteerd.

    Naar precies dit proces wordt het nodige onderzoek gedaan bij, jawel, onze eigen UU.

    Maar dat is een universiteit en dus waarschijnlijk tegen het zere been van Scherpschutter. Want commerciële partijen kunnen zoiets natuurlijk ook gewoon ontwikkelen en op de markt brengen zonder een cent belastinggeld, toch!?

  22. HArry

    En weer mooie dagdromerij die uiteraard geen rekening houdt met schaarste van grondstoffen of andere maar lastige niet op te lossen natuurkundige of energetische beperkingen.

    De wereldbank heeft in 2019 reeds aangegeven dat er ONVOLDOENDE grondstoffen zijn voor het maken van alle elektromotertjes, kabeltjes en batterijtjes om volledig fossiele brandstoffen uit te sluiten.

    Fossiele brandstoffen blijven dus altijd, ik herhaal altijd nodig. En met de stijgende energiebehoefte zullen ook wij, mede door de CO2 gelovigen, aan de kerncentrales moeten.

    Kortom, alleen met de vernietiging, sloop, extreme exploitatie, en vervuiling van onze planeet is de CO2 illusie te realiseren. Met als gevolg dat we straks een planeet achterlaten waar niets meer kan groeien en leven. En dan zal ook blijken dat de CO2 reductie niet gehaald is.

    Met dank aan onze Groene vrienden.

    Het wordt wellicht tijd dat we overheden, NGO’s, en experts gaan afrekenen op hun voorspellingen. Dus wanneer de wereldse CO2 stijging niet afneemt ze aan een hoge boom gaan bungelen.

  23. Vraagteken

    Waarom heeft iedereen het over auto’s? In het artikel gaat het om vrachtvervoer (schepen en vrachtwagens). Andere randvoorwaarden dan voor auto’s dus.

  24. Scherpschutter

    @RABE

    Zie een bedrijf genaamd Redwood. Accu’s kunnen perfect worden gerecycled!

    @Kadoendra

    Het punt met waterstof is en blijft dat de cyclus zo bizar inefficient is. Innovatie verandert daar niets aan. Je wint elektriciteit, gebruikt dat om een stofje te maken (energieverlies), dat stofje gooi je na een lange omweg (nog meer energieverlies) in een auto zodat een cel in die auto…. er weer elektriciteit van maakt! Ziet u? Het proces is gewoon absurd onlogisch en zal het nooit kunnen winnen van elektriciteit opwekken, dit direct in een accu opslaan en gaan met die banaan.

    @Theo

    Ook u beschrijft niets anders dan een ongelofelijk inefficient proces. De beschreven opgewekte elektriciteit kan ook rechtstreeks in een accu worden opgeslagen en direct worden gebruikt voor aandrijving….Klaar. Het ongelofelijk ingewikkelde proces dat u beschrijft voegt werkelijk niets toe! Iedere stap extra kost per definitie alleen maar extra energie…. Dat kan een kind van 7 bedenken. En uiteraard verbaast het me niets dat een universiteit dit belachelijk-overbodige proces onderzoekt nee.

  25. Jozias

    @Vraagteken

    Reaguurders reageren nooit op datgene waar het artikel over gaat, maar zijn alleen altijd bezig met het pushen van hun eigen politiek gemotiveerde agenda. Zo veel mag inmiddels toch wel duidelijk zijn.

  26. Ruth Jacobus

    De Holthausen Groep in Winschoten Groningen bouwt nu al honderden bestelbussen, vrachtwagens en ander zwaar materieel om naar waterstof. Zijn nagenoeg klaar met een spiksplinternieuwe vrachtwagenfabriek waar ism Hyzon 2000 waterstof vrachtwagen gebouwd gaan worden voor Nieuw Zeeland en vele projekten zitten in de pijplijn ook het plaatsen van waterstoftankstations door heel NL en in andere landen. daarnaast hebben al 6 grote steden besloten Hyundai waterstof taxis in te zullen zetten in hun steden. Opel komt binnenkort ook met een bestelbus op waterstof. Daarnaast ook toepassingen voor schepen en zelfs treinen. Die Groningers geven vol gas en ik gun ze het van harte.

  27. GeenStijl@Utrecht 🤫

    Beste mensen,geef diverse oplossingen en vormen van schone energie een kans,wie weet waar het toe lijd.

  28. cas

    Het enige waar het om draait is grondstoffen, al dat ja/nee, welles/nietes hier is compleet onzin. Je moet kijken wat je nodig hebt om het te kunnen maken, ook al is iets inefficiënt, maar heeft het amper grondstoffen nodig die moeten worden opgegraven en een zwaar chemisch ondergaan is dat per definitie juiste oplossing.

  29. Piet

    Wel vreemd dat dit alle 3 locaties aan de westkant van de stad zijn. Laat ze ook eens naar de (zuid-)oostkant kijken voor een betere verdeling.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).